Projectleiding Holwerd aan Zee

Projectleiding Holwerd aan Zee

Holwerd aan Zee, ‘doorbraak voor mens en natuur’, zo heet het voorstel om letterlijk een gat in de zeedijk te maken. Hiermee zullen twee negatieve ontwikkelingen in het gebied keren: de economische krimp en de achteruitgang van de natuur. De afgelopen jaren zijn er veel gesprekken gevoerd, onderzoeken gedaan en zijn belangrijke partijen enthousiast gemaakt. Nu is het tijd voor actie. Om van idee tot realisatie te komen is het van belang dat de betrokken partijen gezamenlijk starten met de scopebepaling en uitwerking van fase 2 van het project Holwerd aan Zee. Peter Kroeze mag namens BVA Verkeersadviezen als projectleider een belangrijke bijdrage leveren bij de uitwerking en realisatie van het project.

Oprdrachtgever: Provincie Fryslân

Jaar: 2020-2021

Projectleiding N381 Fryslân

Projectleiding N381 Fryslân

Peter Kroeze was namens BVA Verkeersadviezen projectleider bij de aanpak van de N381 tussen Drachten en de Drents-Friese grens. Deze weg is de afgelopen jaren aangepast aan de huidige eisen en richtlijnen. Bijzonder aan het project was dat er veel extra aandacht werd besteed aan de inpassing van de weg in het cultuurhistorische landschap. Kunstwerken zijn afgewerkt met hoogwaardige materialen, nieuwe ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd. Buiten het werk aan de weg zelf zijn ook tientallen compensatiemaatregelen gerealiseerd. Dat varieert van de herinrichting van binnenkomse pleinen in de dorpen langs de weg tot het afwaarderen en nieuw bestraten van het oude tracé van de N381.

Opdrachtgever: provincie Fryslân

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

De provincie Zeeland heeft de spooroverweg Zanddijk te Kruiningen (gemeente Reimerswaal) aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 5 maanden hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra samen met ProRail, de gemeente Reimerswaal en provincie Zeeland de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht. Op basis van een aantal werksessies en een opname op locatie zijn de bestaande knelpunten inzichtelijk gemaakt en is er een uitgebreide analyse van de doelen en behoeftes bij de verschillende stakeholders uitgevoerd. Vervolgens zijn mogelijke oplossingen verkend binnen de kaders en doelen van het LVO-programma. Van de haalbaar geachte mogelijkheden is een schatting gemaakt van de investeringskosten (onderlinge verhoudingen) en zijn de verwachte effecten beschreven. Tijdens de verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

De gemeente Hoorn heeft de spooroverweg het Keern aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 4 maanden heeft BVA Verkeersadviezen samen met 4Infra, ProRail en de gemeente Hoorn de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht en een kosteneffectief maatregelenpakket uitgewerkt om de huidige situatie te verbeteren. Tijdens deze verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast zodat uiteindelijk goed onderbouwde en transparante keuzes werden gemaakt.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) start een onderzoek naar een overwegsituatie nadat een gemeente zich heeft aangemeld. De aanmelding van de gemeente moet daar voldoende aanleiding toe geven. Omdat ProRail zeer veel waarde hecht aan overwegenveiligheid wil het ook zelf initiatieven kunnen ontplooien richting wegbeheerders. Men wil graag met de wegbeheerders in overleg om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om de overwegveiligheid op specifieke overwegen te verbeteren. ProRail wil ook voor twee overwegen in Duiven en Zevenaar het initiatief nemen om een eerste préverkenning uit te voeren naar de situatie bij deze overwegen. BVA Verkeersadviezen en 4Infra hebben opdracht gekregen om samen een eerste préverkenning voor beide overwegen uit te voeren.

Samen hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra een eerste verkenning van de spoorovergang in Zevenaar en Duiven uitgevoerd en weg en spoor gerelateerde knelpunten inzichtelijk gemaakt. Vervolgens heeft een quick-scan van integrale oplossingsrichtingen voor het verbeteren van deze overwegen plaatsgevonden.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Veiligheidsrisico analyse vee en overwegen ProRail

Veiligheidsrisico analyse vee en overwegen ProRail

Er zijn diverse NABO’s (Niet actief beveiligde overwegen) waar de overweg gebruikt wordt voor het oversteken van vee, meestal koeien die op een veldkavel weiden. ProRail heeft BVA Verkeersadviezen en 4Infra gevraagd om samen een veiligheidsrisico analyse op te stellen om het risico van vee over het spoor in kaart te brengen in diverse situaties, enkel- of dubbelspoor en diverse treinfrequenties.

Op basis van een aantal interne risicosessies zijn voor de verschillende situaties mogelijke risico’s en beheersmaatregelen geïdentificeerd. Vervolgens zijn de resultaten samengevat in een risicomatrix. Uit deze risicomatrix blijkt dat de risico’s met de hoogste scores worden veroorzaakt door medeweggebruikers op een overweg of door de kudde zelf.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Parkeernormering onthaastingcentrum Stadshagen Zwolle

Parkeernormering onthaastingcentrum Stadshagen Zwolle

In Zwolle werden er plannen gevormd voor de realisatie van een onthaastingscentrum met een gezondheidskliniek, fitnessvoorziening, een yogastudio en een grootschalig wellnesscomplex. Gezien het formaat van het wellnesscomplex en de combinatie met andere functies werd verwacht dat het centrum een groot aantal bezoekers zou trekken, welke grotendeels met de auto komen. Om al deze bezoekers op te kunnen vangen is een parkeerterrein nodig met voldoende parkeerplaatsen. BVA Verkeersadviezen heeft onderzoek verricht naar het benodigde aantal parkeerplaatsen voor de realisatie van het onthaastingscentrum.

Om de parkeerbehoefte te bepalen heeft BVA twee verschillende methodes gehanteerd. De eerste methode om de parkeerbehoefte te bepalen was aan de hand van parkeerkengetallen. Hierbij is gebruik gemaakt van landelijke kencijfers van het CROW. De tweede methode richtte zich meer op de bezoekersaantallen. Uit een vergelijking van beide methodes bleek dat er een verschil is tussen het aantal parkeerplaatsen dat nodig is op basis van kengetallenberekeningen en op basis van bezoekersaantallen. Om de uitkomsten van beide methodes te valideren heeft BVA een vergelijking met bestaande wellnesscentra uitgevoerd. Hieruit bleek dat het op basis van bezoekersaantallen berekende aantal parkeerplaatsen reëel is.

Opdrachtgever: Lotuszen

Jaar: 2017

Mobiliteitsplan woningbouw Parkstraat te Zwolle

Mobiliteitsplan woningbouw Parkstraat te Zwolle

Ten behoeve van de bestemmingsplanwijziging van het kantoorgebouw aan de Parkstraat 1 te Zwolle tot appartementencomplex diende ook onderzoek te worden verricht naar de verkeerskundige effecten van de nieuwe functie. Met andere woorden hoeveel parkeerplaatsen zijn er nodig, hoeveel verkeer gaan de betreffende woningen genereren en kan deze hoeveelheid verkeer op adequate en verkeersveilige wijze worden afgewikkeld via de bestaande wegen? BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen deze verkeerskundige onderbouwing op te stellen.

De parkeervraag en verkeersgeneratie is vastgesteld aan de hand van parkeernormen van de gemeente Zwolle, de meest recente kencijfers van het CROW en onze eigen expertise op dit vlak. Uit het onderzoek werd geconcludeerd dat de parkeerbehoefte bij toepassing van de geldende parkeernormen aanmerkelijk hoger ligt dan het aantal parkeerplaatsen dat ruimtelijk kan worden ingepast. Om een lagere norm te kunnen hanteren zijn maatregelen nodig. Hiervoor zijn meerdere (combinaties) van maatregelen denkbaar:

  • Bezoekersparkeren op omliggende terreinen;
  • Beschikbare parkeercapaciteit voor bewoners betaald maken (verhuren);
  • Deelauto’s inzetten.

Naast de parkeervraag en verkeersgeneratie is ook de gewenste ontsluitingsstructuur schematisch uitgewerkt en heeft een beoordeling van de toekomstige verkeersafwikkeling plaatsgevonden.

Opdrachtgever: Herstructureringsmaatschappij Overijssel NV

Jaar: 2019

Parkeerbalans ontwikkeling Zwartewaterallee Zwolle

Parkeerbalans ontwikkeling Zwartewaterallee Zwolle

In Zwolle werden er plannen gevormd om een kantoorbestemming aan de Zwartewaterallee om te vormen tot woonbestemming. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen ondersteuning te bieden bij het vaststellen van de meest gewenste parkeersituatie rondom deze ontwikkeling.

Om de parkeervraag van de geplande woningbouw inzichtelijk te maken is een parkeerbalans opgesteld waarbij in eerste instantie werd aangesloten op de uitgangspunten die de gemeente Zwolle hiervoor hanteert. Belangrijk aandachtspunt hierbij was de onderverdeling in de doelgroepen bewoners, werknemers en bezoekers. Een en ander heeft geleidt tot de toekomstige parkeervraag voor de voorziene woonontwikkeling.

Opdrachtgever: RED Vastgoed

Jaar: 2019

Verkeersproblematiek Tag Genemuiden

Verkeersproblematiek Tag Genemuiden

Aan de westzijde van Genemuiden liggen de woonwijken Greente en Tag. Laatstgenoemde wijk is nog in ontwikkeling. Ten westen van beide wijken bevindt zich het buitengebied van Genemuiden, waarin een aantal bedrijfsmatige activiteiten plaatsvindt. Het aan de bedrijven gerelateerde (vracht)verkeer wordt vanwege de aanwezigheid van het Zwarte Meer en Zwarte Water aan de noord- en westzijde in (zuid)oostelijke richting ontsloten. Echter verloopt deze ontsluitingsroute via (een van) beide eerdergenoemde wijken, waardoor binnen deze wijken overlast en verkeersonveiligheid wordt ervaren. De gemeente Zwartewaterland heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om de omvang van deze problematiek inzichtelijk te maken en een aantal oplossingsrichtingen die door de gemeente zijn geformuleerd te beoordelen.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA eerst een uitgebreide inventarisatiefase doorlopen, waarin de huidige ontsluitingsstructuur en het gebruik van de wegen inzichtelijk is gemaakt. Hiervoor zijn onder andere mechanische tellingen uitgevoerd. Uit de inventarisatie bleek dat een deel van het (vracht)verkeer vanuit het buitengebied gebruik maakt van de route via de woonwijken.

Om vrachtverkeer door de wijken te voorkomen dient een alternatief voor het zware verkeer aanwezig te zijn. Feitelijk zijn deze alternatieve routes wel aanwezig, maar echter de wegen in het buitengebied zijn relatief smal en lenen zich niet voor de afwikkeling van veel (vracht)verkeer. Om de verkeersbewegingen van het verkeer door de wijk Tag te voorkomen zijn enerzijds oplossingen binnen de bestaande infrastructuur onderzocht. Daarnaast is ook de realisering van een nieuwe verbindingsweg onderzocht. Hoewel het aanleggen van een nieuwe randweg als beste oplossing voor de woonwijken wordt gezien, rechtvaardigen de extra investeringskosten niet de extra afname van verkeer in de wijken. Alles overziende wordt aanbevolen om de bestaande wegen in het buitengebied dusdanig aan te passen dat vrachtverkeer gebruik kan maken van de routes via het buitengebied.

Opdrachtgever: gemeente Zwartewaterland

Jaar: 2017