Ruimtelijk onderzoek Hotel Minervahaven

Ruimtelijk onderzoek Hotel Minervahaven

In de Minervahaven in Amsterdam worden plannen ontwikkeld om een extended stay-hotel met circa 580 kamers met ondersteunende (deels openbare) functies te kunnen ontwikkelen aan de Moermanskkade. De plannen passen echter niet binnen de kaders van het bestaande bestemmingsplan, reden waarom een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is. Ten behoeve van de bestemmingsplanprocedure dient een aantal onderzoeken te worden uitgevoerd en één van deze onderzoeken heeft betrekking op de te verwachten verkeerskundige consequenties. Van Riezen & Partners heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de verkeerskundige onderbouwing bij de bestemmingsplanwijziging op te stellen.

Als eerste stap zijn de mogelijkheden binnen het bestaande bestemmingsplan inzichtelijk gemaakt. Binnen de mogelijke bestemmingen voor deze kavel zorgt volgens CROW-publicatie 317 (Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie) een kantoor met baliefunctie voor de meeste verkeersgeneratie. Uit de berekeningen is gebleken dat binnen de huidige bestemming een bedrijf met commerciële dienstverlening maximaal ongeveer 1.900 ritten per etmaal kan generen.

Voor de nieuwe functie, het hotel, is uitgegaan van een minimale en maximale situatie, waarbij de minimale situatie een 1-sterhotel is en de maximale situatie een 5-sterrenhotel. Voor het 5-sterrenhotel ligt het maximaal aantal ritten op etmaalbasis op ongeveer 1.650 ritten. Uitgaande van de maximale waarden zit er dus ruim 200 ritten verschil tussen de huidige- en de herbestemming.

Opdrachtgever: Van Riezen & Partners

Jaar: 2017

Ruimtelijk onderzoek Laan van Spartaan

Ruimtelijk onderzoek Laan van Spartaan

Aan de Laan van Spartaan in Amsterdam bevinden zich een aantal ontwikkelingslocaties, waarvan het oostelijk reeds is ontwikkeld, het westelijk momenteel in procedures is en het middenkavel, waarvoor nu een ruimtelijke procedure (wabo-afwijking) voorbereid wordt. De huidige plannen voor het middenkavel gaan uit van een overschrijding van het maximum aantal woningen dat in het bestemmingsplan is vastgelegd. Van Riezen en Partners heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de verkeerskundige effecten van de overschrijding van het aantal te bouwen woningen inzichtelijk te maken.

Met het uitvoeren van het verkeerskundige onderzoek is de parkeervraag vastgesteld welke vervolgens is vergeleken met het in de plannen opgenomen aanbod. De parkeervraag is vastgesteld aan de hand van parkeernormen uit lokaal verkeersbeleid (‘Parkeernota 2012-2020, Stadsdeel West). Daarnaast is de verkeersgeneratie van de ontwikkelingen berekend. Aangezien er geen lokaal beleid is ten aanzien van kencijfers voor de verkeersgeneratie, zou in principe uit kunnen worden gegaan van de landelijke normen. Echter, liggen de lokale parkeernormen voor het stadsdeel West onder de landelijke kencijfers. Omdat er een verband bestaat tussen de parkeervraag en verkeersgeneratie heeft BVA Verkeersadviezen de kencijfers voor de verkeersgeneratie naar beneden bijgesteld.

Om te bepalen wat de invloed is van de ontwikkeling op de verkeersafwikkeling van het plangebied, zijn de nabijgelegen kruispunten conform de huidige situatie doorgerekend. Gezien de afwikkelingsproblemen in de huidige situatie is gekeken in hoeverre de huidige verkeerslichtenregeling geoptimaliseerd kan worden, zonder fysieke aanpassingen aan het kruispunt uit te voeren.

Vervolgens zijn kruispuntberekeningen voor de toekomstige situatie doorgerekend. Geconcludeerd mag worden dat de planontwikkeling tot gevolg heeft dat de verkeersafwikkeling op beide onderzochte kruispunten wel verslechtert, maar het gaat om bestaande problemen. Uit de berekeningen is gebleken dat geen nieuwe knelpunten ontstaan ten aanzien van de verkeersafwikkeling ten gevolge van de planontwikkeling.

Opdrachtgever: Van Riezen en Partners

Jaar: 2016

Verkeersstudie Meet INN BPAO

Verkeersstudie Meet INN BPAO

Op het Business Park Amsterdam Osdorp (BPAO) zal een fun en leisure concept genaamd Meet INN worden gerealiseerd. Het plan voorziet in de realisatie van een indoor speelparadijs (Bowling, Lasergame, Speeltuin e.a.), restaurants en een multifunctionele zaal. Binnen het vigerende bestemmingsplan kan geen leisure functie worden gerealiseerd, redenen waarom een bestemmingsplanwijziging nodig is. Voor de verkeerskundige onderbouwing bij deze bestemmingsplanwijziging voor BPAO heeft Van Riezen en Partners, BVA Verkeersadviezen gevraagd een verkeersonderzoek uit te voeren.

De verkeerskundige notitie richtte zich op het bepalen van de verkeersgeneratie en de vraag of er infrastructurele aanpassingen op de bestaande wegen en kruispunten noodzakelijk waren. Uit de verkeerskundige berekeningen bleek dat in de toekomstige situatie 2025 zowel met als zonder Meet INN de verkeershinder toeneemt op het kruispunt S106-Etnastraat wanneer geen aanvullende maatregelen genomen worden. Om vast te stellen of het aanpassen van de verkeersregeling een voldoende effectieve maatregelen is om het kruispunt S106-Etnastraat bereikbaar te houden heeft BVA aanvullende verkeersafwikkelingsberekeningen uitgevoerd o.a. met een dynamisch verkeersmodel.

Een ander aspect dat aandacht behoefte was de vervoers- en parkeerbehoefte. De parkeerbehoefte op het piekmoment in een normale (gemiddelde) week is vastgesteld op basis van de verwachte bezoekersaantallen per uur voor de verschillende functies, het aandeel autogebruik en de gemiddelde autobezetting.

Opdrachtgever: Van Riezen en Parnters

Jaar: 2016

Projectondersteuning Hoogwatergeul Veessen

Projectondersteuning Hoogwatergeul Veessen

Een van de projecten die in het kader van Ruimte voor de Rivier wordt gerealiseerd is de Hoogwatergeul Wapenveld-Veessen. De hoogwatergeul wordt ter hoogte van Veessen parallel aan de IJssel aangelegd en zal bij (zeer) hoogwater met de IJssel gaan mee stromen om op deze manier de waterstanden in de IJssel te verlagen en wateroverlast te voorkomen. Als de hoogwatergeul gaat mee stromen ontstaat tussen de hoogwatergeul en de IJssel een soort eiland, wat nog via twee bruggen te bereiken is. In het verleden hebben wij aan de hand van het opstellen van bereikbaarheidsisochronen bepaald welke effecten dit heeft op de aanrijtijden van de hulpdiensten. Mede op basis hiervan is gekozen voor vormgeving zoals die de komende jaren zal worden uitgevoerd. Inmiddels is het project in een vergevorderd stadium en is opdracht verleend om tot uitvoering over te gaan. Door het waterschap Vallei en Veluwe is BVA Verkeersadviezen gevraagd voorafgaand en tijdens de uitvoering de door de uitvoerende partijen te zetten stappen in dit traject verkeerskundig te toetsen. Toetsing vindt plaats op de wijze waarop de aannemer de eisen uit de vraagspecificatie vertaalt naar het uiteindelijke en definitieve ontwerp.

Opdrachtgever:Waterschap Vallei en Veluwe

Jaar: 2014-2015

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

BVA Verkeersadviezen heeft gedurende 2 jaar de gemeente Duiven ondersteund bij de uitvoering van verkeerskundige vraagstukken. In eerste instantie enkel op afroep en vervolgens circa anderhalf jaar op detacheringsbasis. Wij proberen hierin maatwerk te leveren. Onze contracten zijn dan ook heel flexibel in te richten door de klant. Is detachering niet meer nodig, dan kan een contract per direct opgezegd worden.

Verkeersafwikkeling Transferium-Nesciopark Haren

Verkeersafwikkeling Transferium-Nesciopark Haren

De gemeente Haren is samen met de gemeente Groningen en de provincie Groningen bezig het bestaande transferium aan de noordzijde van Haren uit te breiden. Het transferium dat nu nog bestaat uit circa 380 parkeerplaatsen zal, vanwege het grote succes van deze voorziening, meer dan eens zo groot worden. De uitbreiding van het transferium vindt plaats ten noorden van de bestaande voorziening. Op deze locatie wordt ook een bedrijvenpark (Nesciopark) gerealiseerd. Zowel het verkeer van en naar het bedrijvenpark als het aan het transferium gerelateerde verkeer zal het lokale wegennet van Haren gaan belasten. In opdracht van en samen met de gemeente Haren heeft BVA Verkeersadviezen onderzoek gedaan naar de meest gewenste ontsluiting van het nieuwe transferium en de effecten die beide voorzieningen hebben op het lokale wegennet.

Door middel van dynamische modelsimulaties zijn de effecten van verschillende varianten inzichtelijk gemaakt en is uiteindelijk gekomen tot de (verkeerskundig) meest gewenste ontsluitingsstructuur. Daarnaast zijn aanbevelingen gedaan met betrekking tot noodzakelijke aanpassingen aan het bestaande wegennet, om zowel het transferium als het bedrijvenpark ook in de toekomst goed bereikbaar te houden.

Opdrachtgever: gemeente Haren

Jaar: 2013