Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

De gebieden Werkstad Noord en Weespertrekvaart in Amstel Business Park Zuid (ABPZ) zullen worden herontwikkeld. Bij de herontwikkeling gaat het erom eentonige en monofunctionele bedrijventerreinen om te vormen tot kwaliteitsvolle en levendige multifunctionele stedelijke gebieden. De verschillende individuele marktpartijen die bij de herontwikkeling betrokken zijn en verschillende stadia waarin de ontwikkelingen zich bevinden vragen om een zeer duidelijk en afgebakende ruimtelijke verkeersstructuur. Individuele ontwikkelingen zullen moeten passen binnen de kaders van de optimale verkeersstructuur en uitgangspunten. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Ouder Amstel de ontsluitingsstructuur op het bestaande wegennet voor de herontwikkelingsgebieden opgesteld.

Om een toekomstbestendige ontsluitingsstructuur voor de herontwikkelingsgebieden in AMPZ op te stellen heeft BVA eerst een beeld van de toekomstige verkeersstructuur in de directe omgeving van AMPZ geschetst. Naast de herontwikkeling van het ABPZ zijn op korte en middellange termijn nog een aantal andere (infrastructurele) ontwikkelingen gepland. Om hier voldoende rekening mee te houden heeft BVA tijdens een startoverleg met de gemeenten Ouder Amstel en Amsterdam de te hanteren uitgangspunten voor de ontsluitingsmogelijkheden van ABPZ besproken. In een vervolgstap zijn verschillende ontsluitingsvarianten schematisch uitgewerkt en teruggekoppeld met het ambtelijke projectteam. Op basis hiervan heeft BVA de vormgeving van de ontsluitingsvarianten in Acad nader uitgewerkt.

Een ander aspect dat aandacht behoefte was de interne verkeersstructuur van de een van de herontwikkelingsgebieden. De uitdaging hierbij was te komen tot een verkeersstructuur die (zoveel als mogelijk) voorsorteert op de eindstructuur, maar die op korte termijn gerealiseerd kan worden. Om hierbij een zorgvuldige afwijking te maken zijn verschillende interne ontsluitingsstructuren uitgewerkt en met elkaar vergeleken. Ten slotte heeft BVA mogelijke profielindelingen voor de interne wegenstructuur in Acad uitgewerkt.

Opdrachtgever: gemeente Ouder Amstel

Jaar: 2020

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

De provincie Zeeland heeft de spooroverweg Zanddijk te Kruiningen (gemeente Reimerswaal) aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 5 maanden hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra samen met ProRail, de gemeente Reimerswaal en provincie Zeeland de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht. Op basis van een aantal werksessies en een opname op locatie zijn de bestaande knelpunten inzichtelijk gemaakt en is er een uitgebreide analyse van de doelen en behoeftes bij de verschillende stakeholders uitgevoerd. Vervolgens zijn mogelijke oplossingen verkend binnen de kaders en doelen van het LVO-programma. Van de haalbaar geachte mogelijkheden is een schatting gemaakt van de investeringskosten (onderlinge verhoudingen) en zijn de verwachte effecten beschreven. Tijdens de verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

De gemeente Hoorn heeft de spooroverweg het Keern aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 4 maanden heeft BVA Verkeersadviezen samen met 4Infra, ProRail en de gemeente Hoorn de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht en een kosteneffectief maatregelenpakket uitgewerkt om de huidige situatie te verbeteren. Tijdens deze verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast zodat uiteindelijk goed onderbouwde en transparante keuzes werden gemaakt.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) start een onderzoek naar een overwegsituatie nadat een gemeente zich heeft aangemeld. De aanmelding van de gemeente moet daar voldoende aanleiding toe geven. Omdat ProRail zeer veel waarde hecht aan overwegenveiligheid wil het ook zelf initiatieven kunnen ontplooien richting wegbeheerders. Men wil graag met de wegbeheerders in overleg om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om de overwegveiligheid op specifieke overwegen te verbeteren. ProRail wil ook voor twee overwegen in Duiven en Zevenaar het initiatief nemen om een eerste préverkenning uit te voeren naar de situatie bij deze overwegen. BVA Verkeersadviezen en 4Infra hebben opdracht gekregen om samen een eerste préverkenning voor beide overwegen uit te voeren.

Samen hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra een eerste verkenning van de spoorovergang in Zevenaar en Duiven uitgevoerd en weg en spoor gerelateerde knelpunten inzichtelijk gemaakt. Vervolgens heeft een quick-scan van integrale oplossingsrichtingen voor het verbeteren van deze overwegen plaatsgevonden.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Veiligheidsrisico analyse vee en overwegen ProRail

Veiligheidsrisico analyse vee en overwegen ProRail

Er zijn diverse NABO’s (Niet actief beveiligde overwegen) waar de overweg gebruikt wordt voor het oversteken van vee, meestal koeien die op een veldkavel weiden. ProRail heeft BVA Verkeersadviezen en 4Infra gevraagd om samen een veiligheidsrisico analyse op te stellen om het risico van vee over het spoor in kaart te brengen in diverse situaties, enkel- of dubbelspoor en diverse treinfrequenties.

Op basis van een aantal interne risicosessies zijn voor de verschillende situaties mogelijke risico’s en beheersmaatregelen geïdentificeerd. Vervolgens zijn de resultaten samengevat in een risicomatrix. Uit deze risicomatrix blijkt dat de risico’s met de hoogste scores worden veroorzaakt door medeweggebruikers op een overweg of door de kudde zelf.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Centrumcirculatie Hasselt

Centrumcirculatie Hasselt

De gemeente Zwartewaterland is van plan maatregelen te treffen in het centrum van Hasselt. Doel hiervan is het doorgaande verkeer door het centrum te verminderen en hierdoor de wegen in het centrum te ontlasten. Naast deze maatregelen is ook de provincie voornemens maatregelen te treffen op de N331. Door de maatregelen op de N331 wordt de bereikbaarheid van het centrum van Hasselt aan de westzijde sterk gewijzigd en zal ook de functie en het gebruik van een aantal wegen sterk wijzigen. De gemeente heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de effecten van beide maatregelenpakketten inzichtelijk te maken.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA Verkeersadviezen een kentekenonderzoek uitgevoerd, waarmee een goed beeld is verkregen van de hoeveelheid verkeer in en rond het centrum van Hasselt en de routevorming van dit verkeer. In een vervolgstap zijn een aantal verschillende maatregelenvarianten tegen het licht gehouden en hiervan de verkeerskundige effecten inzichtelijk gemaakt. Per variant zijn de verwachte verschuivingen van verkeersstromen in het centrum geprognosticeerd.

Opdrachtgever: gemeente Zwartewaterland

Jaar: 2017

 

Fietsonderzoek Zutphen

Fietsonderzoek Zutphen

In haar binnenstadvisie 2022 beschrijft de gemeente Zutphen hoe zij zich wil inzetten op het behouden en verbeteren van de leefbaarheid, attractiviteit en vitaliteit van de binnenstad. Om het bijzondere karakter van Zutphen te behouden is onder meer de fiets van ongekend belang. Door meer inzicht te krijgen in de huidige staat van het fietsnetwerk en de kansen die er zijn om dit netwerk en bijbehorende stallingsvoorzieningen te verbeteren wil de gemeente het gebruik van de fiets verder stimuleren en eventuele negatieve bijeffecten tegen gaan. BVA Verkeersadviezen heeft hiervoor een uitgebreid fietsonderzoek uitgevoerd.

Het Fietsonderzoek Zutphen 2017 toetst de huidige kwaliteit van het fietsnetwerk op een drietal niveaus, waarbij de dichtheid en compleetheid van het netwerk, doorstroming op hoofdfietsroutes en fietsenstallingen zijn beoordeeld. Het inzicht werd verkregen door het objectief beoordelen van de kwaliteit en het gebruik van het huidige fietsnetwerk en de stallingsvoorzieningen in en rondom het centrum. Uiteraard was bij het onderzoek ook de inbreng van deerden van belang. Zo hebben ook de ideeën in de notitie ‘Fietsend door Zutphen’ (opgesteld door de Fietsersbond) een plaats gekregen in de analyse. Door de vastgestelde kwaliteit te vergelijken met de gemeentelijke ambities heeft BVA vervolgens een actieprogramma voor de korte en middellange termijn opgesteld.

Opdrachtgever: gemeente Zutphen

Jaar: 2017

Shared space Zuidelijke Parallelweg Westervoort

Shared space Zuidelijke Parallelweg Westervoort

Het stationsplein op de Zuidelijke Parallelweg in Westervoort, met name de kruising Zuidelijke Parallelweg-Dorpsplein, vormt een belangrijk verkeersveiligheidsknelpunt in de gemeente. Hoewel de verkeersveiligheidssituatie de afgelopen jaren is verbeterd, vormt het stationsplein nog steeds een aandachtspunt, mede door het doorgaande karakter van de weg. De stationsomgeving wordt gedomineerd door de auto. Om het stationsgebied meer aanzien te geven van een verblijfsgebied kan de stationsomgeving als shared space omgeving worden heringericht. Een shared space omgeving biedt optimale kansen om de aanwezigheid van fietsers en voetgangers sterker te positioneren en een aantrekkelijke verblijfsruimte te creëren.

De gemeente Westervoort heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd een ontwerp voor een shared space inrichting van het stationsplein uit te werken. Uitgangspunt hierbij was dat het geheel opheffen van de scheiding tussen de verschillende verkeersdeelnemers niet wenselijk wordt geacht, gezien de aanwezige snelfietsroute en huidige verkeersintensiteiten. Daarnaast vormde een verbetering van de bestaande looproute en oversteekvoorzieningen tussen het station en het centrum een belangrijk aandachtspunt in het ontwerp.

In het ontwerp wordt het stationsplein vormgegeven als één verhoogd plein, voorzien van hetzelfde type verharding. Er zijn geen rijstroken voor gemotoriseerd verkeer aanwezig, maar door middel van straatmeubilair, bloembakken en bomen, wordt het autoverkeer over het plein geleidt. De twee rijrichtingen worden ter hoogte van de ingang van het station uit elkaar getrokken, waarbij de ruimte tussen de rijstroken met zitelementen en groen wordt voorzien. De inrichting van het stationsplein als shared space omgeving zorgt voor een optimale verbinding tussen de verschillende functies van het plein.

Opdrachtgever: gemeente Westervoort

Jaar: 2019

Verkenning herinrichting Heilweg Westervoort

Verkenning herinrichting Heilweg Westervoort

De huidige inrichting van de Heilweg in de bebouwde kom van Westervoort past niet bij de functie van de weg. De inrichting nodigt gemotoriseerd verkeer uit om door te rijden en er is te weinig ruimte voor fietsers. De aanwezig fietsstroken zijn te smal en fietsverkeer voelt zich opgejaagd door gemotoriseerd verkeer. De gemeente Westervoort heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd een verkennend onderzoek te doen naar de herinrichting van de Heilweg om de bestaande verkeersveiligheidsknelpunten op te lossen.

Uit een globale ruimtelijke verkenning bleek dat een herinrichting tot volwaardige gebiedsontsluitingsweg met eigen fietsvoorzieningen geen reële oplossing is omdat het fysiek niet mogelijk is om het benodigde profiel binnen de beschikbare ruimte in te passen. Het verder versmallen van de rijloper of fietsstroken in combinatie met het vasthouden aan de rijsnelheid van 50 km/uur leidt niet tot een fietsvriendelijke en veilig route. Op basis van deze conclusies is gezocht naar de mogelijkheden voor een inrichting als erftoegangsweg.

Voor de inrichting als erftoegangsweg heeft BVA twee basisvarianten uitgewerkt. In variant 1 wordt de rijbaan voorzien van brede fietsstroken (1,70 meter) en de resterende ruimte wordt toebedeeld aan gemotoriseerd verkeer. Variant 2 gaat uit van twee rabatstroken, gescheiden door een centrale middenstrook. Uit onze zicht zorgt een profielindeling zoals in variant 2 voor meer interactie tussen de verschillende verkeersdeelnemers. Een en ander betekent dat het verblijfskarakter van de weg wordt versterkt. Hiermee past een inrichting zoals in variant 2 beter bij een erftoegangsweg.

Opdrachtgever: gemeente Westervoort

Jaar: 2019

Herziening categoriseringsplan West Maas en Waal

Herziening categoriseringsplan West Maas en Waal

De gemeenteraad van de gemeente West Maas en Waal heeft in 2015 het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) vastgesteld. Hoewel ook het categoriseringsplan onderdeel van deze beleidsnota uitmaakt is dit onderdeel niet vastgesteld. Gezien het voorafgaande heeft de gemeente West Maas en Waal behoefte aan een nieuw, simpeler en duidelijker categoriseringsplan dat aan de raad kan worden voorgelegd. Het gaat hierbij om een logische, eenduidige en duidelijke indeling van de bestaande wegen in de Duurzaam Veilig categorieën die aansluit op het bestaande beleid. BVA Verkeersadviezen heeft de gemeente inhoudelijke en procesmatige ondersteuning geboden bij het opstellen van dit plan.

Voorafgaand aan het categoriseringsproces heeft een uitgebreide veldinventarisatie plaatsgevonden. Vervolgens is de bestaande wegencategorisering uit het GVVP getoetst op de verbinding die de wegen onderhouden, op de vormgeving en het gebruik. Bij het gebruik gaat het niet alleen om de auto-intensiteiten, maar ook om het langzame verkeer en vrachtverkeer. Een en ander betekent dat ook de fiets- en ov-structuren zijn betrokken bij de categorisering, als ook de uitrukroutes voor hulpdiensten en vrachtverkeerroutes. Het confronteren van kaartbeelden heeft uiteindelijk geleidt tot een theoretisch gewenste wegencategorisering. In de meeste gevallen komt deze wegencategorisering overeen met de praktijksituatie. Echter zijn er een aantal wegen waar de praktijksituatie afwijkt van de gewenste wegencategorisering. Samen met het ambtelijke projectteam heeft BVA Verkeersadviezen gefundeerde keuzes gemaakt voor deze wegen. Uiteindelijk heeft dit proces geleidt tot een helder wegencategoriseringsplan inclusief de gewenste maatregelen.

Opdrachtgever: gemeente West Maas en Waal

Jaar: 2018