Mobiliteitsplan GreenFields Veenendaal

Mobiliteitsplan GreenFields Veenendaal

In het zuidoosten van Veenendaal ligt het bedrijventerrein Het Ambacht, een verwaarloosd terrein met leegstaande bedrijfsbebouwing. Er bestaan thans plannen voor herontwikkeling van het gebied met een mix van wonen, detailhandel en perifere detailhandel (PDV). Het is daarbij de ambitie een hoogwaardig woon-, leef- en winkelmilieu te realiseren, waarbij duurzaamheid en circulaire architectuur leidend zijn. Deze ontwikkeling staat bekend onder de naam GreenFields. Een belangrijk aspect dat bij de planvorming van de ontwikkeling aandacht behoeft is mobiliteit. In opdracht van ontwikkelaar Murry Grey heeft BVA Verkeersadviezen een Mobiliteitsplan uitgewerkt dat aansluit op de ambities ten aanzien van duurzaamheid.

Om te beginnen heeft BVA een ruimtelijke omgevingsanalyse uitgevoerd waarin het omliggende wegennet voor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer en de ligging van het plangebied ten aanzien van ov-haltes zijn geanalyseerd. In een vervolgstap zijn de te hanteren uitgangspunten geformuleerd voor het opstellen van het mobiliteitsplan. Een duurzame bereikbaarheid en ontsluiting betekent dat GreenFields goed bereikbaar is, in het bijzonder door en voor duurzame vervoerswijzen zoals fiets en openbaar vervoer. Daarnaast betekent het dat het ontwerp van GreenFields bijdraagt aan het beperken van het gebruik van de auto en voor zover autogebruik wel noodzakelijk is, het gebruik van elektrische en deelauto’s stimuleert. Voor het plangebied zelf betekent het dat de begane grond volledig is ingericht op fietsers en voetgangers en vrij is van autoverkeer.

Op basis van de vastgestelde uitgangspunten is een plan met maatregelen uitgewerkt voor de verschillende modaliteiten.

  • Om fietsers en voetgangers een centrale rol te geven wordt centraal in het plangebied een route gerealiseerd die alleen voor fietsers en voetgangers toegankelijk is.
  • Autoparkeren vindt plaats in twee parkeergarages, waarbij bezoekers- en bewonersparkeren gescheiden is. In de parkeergarages voor bewoners wordt een groot aantal parkeerplaatsen voor deelauto’s gerealiseerd, die op de meest gunstige locaties liggen. Om daarmee het autobezig (en gebruik) at te remmen.
  • De bevoorrading van GreenFields vindt plaats via een distributiehub.

In het Mobiliteitsplan heeft BVA ook aandacht besteed aan de toekomstige verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling. Aan de hand van kruispuntanalyses is gekeken of de kruispunten rondom GreenFields de toekomstige verkeersproductie en -attractie op een goede manier kunnen afwikkelen.

Opdrachtgever: Murry Grey B.V.

Jaar: 2019

Verkeersveiligheidsaudit snelfietsroute Velp

Verkeersveiligheidsaudit snelfietsroute Velp

Het stimuleren van fietsgebruik door een kwalitatief hoogwaardig hoofdnet fiets is een provinciaal streven. In het kader van het samenwerkingsproject ‘Fiets filevrij’ van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn een aantal snelfietsroutes aangelegd. Ook in de regio Arnhem is in diverse regio’s geïnvesteerd en/of is het voornemen tot realisatie. Voor de snelfietsroute tussen Arnhem-Dieren heeft de provincie Gelderland het initiatief genomen een verkenning uit te voeren. De provincie Gelderland heeft in samenwerking met de gemeenten Arnhem en Rheden en adviesbureau Goudappel Coffeng een tracéverkenning uitgevoerd. Ter hoogte van Velp loopt het aangedragen tracé parallel aan het spoor via een aantal ondergeschikte wegen. BVA Verkeersadviezen heeft een verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd waarbij de inrichting van deze wegen is beoordeeld om antwoord op de vraag te geven of het aangedragen tracé verkeersveilig is voor fietsers.

Opdrachtgever: Anacon Infra

Jaar: 2019

 

Bereikbaarheidsplan centrumcirculatie Raalte

Bereikbaarheidsplan centrumcirculatie Raalte

Ook in Raalte heeft de middenstand het niet makkelijk. Om de negatieve trend te keren is een lange termijn visie voor het centrumgebied geformuleerd met daarin o.a. als thema ‘bereikbaarheid en parkeren verbeteren’. De gemeente Raalte heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd te onderzoeken hoe het is gesteld met de bereikbaarheid van het centrum en op welke manier de bereikbaarheid verbeterd kan worden.

De belangrijkste onderzoeksvraag was wat de consequenties zijn van het weer openstellen van de Daggertsbrug voor gemotoriseerd verkeer. Deze brug is afgesloten vanwege verkeersveiligheid en milieu en er zijn alternatieve routes beschikbaar. Toch is het idee dat de bereikbaarheid van de oostzijde van het centrum te wensen overlaat. In het onderzoek zijn de verwachte effecten als gevolg van een openstelling op milieu en verkeersveiligheid inzichtelijk gemaakt. Vervolgens heeft BVA uitgewerkt wat er voor (civieltechnische) maatregelen nodig zijn en indicatie opgesteld van de verwachte kosten.

De eerste stap in het onderzoek was het in kaart brengen van de bereikbaarheid van het centrum. Hiervoor heeft BVA Verkeersadviezen een ronde-tafel bijeenkomst met betrokken stakeholders georganiseerd met als doel alle kwesties ‘op tafel’ te krijgen. Wat is goede bereikbaarheid? Moet daarvoor een centrumring per se gesloten zijn?

Daarnaast is een enquête gehouden onder centrumbezoekers waarin kwesties uit de ronde-tafel bijeenkomst nader zijn onderzocht.

Vervolgens is een visie opgesteld met betrekking tot de gewenste inrichting van het gebied op diverse fronten. Op basis hiervan was BVA in staat maatregelen uit te werken op structuur- en vormgevingsniveau. Hiermee heeft BVA een helder bereikbaarheidsplan inclusief maatregelenpakket opgesteld.

Opdrachtgever: gemeente Raalte

Jaar: 2016

 

Second opinion ontwerp Jan Hooglandstraat

Second opinion ontwerp Jan Hooglandstraat

De gemeente Olst-Wijhe is van plan de huidige snelheidslimiet op de Aaldert Geertsstraat, Jan Hooglandsstraat en Koekoeksweg tot de komgrens van Boskamp terug te brengen naar 30 km/uur. BVA Verkeersadviezen is gevraagd een second opinion te geven over de wenselijkheid van het terugbrengen van de snelheidslimiet naar 30 km/uur op dit (hele) tracé en of bij de gekozen inrichtingsvorm wordt voldaan aan de geldende richtlijnen met betrekking tot het inrichten van 30 km/uur wegen.

Om de onderzoeksvragen te beantwoorden heeft BVA het voorliggende ontwerp getoetst op basis van gangbare richtlijnen (o.a. CROW) en wetgeving. Gezien de huidige intensiteiten op de wegen is het vanuit verkeersveiligheidsperspectief wenselijk de snelheidslimiet naar 30 km/uur terug te brengen.

Naast een algemeen oordeel over de wenselijkheid van het instellen van een snelheidslimiet van 30 km/uur heeft BVA de inrichting van het voorgestelde ontwerp getoetst aan de hand van CROW-richtlijnen. In het ontwerp wordt de weg voorzien van fietsstroken. Deze profielindeling heeft een vrij verkeersachtige indruk. BVA adviseert dan ook een profielindeling met twee rijstroken, gescheiden door een centrale rabatstrook, toe te passen. Een dergelijke indeling past goed bij de uitgangspunten van een gemende verkeersafwikkeling op erftoegangswegen.

Opdrachtgever: gemeente Olst-Wijhe

Jaar: 2020

Parkeeranalyse ontwikkelingen Oldebroek Centrum Fase II

Parkeeranalyse ontwikkelingen Oldebroek Centrum Fase II

De afgelopen jaren hebben er diverse ontwikkelingen in en rond het centrum van Oldebroek plaatsgevonden. Er zijn verschillende revitaliseringsprojecten uitgevoerd, waarvan de onlangs voltooide verbouwing van het gemeentehuis en nabijgelegen Raadhuisplein de laatste betreft. De eerstvolgende ontwikkelingen die worden voorzien betreffen Oldebroek Centrum Fase II. De geplande wijziging in en toevoeging van functies zou echter ook leiden tot een gewijzigde parkeervraag. Om het centrumgebied ook na de realisatie van fase 2 (sociaaleconomisch) goed te kunnen laten functioneren, is het van belang dat de vraag naar parkeerplaatsen als gevolg van deze (nieuwe) functies in balans is met het aanbod aan parkeerplaatsen. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Oldebroek onderzocht of hiervan sprake is en een parkeerbalans opgesteld voor de geplande ontwikkeling.

Om een betrouwbare prognose te kunnen maken voor de toekomstige parkeersituatie, na realisatie van de centrumontwikkelingen is een uitgebreid parkeerduuronderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek is gebleken dat er in het centrumgebied geen sprake is van een hoge bezettingsgraad. Van de totale parkeercapaciteit in het onderzoeksgebied is maximaal ruim 60% bezet.

Aan de hand van gemeentelijke parkeernormen is het aantal parkeerplaatsen berekend dat nodig is om te kunnen voorzien in de parkeerbehoefte van de geplande voorzieningen. Vervolgens is de situatie per ontwikkeling beschouwd om vast te stellen of er voldoende parkeercapaciteit aanwezig is om te voorzien in de eigen parkeerbehoefte. Uit het onderzoek is gebleken dat de aanwezige parkeercapaciteit (net) kan voorzien in de toekomstige parkeerbehoefte. Het is echter niet uit te sluiten dat de bezettingsgraad in het centrumgebied van Oldebroek in de toekomstige situatie de maximaal gewenste 85%-90% zal gaan benaderen.

Opdrachtgever: gemeente Oldebroek

Jaar: 2020

Ontsluiting bedrijventerrein H2O Oldebroek

Ontsluiting bedrijventerrein H2O Oldebroek

De gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek (H2O) zijn gezamenlijk bezig met de ontwikkeling van een bedrijventerrein in de zuidelijke oksels van de A28 en A50. Hoewel de ligging van de terreinen anders doet vermoeden is de ontsluiting naar het hoofdwegennet lang niet optimaal. De dichtbijgelegen aansluitingen zijn die van Wezep op de A28 en de aansluiting Zwolle Zuid op dezelfde autosnelweg. De aansluiting op de A50 (Hattem en Heerde) laat te wensen over. Deze aansluitingen zijn allen te bereiken via ondergeschikte (lokale) wegen. De bereikbaarheid van de aansluitingen op de A28 is redelijk tot goed te noemen. Echter de capaciteit van deze aansluitingen is onvoldoende om het (huidige) verkeersaanbod te kunnen verwerken. Het vergroten van de afwikkelingscapaciteit op beide locaties is niet eenvoudig mogelijk. Dit betekent dat alleen grootschalige (en zeer kostbare) ingrepen de situatie kunnen verbeteren. In opdracht van de drie gemeenten heeft BVA Verkeersadviezen onderzoek uitgevoerd naar de noodzakelijke maatregelen.

Tijdens het onderzoek heeft BVA Verkeersadviezen zich niet alleen op de bestaande infrastructuur gericht, maar ook de mogelijkheid onderzocht om nieuwe aansluitingen te realiseren. Met behulp van dynamische modelsimulaties is de afwikkelingskwaliteit van de verschillende ontsluitingsvarianten inzichtelijk gemaakt. Naast de afwikkeling is ook aandacht besteed aan de milieueffecten (geluid en luchtkwaliteit). Uiteindelijk heeft BVA Verkeersadviezen een bereikbaarheidsplan uitgewerkt om te komen tot een optimale ontsluitingsstructuur voor zowel de woonkernen als het bedrijventerrein H2O.

Opdrachtgever: H2O (gemeenten Heerde, Hattem en Oldebroek

Jaar: 2017

Verkeerskundige ondersteuning Stationsomgeving Nunspeet

Verkeerskundige ondersteuning Stationsomgeving Nunspeet

De gemeente Nunspeet werkt aan ambitieuze plannen voor het verbeteren van de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid in de stationsomgeving van Nunspeet. De hierbij uitgewerkte structuur- en inrichtingsvarianten dienen verkeerskundig getoetst te worden. Halverwege 2017 is hiervoor reeds een actualisatie van het verkeersmodel opgesteld. De gemeente Nunspeet heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd verkeerskundige ondersteuning te bieden bij de daadwerkelijke modelberekeningen en verkeerskundige beoordelingen van de verschillende varianten.

Voor het inzichtelijk maken van de effecten van verschillende varianten is hoofdzakelijk gebruik gemaakt van het recent geactualiseerde verkeersmodel Nunspeet. Voor het beoordelen van een kruispuntoplossing met verkeerslichten is daarnaast gebruik gemaakt van het programma Sidra Intersection. Sidra biedt de mogelijkheid om (gekoppelde) verkeersregelingen door te rekenen. Aan de hand van het verkeermodel Nunspeet in combinatie met aanvullende kruispuntberekeningen in Sidra Intersection was BVA Verkeersadviezen goed in staat de effecten van de voorgestelde oplossingen op het wegennet inzichtelijk te maken.

Opdrachtgever: gemeente Nunspeet

Jaar: 2018

Second opinion parkeren schoolomgeving Brakkenstein Nijmegen

Second opinion parkeren schoolomgeving Brakkenstein Nijmegen

In het noordoostelijke kwadrant van de aansluiting Heyendaalseweg en de Lentiusstraat in Nijmegen wordt een nieuwe basisschool en kinderopvang gerealiseerd. Deze hebben een parkeervraag voor personeel en voor het halen en brengen van kinderen. Hiervoor zijn in de planprocedure diverse onderzoeken en berekeningen uitgevoerd. Dit aspect is echter aanleiding voor bezwaren tegen de planvorming, omdat de indruk bestaat dat er onvoldoende parkeergelegenheid beschikbaar is en het halen en brengen van kinderen tot overlast zal gaan leiden. BVA Verkeersadviezen is door Van Goud Advocaten namens de bezwaarmakers gevraagd om aan de hand van de stukken en het vigerende beleid te beoordelen of het parkeren zorgvuldig in de planvorming is meegenomen.

Opdrachtgever: Van Goud Advocaten

Jaar: 2016

Vormgeving aansluiting woonwijk Spaanse Leger Nijkerk

Vormgeving aansluiting woonwijk Spaanse Leger Nijkerk

De gemeente Nijkerk ontwikkelt aan de zuidoostzijde van de kern het woonwijkje Spaanse Leger. De ontsluiting van de wijk is voorzien op de Amersfoortseweg ter hoogte van de bestaande aansluiting van de Tinbergenlaan. Dit met een verkeersregelinstallatie (VRI) voorzien kruispunt zal hiervoor worden voorzien van een vierde tak aan de oostzijde van het kruispunt. De gemeente Nijkerk heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd op welke wijze het kruispunt moet worden ingericht om de toekomstige verkeersstroom op deze locatie soepel af te kunnen wikkelen.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA Verkeersadviezen op basis van bestaande telgegevens en prognoses met betrekking tot de verkeersgeneratie van het te ontwikkelen gebied bepaald welke configuratie het kruispunt dient te krijgen voor een soepele verkeersafwikkeling. Hierbij is aandacht besteed aan het aantal opstelstroken (en de lengte hiervan). Vooral voor de nieuwe wijk was dit van belang, omdat er op deze wegen op beperkte afstand tot het kruispunt zijwegen ter ontsluiting van de nieuwe woonwijk zijn gepland.

De berekeningen die de basis vormden voor het bepalen van de gewenste vormgeving zijn uitgevoerd met behulp van het softwareprogramma Sidra Intersection. Om tot de gewenste configuratie te komen zijn een aantal uitgangspunten met betrekking tot de cyclustijd, verzadingsgraad en verliestijd voor de hoofd- en zijrichtingen vastgelegd. Vervolgens zijn verschillende kruispuntconfiguraties gesimuleerd en is getoetst of deze configuraties voldoen aan de vastgelegde randvoorwaarden. Op basis hiervan is de meest wenselijke kruispuntconfiguratie uitgewerkt waarmee een soepele verkeersafwikkeling kan worden gegarandeerd.

Opdrachtgever: gemeente Nijkerk

Jaar: 2017

Maatregelenprogramma mobiliteit gemeente Mook en Middelaar

Maatregelenprogramma mobiliteit gemeente Mook en Middelaar

De gemeente Mook en Middelaar wil een projectenprogramma op (laten) stellen voor mobiliteitsmaatregelen die de komende jaren uitgevoerd kunnen worden. Deze maatregelen vinden hun oorsprong in de conceptprojectenlijst uit de Regionale Mobiliteitsvisie (Trendsportal). De maatregelen uit deze conceptprojectenlijst zullen nader worden geconcretiseerd naar een programma inclusief prioritering. In eerste instantie gaat het hierbij om uitvoering van maatregelen in de periode 2019-2022. BVA Verkeersadviezen mocht de gemeente Mook en Middelaar ondersteunen bij de verdere uitwerking van een programmering van deze maatregelen voor genoemde periode.

Uit de conceptprojectenlijst zijn in overleg met de gemeente Mook en Middelaar 5 projecten geselecteerd die in aanmerking komen om op korte termijn uitgevoerd te kunnen worden. Na een inventarisatiefase is BVA Verkeersadviezen met de uitwerking van deze maatregelen begonnen. Voor een deel ging her hierbij om het rubriceren en eventueel nog bijstellen van eerder gedane voorstellen. De uitwerking van de maatregelen richtte zich met name op de ruimtebehoefte hiervan en de indeling van de (weg)profielen. Naast de ruimtelijke ontwerpen is ook een kostenraming opgesteld voor deze maatregelen.

Om te kunnen bepalen welke maatregelen de hoogste prioriteit hebben is door BVA Verkeersadviezen een prioriteringssystematiek opgesteld. Hierbij is gekozen voor het toetsen aan de doelstellingen die zijn opgenomen in de Regionale Mobiliteitsvisie. Deze doelstellingen zijn verder uitgewerkt in diverse sub-doelstellingen, opgenomen in onderstaande tabel.

Opdrachtgever: gemeente Mook en Middelaar

Jaar: 2018