Op 30 november 2022 heeft de gemeenteraad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk het ruimtelijk plan van WeLiving voor de realisatie van arbeidsmigrantenhuisvesting aan het Nespad als best scorend plan aangewezen. Projectontwikkelaar WeLiving en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk werken op dit moment aan de verdere planuitwerking. Het ontwikkelplan gaat uit van tijdelijke woningen voor internationale werknemers, het huisvesten van amv’s en op termijn realiseren van nader te bepalen functies. De beoogde locatie betreft een zichtlocatie en is het laatste perceel binnen Bedrijventerreinen Zuidrand Bodegraven wat nu niet in gebruik en onbebouwd is. Het gebied waar het perceel deel van uitmaakt ligt opgesloten tussen de N11 en N459 (Goudseweg) en de A12. Het perceel grenst aan de Goudseweg (N459) en het Nespad.
Een aandachtspunt vormt de ontsluiting van de projectlocatie op het onderliggend wegennet. De N459 is door het ontbreken van een directe verbinding tussen de A12 (Gouda) en de N11 (Bodegraven – Alphen aan de Rijn) erg druk met doorgaand verkeer. Er zijn zorgen over de kwaliteit van zowel de verkeersafwikkeling als veiligheid voor fietsers en automobilisten vanuit de projectlocatie. De opdrachtgever wil graag meer inzicht in de potentie van de ontwikkellocatie als het gaat om het zorgvuldig en veilig afwikkelen van het verkeer. BVA Verkeersadviezen is gevraagd de verkeerskundige (on)mogelijkheden van de projectlocatie in kaart te brengen.
Concreet maken wij de bandbreedte inzichtelijk van de hoeveelheid extra verkeer dat vanuit de projectlocatie zorgvuldig en veilig opgevangen kan worden. We maken de eventuele verkeerskundige restcapaciteit inzichtelijk voor de maatgevende spitsperioden en maken daarbij ook onderscheid in verschillende aankomst- en vertrekpatronen. Variatie in aankomst- en vertrekpatronen is noodzakelijk omdat niet alleen de omvang van de verkeersgeneratie maar ook de richting van de verkeerstromen van en naar de toekomstige ontwikkeling per periode sterk bepalend is voor de kwaliteit van de verkeersafwikkeling. De studie richt zich in eerste instantie op de verkeerssituatie op het kruispunt N459-Nespad. Daarnaast heeft ook de (fiets)oversteek ter hoogte van het zuidelijke deel van de bottonde N459-N11 onze aandacht. Bij het beoordelen van de verkeerssituatie en het eventueel vinden van verbeteringen wordt eveneens gekeken naar het gebied tussen de huidige aansluiting Nespad en de Botrotonde.