Duurzame bereikbaarheid woontorens Vrijheidsplaats Den Haag

Duurzame bereikbaarheid woontorens Vrijheidsplaats Den Haag

Een consortium van vastgoedpartijen, Heijmans Vastgoed, Kondor Wessels en Amvest, hebben een initiatiefplan ingediend voor de Vrijheidsplaats, het gebied boven de Utrechtsebaan. Het plan voorziet in de realisatie van twee woontorens met circa 480 appartementen. De Utrechtsebaan zal voor deze ontwikkeling ten dele worden overkluisd. De plannen voor de Vrijheidsplaats geven nadere invulling aan de ambities van het gebied (Central Innovation District), waarbij sprake is van verdichting, vergroening en verduurzaming. Een belangrijke opgave daarbij zijn de logistieke (mobiliteits)aspecten van het plan. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van Kondor Wessels een eerste verkenning uitgevoerd waarin gebouwgebonden logistiek en logistieke kwesties die spelen in de openbare ruimte zijn geanalyseerd.

Een belangrijk onderdeel van de gebouwgebonden logistiek is parkeren. Uitgangspunt voor het plan is een autoparkeernorm van nul. De parkeerbehoefte zal worden opgevangen via de bestaande parkeervoorzieningen in de omgeving van de Vrijheidsplaats. Aandacht zal worden besteed aan duurzame mobiliteitsvormen zoals (elektrische) deelmobiliteit, fietsen, lopen en het openbaar vervoer. Voor de logistieke bevoorrading wordt gebruikt gemaakt van (gekoelde) pakketwanden. Een ander belangrijk aspect betreft afvalscheiding, waarbij conform het Haagse beleid wordt ingezet op scheiding aan de bron.

Naast de gebouwgebonden logistiek is ook aandacht besteed aan logistieke aspecten in de openbare ruimte. Hierbij heeft BVA een eerste verkenning uitgevoerd van de belangrijkste loop- en fietsroutes in de omgeving. Daarnaast is de gewenste ontsluitingsstructuur voor het gemotoriseerd verkeer geanalyseerd.

Opdrachtgever: Kondor Wessels

Jaar: 2020

Parkeeronderzoek Tuindorp (Ouder-Amstel)

Parkeeronderzoek Tuindorp (Ouder-Amstel)

In de afgelopen jaren hebben in Ouderkerk aan de Amstel een aantal ruimtelijke ontwikkelingen plaatsgevonden. Een van deze ontwikkelingen betreft de realisatie van een nieuwe wijk (Tuindorp Oud Zuid), gericht op nieuwbouw voor senioren. Bij het inrichten van de openbare ruimte is destijds een aangescherpte parkeernorm toegepast die afgestemd was op de doelgroep in kwestie. Nu de woningen er staan, komen er signalen binnen dat er sprake is van een te hoge parkeerdruk. Omdat de wijk nog niet is uitontwikkeld is het wenselijk de huidige en toekomstige parkeervraag binnen het gebied te bepalen en beoordelen. Wellicht is het autobezit in de wijk hoger dan waarvoor is genormeerd. Het is echter ook mogelijk dat er wel voldoende parkeervoorzieningen zijn, maar dat sommige parkeervakken qua loopafstand te ver weg liggen en niet worden gebruikt. Om antwoord op deze vragen te geven heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van de gemeente Ouder-Amstel een parkeeronderzoek uitgevoerd.

BVA heeft in het gehele ontwikkelingsgebied een parkeerdruk en parkeerduurmeting uitgevoerd. De onderzoeksresultaten laten de parkeerdruk en -duur van de geparkeerde voertuigen op verschillende momenten zien. Aan de hand van de kentekens van de geparkeerde voertuigen zijn ook de adresgegevens van de eigenaar van het voertuig achterhaald bij de RDW.

De uitkomsten van het parkeeronderzoek zijn geanalyseerd om vast te stellen wat de huidige kwaliteit van het parkeren in de wijk is. Aan de hand van de adresgegevens van het kenteken en de parkeersectie waar de auto’s geparkeerd hebben, is via een GIS programma de afstand van woning tot de parkeervoorziening bepaald. Hiermee is inzicht verkregen in de geaccepteerde loopafstanden. Omdat de geparkeerde voertuigen ook kunnen worden verbonden met de reeds uitgevoerde ruimtelijke plannen, was het tevens mogelijk om een uitspraak te doen in hoeverre de eerder toegepaste parkeernormen te laag waren ten opzichte van het werkelijke autobezit.

Opdrachtgever: gemeente Ouder-Amstel

Jaar: 2019

Parkeerdrukonderzoek woonwijken Raalte

Parkeerdrukonderzoek woonwijken Raalte

De gemeente Raalte heeft vorig jaar een enquête uitgezet onder de inwoners van de gemeente met de vraag om locaties aan te wijzen waar naar de mening van de omwonenden een tekort aan parkeerplaatsen is. Dit heeft onder meer geleid tot een kaart met de potentiële knelpuntlocaties. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen onderzoek uit te voeren naar de parkeersituatie in de omgeving van deze knelpuntlocaties. Dit om de omvang en ernst van de parkeerhinder vast te stellen zodat in de toekomstgericht maatregelen kunnen worden genomen.

In eerste instantie heeft BVA zich gericht op meldingen waarbij omwonenden hebben aangegeven dat op 4 tot 6 dagen per week of dagelijks sprake is van een te hoge parkeerdruk. Om de omvang van de problematiek kwantitatief inzichtelijk te maken is een parkeerdrukonderzoek verricht op deze locaties. De informatie over de parkeerdruk en eventuele waarnemingen van foutief parkeergedrag is inzichtelijk gemaakt middels kaartbeelden en tabellen.

Opdrachtgever: gemeente Raalte

Jaar: 2020

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

De gebieden Werkstad Noord en Weespertrekvaart in Amstel Business Park Zuid (ABPZ) zullen worden herontwikkeld. Bij de herontwikkeling gaat het erom eentonige en monofunctionele bedrijventerreinen om te vormen tot kwaliteitsvolle en levendige multifunctionele stedelijke gebieden. De verschillende individuele marktpartijen die bij de herontwikkeling betrokken zijn en verschillende stadia waarin de ontwikkelingen zich bevinden vragen om een zeer duidelijk en afgebakende ruimtelijke verkeersstructuur. Individuele ontwikkelingen zullen moeten passen binnen de kaders van de optimale verkeersstructuur en uitgangspunten. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Ouder Amstel de ontsluitingsstructuur op het bestaande wegennet voor de herontwikkelingsgebieden opgesteld.

Om een toekomstbestendige ontsluitingsstructuur voor de herontwikkelingsgebieden in AMPZ op te stellen heeft BVA eerst een beeld van de toekomstige verkeersstructuur in de directe omgeving van AMPZ geschetst. Naast de herontwikkeling van het ABPZ zijn op korte en middellange termijn nog een aantal andere (infrastructurele) ontwikkelingen gepland. Om hier voldoende rekening mee te houden heeft BVA tijdens een startoverleg met de gemeenten Ouder Amstel en Amsterdam de te hanteren uitgangspunten voor de ontsluitingsmogelijkheden van ABPZ besproken. In een vervolgstap zijn verschillende ontsluitingsvarianten schematisch uitgewerkt en teruggekoppeld met het ambtelijke projectteam. Op basis hiervan heeft BVA de vormgeving van de ontsluitingsvarianten in Acad nader uitgewerkt.

Een ander aspect dat aandacht behoefte was de interne verkeersstructuur van de een van de herontwikkelingsgebieden. De uitdaging hierbij was te komen tot een verkeersstructuur die (zoveel als mogelijk) voorsorteert op de eindstructuur, maar die op korte termijn gerealiseerd kan worden. Om hierbij een zorgvuldige afwijking te maken zijn verschillende interne ontsluitingsstructuren uitgewerkt en met elkaar vergeleken. Ten slotte heeft BVA mogelijke profielindelingen voor de interne wegenstructuur in Acad uitgewerkt.

Opdrachtgever: gemeente Ouder Amstel

Jaar: 2020

Monitoringstool Zuidas Amsterdam

Monitoringstool Zuidas Amsterdam

BVA Verkeersadviezen heeft voor de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas een dashboard ontwikkeld dat zowel inzicht geeft in de kwaliteit van de bereikbaarheid als in de effecten van de genomen maatregelen. De gegevens waarmee het dashboard wordt gevuld zijn dezelfde als die worden gebruikt door Amsterdam Bereikbaar en worden onder meer gedeeld met het bedrijfsleven via de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas.

Onderdeel van het dashboard is een Monitoringsplan+ met daarin heldere afspraken over welke vervolgstappen worden genomen indien kwaliteitsindicatoren significant achterblijven op de gestelde doelen. Het gaat hierbij niet alleen om acties vanuit de gemeenten maar tevens vanuit het bedrijfsleven en andere actoren in het gebied zoals de projectorganisatie Zuidasdok.

Het dashboard geeft een accuraat beeld van het gebruik van de infrastructuur, de inzet van bedrijven om gewenste transitie naar duurzamere vervoerswijzen te bewerkstelligen en de tevredenheid van het gebruik van de verschillende vervoersmodaliteiten. De data die bijeengebracht worden in het dashboard zijn:

• Algemene kencijfers ontwikkeling Zuidas;
• Beleving van de bereikbaarheid en leefbaarheid door werknemers, bezoekers en bewoners;
• Kengetallen netwerkprestatie tot aan en in het gebied;
• Uitvoering en gebruik/effect maatregelen;
• Overzichtelijke presentatie van gegevens;
• Flexibel in te richten en te bevragen;
• Kan functioneren als benchmark;
• ‘Live’ gegevens uit diverse bronnen.

Opdrachtgever: Taskforce Bereikbaarheid Zuidas

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

De provincie Zeeland heeft de spooroverweg Zanddijk te Kruiningen (gemeente Reimerswaal) aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 5 maanden hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra samen met ProRail, de gemeente Reimerswaal en provincie Zeeland de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht. Op basis van een aantal werksessies en een opname op locatie zijn de bestaande knelpunten inzichtelijk gemaakt en is er een uitgebreide analyse van de doelen en behoeftes bij de verschillende stakeholders uitgevoerd. Vervolgens zijn mogelijke oplossingen verkend binnen de kaders en doelen van het LVO-programma. Van de haalbaar geachte mogelijkheden is een schatting gemaakt van de investeringskosten (onderlinge verhoudingen) en zijn de verwachte effecten beschreven. Tijdens de verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

De gemeente Hoorn heeft de spooroverweg het Keern aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 4 maanden heeft BVA Verkeersadviezen samen met 4Infra, ProRail en de gemeente Hoorn de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht en een kosteneffectief maatregelenpakket uitgewerkt om de huidige situatie te verbeteren. Tijdens deze verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast zodat uiteindelijk goed onderbouwde en transparante keuzes werden gemaakt.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) start een onderzoek naar een overwegsituatie nadat een gemeente zich heeft aangemeld. De aanmelding van de gemeente moet daar voldoende aanleiding toe geven. Omdat ProRail zeer veel waarde hecht aan overwegenveiligheid wil het ook zelf initiatieven kunnen ontplooien richting wegbeheerders. Men wil graag met de wegbeheerders in overleg om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om de overwegveiligheid op specifieke overwegen te verbeteren. ProRail wil ook voor twee overwegen in Duiven en Zevenaar het initiatief nemen om een eerste préverkenning uit te voeren naar de situatie bij deze overwegen. BVA Verkeersadviezen en 4Infra hebben opdracht gekregen om samen een eerste préverkenning voor beide overwegen uit te voeren.

Samen hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra een eerste verkenning van de spoorovergang in Zevenaar en Duiven uitgevoerd en weg en spoor gerelateerde knelpunten inzichtelijk gemaakt. Vervolgens heeft een quick-scan van integrale oplossingsrichtingen voor het verbeteren van deze overwegen plaatsgevonden.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Veiligheidsrisico analyse vee en overwegen ProRail

Veiligheidsrisico analyse vee en overwegen ProRail

Er zijn diverse NABO’s (Niet actief beveiligde overwegen) waar de overweg gebruikt wordt voor het oversteken van vee, meestal koeien die op een veldkavel weiden. ProRail heeft BVA Verkeersadviezen en 4Infra gevraagd om samen een veiligheidsrisico analyse op te stellen om het risico van vee over het spoor in kaart te brengen in diverse situaties, enkel- of dubbelspoor en diverse treinfrequenties.

Op basis van een aantal interne risicosessies zijn voor de verschillende situaties mogelijke risico’s en beheersmaatregelen geïdentificeerd. Vervolgens zijn de resultaten samengevat in een risicomatrix. Uit deze risicomatrix blijkt dat de risico’s met de hoogste scores worden veroorzaakt door medeweggebruikers op een overweg of door de kudde zelf.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Parkeernormering onthaastingcentrum Stadshagen Zwolle

Parkeernormering onthaastingcentrum Stadshagen Zwolle

In Zwolle werden er plannen gevormd voor de realisatie van een onthaastingscentrum met een gezondheidskliniek, fitnessvoorziening, een yogastudio en een grootschalig wellnesscomplex. Gezien het formaat van het wellnesscomplex en de combinatie met andere functies werd verwacht dat het centrum een groot aantal bezoekers zou trekken, welke grotendeels met de auto komen. Om al deze bezoekers op te kunnen vangen is een parkeerterrein nodig met voldoende parkeerplaatsen. BVA Verkeersadviezen heeft onderzoek verricht naar het benodigde aantal parkeerplaatsen voor de realisatie van het onthaastingscentrum.

Om de parkeerbehoefte te bepalen heeft BVA twee verschillende methodes gehanteerd. De eerste methode om de parkeerbehoefte te bepalen was aan de hand van parkeerkengetallen. Hierbij is gebruik gemaakt van landelijke kencijfers van het CROW. De tweede methode richtte zich meer op de bezoekersaantallen. Uit een vergelijking van beide methodes bleek dat er een verschil is tussen het aantal parkeerplaatsen dat nodig is op basis van kengetallenberekeningen en op basis van bezoekersaantallen. Om de uitkomsten van beide methodes te valideren heeft BVA een vergelijking met bestaande wellnesscentra uitgevoerd. Hieruit bleek dat het op basis van bezoekersaantallen berekende aantal parkeerplaatsen reëel is.

Opdrachtgever: Lotuszen

Jaar: 2017