Mobiliteitsplan woningbouw Parkstraat te Zwolle

Mobiliteitsplan woningbouw Parkstraat te Zwolle

Ten behoeve van de bestemmingsplanwijziging van het kantoorgebouw aan de Parkstraat 1 te Zwolle tot appartementencomplex diende ook onderzoek te worden verricht naar de verkeerskundige effecten van de nieuwe functie. Met andere woorden hoeveel parkeerplaatsen zijn er nodig, hoeveel verkeer gaan de betreffende woningen genereren en kan deze hoeveelheid verkeer op adequate en verkeersveilige wijze worden afgewikkeld via de bestaande wegen? BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen deze verkeerskundige onderbouwing op te stellen.

De parkeervraag en verkeersgeneratie is vastgesteld aan de hand van parkeernormen van de gemeente Zwolle, de meest recente kencijfers van het CROW en onze eigen expertise op dit vlak. Uit het onderzoek werd geconcludeerd dat de parkeerbehoefte bij toepassing van de geldende parkeernormen aanmerkelijk hoger ligt dan het aantal parkeerplaatsen dat ruimtelijk kan worden ingepast. Om een lagere norm te kunnen hanteren zijn maatregelen nodig. Hiervoor zijn meerdere (combinaties) van maatregelen denkbaar:

  • Bezoekersparkeren op omliggende terreinen;
  • Beschikbare parkeercapaciteit voor bewoners betaald maken (verhuren);
  • Deelauto’s inzetten.

Naast de parkeervraag en verkeersgeneratie is ook de gewenste ontsluitingsstructuur schematisch uitgewerkt en heeft een beoordeling van de toekomstige verkeersafwikkeling plaatsgevonden.

Opdrachtgever: Herstructureringsmaatschappij Overijssel NV

Jaar: 2019

Parkeerbalans ontwikkeling Zwartewaterallee Zwolle

Parkeerbalans ontwikkeling Zwartewaterallee Zwolle

In Zwolle werden er plannen gevormd om een kantoorbestemming aan de Zwartewaterallee om te vormen tot woonbestemming. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen ondersteuning te bieden bij het vaststellen van de meest gewenste parkeersituatie rondom deze ontwikkeling.

Om de parkeervraag van de geplande woningbouw inzichtelijk te maken is een parkeerbalans opgesteld waarbij in eerste instantie werd aangesloten op de uitgangspunten die de gemeente Zwolle hiervoor hanteert. Belangrijk aandachtspunt hierbij was de onderverdeling in de doelgroepen bewoners, werknemers en bezoekers. Een en ander heeft geleidt tot de toekomstige parkeervraag voor de voorziene woonontwikkeling.

Opdrachtgever: RED Vastgoed

Jaar: 2019

Verkeersproblematiek Tag Genemuiden

Verkeersproblematiek Tag Genemuiden

Aan de westzijde van Genemuiden liggen de woonwijken Greente en Tag. Laatstgenoemde wijk is nog in ontwikkeling. Ten westen van beide wijken bevindt zich het buitengebied van Genemuiden, waarin een aantal bedrijfsmatige activiteiten plaatsvindt. Het aan de bedrijven gerelateerde (vracht)verkeer wordt vanwege de aanwezigheid van het Zwarte Meer en Zwarte Water aan de noord- en westzijde in (zuid)oostelijke richting ontsloten. Echter verloopt deze ontsluitingsroute via (een van) beide eerdergenoemde wijken, waardoor binnen deze wijken overlast en verkeersonveiligheid wordt ervaren. De gemeente Zwartewaterland heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om de omvang van deze problematiek inzichtelijk te maken en een aantal oplossingsrichtingen die door de gemeente zijn geformuleerd te beoordelen.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA eerst een uitgebreide inventarisatiefase doorlopen, waarin de huidige ontsluitingsstructuur en het gebruik van de wegen inzichtelijk is gemaakt. Hiervoor zijn onder andere mechanische tellingen uitgevoerd. Uit de inventarisatie bleek dat een deel van het (vracht)verkeer vanuit het buitengebied gebruik maakt van de route via de woonwijken.

Om vrachtverkeer door de wijken te voorkomen dient een alternatief voor het zware verkeer aanwezig te zijn. Feitelijk zijn deze alternatieve routes wel aanwezig, maar echter de wegen in het buitengebied zijn relatief smal en lenen zich niet voor de afwikkeling van veel (vracht)verkeer. Om de verkeersbewegingen van het verkeer door de wijk Tag te voorkomen zijn enerzijds oplossingen binnen de bestaande infrastructuur onderzocht. Daarnaast is ook de realisering van een nieuwe verbindingsweg onderzocht. Hoewel het aanleggen van een nieuwe randweg als beste oplossing voor de woonwijken wordt gezien, rechtvaardigen de extra investeringskosten niet de extra afname van verkeer in de wijken. Alles overziende wordt aanbevolen om de bestaande wegen in het buitengebied dusdanig aan te passen dat vrachtverkeer gebruik kan maken van de routes via het buitengebied.

Opdrachtgever: gemeente Zwartewaterland

Jaar: 2017

Centrumcirculatie Hasselt

Centrumcirculatie Hasselt

De gemeente Zwartewaterland is van plan maatregelen te treffen in het centrum van Hasselt. Doel hiervan is het doorgaande verkeer door het centrum te verminderen en hierdoor de wegen in het centrum te ontlasten. Naast deze maatregelen is ook de provincie voornemens maatregelen te treffen op de N331. Door de maatregelen op de N331 wordt de bereikbaarheid van het centrum van Hasselt aan de westzijde sterk gewijzigd en zal ook de functie en het gebruik van een aantal wegen sterk wijzigen. De gemeente heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de effecten van beide maatregelenpakketten inzichtelijk te maken.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA Verkeersadviezen een kentekenonderzoek uitgevoerd, waarmee een goed beeld is verkregen van de hoeveelheid verkeer in en rond het centrum van Hasselt en de routevorming van dit verkeer. In een vervolgstap zijn een aantal verschillende maatregelenvarianten tegen het licht gehouden en hiervan de verkeerskundige effecten inzichtelijk gemaakt. Per variant zijn de verwachte verschuivingen van verkeersstromen in het centrum geprognosticeerd.

Opdrachtgever: gemeente Zwartewaterland

Jaar: 2017

 

Parkeeronderzoek Zutphen

Parkeeronderzoek Zutphen

In haar binnenstadvisie 2022 beschrijft de gemeente Zutphen hoe zij zich wil inzetten op het behouden en verbeteren van de attractiviteit, leefbaarheid en vitaliteit van de binnenstad. En juist de wijze waarop wordt omgegaan met het parkeren in en rond de binnenstad heeft een grote invloed op de totale uitstraling van de stad. Om meer ruimtelijke kwaliteit te kunnen bieden stelt de gemeente zichzelf onder andere de vragen over onderwerpen als centraliseren van parkeren, het (gedeeltelijk) autovrij maken van pleinen en wat voor effecten dit heeft op de binnenstedelijke dynamiek. Om deze vragen te beantwoorden heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van de gemeente Zutphen een parkeeronderzoek uitgevoerd.

BVA Verkeersadviezen heeft op alle openbaar toegankelijke parkeerplaatsen in het centrumgebied van Zutphen een parkeerdruk- en parkeerduurmeting uitgevoerd. De onderzoeksresultaten laten de parkeerdruk en -duur van de geparkeerde voertuigen op verschillende momenten zien, waarbij een onderverdeling van het totale onderzoeksgebied in verschillende sectoren is gemaakt.

Aan de hand van de kentekens van de geparkeerde voertuigen is ook de herkomst van de parkeerders opgevraagd bij de RDW. Uit de onderzoeksresultaten, afgebeeld in onderstaande kaart, blijkt dat de meeste parkeerders uit Zutphen komen en de omliggende kernen.

Onderscheid in onze aanpak was dat naast traditioneel parkeeronderzoek ook de kwaliteit van de parkeervoorzieningen is beoordeeld. Ten eerste heeft er een uitgebreide inventarisatie van alle parkeervoorzieningen plaatsgevonden, waarbij de paarkeervoorzieningen op een aantal criteria (parkeerruimte, vindbaarheid, uitstraling, sociale veiligheid) zijn beoordeeld. Daarnaast is op een aantal grotere parkeerterreinen een parkeerenquête gehouden. Aan de hand van de inventarisatie en enquêteresultaten was BVA goed in staat een kwalitatief oordeel te vormen van de parkeervoorzieningen.

Opdrachtgever: gemeente Zutphen

Jaar: 2018

 

 

 

 

Fietsonderzoek Zutphen

Fietsonderzoek Zutphen

In haar binnenstadvisie 2022 beschrijft de gemeente Zutphen hoe zij zich wil inzetten op het behouden en verbeteren van de leefbaarheid, attractiviteit en vitaliteit van de binnenstad. Om het bijzondere karakter van Zutphen te behouden is onder meer de fiets van ongekend belang. Door meer inzicht te krijgen in de huidige staat van het fietsnetwerk en de kansen die er zijn om dit netwerk en bijbehorende stallingsvoorzieningen te verbeteren wil de gemeente het gebruik van de fiets verder stimuleren en eventuele negatieve bijeffecten tegen gaan. BVA Verkeersadviezen heeft hiervoor een uitgebreid fietsonderzoek uitgevoerd.

Het Fietsonderzoek Zutphen 2017 toetst de huidige kwaliteit van het fietsnetwerk op een drietal niveaus, waarbij de dichtheid en compleetheid van het netwerk, doorstroming op hoofdfietsroutes en fietsenstallingen zijn beoordeeld. Het inzicht werd verkregen door het objectief beoordelen van de kwaliteit en het gebruik van het huidige fietsnetwerk en de stallingsvoorzieningen in en rondom het centrum. Uiteraard was bij het onderzoek ook de inbreng van deerden van belang. Zo hebben ook de ideeën in de notitie ‘Fietsend door Zutphen’ (opgesteld door de Fietsersbond) een plaats gekregen in de analyse. Door de vastgestelde kwaliteit te vergelijken met de gemeentelijke ambities heeft BVA vervolgens een actieprogramma voor de korte en middellange termijn opgesteld.

Opdrachtgever: gemeente Zutphen

Jaar: 2017

Shared space Zuidelijke Parallelweg Westervoort

Shared space Zuidelijke Parallelweg Westervoort

Het stationsplein op de Zuidelijke Parallelweg in Westervoort, met name de kruising Zuidelijke Parallelweg-Dorpsplein, vormt een belangrijk verkeersveiligheidsknelpunt in de gemeente. Hoewel de verkeersveiligheidssituatie de afgelopen jaren is verbeterd, vormt het stationsplein nog steeds een aandachtspunt, mede door het doorgaande karakter van de weg. De stationsomgeving wordt gedomineerd door de auto. Om het stationsgebied meer aanzien te geven van een verblijfsgebied kan de stationsomgeving als shared space omgeving worden heringericht. Een shared space omgeving biedt optimale kansen om de aanwezigheid van fietsers en voetgangers sterker te positioneren en een aantrekkelijke verblijfsruimte te creëren.

De gemeente Westervoort heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd een ontwerp voor een shared space inrichting van het stationsplein uit te werken. Uitgangspunt hierbij was dat het geheel opheffen van de scheiding tussen de verschillende verkeersdeelnemers niet wenselijk wordt geacht, gezien de aanwezige snelfietsroute en huidige verkeersintensiteiten. Daarnaast vormde een verbetering van de bestaande looproute en oversteekvoorzieningen tussen het station en het centrum een belangrijk aandachtspunt in het ontwerp.

In het ontwerp wordt het stationsplein vormgegeven als één verhoogd plein, voorzien van hetzelfde type verharding. Er zijn geen rijstroken voor gemotoriseerd verkeer aanwezig, maar door middel van straatmeubilair, bloembakken en bomen, wordt het autoverkeer over het plein geleidt. De twee rijrichtingen worden ter hoogte van de ingang van het station uit elkaar getrokken, waarbij de ruimte tussen de rijstroken met zitelementen en groen wordt voorzien. De inrichting van het stationsplein als shared space omgeving zorgt voor een optimale verbinding tussen de verschillende functies van het plein.

Opdrachtgever: gemeente Westervoort

Jaar: 2019

Verkenning herinrichting Heilweg Westervoort

Verkenning herinrichting Heilweg Westervoort

De huidige inrichting van de Heilweg in de bebouwde kom van Westervoort past niet bij de functie van de weg. De inrichting nodigt gemotoriseerd verkeer uit om door te rijden en er is te weinig ruimte voor fietsers. De aanwezig fietsstroken zijn te smal en fietsverkeer voelt zich opgejaagd door gemotoriseerd verkeer. De gemeente Westervoort heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd een verkennend onderzoek te doen naar de herinrichting van de Heilweg om de bestaande verkeersveiligheidsknelpunten op te lossen.

Uit een globale ruimtelijke verkenning bleek dat een herinrichting tot volwaardige gebiedsontsluitingsweg met eigen fietsvoorzieningen geen reële oplossing is omdat het fysiek niet mogelijk is om het benodigde profiel binnen de beschikbare ruimte in te passen. Het verder versmallen van de rijloper of fietsstroken in combinatie met het vasthouden aan de rijsnelheid van 50 km/uur leidt niet tot een fietsvriendelijke en veilig route. Op basis van deze conclusies is gezocht naar de mogelijkheden voor een inrichting als erftoegangsweg.

Voor de inrichting als erftoegangsweg heeft BVA twee basisvarianten uitgewerkt. In variant 1 wordt de rijbaan voorzien van brede fietsstroken (1,70 meter) en de resterende ruimte wordt toebedeeld aan gemotoriseerd verkeer. Variant 2 gaat uit van twee rabatstroken, gescheiden door een centrale middenstrook. Uit onze zicht zorgt een profielindeling zoals in variant 2 voor meer interactie tussen de verschillende verkeersdeelnemers. Een en ander betekent dat het verblijfskarakter van de weg wordt versterkt. Hiermee past een inrichting zoals in variant 2 beter bij een erftoegangsweg.

Opdrachtgever: gemeente Westervoort

Jaar: 2019

Herziening categoriseringsplan West Maas en Waal

Herziening categoriseringsplan West Maas en Waal

De gemeenteraad van de gemeente West Maas en Waal heeft in 2015 het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) vastgesteld. Hoewel ook het categoriseringsplan onderdeel van deze beleidsnota uitmaakt is dit onderdeel niet vastgesteld. Gezien het voorafgaande heeft de gemeente West Maas en Waal behoefte aan een nieuw, simpeler en duidelijker categoriseringsplan dat aan de raad kan worden voorgelegd. Het gaat hierbij om een logische, eenduidige en duidelijke indeling van de bestaande wegen in de Duurzaam Veilig categorieën die aansluit op het bestaande beleid. BVA Verkeersadviezen heeft de gemeente inhoudelijke en procesmatige ondersteuning geboden bij het opstellen van dit plan.

Voorafgaand aan het categoriseringsproces heeft een uitgebreide veldinventarisatie plaatsgevonden. Vervolgens is de bestaande wegencategorisering uit het GVVP getoetst op de verbinding die de wegen onderhouden, op de vormgeving en het gebruik. Bij het gebruik gaat het niet alleen om de auto-intensiteiten, maar ook om het langzame verkeer en vrachtverkeer. Een en ander betekent dat ook de fiets- en ov-structuren zijn betrokken bij de categorisering, als ook de uitrukroutes voor hulpdiensten en vrachtverkeerroutes. Het confronteren van kaartbeelden heeft uiteindelijk geleidt tot een theoretisch gewenste wegencategorisering. In de meeste gevallen komt deze wegencategorisering overeen met de praktijksituatie. Echter zijn er een aantal wegen waar de praktijksituatie afwijkt van de gewenste wegencategorisering. Samen met het ambtelijke projectteam heeft BVA Verkeersadviezen gefundeerde keuzes gemaakt voor deze wegen. Uiteindelijk heeft dit proces geleidt tot een helder wegencategoriseringsplan inclusief de gewenste maatregelen.

Opdrachtgever: gemeente West Maas en Waal

Jaar: 2018

 

Mobiliteitsplan GreenFields Veenendaal

Mobiliteitsplan GreenFields Veenendaal

In het zuidoosten van Veenendaal ligt het bedrijventerrein Het Ambacht, een verwaarloosd terrein met leegstaande bedrijfsbebouwing. Er bestaan thans plannen voor herontwikkeling van het gebied met een mix van wonen, detailhandel en perifere detailhandel (PDV). Het is daarbij de ambitie een hoogwaardig woon-, leef- en winkelmilieu te realiseren, waarbij duurzaamheid en circulaire architectuur leidend zijn. Deze ontwikkeling staat bekend onder de naam GreenFields. Een belangrijk aspect dat bij de planvorming van de ontwikkeling aandacht behoeft is mobiliteit. In opdracht van ontwikkelaar Murry Grey heeft BVA Verkeersadviezen een Mobiliteitsplan uitgewerkt dat aansluit op de ambities ten aanzien van duurzaamheid.

Om te beginnen heeft BVA een ruimtelijke omgevingsanalyse uitgevoerd waarin het omliggende wegennet voor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer en de ligging van het plangebied ten aanzien van ov-haltes zijn geanalyseerd. In een vervolgstap zijn de te hanteren uitgangspunten geformuleerd voor het opstellen van het mobiliteitsplan. Een duurzame bereikbaarheid en ontsluiting betekent dat GreenFields goed bereikbaar is, in het bijzonder door en voor duurzame vervoerswijzen zoals fiets en openbaar vervoer. Daarnaast betekent het dat het ontwerp van GreenFields bijdraagt aan het beperken van het gebruik van de auto en voor zover autogebruik wel noodzakelijk is, het gebruik van elektrische en deelauto’s stimuleert. Voor het plangebied zelf betekent het dat de begane grond volledig is ingericht op fietsers en voetgangers en vrij is van autoverkeer.

Op basis van de vastgestelde uitgangspunten is een plan met maatregelen uitgewerkt voor de verschillende modaliteiten.

  • Om fietsers en voetgangers een centrale rol te geven wordt centraal in het plangebied een route gerealiseerd die alleen voor fietsers en voetgangers toegankelijk is.
  • Autoparkeren vindt plaats in twee parkeergarages, waarbij bezoekers- en bewonersparkeren gescheiden is. In de parkeergarages voor bewoners wordt een groot aantal parkeerplaatsen voor deelauto’s gerealiseerd, die op de meest gunstige locaties liggen. Om daarmee het autobezig (en gebruik) at te remmen.
  • De bevoorrading van GreenFields vindt plaats via een distributiehub.

In het Mobiliteitsplan heeft BVA ook aandacht besteed aan de toekomstige verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling. Aan de hand van kruispuntanalyses is gekeken of de kruispunten rondom GreenFields de toekomstige verkeersproductie en -attractie op een goede manier kunnen afwikkelen.

Opdrachtgever: Murry Grey B.V.

Jaar: 2019