Mobiliteitsplan Oldebroek

In opdracht van de gemeente Oldebroek bouwen wij aan een nieuw mobiliteitsplan. Het huidige vastgestelde verkeersbeleid van de gemeente Oldebroek dateert uit 2005 en is ondergebracht in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Oldebroek (GVVP Oldebroek). Het beleid zoals dat 18 jaar geleden is geformuleerd is toe aan een herijking. Naast de lokale veranderingen die zijn opgestreden, spelen ook belangrijke regionale en landelijk ontwikkelingen waar wij als gemeente rekening mee moeten houden. Denk hierbij aan de uitwerking van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en de invoering van de nieuwe Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking. Dergelijke ontwikkelingen vragen om een nieuwe visie op mobiliteit.

 

Input van bewoners

Om inzicht te krijgen in welke vraagstukken er spelen bij inwoners rondom mobiliteit, werden er begin van dit jaar enquêtes en dorpsbijeenkomsten gehouden. Dit leverde concrete vraagstukken op: zo zijn er zorgen over verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van het gebied. Ook de hoge snelheden in het buitengebied, verkeershinder van doorgaand verkeer en de verkeersleefbaarheid in dorpen vragen om extra aandacht.

Vier hoofdambities

Alle analyses en gesprekken met stakeholders leiden tot vier hoofdambities:

  • Veilig, leefbaar en gezond
  • Bereikbaarheid in balans
  • Duurzaam en klimaatbestendig
  • Een mooie omgeving en slim ruimtegebruik

Met de ambitie ‘veilig, leefbaar en gezond’ werkt de gemeente toe naar een veilig wegennet. Hierbij wordt de leefbaarheid verbeterd door het stimuleren van schonere vormen van vervoer die minder hinder geven. Dit alles om het aantal (ernstige) verkeersslachtoffers en de (verkeers)hinder van mobiliteit te beperken. Aanvullend streeft de gemeente bij de ambitie ‘bereikbaarheid in balans’ naar een goede bereikbaarheid van de kernen en voorzieningen voor alle doelgroepen. De wens hierbij is om vooral duurzame vormen van mobiliteit meer kansen te bieden. De ambitie ‘Duurzaam en klimaatbestendig’ versterkt dit streven door het bewustzijn te bevorderen van het gebruik van duurzame, schone en gezonde vervoerwijzen. Met de vierde ambitie ‘Een mooie omgeving en slim ruimtegebruik’ willen we een mooie, sociale, leefbare openbare ruimte creëren door de menselijke maat centraal te stellen in de gemeente Oldebroek. Deze vier ambities worden op dit moment uitgewerkt tot het nieuwe mobiliteitsplan. Daarbij hoort ook een concreet uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. In het 1e kwartaal van 2024 is het plan gereed.

Parkeeradvies plan Veldzicht in Zetten

Nieuwbouw ontwikkelingen vragen veelal om een zorgvuldige verkeerskundige onderbouwing. BVA Verkeersadviezen is door Mecus Planontwikkeling gevraagd de verkeerskundige onderbouwing op te stellen t.b.v. plan Veldzicht in Zetten. Dit plan bevat de realisatie van in totaal 49 woningen. Bijzonder aan het project is dat het gaat om een mix aan sociale huurwoningen voor diverse doelgroepen en woningen die gerealiseerd worden door CPO partijen die op basis van Duurzaam Wonen zelf de woningen realiseren. De verwachting is dat het autobezit van deze partijen gering is, en dat daardoor de geldende parkeernormen niet goed aansluiten bij het plan. Wij leveren dan ook een onderbouwing op maat, welke bestaat uit:

  • Een realistisch parkeerscenario uitgaande van onderbouwd lager autobezit en toepassen van dubbelgebruik;
  • Een berekening van de parkeerbehoefte conform de geldende parkeernormen van de gemeente Overbetuwe;
  • Een verkeerskundige toets van het ruimtelijk plan op het aspect parkeren voor beide onderzochte scenario’s.

In een korte tijdsperiode hebben wij een heldere onderzoeksnotitie opgesteld waarin de parkeerbalans is opgesteld en onderbouwd.

Verkeersveilige Ovatondes Beneluxbaan Amstelveen

In opdracht van de gemeente Amstelveen adviseerde BVA over de verkeersveiligheid op enkele recent geopende ovatondes op de Beneluxbaan, boven de Amstelveenlijn.

Vooral door fietsers werden veel klachten over de verkeersveiligheid geuit. Na het uitvoeren van een aantal conflictobservaties, is een aantal verbeteringsopties aangegeven, die nu gefaseerd door de gemeente Amstelveen worden uitgevoerd.

https://www.amstelveen.nl/bestuur-organisatie/persbericht/verkeersveiligheid-rotondes-amstelveenlijn-geoptimaliseerd#verkeersveiligheid_rotondes_amstelveenlijn_geoptimaliseerd

Kentekenonderzoek Duurzaamheidsstraat Wezep

Kentekenonderzoek Duurzaamheidsstraat Wezep

Binnen de kern Wezep wordt gewerkt aan de realisatie van bedrijventerrein H2O. Ten behoeve van de ontsluiting van dit terrein is onder andere de Duurzaamheidsstraat aangelegd. Nu het besluit is genomen de bestaande aansluiting van Wezep op de A28 te verplaatsen in noordelijke richting, leeft de vraag bij de gemeente op welke wijze de aansluiting van de Duurzaamheidsstraat op de verbindingsweg naar de nieuwe aansluiting vormgegeven moet worden. Het gebruik van de Duurzaamheidsstraat is hiervoor mede richtinggevend. In opdracht van de gemeente Oldebroek heeft BVA Verkeersadviezen een verkeersonderzoek uitgevoerd naar het gebruik van de Duurzaamheidsstraat en de hoeveelheid verkeer dat de inmiddels gerealiseerde bedrijvigheid van het bedrijventerrein H2O genereert.

Het gebruik van de Duurzaamheidsstraat is achterhaald aan de hand van mechanische tellingen op een tweetal locaties. Om te kunnen bepalen hoeveel verkeer een herkomst of bestemming heeft bij de al gerealiseerde bedrijven en hoeveel verkeer de Duurzaamheidsstraat als doorgaande route gebruikt is een kentekenonderzoek uitgevoerd. Bij het kentekenonderzoek zijn op twee dagen de kentekens van passerend verkeer geregistreerd in de periode 7.00-19.00 uur. Op deze wijze is onderscheid gemaakt tussen doorgaand en herkomst/bestemmingsverkeer.

Aan de hand van de mechanische telgegevens en onderzoeksdata uit het kentekenonderzoek is een goed beeld verkregen van het huidige gebruik van de Duurzaamheidsstraat en de hoeveelheid verkeer van/naar de bestaande bedrijven op H2O.

Opdrachtgever: gemeente Oldebroek

Jaar: 2019

Onderzoeksleider N786 Loenen Eerbeek

Onderzoeksleider N786 Loenen Eerbeek

Samen met de gemeenten Apeldoorn en Brummen en enkele andere partners heeft de provincie Gelderland het project ‘Eerbeek-Loenen 2030’ opgestart, een gebiedsgericht proces om de economische aantrekkingskracht en leefbaarheid van Eerbeek en Loenen te borgen. Onder het project is een aantal deelprojecten opgestart, waaronder het project ‘Wegennet’. In het kader van dit deelproject is in 2018 een MKBA opgesteld, waarin een aantal verkeerskundige maatregelenpakketten zijn onderzocht om de bereikbaarheid en leefbaarheid te verbeteren/borgen. Een belangrijker onderlegger voor de MKBA-uitkomsten was het regionale verkeersmodel Stedendriehoek, waarin de verschillende ontsluitingsvarianten zijn gesimuleerd. Hoewel op basis van het model een voorkeursvariant is uitgesproken, twijfelt men of het regionale model in zijn huidige vorm geschikt is als beslissingsondersteunend model voor deze studie. Is het model in zijn huidige vorm niet te grofmazig om een betrouwbaar verkeersbeeld te schetsen van een gebied waarin chauffeurs vanuit meerdere windrichtingen verschillende route-opties hebben? Nader onderzoek dient antwoord op deze vraag te geven om uiteindelijk representatieve conclusies te kunnen trekken op basis van het model. De provincie Gelderland heeft BVA Verkeersadviezen opdracht gegeven dit onderzoek uit te voeren.

Opdrachtgever: provincie Gelderland

Jaar: 2020

Verkeersstudie bedrijventerrein Nieuwgraaf

Verkeersstudie bedrijventerrein Nieuwgraaf

Door de jaren heen is bedrijventerrein Nieuwgraaf uitgegroeid tot het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van Oost-Nederland. Er zijn met name (groot-)handels-, distributie- en transportbedrijven gevestigd. Daarnaast is Nieuwgraaf het grootste PDV-cluster binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen dat jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. En ook op het naastgelegen bedrijventerrein Seingraaf komt steeds meer bedrijvigheid. De gemeente Duiven houdt de bereikbaarheid van het gebied scherp in de gaten. Zij doet dit door nieuwe plannen verkeerskundig door te rekenen en daarnaast de huidige belasting van het netwerk te monitoren. De afgelopen 7 jaren zijn er op basis van diverse verkeersanalyses meerdere verbeteringen in de infrastructuur uitgevoerd. Met de komst van Hornbach, Besselink Licht, Loods5 en de ontwikkelingen op het naastgelegen Seingraaf is de behoefte ontstaan aan een nieuwe doorrekening van de toekomstige verkeersstromen en de eisen die dit stelt aan de aanwezige infrastructuur. BVA Verkeersadviezen heeft de nieuwe doorrekening begeleid en beoordeeld.

Op basis van de uitkomsten hebben wij in opdracht van de gemeente nagedacht over concrete oplossingsrichtingen om de knelpunten op te lossen. Daarbij hebben wij onder andere een Vissim-simulatie opgesteld en meerdere ontwerpwerkzaamheden verricht. Dit alles om ervoor te zorgen dat de verkeersafwikkeling op Nieuwgraaf en op het aansluitende wegennet robuust en toekomstvast is en blijft.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2019/ 2020

Dynamisch model bedrijventerrein Nieuwgraaf Duiven

Dynamisch model bedrijventerrein Nieuwgraaf Duiven

Het bedrijventerrein Centerpoort Nieuwgraaf bruist van de activiteit. Door de jaren heen is het uitgegroeid tot het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van Oost-Nederland. Er zijn met name (groot-)handels-, distributie- en transportbedrijven gevestigd. Daarnaast is Nieuwgraaf het grootste PDV-cluster binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen dat jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. En ook op het naastgelegen bedrijventerrein Seingraaf komt steeds meer bedrijvigheid. De gemeente Duiven houdt de bereikbaarheid van het gebied scherp in de gaten. Zij doet dit door nieuwe plannen verkeerskundig door te rekenen en daarnaast de huidige belasting van het netwerk te monitoren. De afgelopen 7 jaren zijn er op basis van diverse verkeersanalyses meerdere verbeteringen in de infrastructuur uitgevoerd. Met de komst van Hornbach, Besselink Licht, Loods5 en de ontwikkelingen op het naastgelegen Seingraaf is de behoefte ontstaan aan een nieuwe doorrekening van de toekomstige verkeersstromen en de eisen die dit stelt aan de aanwezige infrastructuur.

Uit de statische verkeersanalyses zijn voor de toekomst een aantal knelpunten op het wegennet gesignaleerd. Om een goed maatregelpakket op te stellen heeft BVA Verkeersadviezen een Vissim-simulatie opgesteld. In dit model zijn meerdere varianten doorgerekend en beoordeeld. Het model heeft bijgedragen aan breed draagvlak bij ondernemers voor aanvullende maatregelen.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2020

Bereikbaarheidsplan bedrijventerrein Seingraaf Duiven

Bereikbaarheidsplan bedrijventerrein Seingraaf Duiven

Het gebied ten noorden van het kruispunt Rivierweg-Driegaardensestraat bevindt zich in de ontwikkeling tot bedrijventerrein. Een belangrijk aspect voor het goed functioneren van het gebied is de bereikbaarheid. Om ervoor te zorgen dat het plangebied op veilige wijze wordt ontsloten op het bestaande wegennet heeft BVA Verkeersadviezen opdracht gekregen mogelijke ontsluitingsvarianten te onderzoeken.

Het plangebied, bestaand uit het deelgebied in het noordoostelijke en noordwestelijke kwadrant van de kruising Rivierweg-Driegaardensestraat, zal circa 250 meter ten noorden van de kruising Rivierweg-Driegaardensestraat worden ontsloten op de Driegaardensestraat. Uit een ruimtelijke en verkeerskundige analyse blijkt dat een rotonde de meest wenselijke oplossing is om Seingraaf te ontsluiten op de Driegaardensestraat. BVA heeft het ontwerp van deze rotonde opgesteld, waarbij de dimensionering is afgestemd op vrachtverkeer. Om te beoordelen of het ontwerp voldoet aan de manoeuvreerruimte van grotere voertuigen zijn rijcurves opgesteld met behulp van het softwareprogramma AutoTurn.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2019/2020

Parkeeronderzoek Tuindorp (Ouder-Amstel)

Parkeeronderzoek Tuindorp (Ouder-Amstel)

In de afgelopen jaren hebben in Ouderkerk aan de Amstel een aantal ruimtelijke ontwikkelingen plaatsgevonden. Een van deze ontwikkelingen betreft de realisatie van een nieuwe wijk (Tuindorp Oud Zuid), gericht op nieuwbouw voor senioren. Bij het inrichten van de openbare ruimte is destijds een aangescherpte parkeernorm toegepast die afgestemd was op de doelgroep in kwestie. Nu de woningen er staan, komen er signalen binnen dat er sprake is van een te hoge parkeerdruk. Omdat de wijk nog niet is uitontwikkeld is het wenselijk de huidige en toekomstige parkeervraag binnen het gebied te bepalen en beoordelen. Wellicht is het autobezit in de wijk hoger dan waarvoor is genormeerd. Het is echter ook mogelijk dat er wel voldoende parkeervoorzieningen zijn, maar dat sommige parkeervakken qua loopafstand te ver weg liggen en niet worden gebruikt. Om antwoord op deze vragen te geven heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van de gemeente Ouder-Amstel een parkeeronderzoek uitgevoerd.

BVA heeft in het gehele ontwikkelingsgebied een parkeerdruk en parkeerduurmeting uitgevoerd. De onderzoeksresultaten laten de parkeerdruk en -duur van de geparkeerde voertuigen op verschillende momenten zien. Aan de hand van de kentekens van de geparkeerde voertuigen zijn ook de adresgegevens van de eigenaar van het voertuig achterhaald bij de RDW.

De uitkomsten van het parkeeronderzoek zijn geanalyseerd om vast te stellen wat de huidige kwaliteit van het parkeren in de wijk is. Aan de hand van de adresgegevens van het kenteken en de parkeersectie waar de auto’s geparkeerd hebben, is via een GIS programma de afstand van woning tot de parkeervoorziening bepaald. Hiermee is inzicht verkregen in de geaccepteerde loopafstanden. Omdat de geparkeerde voertuigen ook kunnen worden verbonden met de reeds uitgevoerde ruimtelijke plannen, was het tevens mogelijk om een uitspraak te doen in hoeverre de eerder toegepaste parkeernormen te laag waren ten opzichte van het werkelijke autobezit.

Opdrachtgever: gemeente Ouder-Amstel

Jaar: 2019

Parkeerdrukonderzoek woonwijken Raalte

Parkeerdrukonderzoek woonwijken Raalte

De gemeente Raalte heeft vorig jaar een enquête uitgezet onder de inwoners van de gemeente met de vraag om locaties aan te wijzen waar naar de mening van de omwonenden een tekort aan parkeerplaatsen is. Dit heeft onder meer geleid tot een kaart met de potentiële knelpuntlocaties. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen onderzoek uit te voeren naar de parkeersituatie in de omgeving van deze knelpuntlocaties. Dit om de omvang en ernst van de parkeerhinder vast te stellen zodat in de toekomstgericht maatregelen kunnen worden genomen.

In eerste instantie heeft BVA zich gericht op meldingen waarbij omwonenden hebben aangegeven dat op 4 tot 6 dagen per week of dagelijks sprake is van een te hoge parkeerdruk. Om de omvang van de problematiek kwantitatief inzichtelijk te maken is een parkeerdrukonderzoek verricht op deze locaties. De informatie over de parkeerdruk en eventuele waarnemingen van foutief parkeergedrag is inzichtelijk gemaakt middels kaartbeelden en tabellen.

Opdrachtgever: gemeente Raalte

Jaar: 2020