Evaluatie fiets- en voetgangersnetwerk gemeente Duiven

Onderzoek, veldwerk & (big-)data

BVA Verkeersadviezen Verkeersadviezen is al sinds de jaren ’80 een deskundige en betrouwbare partner op het gebied van verkeer- en vervoersonderzoek. Hierbij brengen wij de mobiliteits- en verkeerspatronen terug naar de essentie.

Meer weten?

In een recent onderzoek, in opdracht van de gemeente Duiven, zijn de fiets- en wandelroutes in Duiven, Groessen en Loo grondig geanalyseerd. Het onderzoek richtte zich specifiek op de samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, veiligheid en comfort van zowel lokale als hoofd- en snelfietsroutes, evenals het hoofdwandelnetwerk. Het hoofddoel van deze evaluatie was om een diepgaand inzicht te verkrijgen in de huidige staat van het netwerk, en om de gemeente te voorzien van waardevolle informatie voor het prioriteren van verbeteringsmaatregelen.

 

Bewonersparticipatie

Een essentieel aspect van dit onderzoek was het betrekken van de lokale gemeenschap. Om de meningen en ervaringen van gebruikers te verzamelen, werden verschillende methoden ingezet. In samenwerking met de gemeente Duiven werden inloopavonden georganiseerd, waarbij bewoners de gelegenheid kregen om hun perspectieven te delen. Daarnaast werden gesprekken gevoerd met specifieke belangengroeperingen om een breed scala aan standpunten te verzamelen. Een online enquête, uitgevoerd met de participatietool Maptionnaire, bood nog een mogelijkheid voor bewoners om deel te nemen aan het proces. Deze gezamenlijke inspanningen vormen de kern van de bewonersparticipatie en geven gebruikers diverse platformen om hun stem te laten horen en zich gehoord te voelen.

 

Inventarisatie

Naast de betrokkenheid van de gemeenschap werd een (veld)inventarisatie uitgevoerd om belangrijke kenmerken van de fiets- en wandelnetwerken vast te leggen. Zowel deskresearch als veldwerk zijn benut om een compleet beeld te verkrijgen van de bestaande infrastructuur en de kwaliteit ervan. Deze gedetailleerde inventarisatie verschaft waardevolle inzichten in de huidige staat van de netwerken.

 

Verwerking

De verzamelde gegevens, variërend van kwalitatieve feedback tot kwantitatieve metingen, zijn vervolgens geïntegreerd in een Geografisch Informatie Systeem (GIS). Deze stap maakt verdere analyses en visualisaties mogelijk, waardoor patronen en trends binnen de gegevens zijn geïdentificeerd. Dit stelt de gemeente Duiven in staat om weloverwogen beslissingen te nemen en gerichte acties te ondernemen ter verbetering van de fiets- en wandelmogelijkheden binnen de gemeente Duiven.

Al met al heeft dit uitgebreide onderzoek een belangrijke basis gelegd voor het bevorderen van duurzame mobiliteit en het verbeteren van de leefbaarheid in Duiven, Groessen en Loo.

Melvine Ruigrok

Verkeerskundig adviseur


m.ruigrok@bvaverkeer.nl