Evaluatie fiets- en voetgangersnetwerk gemeente Duiven

In een recent onderzoek, in opdracht van de gemeente Duiven, zijn de fiets- en wandelroutes in Duiven, Groessen en Loo grondig geanalyseerd. Het onderzoek richtte zich specifiek op de samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, veiligheid en comfort van zowel lokale als hoofd- en snelfietsroutes, evenals het hoofdwandelnetwerk. Het hoofddoel van deze evaluatie was om een diepgaand inzicht te verkrijgen in de huidige staat van het netwerk, en om de gemeente te voorzien van waardevolle informatie voor het prioriteren van verbeteringsmaatregelen.

 

Bewonersparticipatie

Een essentieel aspect van dit onderzoek was het betrekken van de lokale gemeenschap. Om de meningen en ervaringen van gebruikers te verzamelen, werden verschillende methoden ingezet. In samenwerking met de gemeente Duiven werden inloopavonden georganiseerd, waarbij bewoners de gelegenheid kregen om hun perspectieven te delen. Daarnaast werden gesprekken gevoerd met specifieke belangengroeperingen om een breed scala aan standpunten te verzamelen. Een online enquête, uitgevoerd met de participatietool Maptionnaire, bood nog een mogelijkheid voor bewoners om deel te nemen aan het proces. Deze gezamenlijke inspanningen vormen de kern van de bewonersparticipatie en geven gebruikers diverse platformen om hun stem te laten horen en zich gehoord te voelen.

 

Inventarisatie

Naast de betrokkenheid van de gemeenschap werd een (veld)inventarisatie uitgevoerd om belangrijke kenmerken van de fiets- en wandelnetwerken vast te leggen. Zowel deskresearch als veldwerk zijn benut om een compleet beeld te verkrijgen van de bestaande infrastructuur en de kwaliteit ervan. Deze gedetailleerde inventarisatie verschaft waardevolle inzichten in de huidige staat van de netwerken.

 

Verwerking

De verzamelde gegevens, variërend van kwalitatieve feedback tot kwantitatieve metingen, zijn vervolgens geïntegreerd in een Geografisch Informatie Systeem (GIS). Deze stap maakt verdere analyses en visualisaties mogelijk, waardoor patronen en trends binnen de gegevens zijn geïdentificeerd. Dit stelt de gemeente Duiven in staat om weloverwogen beslissingen te nemen en gerichte acties te ondernemen ter verbetering van de fiets- en wandelmogelijkheden binnen de gemeente Duiven.

Al met al heeft dit uitgebreide onderzoek een belangrijke basis gelegd voor het bevorderen van duurzame mobiliteit en het verbeteren van de leefbaarheid in Duiven, Groessen en Loo.

Mobiliteitsplan Oldebroek

In opdracht van de gemeente Oldebroek bouwen wij aan een nieuw mobiliteitsplan. Het huidige vastgestelde verkeersbeleid van de gemeente Oldebroek dateert uit 2005 en is ondergebracht in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Oldebroek (GVVP Oldebroek). Het beleid zoals dat 18 jaar geleden is geformuleerd is toe aan een herijking. Naast de lokale veranderingen die zijn opgestreden, spelen ook belangrijke regionale en landelijk ontwikkelingen waar wij als gemeente rekening mee moeten houden. Denk hierbij aan de uitwerking van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en de invoering van de nieuwe Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking. Dergelijke ontwikkelingen vragen om een nieuwe visie op mobiliteit.

 

Input van bewoners

Om inzicht te krijgen in welke vraagstukken er spelen bij inwoners rondom mobiliteit, werden er begin van dit jaar enquêtes en dorpsbijeenkomsten gehouden. Dit leverde concrete vraagstukken op: zo zijn er zorgen over verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van het gebied. Ook de hoge snelheden in het buitengebied, verkeershinder van doorgaand verkeer en de verkeersleefbaarheid in dorpen vragen om extra aandacht.

Vier hoofdambities

Alle analyses en gesprekken met stakeholders leiden tot vier hoofdambities:

  • Veilig, leefbaar en gezond
  • Bereikbaarheid in balans
  • Duurzaam en klimaatbestendig
  • Een mooie omgeving en slim ruimtegebruik

Met de ambitie ‘veilig, leefbaar en gezond’ werkt de gemeente toe naar een veilig wegennet. Hierbij wordt de leefbaarheid verbeterd door het stimuleren van schonere vormen van vervoer die minder hinder geven. Dit alles om het aantal (ernstige) verkeersslachtoffers en de (verkeers)hinder van mobiliteit te beperken. Aanvullend streeft de gemeente bij de ambitie ‘bereikbaarheid in balans’ naar een goede bereikbaarheid van de kernen en voorzieningen voor alle doelgroepen. De wens hierbij is om vooral duurzame vormen van mobiliteit meer kansen te bieden. De ambitie ‘Duurzaam en klimaatbestendig’ versterkt dit streven door het bewustzijn te bevorderen van het gebruik van duurzame, schone en gezonde vervoerwijzen. Met de vierde ambitie ‘Een mooie omgeving en slim ruimtegebruik’ willen we een mooie, sociale, leefbare openbare ruimte creëren door de menselijke maat centraal te stellen in de gemeente Oldebroek. Deze vier ambities worden op dit moment uitgewerkt tot het nieuwe mobiliteitsplan. Daarbij hoort ook een concreet uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. In het 1e kwartaal van 2024 is het plan gereed.

Verkeersveilige Ovatondes Beneluxbaan Amstelveen

In opdracht van de gemeente Amstelveen adviseerde BVA over de verkeersveiligheid op enkele recent geopende ovatondes op de Beneluxbaan, boven de Amstelveenlijn.

Vooral door fietsers werden veel klachten over de verkeersveiligheid geuit. Na het uitvoeren van een aantal conflictobservaties, is een aantal verbeteringsopties aangegeven, die nu gefaseerd door de gemeente Amstelveen worden uitgevoerd.

https://www.amstelveen.nl/bestuur-organisatie/persbericht/verkeersveiligheid-rotondes-amstelveenlijn-geoptimaliseerd#verkeersveiligheid_rotondes_amstelveenlijn_geoptimaliseerd

Verkeersstudie bedrijventerrein Nieuwgraaf

Verkeersstudie bedrijventerrein Nieuwgraaf

Door de jaren heen is bedrijventerrein Nieuwgraaf uitgegroeid tot het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van Oost-Nederland. Er zijn met name (groot-)handels-, distributie- en transportbedrijven gevestigd. Daarnaast is Nieuwgraaf het grootste PDV-cluster binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen dat jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. En ook op het naastgelegen bedrijventerrein Seingraaf komt steeds meer bedrijvigheid. De gemeente Duiven houdt de bereikbaarheid van het gebied scherp in de gaten. Zij doet dit door nieuwe plannen verkeerskundig door te rekenen en daarnaast de huidige belasting van het netwerk te monitoren. De afgelopen 7 jaren zijn er op basis van diverse verkeersanalyses meerdere verbeteringen in de infrastructuur uitgevoerd. Met de komst van Hornbach, Besselink Licht, Loods5 en de ontwikkelingen op het naastgelegen Seingraaf is de behoefte ontstaan aan een nieuwe doorrekening van de toekomstige verkeersstromen en de eisen die dit stelt aan de aanwezige infrastructuur. BVA Verkeersadviezen heeft de nieuwe doorrekening begeleid en beoordeeld.

Op basis van de uitkomsten hebben wij in opdracht van de gemeente nagedacht over concrete oplossingsrichtingen om de knelpunten op te lossen. Daarbij hebben wij onder andere een Vissim-simulatie opgesteld en meerdere ontwerpwerkzaamheden verricht. Dit alles om ervoor te zorgen dat de verkeersafwikkeling op Nieuwgraaf en op het aansluitende wegennet robuust en toekomstvast is en blijft.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2019/ 2020

Bereikbaarheidsplan bedrijventerrein Seingraaf Duiven

Bereikbaarheidsplan bedrijventerrein Seingraaf Duiven

Het gebied ten noorden van het kruispunt Rivierweg-Driegaardensestraat bevindt zich in de ontwikkeling tot bedrijventerrein. Een belangrijk aspect voor het goed functioneren van het gebied is de bereikbaarheid. Om ervoor te zorgen dat het plangebied op veilige wijze wordt ontsloten op het bestaande wegennet heeft BVA Verkeersadviezen opdracht gekregen mogelijke ontsluitingsvarianten te onderzoeken.

Het plangebied, bestaand uit het deelgebied in het noordoostelijke en noordwestelijke kwadrant van de kruising Rivierweg-Driegaardensestraat, zal circa 250 meter ten noorden van de kruising Rivierweg-Driegaardensestraat worden ontsloten op de Driegaardensestraat. Uit een ruimtelijke en verkeerskundige analyse blijkt dat een rotonde de meest wenselijke oplossing is om Seingraaf te ontsluiten op de Driegaardensestraat. BVA heeft het ontwerp van deze rotonde opgesteld, waarbij de dimensionering is afgestemd op vrachtverkeer. Om te beoordelen of het ontwerp voldoet aan de manoeuvreerruimte van grotere voertuigen zijn rijcurves opgesteld met behulp van het softwareprogramma AutoTurn.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2019/2020

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

De gebieden Werkstad Noord en Weespertrekvaart in Amstel Business Park Zuid (ABPZ) zullen worden herontwikkeld. Bij de herontwikkeling gaat het erom eentonige en monofunctionele bedrijventerreinen om te vormen tot kwaliteitsvolle en levendige multifunctionele stedelijke gebieden. De verschillende individuele marktpartijen die bij de herontwikkeling betrokken zijn en verschillende stadia waarin de ontwikkelingen zich bevinden vragen om een zeer duidelijk en afgebakende ruimtelijke verkeersstructuur. Individuele ontwikkelingen zullen moeten passen binnen de kaders van de optimale verkeersstructuur en uitgangspunten. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Ouder Amstel de ontsluitingsstructuur op het bestaande wegennet voor de herontwikkelingsgebieden opgesteld.

Om een toekomstbestendige ontsluitingsstructuur voor de herontwikkelingsgebieden in AMPZ op te stellen heeft BVA eerst een beeld van de toekomstige verkeersstructuur in de directe omgeving van AMPZ geschetst. Naast de herontwikkeling van het ABPZ zijn op korte en middellange termijn nog een aantal andere (infrastructurele) ontwikkelingen gepland. Om hier voldoende rekening mee te houden heeft BVA tijdens een startoverleg met de gemeenten Ouder Amstel en Amsterdam de te hanteren uitgangspunten voor de ontsluitingsmogelijkheden van ABPZ besproken. In een vervolgstap zijn verschillende ontsluitingsvarianten schematisch uitgewerkt en teruggekoppeld met het ambtelijke projectteam. Op basis hiervan heeft BVA de vormgeving van de ontsluitingsvarianten in Acad nader uitgewerkt.

Een ander aspect dat aandacht behoefte was de interne verkeersstructuur van de een van de herontwikkelingsgebieden. De uitdaging hierbij was te komen tot een verkeersstructuur die (zoveel als mogelijk) voorsorteert op de eindstructuur, maar die op korte termijn gerealiseerd kan worden. Om hierbij een zorgvuldige afwijking te maken zijn verschillende interne ontsluitingsstructuren uitgewerkt en met elkaar vergeleken. Ten slotte heeft BVA mogelijke profielindelingen voor de interne wegenstructuur in Acad uitgewerkt.

Opdrachtgever: gemeente Ouder Amstel

Jaar: 2020

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

De provincie Zeeland heeft de spooroverweg Zanddijk te Kruiningen (gemeente Reimerswaal) aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 5 maanden hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra samen met ProRail, de gemeente Reimerswaal en provincie Zeeland de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht. Op basis van een aantal werksessies en een opname op locatie zijn de bestaande knelpunten inzichtelijk gemaakt en is er een uitgebreide analyse van de doelen en behoeftes bij de verschillende stakeholders uitgevoerd. Vervolgens zijn mogelijke oplossingen verkend binnen de kaders en doelen van het LVO-programma. Van de haalbaar geachte mogelijkheden is een schatting gemaakt van de investeringskosten (onderlinge verhoudingen) en zijn de verwachte effecten beschreven. Tijdens de verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

De gemeente Hoorn heeft de spooroverweg het Keern aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 4 maanden heeft BVA Verkeersadviezen samen met 4Infra, ProRail en de gemeente Hoorn de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht en een kosteneffectief maatregelenpakket uitgewerkt om de huidige situatie te verbeteren. Tijdens deze verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast zodat uiteindelijk goed onderbouwde en transparante keuzes werden gemaakt.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) start een onderzoek naar een overwegsituatie nadat een gemeente zich heeft aangemeld. De aanmelding van de gemeente moet daar voldoende aanleiding toe geven. Omdat ProRail zeer veel waarde hecht aan overwegenveiligheid wil het ook zelf initiatieven kunnen ontplooien richting wegbeheerders. Men wil graag met de wegbeheerders in overleg om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om de overwegveiligheid op specifieke overwegen te verbeteren. ProRail wil ook voor twee overwegen in Duiven en Zevenaar het initiatief nemen om een eerste préverkenning uit te voeren naar de situatie bij deze overwegen. BVA Verkeersadviezen en 4Infra hebben opdracht gekregen om samen een eerste préverkenning voor beide overwegen uit te voeren.

Samen hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra een eerste verkenning van de spoorovergang in Zevenaar en Duiven uitgevoerd en weg en spoor gerelateerde knelpunten inzichtelijk gemaakt. Vervolgens heeft een quick-scan van integrale oplossingsrichtingen voor het verbeteren van deze overwegen plaatsgevonden.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Verkeersproblematiek Tag Genemuiden

Verkeersproblematiek Tag Genemuiden

Aan de westzijde van Genemuiden liggen de woonwijken Greente en Tag. Laatstgenoemde wijk is nog in ontwikkeling. Ten westen van beide wijken bevindt zich het buitengebied van Genemuiden, waarin een aantal bedrijfsmatige activiteiten plaatsvindt. Het aan de bedrijven gerelateerde (vracht)verkeer wordt vanwege de aanwezigheid van het Zwarte Meer en Zwarte Water aan de noord- en westzijde in (zuid)oostelijke richting ontsloten. Echter verloopt deze ontsluitingsroute via (een van) beide eerdergenoemde wijken, waardoor binnen deze wijken overlast en verkeersonveiligheid wordt ervaren. De gemeente Zwartewaterland heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om de omvang van deze problematiek inzichtelijk te maken en een aantal oplossingsrichtingen die door de gemeente zijn geformuleerd te beoordelen.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA eerst een uitgebreide inventarisatiefase doorlopen, waarin de huidige ontsluitingsstructuur en het gebruik van de wegen inzichtelijk is gemaakt. Hiervoor zijn onder andere mechanische tellingen uitgevoerd. Uit de inventarisatie bleek dat een deel van het (vracht)verkeer vanuit het buitengebied gebruik maakt van de route via de woonwijken.

Om vrachtverkeer door de wijken te voorkomen dient een alternatief voor het zware verkeer aanwezig te zijn. Feitelijk zijn deze alternatieve routes wel aanwezig, maar echter de wegen in het buitengebied zijn relatief smal en lenen zich niet voor de afwikkeling van veel (vracht)verkeer. Om de verkeersbewegingen van het verkeer door de wijk Tag te voorkomen zijn enerzijds oplossingen binnen de bestaande infrastructuur onderzocht. Daarnaast is ook de realisering van een nieuwe verbindingsweg onderzocht. Hoewel het aanleggen van een nieuwe randweg als beste oplossing voor de woonwijken wordt gezien, rechtvaardigen de extra investeringskosten niet de extra afname van verkeer in de wijken. Alles overziende wordt aanbevolen om de bestaande wegen in het buitengebied dusdanig aan te passen dat vrachtverkeer gebruik kan maken van de routes via het buitengebied.

Opdrachtgever: gemeente Zwartewaterland

Jaar: 2017