Verkeersstudie Nespad Bodegraven

Op 30 november 2022 heeft de gemeenteraad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk het ruimtelijk plan van WeLiving voor de realisatie van arbeidsmigrantenhuisvesting aan het Nespad als best scorend plan aangewezen. Projectontwikkelaar WeLiving en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk werken op dit moment aan de verdere planuitwerking. Het ontwikkelplan gaat uit van tijdelijke woningen voor internationale werknemers, het huisvesten van amv’s en op termijn realiseren van nader te bepalen functies. De beoogde locatie betreft een zichtlocatie en is het laatste perceel binnen Bedrijventerreinen Zuidrand Bodegraven wat nu niet in gebruik en onbebouwd is. Het gebied waar het perceel deel van uitmaakt ligt opgesloten tussen de N11 en N459 (Goudseweg) en de A12. Het perceel grenst aan de Goudseweg (N459) en het Nespad.

Een aandachtspunt vormt de ontsluiting van de projectlocatie op het onderliggend wegennet. De N459 is door het ontbreken van een directe verbinding tussen de A12 (Gouda) en de N11 (Bodegraven – Alphen aan de Rijn) erg druk met doorgaand verkeer. Er zijn zorgen over de kwaliteit van zowel de verkeersafwikkeling als veiligheid voor fietsers en automobilisten vanuit de projectlocatie. De opdrachtgever wil graag meer inzicht in de potentie van de ontwikkellocatie als het gaat om het zorgvuldig en veilig afwikkelen van het verkeer. BVA Verkeersadviezen is gevraagd de verkeerskundige (on)mogelijkheden van de projectlocatie in kaart te brengen.

Concreet maken wij de bandbreedte inzichtelijk van de hoeveelheid extra verkeer dat vanuit de projectlocatie zorgvuldig en veilig opgevangen kan worden. We maken de eventuele verkeerskundige restcapaciteit inzichtelijk voor de maatgevende spitsperioden en maken daarbij ook onderscheid in verschillende aankomst- en vertrekpatronen. Variatie in aankomst- en vertrekpatronen is noodzakelijk omdat niet alleen de omvang van de verkeersgeneratie maar ook de richting van de verkeerstromen van en naar de toekomstige ontwikkeling per periode sterk bepalend is voor de kwaliteit van de verkeersafwikkeling. De studie richt zich in eerste instantie op de verkeerssituatie op het kruispunt N459-Nespad. Daarnaast heeft ook de (fiets)oversteek ter hoogte van het zuidelijke deel van de bottonde N459-N11 onze aandacht. Bij het beoordelen van de verkeerssituatie en het eventueel vinden van verbeteringen wordt eveneens gekeken naar het gebied tussen de huidige aansluiting Nespad en de Botrotonde.

Verkeersstudie Plan Bolster

BVA Verkeersadviezen heeft onlangs een opdracht van VanWonen gekregen om een uitgebreide parkeerbalans en een gedetailleerd onderzoek naar de verkeersstromen van Plan Bolster uit te voeren. Plan Bolster zet een transitie in van bedrijvigheid naar een duurzame woonomgeving. Dit leidt tot een veranderde mobiliteit in het gebied. Auto- en fietsbewegingen van en naar het tankstation, het autoreparatiebedrijf en de kringloopwinkel maken plaats voor verplaatsingen van bewoners en bezoekers van de circa 140 nieuwe woningen.

De studie is uitgevoerd in nauwe samenwerking met VanWonen en de gemeente Zwolle, waarbij wij intensief samenwerken om ervoor te zorgen dat alle aspecten van de verkeers- en parkeersituatie grondig worden geanalyseerd en in kaart gebracht.

Onze werkzaamheden omvatten een uitgebreide parkeerbalans, waarbij we de huidige en toekomstige parkeerdruk hebben geëvalueerd. Daarnaast hebben we een verkenning uitgevoerd naar de verkeersstromen in het gebied, waarbij we zowel de huidige situatie als de verwachte veranderingen als gevolg van de nieuwe ontwikkelingen inzichtelijk hebben gemaakt.

Deze opdracht benadrukt onze expertise en toewijding om bij te dragen aan duurzame en goed geplande stedelijke ontwikkelingen. De uitkomsten van onze studie zullen worden gebruikt om de verdere planning en ontwikkeling van het gebied te ondersteunen, met als doel een evenwichtige en goed functionerende verkeers- en parkeersituatie te waarborgen.

Integrale Visie Verkeersveiligheid Fryslân

Wij werken momenteel aan de ontwikkeling van de integrale visie verkeersveiligheid voor de provincie Fryslân. Deze visie heeft tot doel om ook de komende jaren structurele verbeteringen in de verkeersveiligheid tot stand te brengen.

Het proces dat we hiervoor hebben doorlopen, omvat een brede samenwerking en afstemming met diverse betrokken partijen. We hebben meegedraaid met de participatiecyclus georganiseerd door adviesbureau’s Noordtij en Brain Fuel waarin maatschappelijke partners, wegbeheerders, en andere stakeholders actief betrokken waren. Gedurende dit proces hebben we tijdens de verschillende expertbijeenkomsten veel nieuwe inzichten opgedaan en meegenomen bij het formuleren van het nieuwe beleidsdocument om gezamenlijke toekomstvisie te ontwikkelen .

We werken vanuit een raamwerk van drie pijlers: verkeerssysteem op orde, zeker en met vertrouwen onderweg, en betrokken en aandachtige weggebruikers. Deze pijlers vormen in de toekomst de basis voor de meerjaren uitvoeringsprogramma’s die gericht zijn op continue verbetering en aanpassing aan nieuwe ontwikkelingen.

Het uiteindelijke rapport zal een strategisch kader bieden voor de verkeersveiligheidsinitiatieven van 2026 tot 2040, met als doel een veilige omgeving voor alle weggebruikers in Fryslân te creëren.

Evaluatie fiets- en voetgangersnetwerk gemeente Duiven

In een recent onderzoek, in opdracht van de gemeente Duiven, zijn de fiets- en wandelroutes in Duiven, Groessen en Loo grondig geanalyseerd. Het onderzoek richtte zich specifiek op de samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, veiligheid en comfort van zowel lokale als hoofd- en snelfietsroutes, evenals het hoofdwandelnetwerk. Het hoofddoel van deze evaluatie was om een diepgaand inzicht te verkrijgen in de huidige staat van het netwerk, en om de gemeente te voorzien van waardevolle informatie voor het prioriteren van verbeteringsmaatregelen.

 

Bewonersparticipatie

Een essentieel aspect van dit onderzoek was het betrekken van de lokale gemeenschap. Om de meningen en ervaringen van gebruikers te verzamelen, werden verschillende methoden ingezet. In samenwerking met de gemeente Duiven werden inloopavonden georganiseerd, waarbij bewoners de gelegenheid kregen om hun perspectieven te delen. Daarnaast werden gesprekken gevoerd met specifieke belangengroeperingen om een breed scala aan standpunten te verzamelen. Een online enquête, uitgevoerd met de participatietool Maptionnaire, bood nog een mogelijkheid voor bewoners om deel te nemen aan het proces. Deze gezamenlijke inspanningen vormen de kern van de bewonersparticipatie en geven gebruikers diverse platformen om hun stem te laten horen en zich gehoord te voelen.

 

Inventarisatie

Naast de betrokkenheid van de gemeenschap werd een (veld)inventarisatie uitgevoerd om belangrijke kenmerken van de fiets- en wandelnetwerken vast te leggen. Zowel deskresearch als veldwerk zijn benut om een compleet beeld te verkrijgen van de bestaande infrastructuur en de kwaliteit ervan. Deze gedetailleerde inventarisatie verschaft waardevolle inzichten in de huidige staat van de netwerken.

 

Verwerking

De verzamelde gegevens, variërend van kwalitatieve feedback tot kwantitatieve metingen, zijn vervolgens geïntegreerd in een Geografisch Informatie Systeem (GIS). Deze stap maakt verdere analyses en visualisaties mogelijk, waardoor patronen en trends binnen de gegevens zijn geïdentificeerd. Dit stelt de gemeente Duiven in staat om weloverwogen beslissingen te nemen en gerichte acties te ondernemen ter verbetering van de fiets- en wandelmogelijkheden binnen de gemeente Duiven.

Al met al heeft dit uitgebreide onderzoek een belangrijke basis gelegd voor het bevorderen van duurzame mobiliteit en het verbeteren van de leefbaarheid in Duiven, Groessen en Loo.

Mobiliteitsplan Oldebroek

In opdracht van de gemeente Oldebroek bouwen wij aan een nieuw mobiliteitsplan. Het huidige vastgestelde verkeersbeleid van de gemeente Oldebroek dateert uit 2005 en is ondergebracht in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Oldebroek (GVVP Oldebroek). Het beleid zoals dat 18 jaar geleden is geformuleerd is toe aan een herijking. Naast de lokale veranderingen die zijn opgestreden, spelen ook belangrijke regionale en landelijk ontwikkelingen waar wij als gemeente rekening mee moeten houden. Denk hierbij aan de uitwerking van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en de invoering van de nieuwe Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking. Dergelijke ontwikkelingen vragen om een nieuwe visie op mobiliteit.

 

Input van bewoners

Om inzicht te krijgen in welke vraagstukken er spelen bij inwoners rondom mobiliteit, werden er begin van dit jaar enquêtes en dorpsbijeenkomsten gehouden. Dit leverde concrete vraagstukken op: zo zijn er zorgen over verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van het gebied. Ook de hoge snelheden in het buitengebied, verkeershinder van doorgaand verkeer en de verkeersleefbaarheid in dorpen vragen om extra aandacht.

Vier hoofdambities

Alle analyses en gesprekken met stakeholders leiden tot vier hoofdambities:

  • Veilig, leefbaar en gezond
  • Bereikbaarheid in balans
  • Duurzaam en klimaatbestendig
  • Een mooie omgeving en slim ruimtegebruik

Met de ambitie ‘veilig, leefbaar en gezond’ werkt de gemeente toe naar een veilig wegennet. Hierbij wordt de leefbaarheid verbeterd door het stimuleren van schonere vormen van vervoer die minder hinder geven. Dit alles om het aantal (ernstige) verkeersslachtoffers en de (verkeers)hinder van mobiliteit te beperken. Aanvullend streeft de gemeente bij de ambitie ‘bereikbaarheid in balans’ naar een goede bereikbaarheid van de kernen en voorzieningen voor alle doelgroepen. De wens hierbij is om vooral duurzame vormen van mobiliteit meer kansen te bieden. De ambitie ‘Duurzaam en klimaatbestendig’ versterkt dit streven door het bewustzijn te bevorderen van het gebruik van duurzame, schone en gezonde vervoerwijzen. Met de vierde ambitie ‘Een mooie omgeving en slim ruimtegebruik’ willen we een mooie, sociale, leefbare openbare ruimte creëren door de menselijke maat centraal te stellen in de gemeente Oldebroek. Deze vier ambities worden op dit moment uitgewerkt tot het nieuwe mobiliteitsplan. Daarbij hoort ook een concreet uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. In het 1e kwartaal van 2024 is het plan gereed.

Verkeersonderzoek kerstshow Intratuin Duiven

De kerstshow van Intratuin Duiven trekt ieder jaar heel veel bezoekers. Zo veel zelfs dat het wegennet op bepaalde momenten lijkt vast te lopen. In opdracht van de gemeente Duiven onderzoeken wij op welke manier het gebied in de toekomst beter bereikbaar gehouden kan worden. Dronebeelden en eigen observaties gedurende de piekdagen moeten leiden tot een weloverwogen advies ten aanzien van de verkeerscirculatie, het gebruik van parkeerterreinen en de wijze van verkeersmanagement.

DCIM100MEDIADJI_0091.JPG

Parkeeradvies plan Veldzicht in Zetten

Nieuwbouw ontwikkelingen vragen veelal om een zorgvuldige verkeerskundige onderbouwing. BVA Verkeersadviezen is door Mecus Planontwikkeling gevraagd de verkeerskundige onderbouwing op te stellen t.b.v. plan Veldzicht in Zetten. Dit plan bevat de realisatie van in totaal 49 woningen. Bijzonder aan het project is dat het gaat om een mix aan sociale huurwoningen voor diverse doelgroepen en woningen die gerealiseerd worden door CPO partijen die op basis van Duurzaam Wonen zelf de woningen realiseren. De verwachting is dat het autobezit van deze partijen gering is, en dat daardoor de geldende parkeernormen niet goed aansluiten bij het plan. Wij leveren dan ook een onderbouwing op maat, welke bestaat uit:

  • Een realistisch parkeerscenario uitgaande van onderbouwd lager autobezit en toepassen van dubbelgebruik;
  • Een berekening van de parkeerbehoefte conform de geldende parkeernormen van de gemeente Overbetuwe;
  • Een verkeerskundige toets van het ruimtelijk plan op het aspect parkeren voor beide onderzochte scenario’s.

In een korte tijdsperiode hebben wij een heldere onderzoeksnotitie opgesteld waarin de parkeerbalans is opgesteld en onderbouwd.

Vacature: Verkeerskundig adviseur (junior / medior)

Parkeren en circuleren Orvelte

Ben je net klaar met je opleiding of alweer een aantal jaren aan het werk als verkeerskundige of mobiliteitsadviseur? Zit je vol met ideeën om mobiliteitsvraagstukken slimmer of beter aan te pakken? Kom eens praten, en vertel ons over jouw vaardigheden en ambities. Wie weet passen jouw ideeën goed bij BVA en kunnen we jou de ruimte geven om te groeien.

Wat ga je doen?

We geven je de kans om aan leuke en uitdagende verkeerskundige studies mee te werken. Denk hierbij aan het opstellen van gemeentelijke mobiliteitsplannen, netwerkvisies, veiligheidsanalyses spoorwegovergangen en verkeerskundige onderbouwingen van de effecten van nieuwbouw ontwikkelingen. We geven jou daarbij de kans om je op bepaalde thema’s te specialiseren en het kennisniveau binnen ons bureau verder te verhogen.

Dit ben jij:

  • Je hebt een MBO of HBO diploma (verkeerskunde / civiele techniek / stedenbouw).
  • Je vindt het leuk om een bijdrage te leveren aan algemeen verkeerskundige vraagstukken.
  • Je hebt goede communicatieve eigenschappen.
  • Je wilt de ruimte krijgen en nemen om eigen initiatieven uit te werken.
  • Je voelt je thuis in een kleiner team en houdt van veel afwisseling in soort werk.
  • Je vindt het leuk om je nieuwe vaardigheden zelf eigen te maken.
  • Je staat open voor (en denkt actief mee over) veranderingen.

Wat kun je van ons verwachten?

Een interessante, collegiale en leerzame werkomgeving met goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Een bedrijf waar je eigen bijdrage goed merkbaar is en waar je direct sturing kan uitoefenen op onze (en jouw eigen) toekomst.

Wie zijn wij ?

BVA Verkeersadviezen (www.bvaverkeer.nl), is een onafhankelijk en tikje eigenwijs adviesbureau in het werkveld van verkeer & vervoer, mobiliteit en infrastructuur. Wij helpen onze opdrachtgevers bij het ontwikkelen van bereikbare, veilige en leefbare gebieden in dorpen, steden en op het platteland. Wij leveren input voor verkeers- en omgevingsvisies en (binnenstedelijke) gebiedstransformaties. We voeren verkeersveiligheidsonderzoeken uit en zijn gecertificeerd verkeersveiligheidsauditor.

Onze adviezen baseren we op gedegen onderzoek, verkeersprognoses en/of de analyse van (big-)data, waarbij we mobiliteits- en verkeerspatronen terugbrengen naar de essentie. Wij werken voor overheden, kenniscentra, projectontwikkelaars, stedenbouwkundige bureaus, bedrijven, aannemers, ondernemers, particulieren en steeds vaker ook voor de advocatuur, omdat de adviezen van BVA ook in juridische geschillen over verkeerskwesties stevig onderbouwd en “Raad van State-proof” blijken.

BVA Verkeersadviezen is gevestigd in Zwolle en bestaat op dit moment uit een enthousiast team van 7 personen. Wij streven naar een hoge kwaliteit in onze adviezen en kennen een open en informele werksfeer op en buiten het kantoor.

 

Geïnteresseerd?

Heel mooi om te horen. We zouden graag met jou in contact komen. Stuur jouw CV met bijbehorende motivatiebrief naar: m.ruigrok@bvaverkeer.nl

Of

BVA Verkeersadviezen

T.a.v. Melvine Ruigrok

Postbus 40089

8004 DB Zwolle

 

En heb je nog niet de gevraagde ervaring, maar heb je wel interesse ? Ook dan kun je contact opnemen met Melvine.

Verkeersveilige Ovatondes Beneluxbaan Amstelveen

In opdracht van de gemeente Amstelveen adviseerde BVA over de verkeersveiligheid op enkele recent geopende ovatondes op de Beneluxbaan, boven de Amstelveenlijn.

Vooral door fietsers werden veel klachten over de verkeersveiligheid geuit. Na het uitvoeren van een aantal conflictobservaties, is een aantal verbeteringsopties aangegeven, die nu gefaseerd door de gemeente Amstelveen worden uitgevoerd.

https://www.amstelveen.nl/bestuur-organisatie/persbericht/verkeersveiligheid-rotondes-amstelveenlijn-geoptimaliseerd#verkeersveiligheid_rotondes_amstelveenlijn_geoptimaliseerd

Kentekenonderzoek Duurzaamheidsstraat Wezep

Kentekenonderzoek Duurzaamheidsstraat Wezep

Binnen de kern Wezep wordt gewerkt aan de realisatie van bedrijventerrein H2O. Ten behoeve van de ontsluiting van dit terrein is onder andere de Duurzaamheidsstraat aangelegd. Nu het besluit is genomen de bestaande aansluiting van Wezep op de A28 te verplaatsen in noordelijke richting, leeft de vraag bij de gemeente op welke wijze de aansluiting van de Duurzaamheidsstraat op de verbindingsweg naar de nieuwe aansluiting vormgegeven moet worden. Het gebruik van de Duurzaamheidsstraat is hiervoor mede richtinggevend. In opdracht van de gemeente Oldebroek heeft BVA Verkeersadviezen een verkeersonderzoek uitgevoerd naar het gebruik van de Duurzaamheidsstraat en de hoeveelheid verkeer dat de inmiddels gerealiseerde bedrijvigheid van het bedrijventerrein H2O genereert.

Het gebruik van de Duurzaamheidsstraat is achterhaald aan de hand van mechanische tellingen op een tweetal locaties. Om te kunnen bepalen hoeveel verkeer een herkomst of bestemming heeft bij de al gerealiseerde bedrijven en hoeveel verkeer de Duurzaamheidsstraat als doorgaande route gebruikt is een kentekenonderzoek uitgevoerd. Bij het kentekenonderzoek zijn op twee dagen de kentekens van passerend verkeer geregistreerd in de periode 7.00-19.00 uur. Op deze wijze is onderscheid gemaakt tussen doorgaand en herkomst/bestemmingsverkeer.

Aan de hand van de mechanische telgegevens en onderzoeksdata uit het kentekenonderzoek is een goed beeld verkregen van het huidige gebruik van de Duurzaamheidsstraat en de hoeveelheid verkeer van/naar de bestaande bedrijven op H2O.

Opdrachtgever: gemeente Oldebroek

Jaar: 2019