Projectondersteuning Hoogwatergeul Veessen

Projectondersteuning Hoogwatergeul Veessen

Een van de projecten die in het kader van Ruimte voor de Rivier wordt gerealiseerd is de Hoogwatergeul Wapenveld-Veessen. De hoogwatergeul wordt ter hoogte van Veessen parallel aan de IJssel aangelegd en zal bij (zeer) hoogwater met de IJssel gaan mee stromen om op deze manier de waterstanden in de IJssel te verlagen en wateroverlast te voorkomen. Als de hoogwatergeul gaat mee stromen ontstaat tussen de hoogwatergeul en de IJssel een soort eiland, wat nog via twee bruggen te bereiken is. In het verleden hebben wij aan de hand van het opstellen van bereikbaarheidsisochronen bepaald welke effecten dit heeft op de aanrijtijden van de hulpdiensten. Mede op basis hiervan is gekozen voor vormgeving zoals die de komende jaren zal worden uitgevoerd. Inmiddels is het project in een vergevorderd stadium en is opdracht verleend om tot uitvoering over te gaan. Door het waterschap Vallei en Veluwe is BVA Verkeersadviezen gevraagd voorafgaand en tijdens de uitvoering de door de uitvoerende partijen te zetten stappen in dit traject verkeerskundig te toetsen. Toetsing vindt plaats op de wijze waarop de aannemer de eisen uit de vraagspecificatie vertaalt naar het uiteindelijke en definitieve ontwerp.

Opdrachtgever:Waterschap Vallei en Veluwe

Jaar: 2014-2015

Verkeerskundige ondersteuning diverse gemeentes

Verkeerskundige ondersteuning diverse gemeentes

Naast verkeerskundige ondersteuning op projectbasis biedt BVA Verkeersadviezen ook regelmatig verkeerskundige ondersteuning in de vorm van detachering. Met onze zeer ruime ervaring binnen gemeentelijke organisaties en brede verkeerskundige expertise zijn we ruim inzetbaar voor detacheringen. Onze werkzaamheden kunnen variëren van een paar uur per maand tot enkel dagen per week.

De afgelopen jaren is BVA Verkeersadviezen bij diverse gemeentes gedetacheerd geweest:

  • Gemeente De Bilt (2017-2018);
  • Gemeente Duiven (2019-2020);
  • Gemeente Hof van Twente (2019-2020);
  • Gemeente Westervoort (2019-2020).

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

BVA Verkeersadviezen heeft gedurende 2 jaar de gemeente Duiven ondersteund bij de uitvoering van verkeerskundige vraagstukken. In eerste instantie enkel op afroep en vervolgens circa anderhalf jaar op detacheringsbasis. Wij proberen hierin maatwerk te leveren. Onze contracten zijn dan ook heel flexibel in te richten door de klant. Is detachering niet meer nodig, dan kan een contract per direct opgezegd worden.

Dynamisch modellen

Dynamische verkeersmodellen

Voor diverse opdrachtgevers hebben wij dynamische verkeersmodellen gebouwd in Vissim en TransModeller. Hiermee kunnen wij in groot detail de verkeerssituatie op kruispunten of op deelnetwerken beoordelen. In het overgrote deel van de verkeersstudies waar wij een dynamisch model toepassen, worden meerdere netwerkalternatieven vergeleken en afgewogen. BVA Verkeersadviezen kan zowel een dynamisch model uit bestaande statische modellen bouwen als op basis van waargenomen verkeersstromen in verkeersonderzoeken. Een aantal opdrachten waar we dynamische modellen hebben toegepast zijn:

  • Terhulpsesteenweg, Brussel
  • Nieuwgraaf, Duiven
  • Transferium, Haren
  • N375, Meppel

Verkeersafwikkeling Transferium-Nesciopark Haren

Verkeersafwikkeling Transferium-Nesciopark Haren

De gemeente Haren is samen met de gemeente Groningen en de provincie Groningen bezig het bestaande transferium aan de noordzijde van Haren uit te breiden. Het transferium dat nu nog bestaat uit circa 380 parkeerplaatsen zal, vanwege het grote succes van deze voorziening, meer dan eens zo groot worden. De uitbreiding van het transferium vindt plaats ten noorden van de bestaande voorziening. Op deze locatie wordt ook een bedrijvenpark (Nesciopark) gerealiseerd. Zowel het verkeer van en naar het bedrijvenpark als het aan het transferium gerelateerde verkeer zal het lokale wegennet van Haren gaan belasten. In opdracht van en samen met de gemeente Haren heeft BVA Verkeersadviezen onderzoek gedaan naar de meest gewenste ontsluiting van het nieuwe transferium en de effecten die beide voorzieningen hebben op het lokale wegennet.

Door middel van dynamische modelsimulaties zijn de effecten van verschillende varianten inzichtelijk gemaakt en is uiteindelijk gekomen tot de (verkeerskundig) meest gewenste ontsluitingsstructuur. Daarnaast zijn aanbevelingen gedaan met betrekking tot noodzakelijke aanpassingen aan het bestaande wegennet, om zowel het transferium als het bedrijvenpark ook in de toekomst goed bereikbaar te houden.

Opdrachtgever: gemeente Haren

Jaar: 2013