Second opinion voorkeursontwerp SF12

Second opinion voorkeursontwerp SF12

De snelle fietsroute F12 begint bij de Brugweg in Westervoort en loopt via Duiven naar Zevenaar. De route sluit aan op de snelle fietsroute De Liemers naar Arnhem. De fietsroute loopt langs een aantal belangrijke bedrijventerreinen zoals Centerpoort-Nieuwgraaf, Hengelder en 7Poort. Deze worden door de aanleg van de route beter bereikbaar per fiets. 

Voor de route over de Roodwilligenlaan zijn meerdere ontwerpen gemaakt. Een vrijliggend fietspad leek niet op alle locatie mogelijk zonder de aankoop van gronden in particulier bezit. De voorlopige voorkeur ging daardoor uit naar het realiseren van een fietsstraat in plaats van te streven naar vrijliggende fietsvoorzieningen. BVA heeft in een second opinion gekeken of een dergelijke fietsstraat kan leiden tot een veilige en comfortabele fietsverbinding die daadwerkelijk aanvoelt als snelfietsroute. Geconcludeerd is dat de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer het niet mogelijk maakt om het benodigde karakter van de een fietsstraat te realiseren. Het lijkt beter om te streven naar een situatie met vrijliggende fietsvoorzieningen; ook als deze wellicht qua maatvoering net onder de richtlijnen liggen.

Herinrichting kruispunt Westsingel-Rijksweg

Herinrichting kruispunt Westsingel-Rijksweg

Het kruispunt Westsingel-Rijksweg maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Duiven. Een groot deel van het autoverkeer van/naar Duiven is afhankelijk van het goed functioneren van dit kruispunt. Het kruispunt verwerkt daarnaast ook veel verkeer afkomstig van de A12 richting Westervoort. Met de doortrekking van de A15 naar de A12 en de komst van een nieuwe aansluiting op deze rijkswegen, zullen de verkeersstromen in en rond Duiven veranderen. Om ongewenste routevorming tegen te gaan moet het kruispunt Rijksweg-Westsingel optimaal doorstromen voor het gemotoriseerd verkeer. De fiets wordt echter ook steeds belangrijker en een snelle en vlotte fietsverbinding vanuit Duiven naar Centerpoort en Westervoort is een duidelijke politieke wens.

In 2018/2019 staat er een grootschalig onderhoud gepland voor het kruispunt Westsingel-Rijksweg. Het geplande onderhoud in combinatie met de wens om de verkeersafwikkeling te verbeteren, heeft de gemeente Duiven doen besluiten om de inrichting van het kruispunt in zijn geheel tegen het licht te houden. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Duiven een verkenning uitgevoerd naar de meest wenselijke inrichting van het kruispunt Rijskweg-Westsingel.

Mede op basis van een klankboardgroep, waarin bewoners, ondernemers, hulpdiensten en overige maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd waren, is een aantal oplossingsrichtingen geselecteerd. De onderzochte oplossingsrichtingen zijn:

  • Enkelstrookrotonde met fietsers in de voorrang;
  • VRI met gelijkvloerse oversteek voor fietsers;
  • Turborotonde met ongelijkvloerse oversteek voor fietsers;
  • VRI met ongelijkvloerse oversteek voor fietsers.

Van deze geselecteerde vier oplossingen is een schetsontwerp gemaakt. De ontwerpen zijn opgesteld conform de geldende richtlijnen en hebben voldoende detail om alle effecten van de nieuwe inrichting nauwgezet te beoordelen. De ontwerpen zijn daarnaast gebruikt voor het opstellen van een kostencalculatie, opgesteld conform de SSK-methode.

Per onderscheiden oplossingsvariant zijn de effecten vastgesteld op de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid, omgeving en leefbaarheid. Vervolgens zijn de scores voor alle beoordelingscriteria samengevat in een beoordelingsmatrix. Uit deze beoordelingsmatrix is gebleken dat de ‘enkelstrooksrotonde met fietsers in de voorrang’ en de ‘turborotonde met fietsers ongelijkvloers’ op veel punten goed tot zeer goed scoren. Hoewel een ‘turborotonde met fietsers ongelijkvloers’ de best passende oplossing is voor een optimale doorstroming, zijn de kosten hiervan wel fors hoger dan de kosten voor de enkelstrooksrotonde.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2017

 

Verkeerskundige onderbouwing Pier Scheveningen

Verkeerskundige onderbouwing De Nieuwe Pier Scheveningen

Omdat de huidige Pier in Scheveningen aan het einde is van zijn levensduur, wordt door Kondor Wessels en DanZep nagedacht over een herontwikkeling van de Pier. Deze herontwikkeling (‘De Nieuwe Pier’) moet leiden tot een nieuwe dynamiek in het gebied, waarbij de nieuwe Pier een toonbeeld moet gaan vormen van de Nederlandse waterbouwkunde en duurzaamheid. Een goede bereikbaarheid vormt een belangrijke pijler van deze planuitwerking en voorwaarde voor een verdere groei van bezoekers in Scheveningen. Duurzaamheid staat voorop bij de uitwerking van het thema bereikbaarheid. BVA Verkeersadviezen is gevraagd om hier een analyse naar te doen en te adviseren over kansrijke oplossingen.

Om Scheveningen aantrekkelijk te houden en duurzame groei te faciliteren zal de bereikbaarheid aanzienlijk verbeterd moeten worden. Voor de bewoners en bezoekers van de Pier is een mobiliteitsconcept uitgewerkt dat positief effect heeft op heel Scheveningen en Den Haag. BVA heeft hiervoor eerst de mobiliteitsbehoefte van de nieuwe doelgroepen onderzocht.

Bezoekers aan de Pier komen met de fiets of het OV, of parkeren hun auto op de bestaande plekken of bij de nieuwe mobiliteitshub. Zij vervolgen vanaf daar hun weg met de shuttle, fiets of te voet. Voor bewoners wordt een beperkt aantal parkeerplekken op de Pier gerealiseerd, waarbij van een parkeernorm tussen 0,2 en 0,4 parkeerplaatsen per woning is uitgegaan. Daarnaast zet het mobiliteitsconcept in op deelvervoer (elektrische deelauto’s en fietsen). Dit past bij de trend dat gebruik belangrijker wordt dan bezit.

Het mobiliteitsconcept voor De Nieuwe Pier bestaat uit zes mobiliteitsprincipes. Ze richten zich op het ruimtelijk plan, de fysieke infrastructuur en technologie.

Opdrachtgever: Kondor Wessels

Jaar: 2019

Parkeeronderzoeken Oude Dorp De Bilt

Parkeeronderzoeken Oude Dorp De Bilt

In een deel van het Oude Dorp in De Bilt is een parkeerduurbeperking ingesteld, met een ontheffingsmogelijkheid voor bewoners en werknemers. Doel van deze maatregel is om (het vermeende aantal) geparkeerde voertuigen van P+R reizigers uit het gebied te weren. Deze maatregel werd nodig geacht, omdat de bezettingsgraad in het gebied geregeld de grenswaarde van 85% bereikte en de parkeerduur relatief lang was. Inmiddels is de parkeerduurbeperking enige tijd van kracht en de gemeente De Bilt heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de effecten van de instelling van de parkeerschijfzone inzichtelijk te maken.

Voorafgaand aan het instellen van de maatregel is in maart 2018 parkeeronderzoek verricht in het Oude Dorp. Het parkeerduuronderzoek, dat is uitgevoerd op een donderdag en zaterdag, is in september en november 2018 herhaald. Uit een vergelijking van de resultaten van alle onderzoeken kan worden geconcludeerd dat het instellen van de parkeerschijfzone er toe leidt dat de parkeersituatie in het Oude Dorp verbeterd is. Weliswaar is de algehele parkeerdruk afgenomen, maar als hierop wordt gecorrigeerd lijkt de parkeerschijfzone redelijk goed te functioneren. Wel blijkt dat een substantieel deel van de parkeerders de parkeerduur (met vergunning) overschrijdt. Om 14.00 uur staat ruim 60% van de voertuigen langer dan 4 uur geparkeerd. De parkeerduur is beperkt tot maximaal 2 uur op werkdagen van 08.00 – 18.00 uur.

Opdrachtgever: gemeente De Bilt

Jaar: 2018

Nota Parkeernormen Dalfsen

Nota Parkeernormen Dalfsen

Een zorgvuldige balans tussen het aanbod aan parkeerplaatsen en de daadwerkelijke vraag is heel belangrijk voor een prettig verblijfsklimaat en een goede uitstraling van woon-, winkel- en werkgebieden. De gemeente heeft de taak om de balans tussen de parkeervraag- en het aanbod te bewaken en waar nodig bij te sturen. Daarbij dient de gemeente ook te beschikken over een actueel toetsingskader voor het beoordelen van parkeervraagstukken.

Om de normen op een goede wijze te borgen en om helderheid en duidelijkheid te verschaffen in de manier waarop de parkeernormen dienen te worden toegepast voor het beoordelen van huidige en toekomstige situaties heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van de gemeente Dalfsen een Parkeernomennota opgesteld.

De functie van de Parkeernormennota is tweedelig. Enerzijds is het een document met heldere eisen ten aanzien van de te hanteren parkeernorm. Anderzijds is het een document dat het gewenste proces beschrijft om bij een dergelijke casus te komen tot een parkeernorm. Om een transparant en duidelijk proces tijdens het vaststellen van de parkeerplaatsverplichting te waarborgen, bevat de Parkeernormennota een processchema dat inzicht geeft in de stappen die doorlopen moeten worden om tot een besluit te komen.

In de Parkeernormennota wordt naast de autoparkeernormen ook ingegaan op de te hanteren fietsparkeernormen. Goede fietsparkeernormen bepalen of zowel de herkomst als de bestemming mede de aantrekkelijkheid van verplaatsingen per fiets. Omdat de gemeente Dalfsen fietsen verder wil stimuleren (en daarmee autogebruik kan verlagen) is het van belang dat ook het fietsparkeren goed gefaciliteerd wordt.

Opdrachtgever: gemeente Dalfsen

Jaar: 2019

Parkeermodel Coevorden

Parkeermodel Coevorden

BVA Verkeersadviezen heeft van de gemeente Coevorden opdracht gekregen voor het uitvoeren van een parkeeronderzoek voor het centrumgebied van Coevorden. Aanvullend hierop heeft de gemeente Coevorden BVA Verkeersadviezen gevraagd een parkeermodel voor het centrumgebied van Coevorden te ontwikkelen. Doel van dit parkeermodel is om de effecten op parkeren inzichtelijk te maken van keuzes die gemaakt worden in de centrumvisie Coevorden. De centrumvisie is een ambitieus plan om de levendigheid en leefkwaliteit in het centrum van Coevorden te stimuleren en gaat uit van een compactere binnenstad en de introductie van nieuwe (woon)functie.

De schaarse ruimte in het centrum van Coevorden en de eisen die bezoekers en bewoners stellen aan de kwaliteit van het parkeren vragen in het kader van de ontwikkeling van de centrumvisie om inzicht in de toekomstige parkeerbalans: parkeervraag versus parkeeraanbod. BVA Verkeersadviezen heeft een instrument ontwikkeld om keuzes te maken voor verkeer en parkeren in de verschillende straten, voor locatie en capaciteit van parkeerconcentraties, voor aanrijdroutes, voor fietsen- en stallingen en (daarmee) voor randvoorwaarden voor de inrichting van straten en overige ruimtes. In totaal zijn bij de ontwikkeling van het model 5 stappen doorlopen:
Fase 1: verwerken parkeeronderzoek tot ruimtelijk GIS-model
Fase 2: bepalen theoretische parkeerbehoefte
Fase 3: bepalen van parkeernormen voor de kern Coevorden
Fase 4: Prognose opstellen scenario’s voor de toekomstige parkeerbehoefte
Fase 5: Effecten in kaart

Opdrachtgever: gemeente Coevorden

Jaar: 2019

Verkeersmaatregelen Mepperstraat

Verkeersmaatregelen Mepperstraat

Binnen de kern Meppen in de gemeente Coevorden worden door de bewoners verkeers(veiligheids)-problemen ervaren. De bewoners zijn al enige tijd in gesprek met de gemeente om de situatie te verbeteren, mede omdat de plannen om de Mepperstraat (in verband met rioleringswerkzaamheden), volledig her in te richten in de ijskast zijn beland. Belangenvereniging De lange Möpper heeft al een aantal voorstellen gedaan voor de aanpassing van de Mepperstraat, vooral gericht op het tegengaan van de hoge snelheid van het verkeer en het verminderen van (geluids- en trillings-) overlast. De gemeente Coevorden waardeert het contact met de belangenvereniging, maar heeft behoefte aan een door BVA Verkeersadviezen onafhankelijke (inhoudelijke) begeleiding van de belangenvereniging om te komen tot een (breed gedragen) herinrichtingsplan.

Om te kunnen komen tot een herinrichtingsplan dat kan rekenen op draagvlak vanuit de bevolking van Meppen en de gemeente Coevorden is een werkgroep opgezet. Tijdens een gezamenlijk startoverleg met deze werkgroep is zoveel mogelijk achtergrondinformatie verzameld en zijn de randvoorwaarden, waaronder de gemeentelijke beleidsvoornemens en financiële randvoorwaarden, vastgelegd. Aansluitend aan het startoverleg heeft BVA Verkeersadviezen samen met de werkgroep de situatie ter plaatse beoordeeld.

Nadat alle relevante informatie uit de kern bekend is en de schouw is uitgevoerd heeft een analyse van de verkregen informatie plaatsgevonden. Naast de input van het startoverleg zijn ook relevante (gemeentelijke) beleidsdocumenten over de verkeersstructuur, de fietsroutes en het openbaar vervoer et cetera bij de analyse betrokken.

Op basis van de bevindingen van de analyse zijn voor de Mepperstraat principeoplossingen opgesteld. Nadat de ontwerpen zijn uitgewerkt is een globale kostenraming van de beoogde maatregelen opgesteld. De ontwerpvarianten zijn vervolgens tijdens een overleg besproken met de werkgroep. Op basis hiervan heeft BVA Verkeersadviezen een definitief ontwerp kunnen opstellen.

Opdrachtgever: gemeente Coevorden

Jaar: 2019

Audit Reeuwijkse Randweg

Audit Reeuwijkse Randweg

Begin 2016 is de Reeuwijkse Randweg geopend. Deze weg die aan de westzijde van Reeuwijk is gerealiseerd en voor een groot deel parallel aan de A12 verloopt, dient onder andere om het doorgaande verkeer door de Reeuwijk-Brug een alternatief aan te bieden en daarmee de verkeersintensiteit binnen de genoemde kern te verlagen. Op een aantal locaties op de Reeuwiijkse Randweg is er sprake van aansluitingen van wegen, waar ook door fietsverkeer wordt overgestoken. Vaak is er voor deze overstekende fietsers een oversteekvoorziening aangelegd. Een aantal van deze oversteken wordt door de langzaam verkeersdeelnemers desondanks als onveilig ervaren, dit ondank dat er gelukkig nog geen ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden. De gemeente Reeuwijk-Bodegraven wil dit uiteraard ook voorkomen en heeft aan BVA Verkeersadviezen gevraagd de verkeersveiligheid op een aantal van deze oversteken te beoordelen en indien daar aanleiding toe bestaat met verbetervoorstellen te komen.

Om een goed beeld te krijgen van de vormgeving van de te onderzoeken oversteeklocaties en het gedrag van de verkeersdeelnemers heeft BVA Verkeersadviezen een schouw uitgevoerd op locatie. Hieruit is gebleken dat de beschouwde locaties vrijwel overal volgens de richtlijnen zijn vormgegeven. Om nader inzicht in het gebruik van de weg te verkrijgen zijn mechanische tellingen uitgevoerd. Op basis hiervan is geconstateerd dat het gebruik van de weg overeenkomt met de functie. Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de (subjectieve) onveiligheid geen oorzaak in de verkeerstechnische/civieltechnische vormgeving heeft, maar andere aspecten, zoals de weg binnen de omgeving of de beperkte ruimte, invloed hebben op de (subjectieve) verkeersveiligheid.

Opdrachtgever: gemeente Reeuwijk-Bodegraven

Jaar: 2016

Loopruimte onderzoek Amsterdam

Loopruimte onderzoek Plusnet voetganger Amsterdam

In 2017 heeft de gemeente Amsterdam de loopruimte geïnventariseerd op het zogenaamde Plusnet voetganger, de hoofdvoetgangersroutes binnen de stad. Tijdens het onderzoek is de hoeveelheid fysiek beschikbare loopruimte voor voetgangers op het Plusnet in kaart gebracht. Uit het onderzoek is gebleken dat er te weinig loopruimte beschikbaar is omdat de voetpaden vaak te smal zijn/ niet aanwezig zijn en de beschikbare loopruimte vaak wordt geclaimd door objecten. Sinds de uitvoering van dit onderzoek zijn een aantal straten in Amsterdam heringericht, waaronder wegen die bij het Plusnet voetganger horen. Om te kunnen bepalen of deze herinrichtingen een positieve invloed hebben op de loopruimte, heeft BVA Verkeersadviezen op deze straten opnieuw een loopruimte onderzoek uitgevoerd.

De onderzoeksmethodiek was gelijk aan de methodiek die in het onderzoek van 2017 is gebruikt. Omdat de beschikbaarheid van de loopruimte, naast de aanwezigheid van fysieke elementen (verkeersborden, lantaarnpalen et cetera) ook wordt beïnvloed door de aanwezigheid van dynamische obstakels (stoepborden, geparkeerde voertuigen, afval, et cetera) is ervoor gekozen een inventarisatie op straat uit te voeren. Voor de te onderzoeken straten zijn telkens de loopruimte, de ruimteclaims en de verkeerssituatie geïnventariseerd. De verzamelde gegevens zijn gekoppeld aan een locatie, waarna deze geografisch gelinkte data is verwerkt in een geografisch informatie systeem. Op basis van deze GIS database heeft BVA Verkeersadviezen de onderzoeksdata vertaald naar kaarten en tabellen om vervolgens de onderzoeksresultaten te vergeleken met de situatie in 2017.

In het onderzoek uit 2017 concludeerde men dat het loopklimaat onder druk staat. Het Plusnet voetganger is dan ook erg groot en grote verbeteringen lijken weinig op te leveren doordat de impact op het netwerk van circa 220 kilometer vaak klein is. Een groei van 0,2 % verbetering lijkt dan ook erg beperkt. Uit het onderzoek is gebleken dat ook bij pas heringerichte straten al snel ruimte wordt geclaimd door voornamelijk winkeluitstallingen. Naar onze mening moet er dan ook vooral nadruk worden gelegd op de rol van obstakels, om de situatie niet verder te laten verslechteren.

Opdrachtgever: gemeente Amsterdam

Jaar: 2018

Evenementenparkeren Amsterdam Zuidoost

Evenementenparkeren in Amsterdam Zuidoost

De gemeente Amsterdam is voornemens om in Amsterdam Zuidoost een forse gebiedsontwikkeling tot stand te brengen in de komende jaren. Belangrijke uitdagingen daarbij zijn de transformatie van de kantorenstrook in Amstel III naar een gemengd stedelijk gebied met circa 10.000 woningen en de ontwikkeling van het Urban Interactive District (UID). Amsterdam Zuidoost is echter ook een zeer belangrijke evenementen-, sport- en uitgangslocatie met de Johan Cruyff-Arena en de popzalen Ziggo Dom en Afas Live. Met de ontwikkeling van UID -met een popzaal, theater, restaurants en leisurefuncties- zal het belang van deze locatie en daarmee het aantal bezoekers nog verder toenemen. Omdat de gemeente op korte termijn een aantal go/no go-beslissingen moest nemen ten aanzien van enkele van deze ontwikkelingen, heeft BVA Verkeersadviezen opdracht gekregen antwoorden te geven op volgende vragen:

  • Kan P12 worden benut voor woningbouw zonder dat daarmee nieuwe (onoplosbare) parkeerproblemen ontstaan?
  • Welke oplossingen voor evenementenverkeer en -parkeren zijn denkbaar voor de korte/middellange termijn, rekening houdend met de belangen van de stakeholders in het gebied en het verdwijnen van zo’n 3.500 parkeerplaatsen voor de bezoekers van evenementen?

Om te komen tot antwoorden op deze vragen en een visie op het parkeren en de afwikkeling van het evenementenverkeer is een proces gevolgd met veel overleg tussen gemeente, stakeholders en BVA Verkeersadviezen. Er is ten behoeve van deze studie geen nieuw (parkeer-)onderzoek verricht; parkeergegevens zijn ontleend aan stukken die door de gemeente beschikbaar zijn gesteld. Voorts zijn er diverse locatiebezoeken aan het gebied gebracht en is er tijdens de voetbalwedstrijd Ajax-Legia Warschau voor en achter de schermen gekeken hoe de gemeente grip houdt op het verkeer, de parkeersituatie en de voetgangersstromen.

Naast de stukken die door de gemeente zijn aangeleverd, is er ook nog een (korte) internetscan uitgevoerd, waarbij er is gezocht naar inspirerende oplossingen die andere vergelijkbare stadions in Europa toepassen.

De resultaten van de analyse en gespreken zijn op twee momenten teruggekoppeld naar de stakeholders. In de eerste sessie werd een groslijst van oplossingen besproken. Op basis van de uitkomst van die sessie, diverse bilaterale gespreken en aanvullende analyses is gekomen tot een oplossingsrichting, die wederom met de stakeholders is besproken. Dit heeft geleid tot een breed gedragen visie op parkeren en de verkeersafwikkeling van het evenementenverkeer, waarbij concrete maatregelen zijn benoemd.

Opdrachtgever: gemeente Amsterdam

Jaar: 2017