Verkeersveilige Ovatondes Beneluxbaan Amstelveen

In opdracht van de gemeente Amstelveen adviseerde BVA over de verkeersveiligheid op enkele recent geopende ovatondes op de Beneluxbaan, boven de Amstelveenlijn.

Vooral door fietsers werden veel klachten over de verkeersveiligheid geuit. Na het uitvoeren van een aantal conflictobservaties, is een aantal verbeteringsopties aangegeven, die nu gefaseerd door de gemeente Amstelveen worden uitgevoerd.

https://www.amstelveen.nl/bestuur-organisatie/persbericht/verkeersveiligheid-rotondes-amstelveenlijn-geoptimaliseerd#verkeersveiligheid_rotondes_amstelveenlijn_geoptimaliseerd

Parkeeronderzoek Tuindorp (Ouder-Amstel)

Parkeeronderzoek Tuindorp (Ouder-Amstel)

In de afgelopen jaren hebben in Ouderkerk aan de Amstel een aantal ruimtelijke ontwikkelingen plaatsgevonden. Een van deze ontwikkelingen betreft de realisatie van een nieuwe wijk (Tuindorp Oud Zuid), gericht op nieuwbouw voor senioren. Bij het inrichten van de openbare ruimte is destijds een aangescherpte parkeernorm toegepast die afgestemd was op de doelgroep in kwestie. Nu de woningen er staan, komen er signalen binnen dat er sprake is van een te hoge parkeerdruk. Omdat de wijk nog niet is uitontwikkeld is het wenselijk de huidige en toekomstige parkeervraag binnen het gebied te bepalen en beoordelen. Wellicht is het autobezit in de wijk hoger dan waarvoor is genormeerd. Het is echter ook mogelijk dat er wel voldoende parkeervoorzieningen zijn, maar dat sommige parkeervakken qua loopafstand te ver weg liggen en niet worden gebruikt. Om antwoord op deze vragen te geven heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van de gemeente Ouder-Amstel een parkeeronderzoek uitgevoerd.

BVA heeft in het gehele ontwikkelingsgebied een parkeerdruk en parkeerduurmeting uitgevoerd. De onderzoeksresultaten laten de parkeerdruk en -duur van de geparkeerde voertuigen op verschillende momenten zien. Aan de hand van de kentekens van de geparkeerde voertuigen zijn ook de adresgegevens van de eigenaar van het voertuig achterhaald bij de RDW.

De uitkomsten van het parkeeronderzoek zijn geanalyseerd om vast te stellen wat de huidige kwaliteit van het parkeren in de wijk is. Aan de hand van de adresgegevens van het kenteken en de parkeersectie waar de auto’s geparkeerd hebben, is via een GIS programma de afstand van woning tot de parkeervoorziening bepaald. Hiermee is inzicht verkregen in de geaccepteerde loopafstanden. Omdat de geparkeerde voertuigen ook kunnen worden verbonden met de reeds uitgevoerde ruimtelijke plannen, was het tevens mogelijk om een uitspraak te doen in hoeverre de eerder toegepaste parkeernormen te laag waren ten opzichte van het werkelijke autobezit.

Opdrachtgever: gemeente Ouder-Amstel

Jaar: 2019

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

De gebieden Werkstad Noord en Weespertrekvaart in Amstel Business Park Zuid (ABPZ) zullen worden herontwikkeld. Bij de herontwikkeling gaat het erom eentonige en monofunctionele bedrijventerreinen om te vormen tot kwaliteitsvolle en levendige multifunctionele stedelijke gebieden. De verschillende individuele marktpartijen die bij de herontwikkeling betrokken zijn en verschillende stadia waarin de ontwikkelingen zich bevinden vragen om een zeer duidelijk en afgebakende ruimtelijke verkeersstructuur. Individuele ontwikkelingen zullen moeten passen binnen de kaders van de optimale verkeersstructuur en uitgangspunten. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Ouder Amstel de ontsluitingsstructuur op het bestaande wegennet voor de herontwikkelingsgebieden opgesteld.

Om een toekomstbestendige ontsluitingsstructuur voor de herontwikkelingsgebieden in AMPZ op te stellen heeft BVA eerst een beeld van de toekomstige verkeersstructuur in de directe omgeving van AMPZ geschetst. Naast de herontwikkeling van het ABPZ zijn op korte en middellange termijn nog een aantal andere (infrastructurele) ontwikkelingen gepland. Om hier voldoende rekening mee te houden heeft BVA tijdens een startoverleg met de gemeenten Ouder Amstel en Amsterdam de te hanteren uitgangspunten voor de ontsluitingsmogelijkheden van ABPZ besproken. In een vervolgstap zijn verschillende ontsluitingsvarianten schematisch uitgewerkt en teruggekoppeld met het ambtelijke projectteam. Op basis hiervan heeft BVA de vormgeving van de ontsluitingsvarianten in Acad nader uitgewerkt.

Een ander aspect dat aandacht behoefte was de interne verkeersstructuur van de een van de herontwikkelingsgebieden. De uitdaging hierbij was te komen tot een verkeersstructuur die (zoveel als mogelijk) voorsorteert op de eindstructuur, maar die op korte termijn gerealiseerd kan worden. Om hierbij een zorgvuldige afwijking te maken zijn verschillende interne ontsluitingsstructuren uitgewerkt en met elkaar vergeleken. Ten slotte heeft BVA mogelijke profielindelingen voor de interne wegenstructuur in Acad uitgewerkt.

Opdrachtgever: gemeente Ouder Amstel

Jaar: 2020

Beoordelen parkeergarage Amsterdam Amstel

Beoordelen parkeergarage Amsterdam Amstel

MRP Development is tegenover het Amstelstation in Amsterdam bezig met de realisering van een complex. De plannen voorzien de realisatie van appartementen en een supermarkt op de begane grond. Om te voorzien in de parkeervraag die deze ontwikkeling met zich meebrengt wordt een inpandige parkeergarage aangelegd. Daarnaast voorziet het complex voor de bevoorrading van de supermarkt in de realisatie van een inpandige ondergrondse distributiezone. Voor een goed functionerend systeem is het van belang dat de parkeergarage en de distributiezone goed toegankelijk zijn voor (vracht)verkeer en fietsers, en dat de parkeerplaatsen goed te bereiken en daarmee functioneel zijn. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van MRP Development de toegankelijkheid van de parkeergarage en expeditie beoordeeld.

Het ontwerp van de parkeergarage voor personenauto’s is getoetst aan de hand van NEN 2443 “Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in garages” (maart 2013). Hieruit blijkt dat de maatvoering van de parkeerplaatsen en parkeerwegen voldoen aan de NEN 2443. Om de bereikbaarheid van minder gunstig gelegen parkeervakken te beoordelen zijn rijcurvesimulaties uitgevoerd met behulp van het softwareprogramma AutoTurn.

3D-simulatie vrachtverkeer

Om de toegankelijkheid van de distributiezone te beoordelen heeft BVA adaptieve 3D-simulaties ontwikkeld met het softwareprogramma AutoTurn Pro. Hiermee kan ook voor complexe situaties een zorgvuldig advies worden gegeven over de haalbaarheid van een ontwerp.

Opdrachtgever: MRP Development

Jaar: 2019

Monitoringstool Zuidas Amsterdam

Monitoringstool Zuidas Amsterdam

BVA Verkeersadviezen heeft voor de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas een dashboard ontwikkeld dat zowel inzicht geeft in de kwaliteit van de bereikbaarheid als in de effecten van de genomen maatregelen. De gegevens waarmee het dashboard wordt gevuld zijn dezelfde als die worden gebruikt door Amsterdam Bereikbaar en worden onder meer gedeeld met het bedrijfsleven via de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas.

Onderdeel van het dashboard is een Monitoringsplan+ met daarin heldere afspraken over welke vervolgstappen worden genomen indien kwaliteitsindicatoren significant achterblijven op de gestelde doelen. Het gaat hierbij niet alleen om acties vanuit de gemeenten maar tevens vanuit het bedrijfsleven en andere actoren in het gebied zoals de projectorganisatie Zuidasdok.

Het dashboard geeft een accuraat beeld van het gebruik van de infrastructuur, de inzet van bedrijven om gewenste transitie naar duurzamere vervoerswijzen te bewerkstelligen en de tevredenheid van het gebruik van de verschillende vervoersmodaliteiten. De data die bijeengebracht worden in het dashboard zijn:

• Algemene kencijfers ontwikkeling Zuidas;
• Beleving van de bereikbaarheid en leefbaarheid door werknemers, bezoekers en bewoners;
• Kengetallen netwerkprestatie tot aan en in het gebied;
• Uitvoering en gebruik/effect maatregelen;
• Overzichtelijke presentatie van gegevens;
• Flexibel in te richten en te bevragen;
• Kan functioneren als benchmark;
• ‘Live’ gegevens uit diverse bronnen.

Opdrachtgever: Taskforce Bereikbaarheid Zuidas

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

De gemeente Hoorn heeft de spooroverweg het Keern aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 4 maanden heeft BVA Verkeersadviezen samen met 4Infra, ProRail en de gemeente Hoorn de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht en een kosteneffectief maatregelenpakket uitgewerkt om de huidige situatie te verbeteren. Tijdens deze verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast zodat uiteindelijk goed onderbouwde en transparante keuzes werden gemaakt.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Fietsonderzoek Hoorn

Fietsonderzoek Hoorn

In 2013 heeft BVA Verkeersadviezen een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar de stallingsfaciliteiten voor fietsen in de binnenstad van Hoorn en het gebruik hiervan. Dit onderzoek is verricht als uitvloeisel van de fietsnota Hoorn “Fietsend verder naar 2020” (maart 2011). In deze nota werden diverse fietsknelpunten opgenomen, waaronder ook het stallen van fietsen op diverse locaties. BVA heeft toentertijd opdracht gekregen om de omvang van deze fietsknelpunten te kwantificeren en gewenste maatregelen uit te werken. Ruim 6 jaar later heeft BVA opnieuw opdracht gekregen een actualisatie van het fietsonderzoek uit te voeren. De gemeente heeft enerzijds behoefte aan inzicht in de hoeveelheid gestalde fietsen in en rond het centrum en anderzijds in een vergelijking met de situatie uit 2013.

In het voorjaar van 2019 heeft BVA een capaciteits- en bezettingsgraadmeting uitgevoerd. Tijdens deze meting is per stallingssectie de capaciteit van de stallingsvoorziening en bezetting gemeten. De metingen zijn uitgevoerd tijdens twee werkdagen en twee zaterdagen. Geconstateerd wordt dat op een aantal stallingslocaties de gewenste maximale bezetting van 80% ruimschoots wordt overschreden. Hiermee is er bijvoorbeeld bij het station of in het centrum sprake van overbelasting en fietsen worden buiten de stallingsvoorzieningen gestald. Hoewel de capaciteit is toegenomen ten opzichte van 2013, is er nog steeds sprake van overbelasting op een aantal specifieke locaties.

Opdrachtgever: gemeente Hoorn

Jaar: 2019

Verkeerskundige ondersteuning Sugar City

Verkeerskundige ondersteuning Sugar City

In Halfweg is een outletcenter gerealiseerd ten zuiden van de Haarlemmerstraatweg op het terrein van Sugar City. Daarnaast is een supermarkt gerealiseerd, met in gedachte reeds uitbreidingsmodelijkheden voor andere voorzieningen. Ten tijde van het project voor BVA Verkeersadviezen waren de omgevingsvergunningen reeds verleend, maar er was nog niet voldoende aandacht besteed aan de verkeersafwikkeling. En dan niet zozeer de afwikkeling op het terrein zelf, maar de ontsluiting van de totale ontwikkeling op het lokale wegennet.

BVA Verkeersadviezen heeft de gemeente Haarlemmermeer en Spaarnwoude voorzien van verkeerskundige ondersteuning bij het maken van de juiste verkeerskundige keuzes voor een goede inpassing van het outletcenter in de omgeving.

Opdrachtgever: gemeente Haarlemmermeer en Spaarnwoude

Jaar: 2017

Parkeerbeleid Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Parkeerbeleid Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Binnen de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is op dit moment geen parkeerbeleid geformuleerd. Mede als gevolg van enkele ontwikkelingen, onder andere de realisatie van nieuwbouw en de ombouw van een kerkgebouw naar appartementen binnen de kern Halfweg, neemt de behoefte hieraan wel toe. De gemeente wil helderheid over de wijze waarop met parkeervraagstukken moet worden omgegaan. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen een parkeerbeleidsplan op te stellen dat antwoord geeft op alle vragen die met betrekking tot het parkeren gesteld zouden kunnen worden.

Opdrachtgever: gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Jaar: 2015

Herinrichting Westkolk te Spaarndam

Herinrichting Westkolk te Spaarndam

Op en rond de Kolk in Spaarndam wordt overlast ervaren als gevolg van het groeiende aantal geparkeerde voertuigen. Ook op de Westkolk neemt de parkeerproblematiek toe waardoor de verkeersveiligheid in het geding komt. Vanuit de bewoners en ondernemers van de West- en Oostkolk wordt de wens geuit om een autoluwe(re) Westkolk te realiseren. De Dorpsraad Spaarndam heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd om een verkeerskundig ontwerp uit te werken waarin de Westkolk wordt heringericht als autoluw plein.

Tijdens een gezamenlijk startoverleg hebben BVA Verkeersadviezen samen met de Dorpsraad een rondgang over de Kolk gemaakt om de situatie ter plaatse in oogschouw te nemen. Daarnaast is het startoverleg gebruikt om de randvoorwaarden waar tijdens de herstructurering rekening mee moet worden gehouden samen vast te leggen.

Op basis van de uitgangspunten die tijdens het startoverleg zijn vastgesteld zijn een tweetal verkeersontwerpen uitgewerkt. Beide varianten moeten gezien worden als uitersten. De eerste variant kenmerkt zich in een optimalisatie/maximalisatie van het aantal parkeerplaatsen. De tweede variant richt zich nadrukkelijker op de leefbaarheid. De leefbaarheidsvariant kenmerkt zich in het ‘optimale’ evenwicht tussen parkeren en verblijven/leefbaarheid.

Opdrachtgever: Dorpsraad Spaarndam

Jaar: 2019