Evaluatie fiets- en voetgangersnetwerk gemeente Duiven

In een recent onderzoek, in opdracht van de gemeente Duiven, zijn de fiets- en wandelroutes in Duiven, Groessen en Loo grondig geanalyseerd. Het onderzoek richtte zich specifiek op de samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, veiligheid en comfort van zowel lokale als hoofd- en snelfietsroutes, evenals het hoofdwandelnetwerk. Het hoofddoel van deze evaluatie was om een diepgaand inzicht te verkrijgen in de huidige staat van het netwerk, en om de gemeente te voorzien van waardevolle informatie voor het prioriteren van verbeteringsmaatregelen.

 

Bewonersparticipatie

Een essentieel aspect van dit onderzoek was het betrekken van de lokale gemeenschap. Om de meningen en ervaringen van gebruikers te verzamelen, werden verschillende methoden ingezet. In samenwerking met de gemeente Duiven werden inloopavonden georganiseerd, waarbij bewoners de gelegenheid kregen om hun perspectieven te delen. Daarnaast werden gesprekken gevoerd met specifieke belangengroeperingen om een breed scala aan standpunten te verzamelen. Een online enquête, uitgevoerd met de participatietool Maptionnaire, bood nog een mogelijkheid voor bewoners om deel te nemen aan het proces. Deze gezamenlijke inspanningen vormen de kern van de bewonersparticipatie en geven gebruikers diverse platformen om hun stem te laten horen en zich gehoord te voelen.

 

Inventarisatie

Naast de betrokkenheid van de gemeenschap werd een (veld)inventarisatie uitgevoerd om belangrijke kenmerken van de fiets- en wandelnetwerken vast te leggen. Zowel deskresearch als veldwerk zijn benut om een compleet beeld te verkrijgen van de bestaande infrastructuur en de kwaliteit ervan. Deze gedetailleerde inventarisatie verschaft waardevolle inzichten in de huidige staat van de netwerken.

 

Verwerking

De verzamelde gegevens, variërend van kwalitatieve feedback tot kwantitatieve metingen, zijn vervolgens geïntegreerd in een Geografisch Informatie Systeem (GIS). Deze stap maakt verdere analyses en visualisaties mogelijk, waardoor patronen en trends binnen de gegevens zijn geïdentificeerd. Dit stelt de gemeente Duiven in staat om weloverwogen beslissingen te nemen en gerichte acties te ondernemen ter verbetering van de fiets- en wandelmogelijkheden binnen de gemeente Duiven.

Al met al heeft dit uitgebreide onderzoek een belangrijke basis gelegd voor het bevorderen van duurzame mobiliteit en het verbeteren van de leefbaarheid in Duiven, Groessen en Loo.

Mobiliteitsplan Oldebroek

In opdracht van de gemeente Oldebroek bouwen wij aan een nieuw mobiliteitsplan. Het huidige vastgestelde verkeersbeleid van de gemeente Oldebroek dateert uit 2005 en is ondergebracht in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Oldebroek (GVVP Oldebroek). Het beleid zoals dat 18 jaar geleden is geformuleerd is toe aan een herijking. Naast de lokale veranderingen die zijn opgestreden, spelen ook belangrijke regionale en landelijk ontwikkelingen waar wij als gemeente rekening mee moeten houden. Denk hierbij aan de uitwerking van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en de invoering van de nieuwe Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking. Dergelijke ontwikkelingen vragen om een nieuwe visie op mobiliteit.

 

Input van bewoners

Om inzicht te krijgen in welke vraagstukken er spelen bij inwoners rondom mobiliteit, werden er begin van dit jaar enquêtes en dorpsbijeenkomsten gehouden. Dit leverde concrete vraagstukken op: zo zijn er zorgen over verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van het gebied. Ook de hoge snelheden in het buitengebied, verkeershinder van doorgaand verkeer en de verkeersleefbaarheid in dorpen vragen om extra aandacht.

Vier hoofdambities

Alle analyses en gesprekken met stakeholders leiden tot vier hoofdambities:

  • Veilig, leefbaar en gezond
  • Bereikbaarheid in balans
  • Duurzaam en klimaatbestendig
  • Een mooie omgeving en slim ruimtegebruik

Met de ambitie ‘veilig, leefbaar en gezond’ werkt de gemeente toe naar een veilig wegennet. Hierbij wordt de leefbaarheid verbeterd door het stimuleren van schonere vormen van vervoer die minder hinder geven. Dit alles om het aantal (ernstige) verkeersslachtoffers en de (verkeers)hinder van mobiliteit te beperken. Aanvullend streeft de gemeente bij de ambitie ‘bereikbaarheid in balans’ naar een goede bereikbaarheid van de kernen en voorzieningen voor alle doelgroepen. De wens hierbij is om vooral duurzame vormen van mobiliteit meer kansen te bieden. De ambitie ‘Duurzaam en klimaatbestendig’ versterkt dit streven door het bewustzijn te bevorderen van het gebruik van duurzame, schone en gezonde vervoerwijzen. Met de vierde ambitie ‘Een mooie omgeving en slim ruimtegebruik’ willen we een mooie, sociale, leefbare openbare ruimte creëren door de menselijke maat centraal te stellen in de gemeente Oldebroek. Deze vier ambities worden op dit moment uitgewerkt tot het nieuwe mobiliteitsplan. Daarbij hoort ook een concreet uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. In het 1e kwartaal van 2024 is het plan gereed.

Verkeersstudie bedrijventerrein Nieuwgraaf

Verkeersstudie bedrijventerrein Nieuwgraaf

Door de jaren heen is bedrijventerrein Nieuwgraaf uitgegroeid tot het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van Oost-Nederland. Er zijn met name (groot-)handels-, distributie- en transportbedrijven gevestigd. Daarnaast is Nieuwgraaf het grootste PDV-cluster binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen dat jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. En ook op het naastgelegen bedrijventerrein Seingraaf komt steeds meer bedrijvigheid. De gemeente Duiven houdt de bereikbaarheid van het gebied scherp in de gaten. Zij doet dit door nieuwe plannen verkeerskundig door te rekenen en daarnaast de huidige belasting van het netwerk te monitoren. De afgelopen 7 jaren zijn er op basis van diverse verkeersanalyses meerdere verbeteringen in de infrastructuur uitgevoerd. Met de komst van Hornbach, Besselink Licht, Loods5 en de ontwikkelingen op het naastgelegen Seingraaf is de behoefte ontstaan aan een nieuwe doorrekening van de toekomstige verkeersstromen en de eisen die dit stelt aan de aanwezige infrastructuur. BVA Verkeersadviezen heeft de nieuwe doorrekening begeleid en beoordeeld.

Op basis van de uitkomsten hebben wij in opdracht van de gemeente nagedacht over concrete oplossingsrichtingen om de knelpunten op te lossen. Daarbij hebben wij onder andere een Vissim-simulatie opgesteld en meerdere ontwerpwerkzaamheden verricht. Dit alles om ervoor te zorgen dat de verkeersafwikkeling op Nieuwgraaf en op het aansluitende wegennet robuust en toekomstvast is en blijft.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2019/ 2020

Dynamisch model bedrijventerrein Nieuwgraaf Duiven

Dynamisch model bedrijventerrein Nieuwgraaf Duiven

Het bedrijventerrein Centerpoort Nieuwgraaf bruist van de activiteit. Door de jaren heen is het uitgegroeid tot het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van Oost-Nederland. Er zijn met name (groot-)handels-, distributie- en transportbedrijven gevestigd. Daarnaast is Nieuwgraaf het grootste PDV-cluster binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen dat jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. En ook op het naastgelegen bedrijventerrein Seingraaf komt steeds meer bedrijvigheid. De gemeente Duiven houdt de bereikbaarheid van het gebied scherp in de gaten. Zij doet dit door nieuwe plannen verkeerskundig door te rekenen en daarnaast de huidige belasting van het netwerk te monitoren. De afgelopen 7 jaren zijn er op basis van diverse verkeersanalyses meerdere verbeteringen in de infrastructuur uitgevoerd. Met de komst van Hornbach, Besselink Licht, Loods5 en de ontwikkelingen op het naastgelegen Seingraaf is de behoefte ontstaan aan een nieuwe doorrekening van de toekomstige verkeersstromen en de eisen die dit stelt aan de aanwezige infrastructuur.

Uit de statische verkeersanalyses zijn voor de toekomst een aantal knelpunten op het wegennet gesignaleerd. Om een goed maatregelpakket op te stellen heeft BVA Verkeersadviezen een Vissim-simulatie opgesteld. In dit model zijn meerdere varianten doorgerekend en beoordeeld. Het model heeft bijgedragen aan breed draagvlak bij ondernemers voor aanvullende maatregelen.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2020

Monitoringstool Zuidas Amsterdam

Monitoringstool Zuidas Amsterdam

BVA Verkeersadviezen heeft voor de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas een dashboard ontwikkeld dat zowel inzicht geeft in de kwaliteit van de bereikbaarheid als in de effecten van de genomen maatregelen. De gegevens waarmee het dashboard wordt gevuld zijn dezelfde als die worden gebruikt door Amsterdam Bereikbaar en worden onder meer gedeeld met het bedrijfsleven via de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas.

Onderdeel van het dashboard is een Monitoringsplan+ met daarin heldere afspraken over welke vervolgstappen worden genomen indien kwaliteitsindicatoren significant achterblijven op de gestelde doelen. Het gaat hierbij niet alleen om acties vanuit de gemeenten maar tevens vanuit het bedrijfsleven en andere actoren in het gebied zoals de projectorganisatie Zuidasdok.

Het dashboard geeft een accuraat beeld van het gebruik van de infrastructuur, de inzet van bedrijven om gewenste transitie naar duurzamere vervoerswijzen te bewerkstelligen en de tevredenheid van het gebruik van de verschillende vervoersmodaliteiten. De data die bijeengebracht worden in het dashboard zijn:

• Algemene kencijfers ontwikkeling Zuidas;
• Beleving van de bereikbaarheid en leefbaarheid door werknemers, bezoekers en bewoners;
• Kengetallen netwerkprestatie tot aan en in het gebied;
• Uitvoering en gebruik/effect maatregelen;
• Overzichtelijke presentatie van gegevens;
• Flexibel in te richten en te bevragen;
• Kan functioneren als benchmark;
• ‘Live’ gegevens uit diverse bronnen.

Opdrachtgever: Taskforce Bereikbaarheid Zuidas

Centrumcirculatie Hasselt

Centrumcirculatie Hasselt

De gemeente Zwartewaterland is van plan maatregelen te treffen in het centrum van Hasselt. Doel hiervan is het doorgaande verkeer door het centrum te verminderen en hierdoor de wegen in het centrum te ontlasten. Naast deze maatregelen is ook de provincie voornemens maatregelen te treffen op de N331. Door de maatregelen op de N331 wordt de bereikbaarheid van het centrum van Hasselt aan de westzijde sterk gewijzigd en zal ook de functie en het gebruik van een aantal wegen sterk wijzigen. De gemeente heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de effecten van beide maatregelenpakketten inzichtelijk te maken.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA Verkeersadviezen een kentekenonderzoek uitgevoerd, waarmee een goed beeld is verkregen van de hoeveelheid verkeer in en rond het centrum van Hasselt en de routevorming van dit verkeer. In een vervolgstap zijn een aantal verschillende maatregelenvarianten tegen het licht gehouden en hiervan de verkeerskundige effecten inzichtelijk gemaakt. Per variant zijn de verwachte verschuivingen van verkeersstromen in het centrum geprognosticeerd.

Opdrachtgever: gemeente Zwartewaterland

Jaar: 2017

 

Bereikbaarheidsplan centrumcirculatie Raalte

Bereikbaarheidsplan centrumcirculatie Raalte

Ook in Raalte heeft de middenstand het niet makkelijk. Om de negatieve trend te keren is een lange termijn visie voor het centrumgebied geformuleerd met daarin o.a. als thema ‘bereikbaarheid en parkeren verbeteren’. De gemeente Raalte heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd te onderzoeken hoe het is gesteld met de bereikbaarheid van het centrum en op welke manier de bereikbaarheid verbeterd kan worden.

De belangrijkste onderzoeksvraag was wat de consequenties zijn van het weer openstellen van de Daggertsbrug voor gemotoriseerd verkeer. Deze brug is afgesloten vanwege verkeersveiligheid en milieu en er zijn alternatieve routes beschikbaar. Toch is het idee dat de bereikbaarheid van de oostzijde van het centrum te wensen overlaat. In het onderzoek zijn de verwachte effecten als gevolg van een openstelling op milieu en verkeersveiligheid inzichtelijk gemaakt. Vervolgens heeft BVA uitgewerkt wat er voor (civieltechnische) maatregelen nodig zijn en indicatie opgesteld van de verwachte kosten.

De eerste stap in het onderzoek was het in kaart brengen van de bereikbaarheid van het centrum. Hiervoor heeft BVA Verkeersadviezen een ronde-tafel bijeenkomst met betrokken stakeholders georganiseerd met als doel alle kwesties ‘op tafel’ te krijgen. Wat is goede bereikbaarheid? Moet daarvoor een centrumring per se gesloten zijn?

Daarnaast is een enquête gehouden onder centrumbezoekers waarin kwesties uit de ronde-tafel bijeenkomst nader zijn onderzocht.

Vervolgens is een visie opgesteld met betrekking tot de gewenste inrichting van het gebied op diverse fronten. Op basis hiervan was BVA in staat maatregelen uit te werken op structuur- en vormgevingsniveau. Hiermee heeft BVA een helder bereikbaarheidsplan inclusief maatregelenpakket opgesteld.

Opdrachtgever: gemeente Raalte

Jaar: 2016

 

Verkeerskundige ondersteuning Stationsomgeving Nunspeet

Verkeerskundige ondersteuning Stationsomgeving Nunspeet

De gemeente Nunspeet werkt aan ambitieuze plannen voor het verbeteren van de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid in de stationsomgeving van Nunspeet. De hierbij uitgewerkte structuur- en inrichtingsvarianten dienen verkeerskundig getoetst te worden. Halverwege 2017 is hiervoor reeds een actualisatie van het verkeersmodel opgesteld. De gemeente Nunspeet heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd verkeerskundige ondersteuning te bieden bij de daadwerkelijke modelberekeningen en verkeerskundige beoordelingen van de verschillende varianten.

Voor het inzichtelijk maken van de effecten van verschillende varianten is hoofdzakelijk gebruik gemaakt van het recent geactualiseerde verkeersmodel Nunspeet. Voor het beoordelen van een kruispuntoplossing met verkeerslichten is daarnaast gebruik gemaakt van het programma Sidra Intersection. Sidra biedt de mogelijkheid om (gekoppelde) verkeersregelingen door te rekenen. Aan de hand van het verkeermodel Nunspeet in combinatie met aanvullende kruispuntberekeningen in Sidra Intersection was BVA Verkeersadviezen goed in staat de effecten van de voorgestelde oplossingen op het wegennet inzichtelijk te maken.

Opdrachtgever: gemeente Nunspeet

Jaar: 2018

Parkeeropgave en ontsluiting IKC Siddeburen

Parkeeropgave en ontsluiting IKC Siddeburen

De gemeente Midden-Groningen is bezig met het implementeren van een scholenprogramma, waarbij voor een aantal scholen geldt dat deze, mede in het kader van het aardbevingsprogramma, op een nieuwe locatie en in nieuwe gebouwen worden ondergebracht. Een van deze ontwikkelingen betreft de realisatie van een Kind Centrum (KC) in Siddeburen, waarin twee basisscholen en een kinderdagverblijf een plaats zullen krijgen. De nieuwe locatie van het KC leidt tot een nieuwe verkeersstroom van en naar deze locatie. De gemeente Midden-Groningen heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd hiervoor een verkeerskundige analyse op te stellen.

Op basis van algemeen geldende kengetallen (CROW) is de parkeerbehoefte voor het nieuwe KC bepaald, waarbij naast het aantal autoparkeerplaatsen voor personeel en voor het halen en brengen ook het benodigd aantal fietsenstallingsplekken is vastgesteld. Aan de hand van deze kengetallen is in grote lijnen bepaald hoeveel verkeersbewegingen de voorzieningen gaan genereren.

Naast de parkeerbehoefte is ook aandacht besteed aan de meest gewenste ontsluitingsstructuur voor de verschillende modaliteiten.

Opdrachtgever: gemeente Midden-Groningen

Jaar: 2019

Verkeersstructuurplan Lochem

Verkeersstructuurplan Lochem

Voor de economische vitaliteit van de stad Lochem is bereikbaarheid een belangrijke voorwaarde. Dit geldt voor zowel de auto, het openbaar vervoer, de fiets als de wandelaar. De komst van de noordelijke rondweg N346 was een uitgelezen kans een de voornaamste aanleiding om de netwerkstructuur en de inrichting van de wegen in en rondom het centrum van Lochem te beoordelen en waar nodig te herzien. De rondweg maakt het mogelijk om de leefbaarheid en veiligheid in Lochem sterk te verbeteren: minder geluidsoverlast, minder luchtverontreiniging en minder verkeerdruk op de wegen in en om het centrum. Om hierbij heldere keuzes te maken over de wijze waarop ruimte wordt gegeven aan het ‘verblijven’ en ‘reizen’, heeft de gemeente Lochem BVA Verkeersadviezen gevraagd een verkeersstructuurplan op te stellen.

De kern van ons onderzoek werd gevormd door de gezamenlijke zoektocht van de gemeente en haar (maatschappelijke) partners naar de meest optimale afstemming tussen ruimtelijke en infrastructurele wensen en (on)mogelijkheden ten aanzien van bereikbaarheid en leefbaarheid. Door de belanghebbenden op het juiste moment te betrekken, ondersteund door de verkeerskundige kennis van onze adviseurs, heeft BVA een breed gedragen verkeersstructuurplan uitgewerkt.

Na een uitgebreide inventarisatiefase, waarin de behoeftes van de verschillende belanghebbenden in kaart zijn gebracht, heeft een ontwerpatelier met de projectgroep plaatsgevonden. Tijdens dit ontwerpatelier zijn voor alle modaliteiten een aantal scenario’s uitgewerkt en getoetst. Vervolgens is op basis van de uitkomsten van het werkatelier en visiedocument opgesteld waarin de structuur en het raamwerk voor het nieuwe verkeersstructuurplan zijn uitgewerkt. Tijdens de uitwerkingsfase zijn de netwerken van de auto, het vrachtverkeer, het openbaar vervoer en de fiets verder uitgewerkt tot op het niveau dat het ook mogelijk is om de effecten van de nieuwe structuren nader te beoordelen. De uitkomsten hiervan zijn tevens teruggekoppeld naar de projectgroep. Door de verschillende netwerken onderling met elkaar te vergelijken is vastgesteld of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de bereikbaarheid en leefbaarheid te garanderen.

Opdrachtgever: gemeente Lochem

Jaar: 2017