Mobiliteitsplan gemeente Heerde

Mobiliteitsplan gemeente Heerde

Het huidige vastgestelde verkeersbeleid van de gemeente Heerde dateert uit 2007 en is daarom toe aan herijking. De gemeente Heerde heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om deze herijking uit te voeren en het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2007 te actualiseren. Deze actualisatie zal resulteren in een mobiliteitsplan voor de gemeente Heerde dat het verkeers- en vervoersbeleid voor de komende 10 jaar bevat.

Aandachtspunt bij de uitwerking van het geactualiseerde mobiliteitsplan vormt participatie. Om de bevolking en ondernemers actief te betrekken heeft BVA Verkeersadviezen een internetenquête gehouden. Aan de hand van de enquêteresultaten kan een goed beeld worden verkregen van de huidige situatie met betrekking tot mobiliteit. Naast de internetpeiling zullen ook dorpsgespreken worden gehouden waarin inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van belangenorganisaties zoals de Fietsersbond de mogelijkheid krijgen met elkaar van gedachten te wisselen over het verkeer en vervoer.

Met de opbrengst uit de dorpsgespreken hebben we een goede input om heldere beleidsambities en -doelen te formuleren.

Opdrachtgever: gemeente Heerde

Jaar: 2020

Verkeerskundige ondersteuning Sugar City

Verkeerskundige ondersteuning Sugar City

In Halfweg is een outletcenter gerealiseerd ten zuiden van de Haarlemmerstraatweg op het terrein van Sugar City. Daarnaast is een supermarkt gerealiseerd, met in gedachte reeds uitbreidingsmodelijkheden voor andere voorzieningen. Ten tijde van het project voor BVA Verkeersadviezen waren de omgevingsvergunningen reeds verleend, maar er was nog niet voldoende aandacht besteed aan de verkeersafwikkeling. En dan niet zozeer de afwikkeling op het terrein zelf, maar de ontsluiting van de totale ontwikkeling op het lokale wegennet.

BVA Verkeersadviezen heeft de gemeente Haarlemmermeer en Spaarnwoude voorzien van verkeerskundige ondersteuning bij het maken van de juiste verkeerskundige keuzes voor een goede inpassing van het outletcenter in de omgeving.

Opdrachtgever: gemeente Haarlemmermeer en Spaarnwoude

Jaar: 2017

Herinrichting Churchilllaan e.o. tot 30 km/uur zone

Herinrichting Churchilllaan e.o. tot 30 km/uur zone

In het Haarlems Verkeers en -vervoersplan is opgenomen dat de gehele wijk Zuiderhout, waar de Churchilllaan en Willem van Zwijgerlaan onderdeel van uitmaken, als 30 km/uur zone zal worden ingericht. Momenteel zijn beide wegen nog asfaltwegen, waarop een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt. Alleen voor voetgangers zijn gescheiden voorzieningen opgenomen, de overige verkeersdeelnemers maken allen gebruik van dezelfde ruimte. Om de vormgeving van de Churchilllaan en Willem van Zwijgerlaan beter aan te laten sluiten bij de gewenste maximumsnelheid van 30 km/uur zullen de wegen worden voorzien van een ander profiel.

Om te komen tot een breed draagvlak voor de herinrichting van de wijk Zuiderhout tot 30 km/uur zone is een uitgebreid planproces doorlopen. In het planproces is bewoners en belanghebbenden drie keer de mogelijkheid geboden inspraak te hebben. Uiteindelijk heeft dit planproces geleid tot een gedragen ontwerp met betrekking tot de inrichting van de wijk tot 30 km/uur zone. Beide wegen worden voorzien van een smaller profiel en de restruimte die hierdoor ontstaat wordt ingevuld met plantvakken en/of vormgeven als parkeerruimte.

Met de voorgestelde maatregelen is weer een stap gezet in een duurzaam veilig inrichting van Haarlem.

Opdrachtgever: gemeente Haarlem

Jaar: 2016

Herinrichting Eltensestraat Duiven

Herinrichting Eltensestraat Duiven

De Eltensestraat, Burgemeester Dorth tot Medlerstraat en een stukje Heilweg worden als onveilig ervaren door bewoners/weggebruikers. De onveiligheid op dit traject heeft op de politieke agenda gestaan in 2013 incl. een schetsontwerp.

De huidige 50km/u situatie zou in 2013 gewijzigd worden in een 30km/u ingerichte situatie. Uiteindelijk zijn de plannen destijds niet doorgegaan omdat er onvoldoende financiële middelen beschikbaar bleken. In 2016 heeft de gemeente Duiven een nieuw mobiliteitsplan 2016-2026 laten opstellen. In het mobiliteitsplan is de Eltensestraat/Dorth tot Medlerstraat als erftoegangsweg type 1. Voor deze wegen geldt dat door de hoeveelheid & samenstelling van het verkeer een ruimere vormgeving wordt aangehouden dan voor de reguliere 30 km/h weg in de woonwijken. Met de komst van de A15 kan de verkeersdruk verder toenemen, en dit verhoudt zich niet goed met de vele fietsers die dagelijks op deze route fietsen. Er is dus sprake van een groot spanningsveld in gebruik.

Het Mobiliteitsplan zet in om de Van Dorth tot Medlerstraat/Eltensestraat aantrekkelijker te maken voor de fiets en het snelheidsregime voor het autoverkeer terug te brengen naar 30 km/h. Dit om het (potentiele) sluipverkeer uit deze route te halen. Althans dat is de gedachten. De gemeente Duiven heeft een ontwerp voor de Eltensestraat/ Dorth tot Medlerstraat opgesteld. Wel zijn er vragen gerezen of dit ontwerp leidt tot een wenselijke verkeerssituatie. Zo hebben delen van de Eltensestraat/ Dorth tot Medlerstraat een functie als landbouwroute, wat specifieke eisen stelt aan de weginrichting. BVA Verkeersadviezen heeft in 2019 getoetst of de gekozen categorisering en inrichting van de Eltensestraat / Dorth tot Medlerstraat kan voldoen aan de eisen die gesteld worden aan veiligheid en verkeersafwikkeling. Daarbij is toegewerkt naar een verder onderbouwing van de wegcategorisering en de bijbehorende weginrichting rekening houdend met de beschikbare ruimte.

Onze studie bestond uit de volgende onderdelen:

  • Startoverleg/brainstorm met gemeentelijke deskundigen;
  • Buitenopname waarin we de belangrijkste kenmerken van de huidige inrichting en het gebruik zijn vastgesteld;
  • Bureaustudie naar de uitgangspunten van het mobiliteitsplan;
  • Wegcategorie passend bij het verwachte gebruik vaststellen;
  • Vaststellen inrichtingseisen die horen bij gekozen wegcategorie
  • Toetsen van het huidige ontwerp op basis van de vastgestelde inrichtingseisen om eventuele afwijkingen vast te stellen;
  • Advies opstellen verbeterpunten voor toekomstig ontwerp Eltensestraat/ Dorth tot Medlerstraat

Uiteindelijk zijn wij samen met de gemeente tot de conclusie gekomen dat het ontwerp zoals dat er lag niet meer voldeed aan de huidige richtlijnen. BVA heeft daartoe een aantal alternatieve inrichtingsvarianten opgesteld.

Herinrichting kruispunt Westsingel-Rijksweg

Herinrichting kruispunt Westsingel-Rijksweg

Het kruispunt Westsingel-Rijksweg maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Duiven. Een groot deel van het autoverkeer van/naar Duiven is afhankelijk van het goed functioneren van dit kruispunt. Het kruispunt verwerkt daarnaast ook veel verkeer afkomstig van de A12 richting Westervoort. Met de doortrekking van de A15 naar de A12 en de komst van een nieuwe aansluiting op deze rijkswegen, zullen de verkeersstromen in en rond Duiven veranderen. Om ongewenste routevorming tegen te gaan moet het kruispunt Rijksweg-Westsingel optimaal doorstromen voor het gemotoriseerd verkeer. De fiets wordt echter ook steeds belangrijker en een snelle en vlotte fietsverbinding vanuit Duiven naar Centerpoort en Westervoort is een duidelijke politieke wens.

In 2018/2019 staat er een grootschalig onderhoud gepland voor het kruispunt Westsingel-Rijksweg. Het geplande onderhoud in combinatie met de wens om de verkeersafwikkeling te verbeteren, heeft de gemeente Duiven doen besluiten om de inrichting van het kruispunt in zijn geheel tegen het licht te houden. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Duiven een verkenning uitgevoerd naar de meest wenselijke inrichting van het kruispunt Rijskweg-Westsingel.

Mede op basis van een klankboardgroep, waarin bewoners, ondernemers, hulpdiensten en overige maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd waren, is een aantal oplossingsrichtingen geselecteerd. De onderzochte oplossingsrichtingen zijn:

  • Enkelstrookrotonde met fietsers in de voorrang;
  • VRI met gelijkvloerse oversteek voor fietsers;
  • Turborotonde met ongelijkvloerse oversteek voor fietsers;
  • VRI met ongelijkvloerse oversteek voor fietsers.

Van deze geselecteerde vier oplossingen is een schetsontwerp gemaakt. De ontwerpen zijn opgesteld conform de geldende richtlijnen en hebben voldoende detail om alle effecten van de nieuwe inrichting nauwgezet te beoordelen. De ontwerpen zijn daarnaast gebruikt voor het opstellen van een kostencalculatie, opgesteld conform de SSK-methode.

Per onderscheiden oplossingsvariant zijn de effecten vastgesteld op de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid, omgeving en leefbaarheid. Vervolgens zijn de scores voor alle beoordelingscriteria samengevat in een beoordelingsmatrix. Uit deze beoordelingsmatrix is gebleken dat de ‘enkelstrooksrotonde met fietsers in de voorrang’ en de ‘turborotonde met fietsers ongelijkvloers’ op veel punten goed tot zeer goed scoren. Hoewel een ‘turborotonde met fietsers ongelijkvloers’ de best passende oplossing is voor een optimale doorstroming, zijn de kosten hiervan wel fors hoger dan de kosten voor de enkelstrooksrotonde.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2017

 

Verkeersmaatregelen Mepperstraat

Verkeersmaatregelen Mepperstraat

Binnen de kern Meppen in de gemeente Coevorden worden door de bewoners verkeers(veiligheids)-problemen ervaren. De bewoners zijn al enige tijd in gesprek met de gemeente om de situatie te verbeteren, mede omdat de plannen om de Mepperstraat (in verband met rioleringswerkzaamheden), volledig her in te richten in de ijskast zijn beland. Belangenvereniging De lange Möpper heeft al een aantal voorstellen gedaan voor de aanpassing van de Mepperstraat, vooral gericht op het tegengaan van de hoge snelheid van het verkeer en het verminderen van (geluids- en trillings-) overlast. De gemeente Coevorden waardeert het contact met de belangenvereniging, maar heeft behoefte aan een door BVA Verkeersadviezen onafhankelijke (inhoudelijke) begeleiding van de belangenvereniging om te komen tot een (breed gedragen) herinrichtingsplan.

Om te kunnen komen tot een herinrichtingsplan dat kan rekenen op draagvlak vanuit de bevolking van Meppen en de gemeente Coevorden is een werkgroep opgezet. Tijdens een gezamenlijk startoverleg met deze werkgroep is zoveel mogelijk achtergrondinformatie verzameld en zijn de randvoorwaarden, waaronder de gemeentelijke beleidsvoornemens en financiële randvoorwaarden, vastgelegd. Aansluitend aan het startoverleg heeft BVA Verkeersadviezen samen met de werkgroep de situatie ter plaatse beoordeeld.

Nadat alle relevante informatie uit de kern bekend is en de schouw is uitgevoerd heeft een analyse van de verkregen informatie plaatsgevonden. Naast de input van het startoverleg zijn ook relevante (gemeentelijke) beleidsdocumenten over de verkeersstructuur, de fietsroutes en het openbaar vervoer et cetera bij de analyse betrokken.

Op basis van de bevindingen van de analyse zijn voor de Mepperstraat principeoplossingen opgesteld. Nadat de ontwerpen zijn uitgewerkt is een globale kostenraming van de beoogde maatregelen opgesteld. De ontwerpvarianten zijn vervolgens tijdens een overleg besproken met de werkgroep. Op basis hiervan heeft BVA Verkeersadviezen een definitief ontwerp kunnen opstellen.

Opdrachtgever: gemeente Coevorden

Jaar: 2019

Evenementenparkeren Amsterdam Zuidoost

Evenementenparkeren in Amsterdam Zuidoost

De gemeente Amsterdam is voornemens om in Amsterdam Zuidoost een forse gebiedsontwikkeling tot stand te brengen in de komende jaren. Belangrijke uitdagingen daarbij zijn de transformatie van de kantorenstrook in Amstel III naar een gemengd stedelijk gebied met circa 10.000 woningen en de ontwikkeling van het Urban Interactive District (UID). Amsterdam Zuidoost is echter ook een zeer belangrijke evenementen-, sport- en uitgangslocatie met de Johan Cruyff-Arena en de popzalen Ziggo Dom en Afas Live. Met de ontwikkeling van UID -met een popzaal, theater, restaurants en leisurefuncties- zal het belang van deze locatie en daarmee het aantal bezoekers nog verder toenemen. Omdat de gemeente op korte termijn een aantal go/no go-beslissingen moest nemen ten aanzien van enkele van deze ontwikkelingen, heeft BVA Verkeersadviezen opdracht gekregen antwoorden te geven op volgende vragen:

  • Kan P12 worden benut voor woningbouw zonder dat daarmee nieuwe (onoplosbare) parkeerproblemen ontstaan?
  • Welke oplossingen voor evenementenverkeer en -parkeren zijn denkbaar voor de korte/middellange termijn, rekening houdend met de belangen van de stakeholders in het gebied en het verdwijnen van zo’n 3.500 parkeerplaatsen voor de bezoekers van evenementen?

Om te komen tot antwoorden op deze vragen en een visie op het parkeren en de afwikkeling van het evenementenverkeer is een proces gevolgd met veel overleg tussen gemeente, stakeholders en BVA Verkeersadviezen. Er is ten behoeve van deze studie geen nieuw (parkeer-)onderzoek verricht; parkeergegevens zijn ontleend aan stukken die door de gemeente beschikbaar zijn gesteld. Voorts zijn er diverse locatiebezoeken aan het gebied gebracht en is er tijdens de voetbalwedstrijd Ajax-Legia Warschau voor en achter de schermen gekeken hoe de gemeente grip houdt op het verkeer, de parkeersituatie en de voetgangersstromen.

Naast de stukken die door de gemeente zijn aangeleverd, is er ook nog een (korte) internetscan uitgevoerd, waarbij er is gezocht naar inspirerende oplossingen die andere vergelijkbare stadions in Europa toepassen.

De resultaten van de analyse en gespreken zijn op twee momenten teruggekoppeld naar de stakeholders. In de eerste sessie werd een groslijst van oplossingen besproken. Op basis van de uitkomst van die sessie, diverse bilaterale gespreken en aanvullende analyses is gekomen tot een oplossingsrichting, die wederom met de stakeholders is besproken. Dit heeft geleid tot een breed gedragen visie op parkeren en de verkeersafwikkeling van het evenementenverkeer, waarbij concrete maatregelen zijn benoemd.

Opdrachtgever: gemeente Amsterdam

Jaar: 2017

Tracébeschouwing N35- Mariënheem-Nijverdal

Tracébeschouwing N35- Mariënheem-Nijverdal

De provincie Overijssel en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn al geruime tijd in gesprek over een verdubbeling van de rijksweg N35 tussen Wijthmen en Nijverdal (Marsroute N35). Voor deze verdubbeling zal een formele besluitvormingsprocedure doorlopen moeten worden.

Als voorbereiding op deze formele besluitvormingsprocedure heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van de gemeente Hellendoorn een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de meest gewenste inpassing van de opgewaardeerde N35. Voor deze verkenning is een breed participatieproces doorlopen met bewoners en andere stakeholders. Om ervoor te zorgen dat alle gebiedsbelangen bij de inpassing van de nieuwe N35 optimaal kunnen worden gewaarborgd, is een adviesgroep, bestaand uit adviseurs op het gebied van landschap, ecologie en infrastructuur, opgericht. De combinatie en integratie van belangen en stakeholders en gebiedskwaliteiten vormden de bouwstenen voor een integraal overzicht van kansen, ambities en beperkingen op en langs het tracé van de N35.

Als uitgangspunt voor het onderzoek heeft BVA het ontwerp zoals dat is opgesteld in de Marsroute van de provincie Overijssel betrokken. Hierin wordt uitgegaan van een bundeling van de N35 met de spoorlijn. In het kader van deze verkenning heeft BVA eerst de consequenties van het oorspronkelijke Marsroute-ontwerp beschouwd en daarna de effecten van een opwaardering van de bestaande N35 en alternatieve oplossingen.

Wel of niet bundelen met het spoor?

Uit de inpassingsanalyse van BVA blijkt dat een bundeling van de N35 met de spoorlijn Zwolle-Almelo, zoals deze in de Marsroute is geformuleerd, optimale kansen biedt om de verschillende gebiedsopgaven en belangen van stakeholders te borgen.

Verbeteren van de landschapskwaliteiten

Een tracé gebundeld met de spoorlijn geeft optimale kansen voor een goede inpassing van de N35. Door de N35 te bundelen met de spoorlijn zijn er geen nieuwe doorsnijdingen van het landschap, maar kunnen ook oude doorsnijdingen en structuren worden hersteld. Bij een wegtracé dat wordt gebundeld met het spoor én ter hoogte van de Grotestraat bij Nijverdal laag blijft liggen (op hetzelfde niveau als het spoor), ontstaan er optimale kansen om de visuele impact van de N35 te minimaliseren en het gebied noordelijk en zuidelijk van het spoor tot één te smeden.

Opdrachtgever: Gemeente Hellendoorn

Jaar: 2019

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

BVA Verkeersadviezen heeft gedurende 2 jaar de gemeente Duiven ondersteund bij de uitvoering van verkeerskundige vraagstukken. In eerste instantie enkel op afroep en vervolgens circa anderhalf jaar op detacheringsbasis. Wij proberen hierin maatwerk te leveren. Onze contracten zijn dan ook heel flexibel in te richten door de klant. Is detachering niet meer nodig, dan kan een contract per direct opgezegd worden.