Verkeersmodel Nunspeet

Verkeersmodel Nunspeet

Het wegnemen van de verkeersdruk en bijbehorende knelpunten ten aanzien van leefbaarheid en veiligheid rondom het stationsgebied vormt een belangrijk speerpunt binnen de gemeente Nunspeet. De gemeente Nunspeet overweegt de realisatie van een westelijke rondweg om de verkeersproblemen blijvend en voor alle belanghebbenden op te lossen. BVA Verkeersadviezen is door de gemeente gevraagd om antwoord te geven op de vraag of de rondweg (planologisch/juridisch) ook daadwerkelijk kan en mag worden aangelegd en wat de kosten en projectrisico’s zijn.

Om de effecten van een rondweg goed in te kunnen schatten heeft BVA Verkeersadviezen een pragmatische actualisatie van het gemeentelijke verkeersmodel uitgevoerd. In het verkennende onderzoek zijn uiteindelijk de voor- en nadelen van een viertal varianten bestudeerd, daarbij is samengewerkt met SoppeGundelbachWitbreuk advocaten, Eco Consult en buro Hollema.

Opdrachtgever: gemeente Nunspeet

Jaar: 2017

Second opinion parkeren schoolomgeving Brakkenstein Nijmegen

Second opinion parkeren schoolomgeving Brakkenstein Nijmegen

In het noordoostelijke kwadrant van de aansluiting Heyendaalseweg en de Lentiusstraat in Nijmegen wordt een nieuwe basisschool en kinderopvang gerealiseerd. Deze hebben een parkeervraag voor personeel en voor het halen en brengen van kinderen. Hiervoor zijn in de planprocedure diverse onderzoeken en berekeningen uitgevoerd. Dit aspect is echter aanleiding voor bezwaren tegen de planvorming, omdat de indruk bestaat dat er onvoldoende parkeergelegenheid beschikbaar is en het halen en brengen van kinderen tot overlast zal gaan leiden. BVA Verkeersadviezen is door Van Goud Advocaten namens de bezwaarmakers gevraagd om aan de hand van de stukken en het vigerende beleid te beoordelen of het parkeren zorgvuldig in de planvorming is meegenomen.

Opdrachtgever: Van Goud Advocaten

Jaar: 2016

Parkeeronderzoek Nijkerk

Parkeeronderzoek Nijkerk

Om een economisch goed functionerend en aantrekkelijk centrumgebied te kunnen creëren is de bereikbaarheid hiervan essentieel. Bereikbaarheid niet alleen in de zin van het bereiken van het centrum via de toe leidende wegen, maar ook en vooral door de aanwezigheid en beschikbaarheid van parkeervoorzieningen. De gemeente Nijkerk wil het centrum een nog aantrekkelijker plek maken om te winkelen, te werken, te wonen en recreëren. De bereikbaarheid van het centrum speelt hierbij een belangrijke rol om dit doel te bereiken. Omdat de gemeente Nijkerk geen actueel beeld van de bestaande parkeersituatie in het centrum van Nijkerk heeft is door BVA Verkeersadviezen een parkeerdrukonderzoek uitgevoerd.

BVA Verkeersadviezen heeft op alle openbaar toegankelijke parkeerplaatsen in het centrumgebied van Nijkerk een parkeerdrukonderzoek uitgevoerd. De onderzoeksresultaten laten de parkeerdruk van de geparkeerde voertuigen op verschillende momenten zien, waarbij een onderverdeling van het totale onderzoeksgebied in verschillende sectoren is gemaakt.

Uit het onderzoek is gebleken dat de parkeerdruk in het totale onderzoeksgebied op alle momenten ruimschoots voldoende parkeercapaciteit heeft om aan de parkeervraag te voldoen. Opvallend is dat er veel foutparkeerders zijn waargenomen. Het gaat hierbij om boven capaciteit parkeren en parkeren op plaatsen waar dat niet is toegestaan. Uit de onderzoeksresultaten is gebleken dat op het maatgevende moment circa 15% van de voertuigen niet goed geparkeerd staat. Nadere analyse dient uit te wijzen welke oorzaak hieraan ten grondslag ligt.

Opdrachtgever: gemeente Nijkerk

Jaar: 2016

 

Telprogramma Noordoostpolder

Telprogramma Noordoostpolder

BVA Verkeersadviezen voert sinds 2016 voor de gemeente Noordoostpolder een telprogramma uit om de verkeersafwikkeling en het gedrag van verkeer te monitoren. De resultaten worden middels een door BVA Verkeersadviezen ontwikkelde webapplicatie gepresenteerd op basis van een Google Maps overzichtskaart. Door een klik op een van de telpunten op de kaart wordt informatie weergegeven over dit telpunt, zoals de intensiteiten over de verschillende jaren, wegdektype, foto’s etc.

Zie voor meer info https://data.bvaverkeer.nl/ en probeer het uit.

 

Telprogramma Nijkerk

Telprogramma Nijkerk

BVA Verkeersadviezen voert sinds 2009 voor de gemeente Nijkerk een telprogramma uit om de verkeersafwikkeling en het gedrag van verkeer te monitoren. De resultaten worden middels een door BVA ontwikkelde webapplicatie gepresenteerd op basis van een Google Maps overzichtskaart. Door een klik op een van de telpunten op de kaart wordt informatie weergegeven over dit telpunt, zoals de intensiteiten over de verschillende jaren, wegdektype, foto etc. Ook andere onderzoeksresultaten kunnen door middel van de applicatie worden gepubliceerd (bijvoorbeeld parkeeronderzoeken, kentekenonderzoeken of visuele tellingen.

Zie voor meer info https://data.bvaverkeer.nl/ en probeer het uit.

Maatregelenprogramma mobiliteit gemeente Mook en Middelaar

Maatregelenprogramma mobiliteit gemeente Mook en Middelaar

De gemeente Mook en Middelaar wil een projectenprogramma op (laten) stellen voor mobiliteitsmaatregelen die de komende jaren uitgevoerd kunnen worden. Deze maatregelen vinden hun oorsprong in de conceptprojectenlijst uit de Regionale Mobiliteitsvisie (Trendsportal). De maatregelen uit deze conceptprojectenlijst zullen nader worden geconcretiseerd naar een programma inclusief prioritering. In eerste instantie gaat het hierbij om uitvoering van maatregelen in de periode 2019-2022. BVA Verkeersadviezen mocht de gemeente Mook en Middelaar ondersteunen bij de verdere uitwerking van een programmering van deze maatregelen voor genoemde periode.

Uit de conceptprojectenlijst zijn in overleg met de gemeente Mook en Middelaar 5 projecten geselecteerd die in aanmerking komen om op korte termijn uitgevoerd te kunnen worden. Na een inventarisatiefase is BVA Verkeersadviezen met de uitwerking van deze maatregelen begonnen. Voor een deel ging her hierbij om het rubriceren en eventueel nog bijstellen van eerder gedane voorstellen. De uitwerking van de maatregelen richtte zich met name op de ruimtebehoefte hiervan en de indeling van de (weg)profielen. Naast de ruimtelijke ontwerpen is ook een kostenraming opgesteld voor deze maatregelen.

Om te kunnen bepalen welke maatregelen de hoogste prioriteit hebben is door BVA Verkeersadviezen een prioriteringssystematiek opgesteld. Hierbij is gekozen voor het toetsen aan de doelstellingen die zijn opgenomen in de Regionale Mobiliteitsvisie. Deze doelstellingen zijn verder uitgewerkt in diverse sub-doelstellingen, opgenomen in onderstaande tabel.

Opdrachtgever: gemeente Mook en Middelaar

Jaar: 2018

Parkeeropgave en ontsluiting IKC Siddeburen

Parkeeropgave en ontsluiting IKC Siddeburen

De gemeente Midden-Groningen is bezig met het implementeren van een scholenprogramma, waarbij voor een aantal scholen geldt dat deze, mede in het kader van het aardbevingsprogramma, op een nieuwe locatie en in nieuwe gebouwen worden ondergebracht. Een van deze ontwikkelingen betreft de realisatie van een Kind Centrum (KC) in Siddeburen, waarin twee basisscholen en een kinderdagverblijf een plaats zullen krijgen. De nieuwe locatie van het KC leidt tot een nieuwe verkeersstroom van en naar deze locatie. De gemeente Midden-Groningen heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd hiervoor een verkeerskundige analyse op te stellen.

Op basis van algemeen geldende kengetallen (CROW) is de parkeerbehoefte voor het nieuwe KC bepaald, waarbij naast het aantal autoparkeerplaatsen voor personeel en voor het halen en brengen ook het benodigd aantal fietsenstallingsplekken is vastgesteld. Aan de hand van deze kengetallen is in grote lijnen bepaald hoeveel verkeersbewegingen de voorzieningen gaan genereren.

Naast de parkeerbehoefte is ook aandacht besteed aan de meest gewenste ontsluitingsstructuur voor de verschillende modaliteiten.

Opdrachtgever: gemeente Midden-Groningen

Jaar: 2019

Parkeren en circuleren Orvelte

Parkeren en circuleren Orvelte

Toerisme speelt een belangrijke rol in Orvelte, mede omdat het dorp als een van de mooiste dorpen in Drenthe en Nederland wordt gezien. Bezoekers komen overwegend niet te voet (of per fiets) naar Orvelte, maar met de auto. Ondanks dat het dorp (nagenoeg) volledig voetgangerszone is en in het dorp (en deels daaromheen) een parkeerverbod zone is ingesteld, leidt het autoverkeer tot overlast in Orvelte. Toeristen rijden de voetgangerszone in en voertuigen worden geparkeerd op plaatsen waar dit niet is toegestaan. De gemeente Midden-Drenthe heeft plannen om maatregelen te treffen om de verkeersoverlast te verminderen.

BVA Verkeersadviezen heeft samen met de inwoners van het dorp en samen met en in opdracht van de gemeente Midden-Drenthe een pakket aan maatregelen opgesteld dat de overlast moet tegengaan. Voorafgaand aan de studie is nadrukkelijk meegegeven dat het niet de bedoeling is om het volledige dorp he in te richten, maar om met hulp van beperkte en eenvoudige te realiseren maatregelen de situatie in het dorp te verbeteren. Uiteindelijk is gekomen tot een principe pakket aan maatregelen dat zich overwegend richt op het beter en tijdig informeren van het (onbekend) toeristische verkeer en het anders situeren van de toegangen naar de parkeerlocaties en de begrenzingen van het voetgangersgebied.

Opdrachtgever: gemeente Midden-Drenthe

Jaar: 2017

Parkeerbalans centrumgebied Lochem

Parkeerbalans centrumgebied Lochem

In Lochem spelen er een aantal ruimtelijke ontwikkelingen die invloed hebben op het parkeren in en rondom het centrumgebied. De drie supermarkten gevestigd rondom het Graafschapsterrein hebben alle drie de wens geuit om uit te breiden. De Lidl wil graag verhuizen naar het terrein van de voormalige gasfabriek, waar nu een openbaar parkeerterrein is gelegen. De Albert Heijn en de Jumbo willen eveneens graag uitbreiden, maar dan op de bestaande locatie. De bovenstaande ontwikkelingen hebben uiteraard effect op het parkeren in Lochem. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen een nieuwe parkeerbalans op te stellen voor het centrumgebied.

De nieuwe parkeerbehoefte die ontstaat door het uitbreiden van de verschillende supermarkten is in eerste instantie vastgesteld op basis van landelijke richtlijnen van het CROW en het gemeentelijk beleid. De brekende waarden zijn op basis van de werkelijke parkeerbehoefte (parkeeronderzoek 2017) gekalibreerd. Op basis hiervan is vastgesteld of de toegepaste normen niet leiden tot een onder- of overschatting van de (nieuwe) parkeervraag. Uit de onderzoeksresultaten is gebleken dat de parkeernormen leiden tot een overschatting van de toekomstige parkeerdruk. Bij het nemen van maatregelen is het dan ook verstandig om de werkelijke situatie te laten meewegen.

Op basis van de beschikbare parkeergegevens en de berekende parkeerbehoefte van nieuwe ontwikkelingen was BVA in staat om de verwachte parkeerverschuivingen in te kunnen schatten en te beoordelen of deze verschuivingen acceptabel zijn. Onderzocht is welke (grootschalige) parkeervoorzieningen een parkeerbehoefte kunnen opvangen indien de vraag te groot wordt.

Opdrachtgever: gemeente Lochem

Jaar: 2017

Verkeersstructuurplan Lochem

Verkeersstructuurplan Lochem

Voor de economische vitaliteit van de stad Lochem is bereikbaarheid een belangrijke voorwaarde. Dit geldt voor zowel de auto, het openbaar vervoer, de fiets als de wandelaar. De komst van de noordelijke rondweg N346 was een uitgelezen kans een de voornaamste aanleiding om de netwerkstructuur en de inrichting van de wegen in en rondom het centrum van Lochem te beoordelen en waar nodig te herzien. De rondweg maakt het mogelijk om de leefbaarheid en veiligheid in Lochem sterk te verbeteren: minder geluidsoverlast, minder luchtverontreiniging en minder verkeerdruk op de wegen in en om het centrum. Om hierbij heldere keuzes te maken over de wijze waarop ruimte wordt gegeven aan het ‘verblijven’ en ‘reizen’, heeft de gemeente Lochem BVA Verkeersadviezen gevraagd een verkeersstructuurplan op te stellen.

De kern van ons onderzoek werd gevormd door de gezamenlijke zoektocht van de gemeente en haar (maatschappelijke) partners naar de meest optimale afstemming tussen ruimtelijke en infrastructurele wensen en (on)mogelijkheden ten aanzien van bereikbaarheid en leefbaarheid. Door de belanghebbenden op het juiste moment te betrekken, ondersteund door de verkeerskundige kennis van onze adviseurs, heeft BVA een breed gedragen verkeersstructuurplan uitgewerkt.

Na een uitgebreide inventarisatiefase, waarin de behoeftes van de verschillende belanghebbenden in kaart zijn gebracht, heeft een ontwerpatelier met de projectgroep plaatsgevonden. Tijdens dit ontwerpatelier zijn voor alle modaliteiten een aantal scenario’s uitgewerkt en getoetst. Vervolgens is op basis van de uitkomsten van het werkatelier en visiedocument opgesteld waarin de structuur en het raamwerk voor het nieuwe verkeersstructuurplan zijn uitgewerkt. Tijdens de uitwerkingsfase zijn de netwerken van de auto, het vrachtverkeer, het openbaar vervoer en de fiets verder uitgewerkt tot op het niveau dat het ook mogelijk is om de effecten van de nieuwe structuren nader te beoordelen. De uitkomsten hiervan zijn tevens teruggekoppeld naar de projectgroep. Door de verschillende netwerken onderling met elkaar te vergelijken is vastgesteld of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de bereikbaarheid en leefbaarheid te garanderen.

Opdrachtgever: gemeente Lochem

Jaar: 2017