Wegencategoriseringsplan Lingewaard

Wegencategoriseringsplan Lingewaard

Door ruimtelijke ontwikkelingen en de huidige economische groei in de regio is het goed merkbaar dat de bereikbaarheid van de gemeente Lingewaard steeds meer onder druk komt te staan. Om de gemeente Lingewaard bereikbaar te houden met behoud van leefbaarheid en veiligheid is een heldere visie over het gebruik van de wegen door het gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer vereist. De functie, vormgeving en het gebruik van de wegen dienen hierbij goed in balans te zijn gebracht. Omdat de huidige wegencategorisering verouderd is en de regio naar verwachting verder groeit, is BVA Verkeersadviezen gevraagd een nieuw gemeentelijk wegencategoriseringplan op te stellen.

Om tot een integraal wegencategoriseringsplan heeft BVA een projectteam bestaande uit adviseurs en gemeentelijke ambtenaren opgesteld. Tijdens gezamenlijke werksessies heeft de projectgroep de gewenste wegecategorisering en vormgevingskenmerken die aan de verschillende categorieën van wegen gesteld zullen gaan worden vastgelegd. Vervolgens heeft een veldinventarisatie plaatsgevonden waarin de vormgevingskenmerken van alle gemeentelijke wegen zijn geïnventariseerd. De resultaten hiervan zijn opgenomen in een GIS database. In de volgende stap is een wegencategoriseringsplan inclusief maatregelenpakket opgesteld.

De onderstaande afbeelding geeft de wegencategorisering voor alle gemeentelijke wegen weer. Op deze kaart zijn de stroomwegen en de gebiedsontsluitingswegen aangegeven. Daarnaast kiest de gemeente ervoor om binnen de categorie erftoegangsweg onderscheid te maken tussen twee types. Naast erftoegangswegen (type II) met uitsluitend een verblijfsfunctie, zijn er ook erftoegangswegen type I met een meer verzamelende functie. Alle erftoegangswegen type I binnen en buiten de bebouwde kom zijn aangegeven in onderstaande afbeelding. De overige wegen zijn verder niet met een kleur afgebeeld.

Opdrachtgever: gemeente Lingewaard

Jaar: 2019

Fietsonderzoek Hoorn

Fietsonderzoek Hoorn

In 2013 heeft BVA Verkeersadviezen een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar de stallingsfaciliteiten voor fietsen in de binnenstad van Hoorn en het gebruik hiervan. Dit onderzoek is verricht als uitvloeisel van de fietsnota Hoorn “Fietsend verder naar 2020” (maart 2011). In deze nota werden diverse fietsknelpunten opgenomen, waaronder ook het stallen van fietsen op diverse locaties. BVA heeft toentertijd opdracht gekregen om de omvang van deze fietsknelpunten te kwantificeren en gewenste maatregelen uit te werken. Ruim 6 jaar later heeft BVA opnieuw opdracht gekregen een actualisatie van het fietsonderzoek uit te voeren. De gemeente heeft enerzijds behoefte aan inzicht in de hoeveelheid gestalde fietsen in en rond het centrum en anderzijds in een vergelijking met de situatie uit 2013.

In het voorjaar van 2019 heeft BVA een capaciteits- en bezettingsgraadmeting uitgevoerd. Tijdens deze meting is per stallingssectie de capaciteit van de stallingsvoorziening en bezetting gemeten. De metingen zijn uitgevoerd tijdens twee werkdagen en twee zaterdagen. Geconstateerd wordt dat op een aantal stallingslocaties de gewenste maximale bezetting van 80% ruimschoots wordt overschreden. Hiermee is er bijvoorbeeld bij het station of in het centrum sprake van overbelasting en fietsen worden buiten de stallingsvoorzieningen gestald. Hoewel de capaciteit is toegenomen ten opzichte van 2013, is er nog steeds sprake van overbelasting op een aantal specifieke locaties.

Opdrachtgever: gemeente Hoorn

Jaar: 2019

Parkeerbeleid Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Parkeerbeleid Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Binnen de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is op dit moment geen parkeerbeleid geformuleerd. Mede als gevolg van enkele ontwikkelingen, onder andere de realisatie van nieuwbouw en de ombouw van een kerkgebouw naar appartementen binnen de kern Halfweg, neemt de behoefte hieraan wel toe. De gemeente wil helderheid over de wijze waarop met parkeervraagstukken moet worden omgegaan. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen een parkeerbeleidsplan op te stellen dat antwoord geeft op alle vragen die met betrekking tot het parkeren gesteld zouden kunnen worden.

Opdrachtgever: gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Jaar: 2015

Verkeersveiligheidsonderzoek Schipholweg Haarlem

Verkeersveiligheidsonderzoek Schipholweg Haarlem

In opdracht van de gemeente Haarlem heeft BVA Verkeersadviezen een onderzoek uitgevoerd naar de verkeers(veiligheids)situatie op de oversteek van de Jetty Velustraat met de Schipholweg in Haarlem. Directe aanleiding daarvoor is een dodelijk ongeval met een fietser die overstak bij een groen tonend verkeerslicht en werd aangereden door een auto die door rood reed. Hoewel de politie nog onderzoek doet naar het ongeval, heeft de gemeente besloten parallel hieraan een onderzoek door BVA Verkeersadviezen uit te laten voeren.

Om de verkeersveiligheidssituatie op de betreffende locatie te kunnen beoordelen is een verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd. Hierbij is de locatie op basis van de 5 hoofdveiligheidsprincipes van Duurzaam Veilig beoordeeld. Hoewel voor de audit niet strikt noodzakelijk, is in deze situatie ook een mechanische telling en uitgebreide gedrags- en conflictobservatie uitgevoerd, om meer inzicht te krijgen in het ‘functioneren’ van de oversteek en de omliggende wegen.

Aan de hand van de uitkomsten van de audit is geconcludeerd dat de oversteeklocatie niet als Duurzaam Veilig kan worden aangemerkt. De grootste knelpunten doen zich voor op de aspecten homogeniteit, herkenbaarheid en vergevingsgezindheid.

Om de verkeersveiligheid op de betreffende locatie te verbeteren zijn mogelijke oplossingen uitgewerkt, waarbij een aantal scenario’s zijn ontwikkeld. De verschillende scenario’s zijn beoordeeld op basis van een aantal aspecten. Uiteindelijk heeft dit geleidt tot een helder advies.

Opdrachtgever: gemeente Haarlem

Jaar: 2017

Verkeersveiligheidsaudits met gecertificeerd auditor

Verkeersveiligheidsaudits met gecertificeerd auditor

Regelmatig voeren wij een verkeersveiligheidsaudit uit. Dit is een gestructureerde manier om bestaande of nieuw aan te leggen verkeerssituaties te beoordelen en de veiligheid te verbeteren. De methodiek is snel en efficiënt; vaak kunnen we binnen een week resultaten opleveren. Audits zijn zeer kosteneffectief, want vooraf toetsen is beter dan achteraf herstellen. We hebben hiervoor met Peter Kroeze een gecertificeerd auditor van het eerste uur in huis. Peter schreef ook mee aan diverse CROW-richtlijnen die een rol spelen bij een audit.

In het verleden beoordeelde hij onder meer situaties in Amsterdam (wat zijn de mogelijkheden om een parallelweg anders vorm te geven bij de ontwikkeling van enkele gebouwen?), Meppel (wordt er voldoende gedaan om de snelheid op de Jan Tooroplaan te remmen?), Bodegraven-Reeuwijk (is de veiligheid van fietsers in een nieuw aan te leggen tunnel voldoende gewaarborgd?) en Haarlem (is de vormgeving van het kruispunt Jetty Velustraat-Schipholweg veilig?). In al deze gevallen biedt de audit diverse concrete aanknopingspunten voor verdere verbetering.

Herinrichting Churchilllaan e.o. tot 30 km/uur zone

Herinrichting Churchilllaan e.o. tot 30 km/uur zone

In het Haarlems Verkeers en -vervoersplan is opgenomen dat de gehele wijk Zuiderhout, waar de Churchilllaan en Willem van Zwijgerlaan onderdeel van uitmaken, als 30 km/uur zone zal worden ingericht. Momenteel zijn beide wegen nog asfaltwegen, waarop een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt. Alleen voor voetgangers zijn gescheiden voorzieningen opgenomen, de overige verkeersdeelnemers maken allen gebruik van dezelfde ruimte. Om de vormgeving van de Churchilllaan en Willem van Zwijgerlaan beter aan te laten sluiten bij de gewenste maximumsnelheid van 30 km/uur zullen de wegen worden voorzien van een ander profiel.

Om te komen tot een breed draagvlak voor de herinrichting van de wijk Zuiderhout tot 30 km/uur zone is een uitgebreid planproces doorlopen. In het planproces is bewoners en belanghebbenden drie keer de mogelijkheid geboden inspraak te hebben. Uiteindelijk heeft dit planproces geleid tot een gedragen ontwerp met betrekking tot de inrichting van de wijk tot 30 km/uur zone. Beide wegen worden voorzien van een smaller profiel en de restruimte die hierdoor ontstaat wordt ingevuld met plantvakken en/of vormgeven als parkeerruimte.

Met de voorgestelde maatregelen is weer een stap gezet in een duurzaam veilig inrichting van Haarlem.

Opdrachtgever: gemeente Haarlem

Jaar: 2016

Parkeeronderzoek kern Haaksbergen

Parkeeronderzoek kern Haaksbergen

In 2001 is het parkeerbeleid van het centrum van Haaksbergen vastgesteld, waarin een aantal maatregelen is opgenomen met betrekking tot het reguleren van het parkeren. Als uitvloeisel hiervan is in 2005 het aantal parkeerduurbeperkte plaatsen (parkeerschijfzone) uitgebreid. Om de effecten hiervan inzichtelijk heeft BVA Verkeersadviezen in 2007 en 2009 en parkeeronderzoek uitgevoerd. Mede op basis van de resultaten van het onderzoek uit 2009 is het Parkeerbeleidsplan uit 2001, 10 jaar na dato (2011), geactualiseerd. Ondertussen is ook dit ‘nieuwe’ parkeerbeleid alweer een aantal jaren van kracht en is het weer tijd de (tussentijdse) balans op te maken. Vooral ook omdat op 1 januari 2016 het betaald parkeren in het centrum van Haaksbergen is opgeheven. De gemeente Haaksbergen heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd dit evaluatieonderzoek uit te voeren.

BVA Verkeersadviezen heeft op een viertal dagen een parkeerduuronderzoek in de kern van Haaksbergen uitgevoerd. Tijdens het onderzoek zijn de kentekens (eerste vier karakters) van de geparkeerde voertuigen geregistreerd. Op basis hiervan is naast de parkeerdruk ook de parkeerduur achterhaald. De tijdsduur en het moment van aankomst/vertrek, geven een goed beeld van het parkeermotief.

Uit de onderzoeksresultaten voor het gehele onderzoeksgebied is gebleken dat de maximale bezettingsgraad op de drukste dag op het maatgevende moment ruim 55% bedraagt. Als nader ingezoomd wordt op kleinere deelgebieden, dan wijzigt het beeld nauwelijks.

Beschouwen we de verschillen tussen 2009 en 2016 kan worden geconcludeerd dat het opheffen van het betaald parkeerregime geen grote gevolgen heeft gehad voor de parkeersituatie in het centrum.

Opdrachtgever: gemeente Haaksbergen

Jaar: 2016

Parkeeronderzoek supermarkt Aldi Vinkhuizen

Parkeeronderzoek supermarkt Aldi Vinkhuizen

Aldi is van plan de supermarkt in Vinkhuizen (Groningen) aan de Siersteenlaan te vergroten. Deze uitbreiding leidt wellicht tot een toenemende vraag aan parkeerruimte De gemeente Groningen wil graag inzicht in de mate waarin de parkeervraag zal gaan toenemen en de mate waarin deze extra vraag naar parkeerplaatsen nog kan worden opgevangen binnen de beschikbare parkeercapaciteit. Met andere woorden, zijn er (ook) na de uitbreiding van de Aldi supermarkt in de directe omgeving van de supermarkt voldoende parkeerplaatsen beschikbaar om te voorzien in de parkeerbehoefte? Rho adviseurs, die in opdracht van Aldi de ruimtelijke onderbouwing opstelde, heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om antwoord te geven op deze vraag.

Voor deze studie is eerst de huidige situatie in beeld gebracht. De supermarkt ligt op het terrein van het Winkelcentrum Vinkhuizen. Het Winkelcentrum heeft de beschikking over meerdere parkeervoorzieningen op het terrein. Om vast te stellen of dit terrein nog voldoende restcapaciteit herbergt om de (eventuele) extra parkeervraag als gevolg van de uitbreiding van de Aldi op te kunnen vangen is een parkeeronderzoek uitgevoerd.

Uit dit parkeeronderzoek is gebleken dat de aanwezige parkeercapaciteit in en rondom Winkelcentrum Vinkhuizen volstaat om de huidige parkeervraag te kunnen faciliteren. Echter, op het meest aangewezen parkeerterrein voor bezoekers van de Aldi is op een aantal registratiemomenten een bezettingsgraad boven de maximaal gewenste bezetting van 85% gemeten.

In de volgende stap van het onderzoek heeft BVA Verkeersadviezen aan de hand van landelijke kencijfers van het CROW en gemeentelijke parkeernormen de extra parkeervraag bepaald die de uitbreiding van de supermarkt met zich mee zal brengen. Geconcludeerd mag worden dat op het parkeerterrein bij de Aldi fysiek nog net voldoende restcapaciteit beschikbar is om de extra parkeervraag als gevolg van de geplande uitbreiding op te vangen. Echter, dan is op piekmomenten sprake van een niet acceptabele bezettingsgraad van 100%.

Een mogelijk oplossing kan worden gevonden in herverdeling van de parkeercapaciteit door middel van het instellen van een parkeerduurbeperking op bepaalde locaties. Hierdoor worden langparkeerders, die zoals uit parkeeronderzoek is gebleken ook gebruik maken van het parkeerterrein, verdreven naar andere parkeerplaatsen.

Opdrachtgever: Rho adviseurs

Jaar: 2019

Herinrichting kruispunt Westsingel-Rijksweg

Herinrichting kruispunt Westsingel-Rijksweg

Het kruispunt Westsingel-Rijksweg maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Duiven. Een groot deel van het autoverkeer van/naar Duiven is afhankelijk van het goed functioneren van dit kruispunt. Het kruispunt verwerkt daarnaast ook veel verkeer afkomstig van de A12 richting Westervoort. Met de doortrekking van de A15 naar de A12 en de komst van een nieuwe aansluiting op deze rijkswegen, zullen de verkeersstromen in en rond Duiven veranderen. Om ongewenste routevorming tegen te gaan moet het kruispunt Rijksweg-Westsingel optimaal doorstromen voor het gemotoriseerd verkeer. De fiets wordt echter ook steeds belangrijker en een snelle en vlotte fietsverbinding vanuit Duiven naar Centerpoort en Westervoort is een duidelijke politieke wens.

In 2018/2019 staat er een grootschalig onderhoud gepland voor het kruispunt Westsingel-Rijksweg. Het geplande onderhoud in combinatie met de wens om de verkeersafwikkeling te verbeteren, heeft de gemeente Duiven doen besluiten om de inrichting van het kruispunt in zijn geheel tegen het licht te houden. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Duiven een verkenning uitgevoerd naar de meest wenselijke inrichting van het kruispunt Rijskweg-Westsingel.

Mede op basis van een klankboardgroep, waarin bewoners, ondernemers, hulpdiensten en overige maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd waren, is een aantal oplossingsrichtingen geselecteerd. De onderzochte oplossingsrichtingen zijn:

  • Enkelstrookrotonde met fietsers in de voorrang;
  • VRI met gelijkvloerse oversteek voor fietsers;
  • Turborotonde met ongelijkvloerse oversteek voor fietsers;
  • VRI met ongelijkvloerse oversteek voor fietsers.

Van deze geselecteerde vier oplossingen is een schetsontwerp gemaakt. De ontwerpen zijn opgesteld conform de geldende richtlijnen en hebben voldoende detail om alle effecten van de nieuwe inrichting nauwgezet te beoordelen. De ontwerpen zijn daarnaast gebruikt voor het opstellen van een kostencalculatie, opgesteld conform de SSK-methode.

Per onderscheiden oplossingsvariant zijn de effecten vastgesteld op de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid, omgeving en leefbaarheid. Vervolgens zijn de scores voor alle beoordelingscriteria samengevat in een beoordelingsmatrix. Uit deze beoordelingsmatrix is gebleken dat de ‘enkelstrooksrotonde met fietsers in de voorrang’ en de ‘turborotonde met fietsers ongelijkvloers’ op veel punten goed tot zeer goed scoren. Hoewel een ‘turborotonde met fietsers ongelijkvloers’ de best passende oplossing is voor een optimale doorstroming, zijn de kosten hiervan wel fors hoger dan de kosten voor de enkelstrooksrotonde.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2017

 

Verkeerskundige onderbouwing Pier Scheveningen

Verkeerskundige onderbouwing De Nieuwe Pier Scheveningen

Omdat de huidige Pier in Scheveningen aan het einde is van zijn levensduur, wordt door Kondor Wessels en DanZep nagedacht over een herontwikkeling van de Pier. Deze herontwikkeling (‘De Nieuwe Pier’) moet leiden tot een nieuwe dynamiek in het gebied, waarbij de nieuwe Pier een toonbeeld moet gaan vormen van de Nederlandse waterbouwkunde en duurzaamheid. Een goede bereikbaarheid vormt een belangrijke pijler van deze planuitwerking en voorwaarde voor een verdere groei van bezoekers in Scheveningen. Duurzaamheid staat voorop bij de uitwerking van het thema bereikbaarheid. BVA Verkeersadviezen is gevraagd om hier een analyse naar te doen en te adviseren over kansrijke oplossingen.

Om Scheveningen aantrekkelijk te houden en duurzame groei te faciliteren zal de bereikbaarheid aanzienlijk verbeterd moeten worden. Voor de bewoners en bezoekers van de Pier is een mobiliteitsconcept uitgewerkt dat positief effect heeft op heel Scheveningen en Den Haag. BVA heeft hiervoor eerst de mobiliteitsbehoefte van de nieuwe doelgroepen onderzocht.

Bezoekers aan de Pier komen met de fiets of het OV, of parkeren hun auto op de bestaande plekken of bij de nieuwe mobiliteitshub. Zij vervolgen vanaf daar hun weg met de shuttle, fiets of te voet. Voor bewoners wordt een beperkt aantal parkeerplekken op de Pier gerealiseerd, waarbij van een parkeernorm tussen 0,2 en 0,4 parkeerplaatsen per woning is uitgegaan. Daarnaast zet het mobiliteitsconcept in op deelvervoer (elektrische deelauto’s en fietsen). Dit past bij de trend dat gebruik belangrijker wordt dan bezit.

Het mobiliteitsconcept voor De Nieuwe Pier bestaat uit zes mobiliteitsprincipes. Ze richten zich op het ruimtelijk plan, de fysieke infrastructuur en technologie.

Opdrachtgever: Kondor Wessels

Jaar: 2019