Verkeersproblematiek Tag Genemuiden

Verkeersproblematiek Tag Genemuiden

Aan de westzijde van Genemuiden liggen de woonwijken Greente en Tag. Laatstgenoemde wijk is nog in ontwikkeling. Ten westen van beide wijken bevindt zich het buitengebied van Genemuiden, waarin een aantal bedrijfsmatige activiteiten plaatsvindt. Het aan de bedrijven gerelateerde (vracht)verkeer wordt vanwege de aanwezigheid van het Zwarte Meer en Zwarte Water aan de noord- en westzijde in (zuid)oostelijke richting ontsloten. Echter verloopt deze ontsluitingsroute via (een van) beide eerdergenoemde wijken, waardoor binnen deze wijken overlast en verkeersonveiligheid wordt ervaren. De gemeente Zwartewaterland heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om de omvang van deze problematiek inzichtelijk te maken en een aantal oplossingsrichtingen die door de gemeente zijn geformuleerd te beoordelen.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA eerst een uitgebreide inventarisatiefase doorlopen, waarin de huidige ontsluitingsstructuur en het gebruik van de wegen inzichtelijk is gemaakt. Hiervoor zijn onder andere mechanische tellingen uitgevoerd. Uit de inventarisatie bleek dat een deel van het (vracht)verkeer vanuit het buitengebied gebruik maakt van de route via de woonwijken.

Om vrachtverkeer door de wijken te voorkomen dient een alternatief voor het zware verkeer aanwezig te zijn. Feitelijk zijn deze alternatieve routes wel aanwezig, maar echter de wegen in het buitengebied zijn relatief smal en lenen zich niet voor de afwikkeling van veel (vracht)verkeer. Om de verkeersbewegingen van het verkeer door de wijk Tag te voorkomen zijn enerzijds oplossingen binnen de bestaande infrastructuur onderzocht. Daarnaast is ook de realisering van een nieuwe verbindingsweg onderzocht. Hoewel het aanleggen van een nieuwe randweg als beste oplossing voor de woonwijken wordt gezien, rechtvaardigen de extra investeringskosten niet de extra afname van verkeer in de wijken. Alles overziende wordt aanbevolen om de bestaande wegen in het buitengebied dusdanig aan te passen dat vrachtverkeer gebruik kan maken van de routes via het buitengebied.

Opdrachtgever: gemeente Zwartewaterland

Jaar: 2017

Centrumcirculatie Hasselt

Centrumcirculatie Hasselt

De gemeente Zwartewaterland is van plan maatregelen te treffen in het centrum van Hasselt. Doel hiervan is het doorgaande verkeer door het centrum te verminderen en hierdoor de wegen in het centrum te ontlasten. Naast deze maatregelen is ook de provincie voornemens maatregelen te treffen op de N331. Door de maatregelen op de N331 wordt de bereikbaarheid van het centrum van Hasselt aan de westzijde sterk gewijzigd en zal ook de functie en het gebruik van een aantal wegen sterk wijzigen. De gemeente heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de effecten van beide maatregelenpakketten inzichtelijk te maken.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA Verkeersadviezen een kentekenonderzoek uitgevoerd, waarmee een goed beeld is verkregen van de hoeveelheid verkeer in en rond het centrum van Hasselt en de routevorming van dit verkeer. In een vervolgstap zijn een aantal verschillende maatregelenvarianten tegen het licht gehouden en hiervan de verkeerskundige effecten inzichtelijk gemaakt. Per variant zijn de verwachte verschuivingen van verkeersstromen in het centrum geprognosticeerd.

Opdrachtgever: gemeente Zwartewaterland

Jaar: 2017

 

Herziening categoriseringsplan West Maas en Waal

Herziening categoriseringsplan West Maas en Waal

De gemeenteraad van de gemeente West Maas en Waal heeft in 2015 het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) vastgesteld. Hoewel ook het categoriseringsplan onderdeel van deze beleidsnota uitmaakt is dit onderdeel niet vastgesteld. Gezien het voorafgaande heeft de gemeente West Maas en Waal behoefte aan een nieuw, simpeler en duidelijker categoriseringsplan dat aan de raad kan worden voorgelegd. Het gaat hierbij om een logische, eenduidige en duidelijke indeling van de bestaande wegen in de Duurzaam Veilig categorieën die aansluit op het bestaande beleid. BVA Verkeersadviezen heeft de gemeente inhoudelijke en procesmatige ondersteuning geboden bij het opstellen van dit plan.

Voorafgaand aan het categoriseringsproces heeft een uitgebreide veldinventarisatie plaatsgevonden. Vervolgens is de bestaande wegencategorisering uit het GVVP getoetst op de verbinding die de wegen onderhouden, op de vormgeving en het gebruik. Bij het gebruik gaat het niet alleen om de auto-intensiteiten, maar ook om het langzame verkeer en vrachtverkeer. Een en ander betekent dat ook de fiets- en ov-structuren zijn betrokken bij de categorisering, als ook de uitrukroutes voor hulpdiensten en vrachtverkeerroutes. Het confronteren van kaartbeelden heeft uiteindelijk geleidt tot een theoretisch gewenste wegencategorisering. In de meeste gevallen komt deze wegencategorisering overeen met de praktijksituatie. Echter zijn er een aantal wegen waar de praktijksituatie afwijkt van de gewenste wegencategorisering. Samen met het ambtelijke projectteam heeft BVA Verkeersadviezen gefundeerde keuzes gemaakt voor deze wegen. Uiteindelijk heeft dit proces geleidt tot een helder wegencategoriseringsplan inclusief de gewenste maatregelen.

Opdrachtgever: gemeente West Maas en Waal

Jaar: 2018

 

Mobiliteitsplan GreenFields Veenendaal

Mobiliteitsplan GreenFields Veenendaal

In het zuidoosten van Veenendaal ligt het bedrijventerrein Het Ambacht, een verwaarloosd terrein met leegstaande bedrijfsbebouwing. Er bestaan thans plannen voor herontwikkeling van het gebied met een mix van wonen, detailhandel en perifere detailhandel (PDV). Het is daarbij de ambitie een hoogwaardig woon-, leef- en winkelmilieu te realiseren, waarbij duurzaamheid en circulaire architectuur leidend zijn. Deze ontwikkeling staat bekend onder de naam GreenFields. Een belangrijk aspect dat bij de planvorming van de ontwikkeling aandacht behoeft is mobiliteit. In opdracht van ontwikkelaar Murry Grey heeft BVA Verkeersadviezen een Mobiliteitsplan uitgewerkt dat aansluit op de ambities ten aanzien van duurzaamheid.

Om te beginnen heeft BVA een ruimtelijke omgevingsanalyse uitgevoerd waarin het omliggende wegennet voor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer en de ligging van het plangebied ten aanzien van ov-haltes zijn geanalyseerd. In een vervolgstap zijn de te hanteren uitgangspunten geformuleerd voor het opstellen van het mobiliteitsplan. Een duurzame bereikbaarheid en ontsluiting betekent dat GreenFields goed bereikbaar is, in het bijzonder door en voor duurzame vervoerswijzen zoals fiets en openbaar vervoer. Daarnaast betekent het dat het ontwerp van GreenFields bijdraagt aan het beperken van het gebruik van de auto en voor zover autogebruik wel noodzakelijk is, het gebruik van elektrische en deelauto’s stimuleert. Voor het plangebied zelf betekent het dat de begane grond volledig is ingericht op fietsers en voetgangers en vrij is van autoverkeer.

Op basis van de vastgestelde uitgangspunten is een plan met maatregelen uitgewerkt voor de verschillende modaliteiten.

  • Om fietsers en voetgangers een centrale rol te geven wordt centraal in het plangebied een route gerealiseerd die alleen voor fietsers en voetgangers toegankelijk is.
  • Autoparkeren vindt plaats in twee parkeergarages, waarbij bezoekers- en bewonersparkeren gescheiden is. In de parkeergarages voor bewoners wordt een groot aantal parkeerplaatsen voor deelauto’s gerealiseerd, die op de meest gunstige locaties liggen. Om daarmee het autobezig (en gebruik) at te remmen.
  • De bevoorrading van GreenFields vindt plaats via een distributiehub.

In het Mobiliteitsplan heeft BVA ook aandacht besteed aan de toekomstige verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling. Aan de hand van kruispuntanalyses is gekeken of de kruispunten rondom GreenFields de toekomstige verkeersproductie en -attractie op een goede manier kunnen afwikkelen.

Opdrachtgever: Murry Grey B.V.

Jaar: 2019

Bereikbaarheidsplan centrumcirculatie Raalte

Bereikbaarheidsplan centrumcirculatie Raalte

Ook in Raalte heeft de middenstand het niet makkelijk. Om de negatieve trend te keren is een lange termijn visie voor het centrumgebied geformuleerd met daarin o.a. als thema ‘bereikbaarheid en parkeren verbeteren’. De gemeente Raalte heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd te onderzoeken hoe het is gesteld met de bereikbaarheid van het centrum en op welke manier de bereikbaarheid verbeterd kan worden.

De belangrijkste onderzoeksvraag was wat de consequenties zijn van het weer openstellen van de Daggertsbrug voor gemotoriseerd verkeer. Deze brug is afgesloten vanwege verkeersveiligheid en milieu en er zijn alternatieve routes beschikbaar. Toch is het idee dat de bereikbaarheid van de oostzijde van het centrum te wensen overlaat. In het onderzoek zijn de verwachte effecten als gevolg van een openstelling op milieu en verkeersveiligheid inzichtelijk gemaakt. Vervolgens heeft BVA uitgewerkt wat er voor (civieltechnische) maatregelen nodig zijn en indicatie opgesteld van de verwachte kosten.

De eerste stap in het onderzoek was het in kaart brengen van de bereikbaarheid van het centrum. Hiervoor heeft BVA Verkeersadviezen een ronde-tafel bijeenkomst met betrokken stakeholders georganiseerd met als doel alle kwesties ‘op tafel’ te krijgen. Wat is goede bereikbaarheid? Moet daarvoor een centrumring per se gesloten zijn?

Daarnaast is een enquête gehouden onder centrumbezoekers waarin kwesties uit de ronde-tafel bijeenkomst nader zijn onderzocht.

Vervolgens is een visie opgesteld met betrekking tot de gewenste inrichting van het gebied op diverse fronten. Op basis hiervan was BVA in staat maatregelen uit te werken op structuur- en vormgevingsniveau. Hiermee heeft BVA een helder bereikbaarheidsplan inclusief maatregelenpakket opgesteld.

Opdrachtgever: gemeente Raalte

Jaar: 2016

 

Ontsluiting bedrijventerrein H2O Oldebroek

Ontsluiting bedrijventerrein H2O Oldebroek

De gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek (H2O) zijn gezamenlijk bezig met de ontwikkeling van een bedrijventerrein in de zuidelijke oksels van de A28 en A50. Hoewel de ligging van de terreinen anders doet vermoeden is de ontsluiting naar het hoofdwegennet lang niet optimaal. De dichtbijgelegen aansluitingen zijn die van Wezep op de A28 en de aansluiting Zwolle Zuid op dezelfde autosnelweg. De aansluiting op de A50 (Hattem en Heerde) laat te wensen over. Deze aansluitingen zijn allen te bereiken via ondergeschikte (lokale) wegen. De bereikbaarheid van de aansluitingen op de A28 is redelijk tot goed te noemen. Echter de capaciteit van deze aansluitingen is onvoldoende om het (huidige) verkeersaanbod te kunnen verwerken. Het vergroten van de afwikkelingscapaciteit op beide locaties is niet eenvoudig mogelijk. Dit betekent dat alleen grootschalige (en zeer kostbare) ingrepen de situatie kunnen verbeteren. In opdracht van de drie gemeenten heeft BVA Verkeersadviezen onderzoek uitgevoerd naar de noodzakelijke maatregelen.

Tijdens het onderzoek heeft BVA Verkeersadviezen zich niet alleen op de bestaande infrastructuur gericht, maar ook de mogelijkheid onderzocht om nieuwe aansluitingen te realiseren. Met behulp van dynamische modelsimulaties is de afwikkelingskwaliteit van de verschillende ontsluitingsvarianten inzichtelijk gemaakt. Naast de afwikkeling is ook aandacht besteed aan de milieueffecten (geluid en luchtkwaliteit). Uiteindelijk heeft BVA Verkeersadviezen een bereikbaarheidsplan uitgewerkt om te komen tot een optimale ontsluitingsstructuur voor zowel de woonkernen als het bedrijventerrein H2O.

Opdrachtgever: H2O (gemeenten Heerde, Hattem en Oldebroek

Jaar: 2017

Verkeerskundige ondersteuning Stationsomgeving Nunspeet

Verkeerskundige ondersteuning Stationsomgeving Nunspeet

De gemeente Nunspeet werkt aan ambitieuze plannen voor het verbeteren van de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid in de stationsomgeving van Nunspeet. De hierbij uitgewerkte structuur- en inrichtingsvarianten dienen verkeerskundig getoetst te worden. Halverwege 2017 is hiervoor reeds een actualisatie van het verkeersmodel opgesteld. De gemeente Nunspeet heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd verkeerskundige ondersteuning te bieden bij de daadwerkelijke modelberekeningen en verkeerskundige beoordelingen van de verschillende varianten.

Voor het inzichtelijk maken van de effecten van verschillende varianten is hoofdzakelijk gebruik gemaakt van het recent geactualiseerde verkeersmodel Nunspeet. Voor het beoordelen van een kruispuntoplossing met verkeerslichten is daarnaast gebruik gemaakt van het programma Sidra Intersection. Sidra biedt de mogelijkheid om (gekoppelde) verkeersregelingen door te rekenen. Aan de hand van het verkeermodel Nunspeet in combinatie met aanvullende kruispuntberekeningen in Sidra Intersection was BVA Verkeersadviezen goed in staat de effecten van de voorgestelde oplossingen op het wegennet inzichtelijk te maken.

Opdrachtgever: gemeente Nunspeet

Jaar: 2018

Vormgeving aansluiting woonwijk Spaanse Leger Nijkerk

Vormgeving aansluiting woonwijk Spaanse Leger Nijkerk

De gemeente Nijkerk ontwikkelt aan de zuidoostzijde van de kern het woonwijkje Spaanse Leger. De ontsluiting van de wijk is voorzien op de Amersfoortseweg ter hoogte van de bestaande aansluiting van de Tinbergenlaan. Dit met een verkeersregelinstallatie (VRI) voorzien kruispunt zal hiervoor worden voorzien van een vierde tak aan de oostzijde van het kruispunt. De gemeente Nijkerk heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd op welke wijze het kruispunt moet worden ingericht om de toekomstige verkeersstroom op deze locatie soepel af te kunnen wikkelen.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft BVA Verkeersadviezen op basis van bestaande telgegevens en prognoses met betrekking tot de verkeersgeneratie van het te ontwikkelen gebied bepaald welke configuratie het kruispunt dient te krijgen voor een soepele verkeersafwikkeling. Hierbij is aandacht besteed aan het aantal opstelstroken (en de lengte hiervan). Vooral voor de nieuwe wijk was dit van belang, omdat er op deze wegen op beperkte afstand tot het kruispunt zijwegen ter ontsluiting van de nieuwe woonwijk zijn gepland.

De berekeningen die de basis vormden voor het bepalen van de gewenste vormgeving zijn uitgevoerd met behulp van het softwareprogramma Sidra Intersection. Om tot de gewenste configuratie te komen zijn een aantal uitgangspunten met betrekking tot de cyclustijd, verzadingsgraad en verliestijd voor de hoofd- en zijrichtingen vastgelegd. Vervolgens zijn verschillende kruispuntconfiguraties gesimuleerd en is getoetst of deze configuraties voldoen aan de vastgelegde randvoorwaarden. Op basis hiervan is de meest wenselijke kruispuntconfiguratie uitgewerkt waarmee een soepele verkeersafwikkeling kan worden gegarandeerd.

Opdrachtgever: gemeente Nijkerk

Jaar: 2017

Maatregelenprogramma mobiliteit gemeente Mook en Middelaar

Maatregelenprogramma mobiliteit gemeente Mook en Middelaar

De gemeente Mook en Middelaar wil een projectenprogramma op (laten) stellen voor mobiliteitsmaatregelen die de komende jaren uitgevoerd kunnen worden. Deze maatregelen vinden hun oorsprong in de conceptprojectenlijst uit de Regionale Mobiliteitsvisie (Trendsportal). De maatregelen uit deze conceptprojectenlijst zullen nader worden geconcretiseerd naar een programma inclusief prioritering. In eerste instantie gaat het hierbij om uitvoering van maatregelen in de periode 2019-2022. BVA Verkeersadviezen mocht de gemeente Mook en Middelaar ondersteunen bij de verdere uitwerking van een programmering van deze maatregelen voor genoemde periode.

Uit de conceptprojectenlijst zijn in overleg met de gemeente Mook en Middelaar 5 projecten geselecteerd die in aanmerking komen om op korte termijn uitgevoerd te kunnen worden. Na een inventarisatiefase is BVA Verkeersadviezen met de uitwerking van deze maatregelen begonnen. Voor een deel ging her hierbij om het rubriceren en eventueel nog bijstellen van eerder gedane voorstellen. De uitwerking van de maatregelen richtte zich met name op de ruimtebehoefte hiervan en de indeling van de (weg)profielen. Naast de ruimtelijke ontwerpen is ook een kostenraming opgesteld voor deze maatregelen.

Om te kunnen bepalen welke maatregelen de hoogste prioriteit hebben is door BVA Verkeersadviezen een prioriteringssystematiek opgesteld. Hierbij is gekozen voor het toetsen aan de doelstellingen die zijn opgenomen in de Regionale Mobiliteitsvisie. Deze doelstellingen zijn verder uitgewerkt in diverse sub-doelstellingen, opgenomen in onderstaande tabel.

Opdrachtgever: gemeente Mook en Middelaar

Jaar: 2018

Parkeeropgave en ontsluiting IKC Siddeburen

Parkeeropgave en ontsluiting IKC Siddeburen

De gemeente Midden-Groningen is bezig met het implementeren van een scholenprogramma, waarbij voor een aantal scholen geldt dat deze, mede in het kader van het aardbevingsprogramma, op een nieuwe locatie en in nieuwe gebouwen worden ondergebracht. Een van deze ontwikkelingen betreft de realisatie van een Kind Centrum (KC) in Siddeburen, waarin twee basisscholen en een kinderdagverblijf een plaats zullen krijgen. De nieuwe locatie van het KC leidt tot een nieuwe verkeersstroom van en naar deze locatie. De gemeente Midden-Groningen heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd hiervoor een verkeerskundige analyse op te stellen.

Op basis van algemeen geldende kengetallen (CROW) is de parkeerbehoefte voor het nieuwe KC bepaald, waarbij naast het aantal autoparkeerplaatsen voor personeel en voor het halen en brengen ook het benodigd aantal fietsenstallingsplekken is vastgesteld. Aan de hand van deze kengetallen is in grote lijnen bepaald hoeveel verkeersbewegingen de voorzieningen gaan genereren.

Naast de parkeerbehoefte is ook aandacht besteed aan de meest gewenste ontsluitingsstructuur voor de verschillende modaliteiten.

Opdrachtgever: gemeente Midden-Groningen

Jaar: 2019