Verkeersstructuurplan Lochem

Verkeersstructuurplan Lochem

Voor de economische vitaliteit van de stad Lochem is bereikbaarheid een belangrijke voorwaarde. Dit geldt voor zowel de auto, het openbaar vervoer, de fiets als de wandelaar. De komst van de noordelijke rondweg N346 was een uitgelezen kans een de voornaamste aanleiding om de netwerkstructuur en de inrichting van de wegen in en rondom het centrum van Lochem te beoordelen en waar nodig te herzien. De rondweg maakt het mogelijk om de leefbaarheid en veiligheid in Lochem sterk te verbeteren: minder geluidsoverlast, minder luchtverontreiniging en minder verkeerdruk op de wegen in en om het centrum. Om hierbij heldere keuzes te maken over de wijze waarop ruimte wordt gegeven aan het ‘verblijven’ en ‘reizen’, heeft de gemeente Lochem BVA Verkeersadviezen gevraagd een verkeersstructuurplan op te stellen.

De kern van ons onderzoek werd gevormd door de gezamenlijke zoektocht van de gemeente en haar (maatschappelijke) partners naar de meest optimale afstemming tussen ruimtelijke en infrastructurele wensen en (on)mogelijkheden ten aanzien van bereikbaarheid en leefbaarheid. Door de belanghebbenden op het juiste moment te betrekken, ondersteund door de verkeerskundige kennis van onze adviseurs, heeft BVA een breed gedragen verkeersstructuurplan uitgewerkt.

Na een uitgebreide inventarisatiefase, waarin de behoeftes van de verschillende belanghebbenden in kaart zijn gebracht, heeft een ontwerpatelier met de projectgroep plaatsgevonden. Tijdens dit ontwerpatelier zijn voor alle modaliteiten een aantal scenario’s uitgewerkt en getoetst. Vervolgens is op basis van de uitkomsten van het werkatelier en visiedocument opgesteld waarin de structuur en het raamwerk voor het nieuwe verkeersstructuurplan zijn uitgewerkt. Tijdens de uitwerkingsfase zijn de netwerken van de auto, het vrachtverkeer, het openbaar vervoer en de fiets verder uitgewerkt tot op het niveau dat het ook mogelijk is om de effecten van de nieuwe structuren nader te beoordelen. De uitkomsten hiervan zijn tevens teruggekoppeld naar de projectgroep. Door de verschillende netwerken onderling met elkaar te vergelijken is vastgesteld of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de bereikbaarheid en leefbaarheid te garanderen.

Opdrachtgever: gemeente Lochem

Jaar: 2017

Wegencategoriseringsplan Lingewaard

Wegencategoriseringsplan Lingewaard

Door ruimtelijke ontwikkelingen en de huidige economische groei in de regio is het goed merkbaar dat de bereikbaarheid van de gemeente Lingewaard steeds meer onder druk komt te staan. Om de gemeente Lingewaard bereikbaar te houden met behoud van leefbaarheid en veiligheid is een heldere visie over het gebruik van de wegen door het gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer vereist. De functie, vormgeving en het gebruik van de wegen dienen hierbij goed in balans te zijn gebracht. Omdat de huidige wegencategorisering verouderd is en de regio naar verwachting verder groeit, is BVA Verkeersadviezen gevraagd een nieuw gemeentelijk wegencategoriseringplan op te stellen.

Om tot een integraal wegencategoriseringsplan heeft BVA een projectteam bestaande uit adviseurs en gemeentelijke ambtenaren opgesteld. Tijdens gezamenlijke werksessies heeft de projectgroep de gewenste wegecategorisering en vormgevingskenmerken die aan de verschillende categorieën van wegen gesteld zullen gaan worden vastgelegd. Vervolgens heeft een veldinventarisatie plaatsgevonden waarin de vormgevingskenmerken van alle gemeentelijke wegen zijn geïnventariseerd. De resultaten hiervan zijn opgenomen in een GIS database. In de volgende stap is een wegencategoriseringsplan inclusief maatregelenpakket opgesteld.

De onderstaande afbeelding geeft de wegencategorisering voor alle gemeentelijke wegen weer. Op deze kaart zijn de stroomwegen en de gebiedsontsluitingswegen aangegeven. Daarnaast kiest de gemeente ervoor om binnen de categorie erftoegangsweg onderscheid te maken tussen twee types. Naast erftoegangswegen (type II) met uitsluitend een verblijfsfunctie, zijn er ook erftoegangswegen type I met een meer verzamelende functie. Alle erftoegangswegen type I binnen en buiten de bebouwde kom zijn aangegeven in onderstaande afbeelding. De overige wegen zijn verder niet met een kleur afgebeeld.

Opdrachtgever: gemeente Lingewaard

Jaar: 2019

Mobiliteitsplan gemeente Heerde

Mobiliteitsplan gemeente Heerde

Het huidige vastgestelde verkeersbeleid van de gemeente Heerde dateert uit 2007 en is daarom toe aan herijking. De gemeente Heerde heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om deze herijking uit te voeren en het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2007 te actualiseren. Deze actualisatie zal resulteren in een mobiliteitsplan voor de gemeente Heerde dat het verkeers- en vervoersbeleid voor de komende 10 jaar bevat.

Aandachtspunt bij de uitwerking van het geactualiseerde mobiliteitsplan vormt participatie. Om de bevolking en ondernemers actief te betrekken heeft BVA Verkeersadviezen een internetenquête gehouden. Aan de hand van de enquêteresultaten kan een goed beeld worden verkregen van de huidige situatie met betrekking tot mobiliteit. Naast de internetpeiling zullen ook dorpsgespreken worden gehouden waarin inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van belangenorganisaties zoals de Fietsersbond de mogelijkheid krijgen met elkaar van gedachten te wisselen over het verkeer en vervoer.

Met de opbrengst uit de dorpsgespreken hebben we een goede input om heldere beleidsambities en -doelen te formuleren.

Opdrachtgever: gemeente Heerde

Jaar: 2020

Verkeersbesluiten

Verkeersbesluiten

In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat voor de plaatsing, en ook voor de verwijdering, van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysiek beperkingen een verkeersbesluit vereist is. Onze adviseurs hebben ruime ervaring met het opstellen van verkeersbesluiten en bijbehorende bebordingsplannen. BVA Verkeersadviezen is daarbij wel bekend met het doorlopen van de verschillende procedures. Op basis van onze expertise stellen we regelmatig kant en klare verkeersbesluiten op die klaar zijn voor het formele besluitvormingstraject.

 

Parkeerbeleid Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Parkeerbeleid Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Binnen de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is op dit moment geen parkeerbeleid geformuleerd. Mede als gevolg van enkele ontwikkelingen, onder andere de realisatie van nieuwbouw en de ombouw van een kerkgebouw naar appartementen binnen de kern Halfweg, neemt de behoefte hieraan wel toe. De gemeente wil helderheid over de wijze waarop met parkeervraagstukken moet worden omgegaan. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen een parkeerbeleidsplan op te stellen dat antwoord geeft op alle vragen die met betrekking tot het parkeren gesteld zouden kunnen worden.

Opdrachtgever: gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Jaar: 2015

Herinrichting Churchilllaan e.o. tot 30 km/uur zone

Herinrichting Churchilllaan e.o. tot 30 km/uur zone

In het Haarlems Verkeers en -vervoersplan is opgenomen dat de gehele wijk Zuiderhout, waar de Churchilllaan en Willem van Zwijgerlaan onderdeel van uitmaken, als 30 km/uur zone zal worden ingericht. Momenteel zijn beide wegen nog asfaltwegen, waarop een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt. Alleen voor voetgangers zijn gescheiden voorzieningen opgenomen, de overige verkeersdeelnemers maken allen gebruik van dezelfde ruimte. Om de vormgeving van de Churchilllaan en Willem van Zwijgerlaan beter aan te laten sluiten bij de gewenste maximumsnelheid van 30 km/uur zullen de wegen worden voorzien van een ander profiel.

Om te komen tot een breed draagvlak voor de herinrichting van de wijk Zuiderhout tot 30 km/uur zone is een uitgebreid planproces doorlopen. In het planproces is bewoners en belanghebbenden drie keer de mogelijkheid geboden inspraak te hebben. Uiteindelijk heeft dit planproces geleid tot een gedragen ontwerp met betrekking tot de inrichting van de wijk tot 30 km/uur zone. Beide wegen worden voorzien van een smaller profiel en de restruimte die hierdoor ontstaat wordt ingevuld met plantvakken en/of vormgeven als parkeerruimte.

Met de voorgestelde maatregelen is weer een stap gezet in een duurzaam veilig inrichting van Haarlem.

Opdrachtgever: gemeente Haarlem

Jaar: 2016

Tracébeschouwing N35- Mariënheem-Nijverdal

Tracébeschouwing N35- Mariënheem-Nijverdal

De provincie Overijssel en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn al geruime tijd in gesprek over een verdubbeling van de rijksweg N35 tussen Wijthmen en Nijverdal (Marsroute N35). Voor deze verdubbeling zal een formele besluitvormingsprocedure doorlopen moeten worden.

Als voorbereiding op deze formele besluitvormingsprocedure heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van de gemeente Hellendoorn een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de meest gewenste inpassing van de opgewaardeerde N35. Voor deze verkenning is een breed participatieproces doorlopen met bewoners en andere stakeholders. Om ervoor te zorgen dat alle gebiedsbelangen bij de inpassing van de nieuwe N35 optimaal kunnen worden gewaarborgd, is een adviesgroep, bestaand uit adviseurs op het gebied van landschap, ecologie en infrastructuur, opgericht. De combinatie en integratie van belangen en stakeholders en gebiedskwaliteiten vormden de bouwstenen voor een integraal overzicht van kansen, ambities en beperkingen op en langs het tracé van de N35.

Als uitgangspunt voor het onderzoek heeft BVA het ontwerp zoals dat is opgesteld in de Marsroute van de provincie Overijssel betrokken. Hierin wordt uitgegaan van een bundeling van de N35 met de spoorlijn. In het kader van deze verkenning heeft BVA eerst de consequenties van het oorspronkelijke Marsroute-ontwerp beschouwd en daarna de effecten van een opwaardering van de bestaande N35 en alternatieve oplossingen.

Wel of niet bundelen met het spoor?

Uit de inpassingsanalyse van BVA blijkt dat een bundeling van de N35 met de spoorlijn Zwolle-Almelo, zoals deze in de Marsroute is geformuleerd, optimale kansen biedt om de verschillende gebiedsopgaven en belangen van stakeholders te borgen.

Verbeteren van de landschapskwaliteiten

Een tracé gebundeld met de spoorlijn geeft optimale kansen voor een goede inpassing van de N35. Door de N35 te bundelen met de spoorlijn zijn er geen nieuwe doorsnijdingen van het landschap, maar kunnen ook oude doorsnijdingen en structuren worden hersteld. Bij een wegtracé dat wordt gebundeld met het spoor én ter hoogte van de Grotestraat bij Nijverdal laag blijft liggen (op hetzelfde niveau als het spoor), ontstaan er optimale kansen om de visuele impact van de N35 te minimaliseren en het gebied noordelijk en zuidelijk van het spoor tot één te smeden.

Opdrachtgever: Gemeente Hellendoorn

Jaar: 2019

Projectondersteuning Hoogwatergeul Veessen

Projectondersteuning Hoogwatergeul Veessen

Een van de projecten die in het kader van Ruimte voor de Rivier wordt gerealiseerd is de Hoogwatergeul Wapenveld-Veessen. De hoogwatergeul wordt ter hoogte van Veessen parallel aan de IJssel aangelegd en zal bij (zeer) hoogwater met de IJssel gaan mee stromen om op deze manier de waterstanden in de IJssel te verlagen en wateroverlast te voorkomen. Als de hoogwatergeul gaat mee stromen ontstaat tussen de hoogwatergeul en de IJssel een soort eiland, wat nog via twee bruggen te bereiken is. In het verleden hebben wij aan de hand van het opstellen van bereikbaarheidsisochronen bepaald welke effecten dit heeft op de aanrijtijden van de hulpdiensten. Mede op basis hiervan is gekozen voor vormgeving zoals die de komende jaren zal worden uitgevoerd. Inmiddels is het project in een vergevorderd stadium en is opdracht verleend om tot uitvoering over te gaan. Door het waterschap Vallei en Veluwe is BVA Verkeersadviezen gevraagd voorafgaand en tijdens de uitvoering de door de uitvoerende partijen te zetten stappen in dit traject verkeerskundig te toetsen. Toetsing vindt plaats op de wijze waarop de aannemer de eisen uit de vraagspecificatie vertaalt naar het uiteindelijke en definitieve ontwerp.

Opdrachtgever:Waterschap Vallei en Veluwe

Jaar: 2014-2015

Verkeerskundige ondersteuning diverse gemeentes

Verkeerskundige ondersteuning diverse gemeentes

Naast verkeerskundige ondersteuning op projectbasis biedt BVA Verkeersadviezen ook regelmatig verkeerskundige ondersteuning in de vorm van detachering. Met onze zeer ruime ervaring binnen gemeentelijke organisaties en brede verkeerskundige expertise zijn we ruim inzetbaar voor detacheringen. Onze werkzaamheden kunnen variëren van een paar uur per maand tot enkel dagen per week.

De afgelopen jaren is BVA Verkeersadviezen bij diverse gemeentes gedetacheerd geweest:

  • Gemeente De Bilt (2017-2018);
  • Gemeente Duiven (2019-2020);
  • Gemeente Hof van Twente (2019-2020);
  • Gemeente Westervoort (2019-2020).

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

BVA Verkeersadviezen heeft gedurende 2 jaar de gemeente Duiven ondersteund bij de uitvoering van verkeerskundige vraagstukken. In eerste instantie enkel op afroep en vervolgens circa anderhalf jaar op detacheringsbasis. Wij proberen hierin maatwerk te leveren. Onze contracten zijn dan ook heel flexibel in te richten door de klant. Is detachering niet meer nodig, dan kan een contract per direct opgezegd worden.