Actualisatie verkeersmodel Wezep

Actualisatie verkeersmodel Wezep

In maart 2016 heeft Antea Group een analyse uitgevoerd naar de effecten van de ontwikkeling van het regionale bedrijventerrein H2O en het in noordelijke richting verleggen van de aansluiting 17 Wezep op de A28. De beoordeling heeft destijds plaatsgevonden door gebruik te maken van het statisch verkeersmodel N309 ’t Harde en deze verder te verfijnen. Dit model had het NRM 2011 als basis en is vervolgens geactualiseerd naar de situatie modeljaar 2014.

Ten behoeve van een zorgvuldige planvorming is eind 2017 de behoefte ontstaan om het verkeersmodel te actualiseren naar de situatie 2018. De actualisatie heeft plaatsgevonden door gebruik te maken van het meest actuele NRM Oost basisprognose 2017. Met dit nieuwe model kunnen de effecten van de grootschalige ruimtelijke effecten op de (regionale) bereikbaarheid in beeld worden gebracht. De gemeente Oldebroek heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd om op basis van de nieuwe verkeersgegevens een geactualiseerde verkeerskundige analyse uit te voeren naar het verleggen van de aansluiting.

De basis voor het statisch verkeersmodel in deze studie was het statisch verkeersmodel NRM Oost Basisprognoses 2017. Voor deze studie is voor de zones in het modelgebied Oldebroek het aantal ritten opgehoogd naar een basisjaar 2018 en is voor de toekomstscenario’s de prognose 2030 GE vanuit het NRM Oost versie 2017 verrijkt met het bedrijventerrein H2O. Het NRM Oost is in het gebied Wezep grof gemodelleerd. Zodoende is voor deze studie naar de effecten door het verplaatsen van de aansluiting op de A28 het gebied verfijnd voor zowel het wegennet als zonering.

Met behulp van het verkeersmodel zijn verschilplots gemaakt tussen de variant 2030 autonome situatie (geen uitbreiding H2O en geen nieuwe aansluiting op de A28) en de variant 2030 inclusief bedrijventerrein H2O en met verschoven aansluiting. Bestudeerd is of de uitkomsten wezenlijk anders zijn dan de modelberekening welke door Antea Group is gemaakt met het model N309 ’t Harde.

Opdrachtgever: gemeente Oldebroek

Jaar: 2018

Ontsluiting bedrijventerrein H2O Oldebroek

Ontsluiting bedrijventerrein H2O Oldebroek

De gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek (H2O) zijn gezamenlijk bezig met de ontwikkeling van een bedrijventerrein in de zuidelijke oksels van de A28 en A50. Hoewel de ligging van de terreinen anders doet vermoeden is de ontsluiting naar het hoofdwegennet lang niet optimaal. De dichtbijgelegen aansluitingen zijn die van Wezep op de A28 en de aansluiting Zwolle Zuid op dezelfde autosnelweg. De aansluiting op de A50 (Hattem en Heerde) laat te wensen over. Deze aansluitingen zijn allen te bereiken via ondergeschikte (lokale) wegen. De bereikbaarheid van de aansluitingen op de A28 is redelijk tot goed te noemen. Echter de capaciteit van deze aansluitingen is onvoldoende om het (huidige) verkeersaanbod te kunnen verwerken. Het vergroten van de afwikkelingscapaciteit op beide locaties is niet eenvoudig mogelijk. Dit betekent dat alleen grootschalige (en zeer kostbare) ingrepen de situatie kunnen verbeteren. In opdracht van de drie gemeenten heeft BVA Verkeersadviezen onderzoek uitgevoerd naar de noodzakelijke maatregelen.

Tijdens het onderzoek heeft BVA Verkeersadviezen zich niet alleen op de bestaande infrastructuur gericht, maar ook de mogelijkheid onderzocht om nieuwe aansluitingen te realiseren. Met behulp van dynamische modelsimulaties is de afwikkelingskwaliteit van de verschillende ontsluitingsvarianten inzichtelijk gemaakt. Naast de afwikkeling is ook aandacht besteed aan de milieueffecten (geluid en luchtkwaliteit). Uiteindelijk heeft BVA Verkeersadviezen een bereikbaarheidsplan uitgewerkt om te komen tot een optimale ontsluitingsstructuur voor zowel de woonkernen als het bedrijventerrein H2O.

Opdrachtgever: H2O (gemeenten Heerde, Hattem en Oldebroek

Jaar: 2017

Verkeerskundige ondersteuning Stationsomgeving Nunspeet

Verkeerskundige ondersteuning Stationsomgeving Nunspeet

De gemeente Nunspeet werkt aan ambitieuze plannen voor het verbeteren van de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid in de stationsomgeving van Nunspeet. De hierbij uitgewerkte structuur- en inrichtingsvarianten dienen verkeerskundig getoetst te worden. Halverwege 2017 is hiervoor reeds een actualisatie van het verkeersmodel opgesteld. De gemeente Nunspeet heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd verkeerskundige ondersteuning te bieden bij de daadwerkelijke modelberekeningen en verkeerskundige beoordelingen van de verschillende varianten.

Voor het inzichtelijk maken van de effecten van verschillende varianten is hoofdzakelijk gebruik gemaakt van het recent geactualiseerde verkeersmodel Nunspeet. Voor het beoordelen van een kruispuntoplossing met verkeerslichten is daarnaast gebruik gemaakt van het programma Sidra Intersection. Sidra biedt de mogelijkheid om (gekoppelde) verkeersregelingen door te rekenen. Aan de hand van het verkeermodel Nunspeet in combinatie met aanvullende kruispuntberekeningen in Sidra Intersection was BVA Verkeersadviezen goed in staat de effecten van de voorgestelde oplossingen op het wegennet inzichtelijk te maken.

Opdrachtgever: gemeente Nunspeet

Jaar: 2018

Second opinion parkeren schoolomgeving Brakkenstein Nijmegen

Second opinion parkeren schoolomgeving Brakkenstein Nijmegen

In het noordoostelijke kwadrant van de aansluiting Heyendaalseweg en de Lentiusstraat in Nijmegen wordt een nieuwe basisschool en kinderopvang gerealiseerd. Deze hebben een parkeervraag voor personeel en voor het halen en brengen van kinderen. Hiervoor zijn in de planprocedure diverse onderzoeken en berekeningen uitgevoerd. Dit aspect is echter aanleiding voor bezwaren tegen de planvorming, omdat de indruk bestaat dat er onvoldoende parkeergelegenheid beschikbaar is en het halen en brengen van kinderen tot overlast zal gaan leiden. BVA Verkeersadviezen is door Van Goud Advocaten namens de bezwaarmakers gevraagd om aan de hand van de stukken en het vigerende beleid te beoordelen of het parkeren zorgvuldig in de planvorming is meegenomen.

Opdrachtgever: Van Goud Advocaten

Jaar: 2016

Maatregelenprogramma mobiliteit gemeente Mook en Middelaar

Maatregelenprogramma mobiliteit gemeente Mook en Middelaar

De gemeente Mook en Middelaar wil een projectenprogramma op (laten) stellen voor mobiliteitsmaatregelen die de komende jaren uitgevoerd kunnen worden. Deze maatregelen vinden hun oorsprong in de conceptprojectenlijst uit de Regionale Mobiliteitsvisie (Trendsportal). De maatregelen uit deze conceptprojectenlijst zullen nader worden geconcretiseerd naar een programma inclusief prioritering. In eerste instantie gaat het hierbij om uitvoering van maatregelen in de periode 2019-2022. BVA Verkeersadviezen mocht de gemeente Mook en Middelaar ondersteunen bij de verdere uitwerking van een programmering van deze maatregelen voor genoemde periode.

Uit de conceptprojectenlijst zijn in overleg met de gemeente Mook en Middelaar 5 projecten geselecteerd die in aanmerking komen om op korte termijn uitgevoerd te kunnen worden. Na een inventarisatiefase is BVA Verkeersadviezen met de uitwerking van deze maatregelen begonnen. Voor een deel ging her hierbij om het rubriceren en eventueel nog bijstellen van eerder gedane voorstellen. De uitwerking van de maatregelen richtte zich met name op de ruimtebehoefte hiervan en de indeling van de (weg)profielen. Naast de ruimtelijke ontwerpen is ook een kostenraming opgesteld voor deze maatregelen.

Om te kunnen bepalen welke maatregelen de hoogste prioriteit hebben is door BVA Verkeersadviezen een prioriteringssystematiek opgesteld. Hierbij is gekozen voor het toetsen aan de doelstellingen die zijn opgenomen in de Regionale Mobiliteitsvisie. Deze doelstellingen zijn verder uitgewerkt in diverse sub-doelstellingen, opgenomen in onderstaande tabel.

Opdrachtgever: gemeente Mook en Middelaar

Jaar: 2018

Parkeeropgave en ontsluiting IKC Siddeburen

Parkeeropgave en ontsluiting IKC Siddeburen

De gemeente Midden-Groningen is bezig met het implementeren van een scholenprogramma, waarbij voor een aantal scholen geldt dat deze, mede in het kader van het aardbevingsprogramma, op een nieuwe locatie en in nieuwe gebouwen worden ondergebracht. Een van deze ontwikkelingen betreft de realisatie van een Kind Centrum (KC) in Siddeburen, waarin twee basisscholen en een kinderdagverblijf een plaats zullen krijgen. De nieuwe locatie van het KC leidt tot een nieuwe verkeersstroom van en naar deze locatie. De gemeente Midden-Groningen heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd hiervoor een verkeerskundige analyse op te stellen.

Op basis van algemeen geldende kengetallen (CROW) is de parkeerbehoefte voor het nieuwe KC bepaald, waarbij naast het aantal autoparkeerplaatsen voor personeel en voor het halen en brengen ook het benodigd aantal fietsenstallingsplekken is vastgesteld. Aan de hand van deze kengetallen is in grote lijnen bepaald hoeveel verkeersbewegingen de voorzieningen gaan genereren.

Naast de parkeerbehoefte is ook aandacht besteed aan de meest gewenste ontsluitingsstructuur voor de verschillende modaliteiten.

Opdrachtgever: gemeente Midden-Groningen

Jaar: 2019

Parkeren en circuleren Orvelte

Parkeren en circuleren Orvelte

Toerisme speelt een belangrijke rol in Orvelte, mede omdat het dorp als een van de mooiste dorpen in Drenthe en Nederland wordt gezien. Bezoekers komen overwegend niet te voet (of per fiets) naar Orvelte, maar met de auto. Ondanks dat het dorp (nagenoeg) volledig voetgangerszone is en in het dorp (en deels daaromheen) een parkeerverbod zone is ingesteld, leidt het autoverkeer tot overlast in Orvelte. Toeristen rijden de voetgangerszone in en voertuigen worden geparkeerd op plaatsen waar dit niet is toegestaan. De gemeente Midden-Drenthe heeft plannen om maatregelen te treffen om de verkeersoverlast te verminderen.

BVA Verkeersadviezen heeft samen met de inwoners van het dorp en samen met en in opdracht van de gemeente Midden-Drenthe een pakket aan maatregelen opgesteld dat de overlast moet tegengaan. Voorafgaand aan de studie is nadrukkelijk meegegeven dat het niet de bedoeling is om het volledige dorp he in te richten, maar om met hulp van beperkte en eenvoudige te realiseren maatregelen de situatie in het dorp te verbeteren. Uiteindelijk is gekomen tot een principe pakket aan maatregelen dat zich overwegend richt op het beter en tijdig informeren van het (onbekend) toeristische verkeer en het anders situeren van de toegangen naar de parkeerlocaties en de begrenzingen van het voetgangersgebied.

Opdrachtgever: gemeente Midden-Drenthe

Jaar: 2017

Parkeerbalans centrumgebied Lochem

Parkeerbalans centrumgebied Lochem

In Lochem spelen er een aantal ruimtelijke ontwikkelingen die invloed hebben op het parkeren in en rondom het centrumgebied. De drie supermarkten gevestigd rondom het Graafschapsterrein hebben alle drie de wens geuit om uit te breiden. De Lidl wil graag verhuizen naar het terrein van de voormalige gasfabriek, waar nu een openbaar parkeerterrein is gelegen. De Albert Heijn en de Jumbo willen eveneens graag uitbreiden, maar dan op de bestaande locatie. De bovenstaande ontwikkelingen hebben uiteraard effect op het parkeren in Lochem. BVA Verkeersadviezen heeft opdracht gekregen een nieuwe parkeerbalans op te stellen voor het centrumgebied.

De nieuwe parkeerbehoefte die ontstaat door het uitbreiden van de verschillende supermarkten is in eerste instantie vastgesteld op basis van landelijke richtlijnen van het CROW en het gemeentelijk beleid. De brekende waarden zijn op basis van de werkelijke parkeerbehoefte (parkeeronderzoek 2017) gekalibreerd. Op basis hiervan is vastgesteld of de toegepaste normen niet leiden tot een onder- of overschatting van de (nieuwe) parkeervraag. Uit de onderzoeksresultaten is gebleken dat de parkeernormen leiden tot een overschatting van de toekomstige parkeerdruk. Bij het nemen van maatregelen is het dan ook verstandig om de werkelijke situatie te laten meewegen.

Op basis van de beschikbare parkeergegevens en de berekende parkeerbehoefte van nieuwe ontwikkelingen was BVA in staat om de verwachte parkeerverschuivingen in te kunnen schatten en te beoordelen of deze verschuivingen acceptabel zijn. Onderzocht is welke (grootschalige) parkeervoorzieningen een parkeerbehoefte kunnen opvangen indien de vraag te groot wordt.

Opdrachtgever: gemeente Lochem

Jaar: 2017

Verkeersstructuurplan Lochem

Verkeersstructuurplan Lochem

Voor de economische vitaliteit van de stad Lochem is bereikbaarheid een belangrijke voorwaarde. Dit geldt voor zowel de auto, het openbaar vervoer, de fiets als de wandelaar. De komst van de noordelijke rondweg N346 was een uitgelezen kans een de voornaamste aanleiding om de netwerkstructuur en de inrichting van de wegen in en rondom het centrum van Lochem te beoordelen en waar nodig te herzien. De rondweg maakt het mogelijk om de leefbaarheid en veiligheid in Lochem sterk te verbeteren: minder geluidsoverlast, minder luchtverontreiniging en minder verkeerdruk op de wegen in en om het centrum. Om hierbij heldere keuzes te maken over de wijze waarop ruimte wordt gegeven aan het ‘verblijven’ en ‘reizen’, heeft de gemeente Lochem BVA Verkeersadviezen gevraagd een verkeersstructuurplan op te stellen.

De kern van ons onderzoek werd gevormd door de gezamenlijke zoektocht van de gemeente en haar (maatschappelijke) partners naar de meest optimale afstemming tussen ruimtelijke en infrastructurele wensen en (on)mogelijkheden ten aanzien van bereikbaarheid en leefbaarheid. Door de belanghebbenden op het juiste moment te betrekken, ondersteund door de verkeerskundige kennis van onze adviseurs, heeft BVA een breed gedragen verkeersstructuurplan uitgewerkt.

Na een uitgebreide inventarisatiefase, waarin de behoeftes van de verschillende belanghebbenden in kaart zijn gebracht, heeft een ontwerpatelier met de projectgroep plaatsgevonden. Tijdens dit ontwerpatelier zijn voor alle modaliteiten een aantal scenario’s uitgewerkt en getoetst. Vervolgens is op basis van de uitkomsten van het werkatelier en visiedocument opgesteld waarin de structuur en het raamwerk voor het nieuwe verkeersstructuurplan zijn uitgewerkt. Tijdens de uitwerkingsfase zijn de netwerken van de auto, het vrachtverkeer, het openbaar vervoer en de fiets verder uitgewerkt tot op het niveau dat het ook mogelijk is om de effecten van de nieuwe structuren nader te beoordelen. De uitkomsten hiervan zijn tevens teruggekoppeld naar de projectgroep. Door de verschillende netwerken onderling met elkaar te vergelijken is vastgesteld of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de bereikbaarheid en leefbaarheid te garanderen.

Opdrachtgever: gemeente Lochem

Jaar: 2017

Wegencategoriseringsplan Lingewaard

Wegencategoriseringsplan Lingewaard

Door ruimtelijke ontwikkelingen en de huidige economische groei in de regio is het goed merkbaar dat de bereikbaarheid van de gemeente Lingewaard steeds meer onder druk komt te staan. Om de gemeente Lingewaard bereikbaar te houden met behoud van leefbaarheid en veiligheid is een heldere visie over het gebruik van de wegen door het gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer vereist. De functie, vormgeving en het gebruik van de wegen dienen hierbij goed in balans te zijn gebracht. Omdat de huidige wegencategorisering verouderd is en de regio naar verwachting verder groeit, is BVA Verkeersadviezen gevraagd een nieuw gemeentelijk wegencategoriseringplan op te stellen.

Om tot een integraal wegencategoriseringsplan heeft BVA een projectteam bestaande uit adviseurs en gemeentelijke ambtenaren opgesteld. Tijdens gezamenlijke werksessies heeft de projectgroep de gewenste wegecategorisering en vormgevingskenmerken die aan de verschillende categorieën van wegen gesteld zullen gaan worden vastgelegd. Vervolgens heeft een veldinventarisatie plaatsgevonden waarin de vormgevingskenmerken van alle gemeentelijke wegen zijn geïnventariseerd. De resultaten hiervan zijn opgenomen in een GIS database. In de volgende stap is een wegencategoriseringsplan inclusief maatregelenpakket opgesteld.

De onderstaande afbeelding geeft de wegencategorisering voor alle gemeentelijke wegen weer. Op deze kaart zijn de stroomwegen en de gebiedsontsluitingswegen aangegeven. Daarnaast kiest de gemeente ervoor om binnen de categorie erftoegangsweg onderscheid te maken tussen twee types. Naast erftoegangswegen (type II) met uitsluitend een verblijfsfunctie, zijn er ook erftoegangswegen type I met een meer verzamelende functie. Alle erftoegangswegen type I binnen en buiten de bebouwde kom zijn aangegeven in onderstaande afbeelding. De overige wegen zijn verder niet met een kleur afgebeeld.

Opdrachtgever: gemeente Lingewaard

Jaar: 2019