Verkeersveilige Ovatondes Beneluxbaan Amstelveen

In opdracht van de gemeente Amstelveen adviseerde BVA over de verkeersveiligheid op enkele recent geopende ovatondes op de Beneluxbaan, boven de Amstelveenlijn.

Vooral door fietsers werden veel klachten over de verkeersveiligheid geuit. Na het uitvoeren van een aantal conflictobservaties, is een aantal verbeteringsopties aangegeven, die nu gefaseerd door de gemeente Amstelveen worden uitgevoerd.

https://www.amstelveen.nl/bestuur-organisatie/persbericht/verkeersveiligheid-rotondes-amstelveenlijn-geoptimaliseerd#verkeersveiligheid_rotondes_amstelveenlijn_geoptimaliseerd

Onderzoeksleider N786 Loenen Eerbeek

Onderzoeksleider N786 Loenen Eerbeek

Samen met de gemeenten Apeldoorn en Brummen en enkele andere partners heeft de provincie Gelderland het project ‘Eerbeek-Loenen 2030’ opgestart, een gebiedsgericht proces om de economische aantrekkingskracht en leefbaarheid van Eerbeek en Loenen te borgen. Onder het project is een aantal deelprojecten opgestart, waaronder het project ‘Wegennet’. In het kader van dit deelproject is in 2018 een MKBA opgesteld, waarin een aantal verkeerskundige maatregelenpakketten zijn onderzocht om de bereikbaarheid en leefbaarheid te verbeteren/borgen. Een belangrijker onderlegger voor de MKBA-uitkomsten was het regionale verkeersmodel Stedendriehoek, waarin de verschillende ontsluitingsvarianten zijn gesimuleerd. Hoewel op basis van het model een voorkeursvariant is uitgesproken, twijfelt men of het regionale model in zijn huidige vorm geschikt is als beslissingsondersteunend model voor deze studie. Is het model in zijn huidige vorm niet te grofmazig om een betrouwbaar verkeersbeeld te schetsen van een gebied waarin chauffeurs vanuit meerdere windrichtingen verschillende route-opties hebben? Nader onderzoek dient antwoord op deze vraag te geven om uiteindelijk representatieve conclusies te kunnen trekken op basis van het model. De provincie Gelderland heeft BVA Verkeersadviezen opdracht gegeven dit onderzoek uit te voeren.

Opdrachtgever: provincie Gelderland

Jaar: 2020

Verkeersstudie bedrijventerrein Nieuwgraaf

Verkeersstudie bedrijventerrein Nieuwgraaf

Door de jaren heen is bedrijventerrein Nieuwgraaf uitgegroeid tot het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van Oost-Nederland. Er zijn met name (groot-)handels-, distributie- en transportbedrijven gevestigd. Daarnaast is Nieuwgraaf het grootste PDV-cluster binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen dat jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. En ook op het naastgelegen bedrijventerrein Seingraaf komt steeds meer bedrijvigheid. De gemeente Duiven houdt de bereikbaarheid van het gebied scherp in de gaten. Zij doet dit door nieuwe plannen verkeerskundig door te rekenen en daarnaast de huidige belasting van het netwerk te monitoren. De afgelopen 7 jaren zijn er op basis van diverse verkeersanalyses meerdere verbeteringen in de infrastructuur uitgevoerd. Met de komst van Hornbach, Besselink Licht, Loods5 en de ontwikkelingen op het naastgelegen Seingraaf is de behoefte ontstaan aan een nieuwe doorrekening van de toekomstige verkeersstromen en de eisen die dit stelt aan de aanwezige infrastructuur. BVA Verkeersadviezen heeft de nieuwe doorrekening begeleid en beoordeeld.

Op basis van de uitkomsten hebben wij in opdracht van de gemeente nagedacht over concrete oplossingsrichtingen om de knelpunten op te lossen. Daarbij hebben wij onder andere een Vissim-simulatie opgesteld en meerdere ontwerpwerkzaamheden verricht. Dit alles om ervoor te zorgen dat de verkeersafwikkeling op Nieuwgraaf en op het aansluitende wegennet robuust en toekomstvast is en blijft.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2019/ 2020

Bereikbaarheidsplan bedrijventerrein Seingraaf Duiven

Bereikbaarheidsplan bedrijventerrein Seingraaf Duiven

Het gebied ten noorden van het kruispunt Rivierweg-Driegaardensestraat bevindt zich in de ontwikkeling tot bedrijventerrein. Een belangrijk aspect voor het goed functioneren van het gebied is de bereikbaarheid. Om ervoor te zorgen dat het plangebied op veilige wijze wordt ontsloten op het bestaande wegennet heeft BVA Verkeersadviezen opdracht gekregen mogelijke ontsluitingsvarianten te onderzoeken.

Het plangebied, bestaand uit het deelgebied in het noordoostelijke en noordwestelijke kwadrant van de kruising Rivierweg-Driegaardensestraat, zal circa 250 meter ten noorden van de kruising Rivierweg-Driegaardensestraat worden ontsloten op de Driegaardensestraat. Uit een ruimtelijke en verkeerskundige analyse blijkt dat een rotonde de meest wenselijke oplossing is om Seingraaf te ontsluiten op de Driegaardensestraat. BVA heeft het ontwerp van deze rotonde opgesteld, waarbij de dimensionering is afgestemd op vrachtverkeer. Om te beoordelen of het ontwerp voldoet aan de manoeuvreerruimte van grotere voertuigen zijn rijcurves opgesteld met behulp van het softwareprogramma AutoTurn.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2019/2020

Duurzame bereikbaarheid woontorens Vrijheidsplaats Den Haag

Duurzame bereikbaarheid woontorens Vrijheidsplaats Den Haag

Een consortium van vastgoedpartijen, Heijmans Vastgoed, Kondor Wessels en Amvest, hebben een initiatiefplan ingediend voor de Vrijheidsplaats, het gebied boven de Utrechtsebaan. Het plan voorziet in de realisatie van twee woontorens met circa 480 appartementen. De Utrechtsebaan zal voor deze ontwikkeling ten dele worden overkluisd. De plannen voor de Vrijheidsplaats geven nadere invulling aan de ambities van het gebied (Central Innovation District), waarbij sprake is van verdichting, vergroening en verduurzaming. Een belangrijke opgave daarbij zijn de logistieke (mobiliteits)aspecten van het plan. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van Kondor Wessels een eerste verkenning uitgevoerd waarin gebouwgebonden logistiek en logistieke kwesties die spelen in de openbare ruimte zijn geanalyseerd.

Een belangrijk onderdeel van de gebouwgebonden logistiek is parkeren. Uitgangspunt voor het plan is een autoparkeernorm van nul. De parkeerbehoefte zal worden opgevangen via de bestaande parkeervoorzieningen in de omgeving van de Vrijheidsplaats. Aandacht zal worden besteed aan duurzame mobiliteitsvormen zoals (elektrische) deelmobiliteit, fietsen, lopen en het openbaar vervoer. Voor de logistieke bevoorrading wordt gebruikt gemaakt van (gekoelde) pakketwanden. Een ander belangrijk aspect betreft afvalscheiding, waarbij conform het Haagse beleid wordt ingezet op scheiding aan de bron.

Naast de gebouwgebonden logistiek is ook aandacht besteed aan logistieke aspecten in de openbare ruimte. Hierbij heeft BVA een eerste verkenning uitgevoerd van de belangrijkste loop- en fietsroutes in de omgeving. Daarnaast is de gewenste ontsluitingsstructuur voor het gemotoriseerd verkeer geanalyseerd.

Opdrachtgever: Kondor Wessels

Jaar: 2020

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

Ontsluitingsstructuur Amstel Business Park

De gebieden Werkstad Noord en Weespertrekvaart in Amstel Business Park Zuid (ABPZ) zullen worden herontwikkeld. Bij de herontwikkeling gaat het erom eentonige en monofunctionele bedrijventerreinen om te vormen tot kwaliteitsvolle en levendige multifunctionele stedelijke gebieden. De verschillende individuele marktpartijen die bij de herontwikkeling betrokken zijn en verschillende stadia waarin de ontwikkelingen zich bevinden vragen om een zeer duidelijk en afgebakende ruimtelijke verkeersstructuur. Individuele ontwikkelingen zullen moeten passen binnen de kaders van de optimale verkeersstructuur en uitgangspunten. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Ouder Amstel de ontsluitingsstructuur op het bestaande wegennet voor de herontwikkelingsgebieden opgesteld.

Om een toekomstbestendige ontsluitingsstructuur voor de herontwikkelingsgebieden in AMPZ op te stellen heeft BVA eerst een beeld van de toekomstige verkeersstructuur in de directe omgeving van AMPZ geschetst. Naast de herontwikkeling van het ABPZ zijn op korte en middellange termijn nog een aantal andere (infrastructurele) ontwikkelingen gepland. Om hier voldoende rekening mee te houden heeft BVA tijdens een startoverleg met de gemeenten Ouder Amstel en Amsterdam de te hanteren uitgangspunten voor de ontsluitingsmogelijkheden van ABPZ besproken. In een vervolgstap zijn verschillende ontsluitingsvarianten schematisch uitgewerkt en teruggekoppeld met het ambtelijke projectteam. Op basis hiervan heeft BVA de vormgeving van de ontsluitingsvarianten in Acad nader uitgewerkt.

Een ander aspect dat aandacht behoefte was de interne verkeersstructuur van de een van de herontwikkelingsgebieden. De uitdaging hierbij was te komen tot een verkeersstructuur die (zoveel als mogelijk) voorsorteert op de eindstructuur, maar die op korte termijn gerealiseerd kan worden. Om hierbij een zorgvuldige afwijking te maken zijn verschillende interne ontsluitingsstructuren uitgewerkt en met elkaar vergeleken. Ten slotte heeft BVA mogelijke profielindelingen voor de interne wegenstructuur in Acad uitgewerkt.

Opdrachtgever: gemeente Ouder Amstel

Jaar: 2020

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

Verkeersstudie LVO Zanddijk ProRail

De provincie Zeeland heeft de spooroverweg Zanddijk te Kruiningen (gemeente Reimerswaal) aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 5 maanden hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra samen met ProRail, de gemeente Reimerswaal en provincie Zeeland de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht. Op basis van een aantal werksessies en een opname op locatie zijn de bestaande knelpunten inzichtelijk gemaakt en is er een uitgebreide analyse van de doelen en behoeftes bij de verschillende stakeholders uitgevoerd. Vervolgens zijn mogelijke oplossingen verkend binnen de kaders en doelen van het LVO-programma. Van de haalbaar geachte mogelijkheden is een schatting gemaakt van de investeringskosten (onderlinge verhoudingen) en zijn de verwachte effecten beschreven. Tijdens de verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

Verkeersstudie LVO Hoorn ProRail

De gemeente Hoorn heeft de spooroverweg het Keern aangemeld voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). ProRail heeft opdracht gegeven aan BVA Verkeersadviezen om in samenwerking met ingenieursbureau 4Infra een Integrale Probleemanalyse op te stellen.

In een periode van circa 4 maanden heeft BVA Verkeersadviezen samen met 4Infra, ProRail en de gemeente Hoorn de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op deze spooroverweg onderzocht en een kosteneffectief maatregelenpakket uitgewerkt om de huidige situatie te verbeteren. Tijdens deze verkenning is een Systems Engineering (SE) aanpak toegepast zodat uiteindelijk goed onderbouwde en transparante keuzes werden gemaakt.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Préverkenning LVO Duiven en Zevenaar

Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) start een onderzoek naar een overwegsituatie nadat een gemeente zich heeft aangemeld. De aanmelding van de gemeente moet daar voldoende aanleiding toe geven. Omdat ProRail zeer veel waarde hecht aan overwegenveiligheid wil het ook zelf initiatieven kunnen ontplooien richting wegbeheerders. Men wil graag met de wegbeheerders in overleg om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om de overwegveiligheid op specifieke overwegen te verbeteren. ProRail wil ook voor twee overwegen in Duiven en Zevenaar het initiatief nemen om een eerste préverkenning uit te voeren naar de situatie bij deze overwegen. BVA Verkeersadviezen en 4Infra hebben opdracht gekregen om samen een eerste préverkenning voor beide overwegen uit te voeren.

Samen hebben BVA Verkeersadviezen en 4Infra een eerste verkenning van de spoorovergang in Zevenaar en Duiven uitgevoerd en weg en spoor gerelateerde knelpunten inzichtelijk gemaakt. Vervolgens heeft een quick-scan van integrale oplossingsrichtingen voor het verbeteren van deze overwegen plaatsgevonden.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019

Veiligheidsrisico analyse vee en overwegen ProRail

Veiligheidsrisico analyse vee en overwegen ProRail

Er zijn diverse NABO’s (Niet actief beveiligde overwegen) waar de overweg gebruikt wordt voor het oversteken van vee, meestal koeien die op een veldkavel weiden. ProRail heeft BVA Verkeersadviezen en 4Infra gevraagd om samen een veiligheidsrisico analyse op te stellen om het risico van vee over het spoor in kaart te brengen in diverse situaties, enkel- of dubbelspoor en diverse treinfrequenties.

Op basis van een aantal interne risicosessies zijn voor de verschillende situaties mogelijke risico’s en beheersmaatregelen geïdentificeerd. Vervolgens zijn de resultaten samengevat in een risicomatrix. Uit deze risicomatrix blijkt dat de risico’s met de hoogste scores worden veroorzaakt door medeweggebruikers op een overweg of door de kudde zelf.

Opdrachtgever: ProRail

Jaar: 2019