Audit Reeuwijkse Randweg

Audit Reeuwijkse Randweg

Begin 2016 is de Reeuwijkse Randweg geopend. Deze weg die aan de westzijde van Reeuwijk is gerealiseerd en voor een groot deel parallel aan de A12 verloopt, dient onder andere om het doorgaande verkeer door de Reeuwijk-Brug een alternatief aan te bieden en daarmee de verkeersintensiteit binnen de genoemde kern te verlagen. Op een aantal locaties op de Reeuwiijkse Randweg is er sprake van aansluitingen van wegen, waar ook door fietsverkeer wordt overgestoken. Vaak is er voor deze overstekende fietsers een oversteekvoorziening aangelegd. Een aantal van deze oversteken wordt door de langzaam verkeersdeelnemers desondanks als onveilig ervaren, dit ondank dat er gelukkig nog geen ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden. De gemeente Reeuwijk-Bodegraven wil dit uiteraard ook voorkomen en heeft aan BVA Verkeersadviezen gevraagd de verkeersveiligheid op een aantal van deze oversteken te beoordelen en indien daar aanleiding toe bestaat met verbetervoorstellen te komen.

Om een goed beeld te krijgen van de vormgeving van de te onderzoeken oversteeklocaties en het gedrag van de verkeersdeelnemers heeft BVA Verkeersadviezen een schouw uitgevoerd op locatie. Hieruit is gebleken dat de beschouwde locaties vrijwel overal volgens de richtlijnen zijn vormgegeven. Om nader inzicht in het gebruik van de weg te verkrijgen zijn mechanische tellingen uitgevoerd. Op basis hiervan is geconstateerd dat het gebruik van de weg overeenkomt met de functie. Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de (subjectieve) onveiligheid geen oorzaak in de verkeerstechnische/civieltechnische vormgeving heeft, maar andere aspecten, zoals de weg binnen de omgeving of de beperkte ruimte, invloed hebben op de (subjectieve) verkeersveiligheid.

Opdrachtgever: gemeente Reeuwijk-Bodegraven

Jaar: 2016

Ruimtelijk onderzoek Hotel Minervahaven

Ruimtelijk onderzoek Hotel Minervahaven

In de Minervahaven in Amsterdam worden plannen ontwikkeld om een extended stay-hotel met circa 580 kamers met ondersteunende (deels openbare) functies te kunnen ontwikkelen aan de Moermanskkade. De plannen passen echter niet binnen de kaders van het bestaande bestemmingsplan, reden waarom een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is. Ten behoeve van de bestemmingsplanprocedure dient een aantal onderzoeken te worden uitgevoerd en één van deze onderzoeken heeft betrekking op de te verwachten verkeerskundige consequenties. Van Riezen & Partners heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de verkeerskundige onderbouwing bij de bestemmingsplanwijziging op te stellen.

Als eerste stap zijn de mogelijkheden binnen het bestaande bestemmingsplan inzichtelijk gemaakt. Binnen de mogelijke bestemmingen voor deze kavel zorgt volgens CROW-publicatie 317 (Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie) een kantoor met baliefunctie voor de meeste verkeersgeneratie. Uit de berekeningen is gebleken dat binnen de huidige bestemming een bedrijf met commerciële dienstverlening maximaal ongeveer 1.900 ritten per etmaal kan generen.

Voor de nieuwe functie, het hotel, is uitgegaan van een minimale en maximale situatie, waarbij de minimale situatie een 1-sterhotel is en de maximale situatie een 5-sterrenhotel. Voor het 5-sterrenhotel ligt het maximaal aantal ritten op etmaalbasis op ongeveer 1.650 ritten. Uitgaande van de maximale waarden zit er dus ruim 200 ritten verschil tussen de huidige- en de herbestemming.

Opdrachtgever: Van Riezen & Partners

Jaar: 2017

Reconstructie Burgemeester Kasteleinweg Aalsmeer

Reconstructie Burgemeester Kasteleinweg Aalsmeer

In 2014 is de N201, de oostelijke omleiding rond Aalsmeer, voltooid. Deze nieuwe N201 zorgt ervoor dat de voormalige doorgaande route via de Burgemeester Kasteleinweg wordt ontlast van vooral doorgaand verkeer. De gemeente Aalsmeer is op dit moment bezig met het opstellen van een ontwerp van de oude doorgaande weg. In het ontwerp wordt voorzien in een centraal gelegen, vrijliggende busbaan voor busverkeer in twee richtingen. De meeste kruispunten met de aansluitende wegen zijn vormgegeven als rotonde. Voor de passage van de busbaan t.h.v. de kruispunten waren in eerste instantie twee basisvarianten uitgewerkt. In variant 1 werd de busbaan centraal over de rotonde gerealiseerd en variant 2 voorzag in een meer gangbare oplossing, waarbij het busverkeer op normale wijze gebruik maakt van de rotonde. De gemeente Aalsmeer heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd beide vormgevingsvarianten te toetsen, specifiek op het aspect ‘verkeersveiligheid’.

 

Voor beide varianten is een uitgebreide analyse uitgevoerd, waarbij de beoordeling ten aanzien van verkeersveiligheid aan de hand van de “duurzaam-veilig”-principes is uitgevoerd. Daarnaast is bij de variantenstudie ook ingegaan op de prioriteit van het openbaar vervoer en afwikkeling van het overige verkeer. Tevens zijn voor beide varianten verbetervoorstellen uitgewerkt.

Ten aanzien van verkeersveiligheid is geconstateerd dat een oplossingen waarbij de bussen meerijden met het overige verkeer als veiliger beoordeelt moet worden dan een oplossing waarbij bussen via het middeneiland worden geleid.

Vanwege de wens om de bussen maximale prioriteit toe te kennen, heeft de gemeente samen met de provincie een voorkeur voor een oplossing waarbij de bussen over het middeneiland worden gevoerd. Een dergelijke oplossing kan alleen plaatsvinden indien aanvullende maatregelen worden getroffen. Als meest veilige oplossing worden verkeerslichten gezien.

Opdrachtgever: gemeente Aalsmeer

Jaar: 2015