Herinrichting Churchilllaan e.o. tot 30 km/uur zone

Herinrichting Churchilllaan e.o. tot 30 km/uur zone

In het Haarlems Verkeers en -vervoersplan is opgenomen dat de gehele wijk Zuiderhout, waar de Churchilllaan en Willem van Zwijgerlaan onderdeel van uitmaken, als 30 km/uur zone zal worden ingericht. Momenteel zijn beide wegen nog asfaltwegen, waarop een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt. Alleen voor voetgangers zijn gescheiden voorzieningen opgenomen, de overige verkeersdeelnemers maken allen gebruik van dezelfde ruimte. Om de vormgeving van de Churchilllaan en Willem van Zwijgerlaan beter aan te laten sluiten bij de gewenste maximumsnelheid van 30 km/uur zullen de wegen worden voorzien van een ander profiel.

Om te komen tot een breed draagvlak voor de herinrichting van de wijk Zuiderhout tot 30 km/uur zone is een uitgebreid planproces doorlopen. In het planproces is bewoners en belanghebbenden drie keer de mogelijkheid geboden inspraak te hebben. Uiteindelijk heeft dit planproces geleid tot een gedragen ontwerp met betrekking tot de inrichting van de wijk tot 30 km/uur zone. Beide wegen worden voorzien van een smaller profiel en de restruimte die hierdoor ontstaat wordt ingevuld met plantvakken en/of vormgeven als parkeerruimte.

Met de voorgestelde maatregelen is weer een stap gezet in een duurzaam veilig inrichting van Haarlem.

Opdrachtgever: gemeente Haarlem

Jaar: 2016

Herinrichting Eltensestraat Duiven

Herinrichting Eltensestraat Duiven

De Eltensestraat, Burgemeester Dorth tot Medlerstraat en een stukje Heilweg worden als onveilig ervaren door bewoners/weggebruikers. De onveiligheid op dit traject heeft op de politieke agenda gestaan in 2013 incl. een schetsontwerp.

De huidige 50km/u situatie zou in 2013 gewijzigd worden in een 30km/u ingerichte situatie. Uiteindelijk zijn de plannen destijds niet doorgegaan omdat er onvoldoende financiële middelen beschikbaar bleken. In 2016 heeft de gemeente Duiven een nieuw mobiliteitsplan 2016-2026 laten opstellen. In het mobiliteitsplan is de Eltensestraat/Dorth tot Medlerstraat als erftoegangsweg type 1. Voor deze wegen geldt dat door de hoeveelheid & samenstelling van het verkeer een ruimere vormgeving wordt aangehouden dan voor de reguliere 30 km/h weg in de woonwijken. Met de komst van de A15 kan de verkeersdruk verder toenemen, en dit verhoudt zich niet goed met de vele fietsers die dagelijks op deze route fietsen. Er is dus sprake van een groot spanningsveld in gebruik.

Het Mobiliteitsplan zet in om de Van Dorth tot Medlerstraat/Eltensestraat aantrekkelijker te maken voor de fiets en het snelheidsregime voor het autoverkeer terug te brengen naar 30 km/h. Dit om het (potentiele) sluipverkeer uit deze route te halen. Althans dat is de gedachten. De gemeente Duiven heeft een ontwerp voor de Eltensestraat/ Dorth tot Medlerstraat opgesteld. Wel zijn er vragen gerezen of dit ontwerp leidt tot een wenselijke verkeerssituatie. Zo hebben delen van de Eltensestraat/ Dorth tot Medlerstraat een functie als landbouwroute, wat specifieke eisen stelt aan de weginrichting. BVA Verkeersadviezen heeft in 2019 getoetst of de gekozen categorisering en inrichting van de Eltensestraat / Dorth tot Medlerstraat kan voldoen aan de eisen die gesteld worden aan veiligheid en verkeersafwikkeling. Daarbij is toegewerkt naar een verder onderbouwing van de wegcategorisering en de bijbehorende weginrichting rekening houdend met de beschikbare ruimte.

Onze studie bestond uit de volgende onderdelen:

  • Startoverleg/brainstorm met gemeentelijke deskundigen;
  • Buitenopname waarin we de belangrijkste kenmerken van de huidige inrichting en het gebruik zijn vastgesteld;
  • Bureaustudie naar de uitgangspunten van het mobiliteitsplan;
  • Wegcategorie passend bij het verwachte gebruik vaststellen;
  • Vaststellen inrichtingseisen die horen bij gekozen wegcategorie
  • Toetsen van het huidige ontwerp op basis van de vastgestelde inrichtingseisen om eventuele afwijkingen vast te stellen;
  • Advies opstellen verbeterpunten voor toekomstig ontwerp Eltensestraat/ Dorth tot Medlerstraat

Uiteindelijk zijn wij samen met de gemeente tot de conclusie gekomen dat het ontwerp zoals dat er lag niet meer voldeed aan de huidige richtlijnen. BVA heeft daartoe een aantal alternatieve inrichtingsvarianten opgesteld.

Second opinion voorkeursontwerp SF12

Second opinion voorkeursontwerp SF12

De snelle fietsroute F12 begint bij de Brugweg in Westervoort en loopt via Duiven naar Zevenaar. De route sluit aan op de snelle fietsroute De Liemers naar Arnhem. De fietsroute loopt langs een aantal belangrijke bedrijventerreinen zoals Centerpoort-Nieuwgraaf, Hengelder en 7Poort. Deze worden door de aanleg van de route beter bereikbaar per fiets. 

Voor de route over de Roodwilligenlaan zijn meerdere ontwerpen gemaakt. Een vrijliggend fietspad leek niet op alle locatie mogelijk zonder de aankoop van gronden in particulier bezit. De voorlopige voorkeur ging daardoor uit naar het realiseren van een fietsstraat in plaats van te streven naar vrijliggende fietsvoorzieningen. BVA heeft in een second opinion gekeken of een dergelijke fietsstraat kan leiden tot een veilige en comfortabele fietsverbinding die daadwerkelijk aanvoelt als snelfietsroute. Geconcludeerd is dat de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer het niet mogelijk maakt om het benodigde karakter van de een fietsstraat te realiseren. Het lijkt beter om te streven naar een situatie met vrijliggende fietsvoorzieningen; ook als deze wellicht qua maatvoering net onder de richtlijnen liggen.

Herinrichting kruispunt Westsingel-Rijksweg

Herinrichting kruispunt Westsingel-Rijksweg

Het kruispunt Westsingel-Rijksweg maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Duiven. Een groot deel van het autoverkeer van/naar Duiven is afhankelijk van het goed functioneren van dit kruispunt. Het kruispunt verwerkt daarnaast ook veel verkeer afkomstig van de A12 richting Westervoort. Met de doortrekking van de A15 naar de A12 en de komst van een nieuwe aansluiting op deze rijkswegen, zullen de verkeersstromen in en rond Duiven veranderen. Om ongewenste routevorming tegen te gaan moet het kruispunt Rijksweg-Westsingel optimaal doorstromen voor het gemotoriseerd verkeer. De fiets wordt echter ook steeds belangrijker en een snelle en vlotte fietsverbinding vanuit Duiven naar Centerpoort en Westervoort is een duidelijke politieke wens.

In 2018/2019 staat er een grootschalig onderhoud gepland voor het kruispunt Westsingel-Rijksweg. Het geplande onderhoud in combinatie met de wens om de verkeersafwikkeling te verbeteren, heeft de gemeente Duiven doen besluiten om de inrichting van het kruispunt in zijn geheel tegen het licht te houden. BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de gemeente Duiven een verkenning uitgevoerd naar de meest wenselijke inrichting van het kruispunt Rijskweg-Westsingel.

Mede op basis van een klankboardgroep, waarin bewoners, ondernemers, hulpdiensten en overige maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd waren, is een aantal oplossingsrichtingen geselecteerd. De onderzochte oplossingsrichtingen zijn:

  • Enkelstrookrotonde met fietsers in de voorrang;
  • VRI met gelijkvloerse oversteek voor fietsers;
  • Turborotonde met ongelijkvloerse oversteek voor fietsers;
  • VRI met ongelijkvloerse oversteek voor fietsers.

Van deze geselecteerde vier oplossingen is een schetsontwerp gemaakt. De ontwerpen zijn opgesteld conform de geldende richtlijnen en hebben voldoende detail om alle effecten van de nieuwe inrichting nauwgezet te beoordelen. De ontwerpen zijn daarnaast gebruikt voor het opstellen van een kostencalculatie, opgesteld conform de SSK-methode.

Per onderscheiden oplossingsvariant zijn de effecten vastgesteld op de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid, omgeving en leefbaarheid. Vervolgens zijn de scores voor alle beoordelingscriteria samengevat in een beoordelingsmatrix. Uit deze beoordelingsmatrix is gebleken dat de ‘enkelstrooksrotonde met fietsers in de voorrang’ en de ‘turborotonde met fietsers ongelijkvloers’ op veel punten goed tot zeer goed scoren. Hoewel een ‘turborotonde met fietsers ongelijkvloers’ de best passende oplossing is voor een optimale doorstroming, zijn de kosten hiervan wel fors hoger dan de kosten voor de enkelstrooksrotonde.

Opdrachtgever: gemeente Duiven

Jaar: 2017

 

Verkeerskundige onderbouwing Pier Scheveningen

Verkeerskundige onderbouwing De Nieuwe Pier Scheveningen

Omdat de huidige Pier in Scheveningen aan het einde is van zijn levensduur, wordt door Kondor Wessels en DanZep nagedacht over een herontwikkeling van de Pier. Deze herontwikkeling (‘De Nieuwe Pier’) moet leiden tot een nieuwe dynamiek in het gebied, waarbij de nieuwe Pier een toonbeeld moet gaan vormen van de Nederlandse waterbouwkunde en duurzaamheid. Een goede bereikbaarheid vormt een belangrijke pijler van deze planuitwerking en voorwaarde voor een verdere groei van bezoekers in Scheveningen. Duurzaamheid staat voorop bij de uitwerking van het thema bereikbaarheid. BVA Verkeersadviezen is gevraagd om hier een analyse naar te doen en te adviseren over kansrijke oplossingen.

Om Scheveningen aantrekkelijk te houden en duurzame groei te faciliteren zal de bereikbaarheid aanzienlijk verbeterd moeten worden. Voor de bewoners en bezoekers van de Pier is een mobiliteitsconcept uitgewerkt dat positief effect heeft op heel Scheveningen en Den Haag. BVA heeft hiervoor eerst de mobiliteitsbehoefte van de nieuwe doelgroepen onderzocht.

Bezoekers aan de Pier komen met de fiets of het OV, of parkeren hun auto op de bestaande plekken of bij de nieuwe mobiliteitshub. Zij vervolgen vanaf daar hun weg met de shuttle, fiets of te voet. Voor bewoners wordt een beperkt aantal parkeerplekken op de Pier gerealiseerd, waarbij van een parkeernorm tussen 0,2 en 0,4 parkeerplaatsen per woning is uitgegaan. Daarnaast zet het mobiliteitsconcept in op deelvervoer (elektrische deelauto’s en fietsen). Dit past bij de trend dat gebruik belangrijker wordt dan bezit.

Het mobiliteitsconcept voor De Nieuwe Pier bestaat uit zes mobiliteitsprincipes. Ze richten zich op het ruimtelijk plan, de fysieke infrastructuur en technologie.

Opdrachtgever: Kondor Wessels

Jaar: 2019

Verkeersmaatregelen Mepperstraat

Verkeersmaatregelen Mepperstraat

Binnen de kern Meppen in de gemeente Coevorden worden door de bewoners verkeers(veiligheids)-problemen ervaren. De bewoners zijn al enige tijd in gesprek met de gemeente om de situatie te verbeteren, mede omdat de plannen om de Mepperstraat (in verband met rioleringswerkzaamheden), volledig her in te richten in de ijskast zijn beland. Belangenvereniging De lange Möpper heeft al een aantal voorstellen gedaan voor de aanpassing van de Mepperstraat, vooral gericht op het tegengaan van de hoge snelheid van het verkeer en het verminderen van (geluids- en trillings-) overlast. De gemeente Coevorden waardeert het contact met de belangenvereniging, maar heeft behoefte aan een door BVA Verkeersadviezen onafhankelijke (inhoudelijke) begeleiding van de belangenvereniging om te komen tot een (breed gedragen) herinrichtingsplan.

Om te kunnen komen tot een herinrichtingsplan dat kan rekenen op draagvlak vanuit de bevolking van Meppen en de gemeente Coevorden is een werkgroep opgezet. Tijdens een gezamenlijk startoverleg met deze werkgroep is zoveel mogelijk achtergrondinformatie verzameld en zijn de randvoorwaarden, waaronder de gemeentelijke beleidsvoornemens en financiële randvoorwaarden, vastgelegd. Aansluitend aan het startoverleg heeft BVA Verkeersadviezen samen met de werkgroep de situatie ter plaatse beoordeeld.

Nadat alle relevante informatie uit de kern bekend is en de schouw is uitgevoerd heeft een analyse van de verkregen informatie plaatsgevonden. Naast de input van het startoverleg zijn ook relevante (gemeentelijke) beleidsdocumenten over de verkeersstructuur, de fietsroutes en het openbaar vervoer et cetera bij de analyse betrokken.

Op basis van de bevindingen van de analyse zijn voor de Mepperstraat principeoplossingen opgesteld. Nadat de ontwerpen zijn uitgewerkt is een globale kostenraming van de beoogde maatregelen opgesteld. De ontwerpvarianten zijn vervolgens tijdens een overleg besproken met de werkgroep. Op basis hiervan heeft BVA Verkeersadviezen een definitief ontwerp kunnen opstellen.

Opdrachtgever: gemeente Coevorden

Jaar: 2019

Audit Reeuwijkse Randweg

Audit Reeuwijkse Randweg

Begin 2016 is de Reeuwijkse Randweg geopend. Deze weg die aan de westzijde van Reeuwijk is gerealiseerd en voor een groot deel parallel aan de A12 verloopt, dient onder andere om het doorgaande verkeer door de Reeuwijk-Brug een alternatief aan te bieden en daarmee de verkeersintensiteit binnen de genoemde kern te verlagen. Op een aantal locaties op de Reeuwiijkse Randweg is er sprake van aansluitingen van wegen, waar ook door fietsverkeer wordt overgestoken. Vaak is er voor deze overstekende fietsers een oversteekvoorziening aangelegd. Een aantal van deze oversteken wordt door de langzaam verkeersdeelnemers desondanks als onveilig ervaren, dit ondank dat er gelukkig nog geen ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden. De gemeente Reeuwijk-Bodegraven wil dit uiteraard ook voorkomen en heeft aan BVA Verkeersadviezen gevraagd de verkeersveiligheid op een aantal van deze oversteken te beoordelen en indien daar aanleiding toe bestaat met verbetervoorstellen te komen.

Om een goed beeld te krijgen van de vormgeving van de te onderzoeken oversteeklocaties en het gedrag van de verkeersdeelnemers heeft BVA Verkeersadviezen een schouw uitgevoerd op locatie. Hieruit is gebleken dat de beschouwde locaties vrijwel overal volgens de richtlijnen zijn vormgegeven. Om nader inzicht in het gebruik van de weg te verkrijgen zijn mechanische tellingen uitgevoerd. Op basis hiervan is geconstateerd dat het gebruik van de weg overeenkomt met de functie. Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de (subjectieve) onveiligheid geen oorzaak in de verkeerstechnische/civieltechnische vormgeving heeft, maar andere aspecten, zoals de weg binnen de omgeving of de beperkte ruimte, invloed hebben op de (subjectieve) verkeersveiligheid.

Opdrachtgever: gemeente Reeuwijk-Bodegraven

Jaar: 2016

Ruimtelijk onderzoek Hotel Minervahaven

Ruimtelijk onderzoek Hotel Minervahaven

In de Minervahaven in Amsterdam worden plannen ontwikkeld om een extended stay-hotel met circa 580 kamers met ondersteunende (deels openbare) functies te kunnen ontwikkelen aan de Moermanskkade. De plannen passen echter niet binnen de kaders van het bestaande bestemmingsplan, reden waarom een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is. Ten behoeve van de bestemmingsplanprocedure dient een aantal onderzoeken te worden uitgevoerd en één van deze onderzoeken heeft betrekking op de te verwachten verkeerskundige consequenties. Van Riezen & Partners heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd de verkeerskundige onderbouwing bij de bestemmingsplanwijziging op te stellen.

Als eerste stap zijn de mogelijkheden binnen het bestaande bestemmingsplan inzichtelijk gemaakt. Binnen de mogelijke bestemmingen voor deze kavel zorgt volgens CROW-publicatie 317 (Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie) een kantoor met baliefunctie voor de meeste verkeersgeneratie. Uit de berekeningen is gebleken dat binnen de huidige bestemming een bedrijf met commerciële dienstverlening maximaal ongeveer 1.900 ritten per etmaal kan generen.

Voor de nieuwe functie, het hotel, is uitgegaan van een minimale en maximale situatie, waarbij de minimale situatie een 1-sterhotel is en de maximale situatie een 5-sterrenhotel. Voor het 5-sterrenhotel ligt het maximaal aantal ritten op etmaalbasis op ongeveer 1.650 ritten. Uitgaande van de maximale waarden zit er dus ruim 200 ritten verschil tussen de huidige- en de herbestemming.

Opdrachtgever: Van Riezen & Partners

Jaar: 2017

Reconstructie Burgemeester Kasteleinweg Aalsmeer

Reconstructie Burgemeester Kasteleinweg Aalsmeer

In 2014 is de N201, de oostelijke omleiding rond Aalsmeer, voltooid. Deze nieuwe N201 zorgt ervoor dat de voormalige doorgaande route via de Burgemeester Kasteleinweg wordt ontlast van vooral doorgaand verkeer. De gemeente Aalsmeer is op dit moment bezig met het opstellen van een ontwerp van de oude doorgaande weg. In het ontwerp wordt voorzien in een centraal gelegen, vrijliggende busbaan voor busverkeer in twee richtingen. De meeste kruispunten met de aansluitende wegen zijn vormgegeven als rotonde. Voor de passage van de busbaan t.h.v. de kruispunten waren in eerste instantie twee basisvarianten uitgewerkt. In variant 1 werd de busbaan centraal over de rotonde gerealiseerd en variant 2 voorzag in een meer gangbare oplossing, waarbij het busverkeer op normale wijze gebruik maakt van de rotonde. De gemeente Aalsmeer heeft BVA Verkeersadviezen gevraagd beide vormgevingsvarianten te toetsen, specifiek op het aspect ‘verkeersveiligheid’.

 

Voor beide varianten is een uitgebreide analyse uitgevoerd, waarbij de beoordeling ten aanzien van verkeersveiligheid aan de hand van de “duurzaam-veilig”-principes is uitgevoerd. Daarnaast is bij de variantenstudie ook ingegaan op de prioriteit van het openbaar vervoer en afwikkeling van het overige verkeer. Tevens zijn voor beide varianten verbetervoorstellen uitgewerkt.

Ten aanzien van verkeersveiligheid is geconstateerd dat een oplossingen waarbij de bussen meerijden met het overige verkeer als veiliger beoordeelt moet worden dan een oplossing waarbij bussen via het middeneiland worden geleid.

Vanwege de wens om de bussen maximale prioriteit toe te kennen, heeft de gemeente samen met de provincie een voorkeur voor een oplossing waarbij de bussen over het middeneiland worden gevoerd. Een dergelijke oplossing kan alleen plaatsvinden indien aanvullende maatregelen worden getroffen. Als meest veilige oplossing worden verkeerslichten gezien.

Opdrachtgever: gemeente Aalsmeer

Jaar: 2015

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

Verkeerskundige ondersteuning gemeente Duiven

BVA Verkeersadviezen heeft gedurende 2 jaar de gemeente Duiven ondersteund bij de uitvoering van verkeerskundige vraagstukken. In eerste instantie enkel op afroep en vervolgens circa anderhalf jaar op detacheringsbasis. Wij proberen hierin maatwerk te leveren. Onze contracten zijn dan ook heel flexibel in te richten door de klant. Is detachering niet meer nodig, dan kan een contract per direct opgezegd worden.