Categorie archieven: Geen categorie

Verkeersstudie Plan Bolster

Plan Bolster in Zwolle zet een transitie in van bedrijvigheid naar een duurzame woonomgeving. Dit leidt tot een veranderde mobiliteit in het gebied. Auto- en fietsbewegingen van en naar het tankstation, het autoreparatiebedrijf en de kringloopwinkel maken plaats voor verplaatsingen van bewoners en bezoekers van de circa 140 nieuwe woningen. BVA voert een onderzoek uit naar de verkeerskundige effecten van deze transitie.

De studie werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met VanWonen en de gemeente Zwolle, waarbij wij intensief hebben samengewerkt om ervoor te zorgen dat alle aspecten van de verkeers- en parkeersituatie grondig werden geanalyseerd en in kaart gebracht.

Onze werkzaamheden omvatten een uitgebreide parkeerbalans, waarbij we de huidige en toekomstige parkeerdruk hebben geëvalueerd. Daarnaast hebben we een verkenning uitgevoerd naar de verkeersstromen in het gebied, waarbij we zowel de huidige situatie als de verwachte veranderingen als gevolg van de nieuwe ontwikkelingen inzichtelijk hebben gemaakt.

Deze opdracht benadrukt onze expertise en toewijding om bij te dragen aan duurzame en goed geplande stedelijke ontwikkelingen. De uitkomsten van onze studie zullen worden gebruikt om de verdere planning en ontwikkeling van het gebied te ondersteunen, met als doel een evenwichtige en goed functionerende verkeers- en parkeersituatie te waarborgen.

Parkeerplan centrum en spoorzone Nijverdal

In de afgelopen 10 à 15 jaar heeft Nijverdal aanzienlijke veranderingen ondergaan op het gebied van mobiliteit en ruimtelijke inrichting. Een belangrijke mijlpaal was de realisatie van de Salland-Twentetunnel, die de kwaliteit van de spoorzone en het stadscentrum aanzienlijk verbeterde. De gemeente Nijverdal heeft ook ambitieuze plannen voor de komende jaren, waaronder de bouw van honderden woningen, een nieuw stationsgebied met een HUB, de verplaatsing van delen van Koninklijke Ten Cate, en de ontwikkeling van een nieuwe schoolcampus. Deze grootschalige projecten vereisen een herziening van het parkeerbeleid om ervoor te zorgen dat het effectief aansluit bij de toekomstige ontwikkelingen.

Het opstellen van het nieuwe parkeerplan voor het centrum en de spoorzone van Nijverdal begint met een gedetailleerde startnotitie. Deze notitie is een objectief en feitelijk document dat alle essentiële informatie bevat voor de verdere uitwerking van het parkeerbeleid. Daarna wordt in nauwe samenwerking met belangengroepen, inwoners, het college en de raad een parkeervisie op hoofdlijnen ontwikkeld. Gezamenlijk formuleren we de ambities en speerpunten voor het parkeren in het centrum en de spoorzone, zowel voor fietsen als auto’s, met een focus op de komende 10 tot 15 jaar.

Tot slot wordt een integraal uitvoeringsprogramma opgesteld. Dit programma omvat concrete acties, maatregelen en onderzoeken, en fungeert als duidelijk toetsingskader voor inwoners en ontwikkelaars. Gedurende het gehele proces is er intensieve samenwerking met de gemeente, directe stakeholders en inwoners, onder andere via een interne werkgroep, klankbordgroep, digitale enquêtes en informatieavonden.

Heeft uw gemeente of organisatie ook behoefte aan een herziening van het parkeerbeleid of andere mobiliteitsvraagstukken? Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar om u te ondersteunen met onze expertise en ervaring.

Integrale Visie Verkeersveiligheid Fryslân

Wij werken momenteel aan de ontwikkeling van de integrale visie verkeersveiligheid voor de provincie Fryslân. Deze visie heeft tot doel om ook de komende jaren structurele verbeteringen in de verkeersveiligheid tot stand te brengen.

Het proces dat we hiervoor hebben doorlopen, omvat een brede samenwerking en afstemming met diverse betrokken partijen. We hebben meegedraaid met de participatiecyclus georganiseerd door adviesbureau’s Noordtij en Brain Fuel waarin maatschappelijke partners, wegbeheerders, en andere stakeholders actief betrokken waren. Gedurende dit proces hebben we tijdens de verschillende expertbijeenkomsten veel nieuwe inzichten opgedaan en meegenomen bij het formuleren van het nieuwe beleidsdocument om gezamenlijke toekomstvisie te ontwikkelen .

We werken vanuit een raamwerk van drie pijlers: verkeerssysteem op orde, zeker en met vertrouwen onderweg, en betrokken en aandachtige weggebruikers. Deze pijlers vormen in de toekomst de basis voor de meerjaren uitvoeringsprogramma’s die gericht zijn op continue verbetering en aanpassing aan nieuwe ontwikkelingen.

Het uiteindelijke rapport zal een strategisch kader bieden voor de verkeersveiligheidsinitiatieven van 2026 tot 2040, met als doel een veilige omgeving voor alle weggebruikers in Fryslân te creëren.

Verkeersstudie Gerard Doustraat

De Gerard Doustraat, gelegen tussen de Graaf Ottosingel en de Den Elterweg (N348) in Zutphen, is een belangrijke verkeersader binnen de wijk Waterkwartier. De weg fungeert als een belangrijke verbindingsroute tussen het centrum van Zutphen en de N348. Daarnaast speelt de Gerard Doustraat een cruciale rol in het ontsluiten van de aangrenzende woonstraten. De gemeente  vroeg aan ons op welke wijze de verkeersveiligheid ook in de toekomst geborgd kan worden.

Bij de verkeersstudie is de huidige verkeerssituatie geanalyseerd, waarbij data-analyse en veldonderzoek zijn ingezet om een compleet beeld te krijgen van de verkeersstromen, snelheden en knelpunten. Hierbij is ook gekeken naar de verkeersveiligheid, de snelheidsovertredingen en het gebruik van de weg door fietsers en gemotoriseerd verkeer.

Op basis van de bevindingen zijn er verschillende aanbevelingen gedaan, waaronder het verlagen van de snelheid, het verbeteren van kruispunten en het aanleggen van fietsvoorzieningen. Deze aanbevelingen zullen verder onderzocht worden en, waar mogelijk, geïmplementeerd worden om de verkeerssituatie op de Gerard Doustraat te verbeteren. Het uiteindelijke doel is om de Gerard Doustraat veiliger en gebruiksvriendelijker te maken voor alle verkeersdeelnemers.

Bijeenkomst “Visies op leefbaarheid, bedrijvigheid en mobiliteit in het centrumgebied Alkmaar”

Op 31 januari organiseerde stichting ANIMO uit Alkmaar een bijeenkomst “Visies op leefbaarheid, bedrijvigheid en mobiliteit in het centrumgebied”. De bijeenkomst stond onder leiding van Twan Huys. Zo’n 80 personen waren aanwezig bij de bijeenkomst, waaronder ambtenaren, raadsleden van vele fracties, personen uit het bedrijfsleven, vertegenwoordigers van bewonersorganisaties en geïnteresseerde burgers. Melvine Ruigrok was een van de sprekers en geïnterviewden tijdens de avond. Hij gaf een toelichting op de verkeersvisie die BVA Verkeersadviezen in opdracht van ANIMO heeft geschreven voor de stad Alkmaar. We kijken terug op een zeer geslaagde avond.

(klik op de afbeelding voor meer info)

 

 

Verhuisd

Per 1 februari 2024 zijn wij verhuisd naar een nieuwe locatie in Zwolle. Nog steeds op wandelafstand van het station en op nog geen 5 minuten vanaf de A28.

Adres:
BVA Verkeersadviezen
Kantoorgebouw bijHanz
Hanzeplein 11-27
8017 JD Zwolle
info@bvaverkeer.nl

Parkeerbalans plan Veldzicht in Zetten

Nieuwbouw ontwikkelingen vragen veelal om een zorgvuldige verkeerskundige onderbouwing. BVA Verkeersadviezen is door Mecus Planontwikkeling gevraagd de verkeerskundige onderbouwing op te stellen t.b.v. plan Veldzicht in Zetten. Dit plan bevat de realisatie van in totaal 49 woningen. Bijzonder aan het project is dat het gaat om een mix aan sociale huurwoningen voor diverse doelgroepen en woningen die gerealiseerd worden door CPO partijen die op basis van Duurzaam Wonen zelf de woningen realiseren. De verwachting is dat het autobezit van deze partijen gering is, en dat daardoor de geldende parkeernormen niet goed aansluiten bij het plan. Wij leveren dan ook een onderbouwing op maat, welke bestaat uit:

  • Een realistisch parkeerscenario uitgaande van onderbouwd lager autobezit en toepassen van dubbelgebruik;
  • Een berekening van de parkeerbehoefte conform de geldende parkeernormen van de gemeente Overbetuwe;
  • Een verkeerskundige toets van het ruimtelijk plan op het aspect parkeren voor beide onderzochte scenario’s.

In een korte tijdsperiode hebben wij een heldere onderzoeksnotitie opgesteld waarin de parkeerbalans is opgesteld en onderbouwd.

Verkeersonderzoek kerstshow Intratuin Duiven

De kerstshow van Intratuin Duiven trekt ieder jaar heel veel bezoekers. Zo veel zelfs dat het wegennet op bepaalde momenten lijkt vast te lopen. In opdracht van de gemeente Duiven onderzoeken wij op welke manier het gebied in de toekomst beter bereikbaar gehouden kan worden. Dronebeelden en eigen observaties gedurende de piekdagen moeten leiden tot een weloverwogen advies ten aanzien van de verkeerscirculatie, het gebruik van parkeerterreinen en de wijze van verkeersmanagement.

Mobiliteitsplan Lochem

Samen met BVA Verkeersadviezen werkt de gemeente Lochem aan een nieuw mobiliteitsplan. Met het mobiliteitsplan beschikt de gemeente Lochem straks weer over een actuele en robuuste visie op mobiliteit. We richten ons op een periode van tien jaar. Naast de visie werken we ook toe aan een breed gedragen uitvoeringsprogramma voor de komende twee tot vier jaar. Kern van het mobiliteitsplan wordt gevormd door de participatie met de omgeving. Eerst door gezamenlijk de huidige stand van zaken te beoordelen en aandachtspunten te benoemen, en daarna door samen na te denken over de na te streven doelen en ambities op het gebied van mobiliteit.

Succesvolle second opinion voor N65 Vught

N65

Naast het realiseren van de verdiepte ligging van de spoorlijn door de kern worden er ook aanpassingen voorzien aan de N65. Met betrekking tot laatstgenoemde weg wordt een aantal aansluitingen ter hoogte van de kern Vught gewijzigd. De maatregelen zoals beschreven staan bekend onder de naam VKA+ variant (VoorKeursAlternatief +). Het is evident dat het wijzigen van de verkeersstructuur gevolgen heeft voor de routevorming van verkeer en het verkeersaanbod op aanpalende wegen. Door verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng is een aantal verkeersmodelberekeningen uitgevoerd waaruit blijk dat de intensiteitstoename binnen de kern Vught als gevolg van de voorgenomen maatregelen aan de N65 zich met name manifesteert op de Helvoirtseweg.

Tegen deze sterke verkeerstoename is in de bestemmingsplanprocedure een aantal zienswijzen ingediend, waaronder door de bewoners van de Helvoirtseweg en omliggende straten. Ter ondersteuning hiervan heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van Snijders Advocaten een uitgebreide second opinion uitgevoerd, waarin overwegend wordt ingegaan op de (gebrekkige) onderbouwing van de gevolgen van de VKA+ variant voor het interne wegennet van Vught, waar dus sprake is van een sterke verkeerstoename. De rechter is het hier mee eens en vraagt om een betere onderbouwing en afweging van de plannen.

Naast het uitvoeren van een second opinion heeft BVA Verkeersadviezen zich ook ingezet in het uitwerken van alternatieven om de verkeersleefbaarheid in de omgeving wel te waarborgen.