Categorie archieven: Nieuws

Fryslân maakt zich klaar voor de mobiliteit van morgen

De provincie Fryslân werkt aan een vernieuwd Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) 2.0, dat richting geeft aan het mobiliteitsbeleid tot 2050 en aansluit op de Provinciale Omgevingsvisie. BVA Verkeersadviezen is betrokken bij dit traject en ontwikkelt momenteel de startnotitie die als fundament dient voor toekomstige keuzes, scenario’s en sturingsprincipes om te komen tot een nieuw RMP.

Door gebruik te maken van de sprint-methode worden de verschillende onderdelen van de startnotitie snel en efficiënt uitgewerkt. In korte tijd werken we toe naar een breed gedragen document waarin demografische trends, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en de Friese identiteit in relatie tot mobiliteit samenkomen. BVA denkt actief mee over de ontwikkelrichtingen van het nieuwe mobiliteitsprogramma en zorgt ervoor dat inhoud en proces elkaar versterken.
Met deze bijdrage levert BVA een strategische impuls aan het mobiliteitsbeleid van Fryslân. Niet alleen door inhoudelijke expertise, maar ook door het verbinden van visie en proces. Zo helpen we mee aan een toekomstbestendige mobiliteit in de provincie.

Verkeersadvies gemeente Montferland

Sinds april 2025 ondersteunt BVA de gemeente Montferland via een meerjarig raamcontract met verkeerskundig advies. Dit contract stelt ons in staat om snel en effectief te schakelen bij uiteenlopende verkeersvraagstukken. Van het opstellen en publiceren van verkeersbesluiten tot het uitvoeren van verkeersonderzoek en het adviseren bij complexe situaties: we denken mee, ontwerpen en toetsen op haalbaarheid én draagvlak.

In het eerste halfjaar hebben we al diverse bijdragen geleverd, waaronder:

  • Advies over de verkeerssituatie bij Waverlo in Didam;
  • Ontwerpvoorstellen voor de inrichting van de Emerikseweg;
  • Een risicoanalyse ten behoeve van de landelijke SPV-subsidieaanvraag;
  • Duidelijkheid over de bebording van de bebouwde kom in Stokkum;
  • Meedenken over maatregelen tegen sluipverkeer in Didam.

Kortom: BVA staat de gemeente Montferland bij met praktisch, deskundig en toekomstgericht verkeersadvies. We staan klaar wanneer de eigen afdeling net wat extra mankracht nodig heeft.

Mobiliteitsplan Lochem

Samen met BVA Verkeersadviezen werkt de gemeente Lochem aan een nieuw mobiliteitsplan. Met het mobiliteitsplan beschikt de gemeente Lochem straks weer over een actuele en robuuste visie op mobiliteit. We richten ons op een periode van tien jaar. Naast de visie werken we ook toe aan een breed gedragen uitvoeringsprogramma voor de komende twee tot vier jaar. Kern van het mobiliteitsplan wordt gevormd door de participatie met de omgeving. Eerst door gezamenlijk de huidige stand van zaken te beoordelen en aandachtspunten te benoemen, en daarna door samen na te denken over de na te streven doelen en ambities op het gebied van mobiliteit.

Deskundige mobiliteit voor commissie voor de m.e.r.

Peter Kroeze is al vele jaren lid van de commissie voor de m.e.r., als deskundige voor mobiliteit, verkeer en vervoer. Recentelijk adviseerde hij o.a. over de bereikbaarheid van Zeeburgereiland in Amsterdam, de randweg Klaaswaal, de bereikbaarheid van de ontwikkellocatie Binckhorst (Den Haag) en de inrichting van de Merwede Kanaalzone in Utrecht.

https://www.commissiemer.nl/adviezen/3536

Geautomatiseerde kruispunttellingen en observaties met Scout

De adviseurs van BVA Verkeersadviezen baseren hun adviezen en beleidsplannen altijd op gedegen onderzoek, verkeersprognoses en/of de analyse van (big-)data. Hierbij brengen wij de mobiliteits- en verkeerspatronen terug naar de essentie. Ten behoeve van verkeersonderzoeken beschikken wij sinds enkele maanden over Scout videocamera’s van MioVision. Met deze camera’s kunnen wij naast de gebruikelijke conflictobservaties ook snel en betrouwbaar geautomatiseerde kruispunttellingen uitvoeren. Eén dag, 1 week of een maand observeren / tellen / classificeren, is geen probleem voor onze Scout connected camera. U ontvangt snel overzichtelijke rapportages met heldere informatie over de verkeersstromen. Geïnteresseerd in onze dienstverlening met de Scout camera? Neem contact op met Jan Haveman.

 

 

BVA Verkeersadviezen wint prijsvraag ’30 km, goed idee’

Dinsdag 14 april maakte wethouder Lot van Hooijdonk de winnaars bekend van de prijsvraag ’30 km, goed idee’! Zij deed dit tijdens een online bijeenkomst van Wijkplatform Overvecht. Ons plan ‘Asfaltbreuk Overvecht’ is de winnaar geworden van deze prijsvraag voor een verkeersveiliger Overvecht.

De inzending van BVA Verkeersadviezen (samen met buro Hollema) heet “Asfaltbreuk” en kenmerkt zich door het opruimen van (kleine stukjes) asfalt op strategische punten en dit te vervangen door halfverhardingen en stroken met gras, bomen, groen en bloemperken. Materialen die daarbij worden gebruikt zijn herbruikbaar en bestaan uit gerecycled kunststof. De maatregelen dragen o.a. bij aan het creëren van meer ruimtelijke kwaliteit, het voorkomen van hittestress en verdroging, aan overbelasting van het rioolstelsel bij hevige regenbuien, aan meer biodiversiteit en aan een veiliger, prettiger en groenere buurt, waar de lange en brede dreven worden onderbroken en hoge snelheden worden voorkomen. Een samenvatting van ons plan “Asfaltbreuk” vindt u hier .

Asfaltbreuk Overvecht samenvatting

Wij zijn supertrots dat wij ons plan nu samen met de bewoners van Overvecht verder mogen uitwerken tot een concreet maatregelenplan.

 

BVA Verkeersadviezen genomineerd in prijsvraag “30 km, goed idee”

In een door de gemeente Utrecht uitgeschreven prijsvraag om te komen tot effectieve, goedkope en snel uitvoerbare 30 km-maatregelen in de wijk Overvecht, is BVA Verkeersadviezen één van de geselecteerde bureaus waar bewoners op kunnen stemmen. De gemeente ontving meer dan 100 inzendingen van zowel bewoners als bureaus. Bewoners kunnen nu stemmen op beide categorieën, waarna later een top 3 van bureaus en een top 5 van bewoners-inzendingen bekend wordt gemaakt.

De inzending BVA Verkeersadviezen (samen met buro Hollema) heet “Asfaltbreuk” en kenmerkt zich door het opruimen van (kleine stukjes) asfalt op strategische punten en dit te vervangen door halfverhardingen en stroken met gras, bomen, groen en bloemperken. Materialen die daarbij worden gebruikt zijn herbruikbaar en bestaan uit gerecycled kunststof. De maatregelen dragen o.a. bij aan het creëren van meer ruimtelijke kwaliteit, het voorkomen van hittestress en verdroging, aan overbelasting van het rioolstelsel bij hevige regenbuien, aan meer biodiversiteit en aan een veiliger, prettiger en groenere buurt, waar de lange en brede dreven worden onderbroken en hoge snelheden worden voorkomen. Een samenvatting van ons plan “Asfaltbreuk” vindt u hier .

Asfaltbreuk Overvecht samenvatting

Parkeerstudie Ouder-Amstel

BVA Verkeersadviezen heeft van de gemeente Ouder-Amstel opdracht gekregen om een parkeerstudie uit te voeren in de wijk Tuindorp in Ouderkerk aan de Amstel. In de afgelopen jaren hebben zich in deze wijk een aantal ruimtelijke ontwikkelingen voorgedaan. Bij het inrichten van de openbare ruimte is destijds een aangescherpte parkeernorm toegepast die afgestemd was op de doelgroep in kwestie. Na de bouw kwamen er signalen bij de gemeente binnen dat er sprake was van een te hoge parkeerdruk. Nu er weer nieuwe projecten op stapel staan, wil de gemeente borgen dat deze projecten niet tot aanvullende overlast gaan zorgen.

BVA Verkeersadviezen heeft er voor gekozen een parkeeronderzoek uit te voeren waarbij tevens de kentekens van de geparkeerde voertuigen zijn genoteerd. Het combineren van een parkeeronderzoek met kentekenregistratie en de gegevens van de RDW heeft ons meer inzicht gegeven in het parkeergedrag van de huidige bewoners en of er daadwerkelijk sprake is van een te hoge parkeerdruk. Het parkeeronderzoek is ook gebruikt om de geldende parkeernormen te beoordelen en om onderbouwd te kiezen voor het toepassen van een afwijkende parkeernorm. Het resultaat is een parkeerbalans die zo goed mogelijk de toekomstige parkeerbehoefte en restcapaciteit in het gehele woongebied inzichtelijk maakt. Het onderzoek laat zien dat door het slim inzetten en combineren van onderzoekstechnieken zonder grote extra investeringen snel betrouwbare parkeerprognoses opgesteld kunnen worden.

3D-simulatie vrachtverkeer in garage

MRP Development is bezig met een nieuwe woonontwikkeling tegenover het Amstelstation in Amsterdam. Het project voorziet in de realisatie van 200 duurzame huurwoningen en op souterrain- en straatniveau zullen verschillende commerciële voorzieningen komen. Een belangrijk onderdeel van het plan betreft de inpandige distributiezone voor de commerciële voorzieningen. BVA Verkeersadviezen is gevraagd de toegankelijkheid van de expeditie te beoordelen. BVA heeft hiervoor adaptieve 3D-simulaties ontwikkeld met het softwareprogramma AutoTURN Pro. Ook voor complexe ruimtelijke situaties zijn wij zodoende in staat een zorgvuldig advies te geven over de haalbaarheid van een ontwerp.

Dashboard Bereikbaarheid Zuidas

BVA Verkeersadviezen heeft in opdracht van de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas een dashboard ‘bereikbaarheid’ ontwikkeld. http://vanatotzuidas.nl/dashboard/

De Taskforce Bereikbaarheid Zuidas spant zich in om de kwaliteit van de bereikbaarheid blijvend te monitoren zodat gericht verbetermaatregelen genomen kunnen worden. Gegevens vanuit verschillende bronnen over de bereikbaarheid van de auto, het openbaar vervoer en de fiets zijn door ons in één omgeving samengebracht. TomTom-data, resultaten van mobiliteitsenquêtes, sociaal economische gegevens, etc. In de bereikbaarheidsmonitor volgen wij vooral de ontwikkeling van de reistijden van de verschillende modaliteiten en de waardering die werknemers zelf geven aan hun bereikbaarheid.

Naarmate er meer databronnen over de bereikbaarheid beschikbaar komen, groeit ook de informatie van het dashboard. BVA Verkeersadviezen heeft het dashboard ontwikkeld en verzorgt het beheer van de in het dashboard samengebrachte gegevens.

 

Taskforce Bereikbaarheid

De Zuidas is dé internationale toplocatie van Nederland, een grootstedelijk duurzaam centrumgebied dat ook de komende jaren nog volop in ontwikkeling is. Een goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten is cruciaal en deze hangt samen met de aard van de locatie: een hoog stedelijk centrummilieu waar wonen, werken en recreëren samen komen.

Om de bereikbaarheid van de Zuidas ook in de toekomst te garanderen is samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven essentieel. Deze samenwerking vindt plaats in de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas. De bedrijven en organisaties die samenwerken in deze Taskforce zijn ABN AMRO, VU, VUmc, RAI Amsterdam, ORAM, CBRE, WTC, Vesteda, AkzoNobel, Houthoff Buruma, Accenture, Deloitte, OVG Real Estate, Gemeente Amsterdam Zuidas en de projectorganisatie Zuidasdok.