Categorie archieven: Geen categorie

Veiligheidsanalyse kruispunten Midden-Drenthe

Datum: 15/06/2015

Wij voeren een veiligheidsanalyse uit van kruispunten in de gemeente Midden Drenthe . Deze gemeente is van plan een viertal onveilige locaties te reconstrueren langs het Oranjekanaal. Buro Hollema is door de gemeente gevraagd voor de locaties een herinrichtingsplan op te stellen. Omdat het verbeteren van de verkeersveiligheid een belangrijk aspect is, is BVA verkeersadviezen hierbij betrokken. Wij doen een analyse van de verschillende locaties en denken mee in de zoektocht naar de meest gewenste, effectieve en kostenefficiënte maatregelen. De opdracht is vormgegeven als een verkeersveiligheidsaudit met Peter Kroeze als gecertificeerd verkeersveiligheidsauditor.

Fietsnota Epe

Datum: 05/11/2012

In opdracht van de gemeente Epe hebben wij een fietsnota opgesteld. Deze nota heeft in nauwe samenwerking met de Fietsersbond afdeling Epe vorm gekregen. Het doel van deze nota was enerzijds om een sluitend toekomstvast netwerk te verkrijgen, dat aansluit op het regionale fietsnetwerk en de recreatieve knooppuntroutes. De fietsnota bevat naast het gewenste netwerk, waarbij onderscheid is gemaakt in primaire en secundaire routes (zowel utilitair als recreatief), ook de knelpunten op deze routes en een bijbehorend maatregelenpakket. Hierbij is gekozen voor een pragmatische aanpak en prioritering. Dit betekent dat voor de komende jaren alleen de maatregelen zijn opgenomen die de zeer ernstige knelpunten oplossen. Bij de overige gewenste maatregelen heeft vooral de (mate van co) financiering een rol gespeeld bij de prioritering. Tevens is maximaal aangesloten bij werkzaamheden die de komende jaren op de betreffende routes vanuit ander perspectief (riolering, onderhoud, overdracht) plaats zullen vinden.

Bestemmingsplan Nijkerkerveen

Datum: 26/09/2013

De gemeente Nijkerk is bezig met het opstellen van het bestemmingsplan voor een nieuwe woonwijk in Nijkerkerveen (Nijkerkerveen deelplan 2 fase 1). Ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing van het plan voeren wij in opdracht van de gemeente een onderzoek uit dat bestaat uit meerdere onderdelen. Het onderzoek bestaat uit het berekenen van de verkeersgeneratie voor het plangebied, het in beeld brengen van de consequenties voor de belasting van het bestaande wegennet in de (directe) omgeving van het plangebied en het uitvoeren van een akoestisch onderzoek. Het laatste onderzoek is een wettelijke verplichting voortkomend uit de Wet geluidhinder.

 

Hoe de intensiteiten in de directe omgeving van het plangebied gaan veranderen, is bepaald met behulp van het verkeersmodel van de gemeente Nijkerk, waarin de ontwikkeling van de woonwijk is ingebracht. De gewijzigde intensiteiten dienen tevens als input voor het akoestische onderzoek. Het akoestisch onderzoek moet aantonen of de realisatie van de woonwijk valt binnen de wettelijke kaders ten aanzien van het wegverkeerslawaai. Hierbij wordt aandacht besteed aan de geluidbelasting op de gevels van de nieuw te realiseren woningen en aan de geluidbelasting op de gevels van de bestaande woningen, waarop een wijziging ten gevolge van de realisatie van de wijk mag worden verwacht. Indien blijkt dat de voorkeursgrenswaarde voor de geluidbelasting op de gevels van de bestaande en/of nieuwe woningen wordt overschreden, dan dienen de effecten van geluidreducerende maatregelen inzichtelijk te worden gemaakt.

Advies profiel Dorpsstraat

Datum: 21/08/2014

De Dorpsstraat in Heerde is de belangrijkste winkelstraat in het dorp. Op deze weg geldt éénrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer, met een informele fietsstrook in de tegenrichting. De gemeente wil de straat opnieuw inrichten en wil weten welke breedte minimaal nodig is om het fietsverkeer in beide richtingen veilig te kunnen afwikkelen. BVA Verkeersadviezen werd gevraagd hierover te adviseren. Wij tekenen voor de meest kritieke plekken een aantal profielen, waarbij we steeds rekening houden met de benodigde verkeersruimte voor de verschillende weggebruikers (fietsers, personenauto’s, bevoorradingsverkeer). Op basis hiervan krijgt de gemeente inzicht in de mogelijkheden om de ruimte voor het winkelend publiek te optimaliseren zonder al te grote concessies te doen aan de verkeersveiligheid.

Effecten inperken parkeervoorzieningen centrum Elspeet

Datum: 08/07/2015

De gemeente Nunspeet heeft behoefte aan een betrouwbaar en actueel inzicht in het huidige gebruik van de parkeervoorzieningen. Daarnaast wil men inzicht in de kwaliteit van het parkeren indien de parkeercapaciteit wordt teruggebracht met circa 90 parkeerplaatsen. Het gaat daarbij om inzicht in de capaciteit, de bezettingsgraden en de parkeerduur op de maatgevende momenten op de verschillende locaties in het centrumgebied van Elspeet. BVA Verkeersadviezen heeft het benodigde parkeeronderzoek verzorgd en de effecten van de toekomstige situatie in beeld gebracht. Hiermee kan ervoor worden gezorgd dat de parkeervraag en het parkeeraanbod nu en in de toekomst met elkaar in balans zijn. Het eindrapport vormt een goede onderbouwing voor de verdere (ruimtelijke) planvorming voor het centrumgebied van Elspeet.

Ontsluitingsstructuur bedrijventerrein H2O

Datum: 05/11/2012

De gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek (H2O) zijn gezamenlijk bezig met het ontwikkelen van een bedrijventerrein in de zuidelijke oksels van de A28 en de A50. Hoewel de ligging van de terreinen anders doet vermoeden is de ontsluiting naar het hoofdwegennet lang niet optimaal. De dichtstbij gelegen aansluitingen zijn die van Wezep op de A28 en de aansluiting Zwolle-Zuid op dezelfde autosnelweg. De aansluiting op de A50 (Hattem en Heerde) laat te wensen over. Deze aansluitingen zijn alleen te bereiken via ondergeschikte (lokale) wegen. De bereikbaarheid van de aansluitingen op de A28 is redelijk tot goed te noemen. Echter de capaciteit van deze aansluitingen is onvoldoende om het (huidige) verkeersaanbod te kunnen verwerken. Het vergroten van de afwikkelcapaciteit op beide locaties is niet eenvoudig mogelijk. Dit betekent dat alleen grootschalige (en zeer kostbare) ingrepen de situatie kunnen verbeteren. In opdracht van de drie gemeenten zijn wij bezig met het bepalen van de noodzakelijke maatregelen. Hierbij richten wij ons niet alleen op de bestaande aansluitingen, maar worden ook nieuwe aansluitingen niet uitgesloten. Met behulp van dynamische modelsimulaties wordt de afwikkelingskwaliteit van de verschillende ontsluitingsvarianten inzichtelijk gemaakt. Naaste afwikkeling komen ook de milieueffecten (geluid en luchtkwaliteit) in deze studie aan bod. Het doel van deze studie is om te komen tot een optimale ontsluitingsstructuur voor zowel de woonkernen als het bedrijventerrein H2O.

Hoogwatergeul IJssel

Datum: 25/10/2013

Een van de projecten die in het kader van Ruimte voor de Rivier wordt gerealiseerd is de Hoogwatergeul Wapenveld-Veessen. De hoogwatergeul wordt ter hoogte van Veessen parallel aan de IJssel aangelegd en zal bij (zeer) hoogwater met de IJssel gaan meestromen om op deze manier de waterstanden in de IJssel te verlagen en wateroverlast te voorkomen. Als de hoogwatergeul gaat meestromen, ontstaat tussen de hoogwatergeul en de IJssel een soort eiland, dat nog via twee bruggen te bereiken is. In het verleden hebben wij aan de hand van het opstellen van bereikbaarheids-isochronen bepaald welke effecten dit heeft op de aanrijtijden van de hulpdiensten. Mede op basis hiervan is gekozen voor de vormgeving die de komende jaren zal worden uitgevoerd. Inmiddels is het project in een vergevorderd stadium en is opdracht verleend om tot uitvoering over te gaan. Door het waterschap Vallei en Veluwe zijn wij gevraagd voorafgaand en tijdens de uitvoering alle stappen in dit traject verkeerskundig te toetsen. Wij toetsen daarbij de wijze waarop de aannemer de eisen uit de vraagspecificatie vertaalt naar het uiteindelijke en definitieve ontwerp.

Uitwerking varianten Nieuwveenselanden-N375

Datum: 30/09/2014

Onlangs hebben wij in opdracht van de gemeente Meppel een aantal mogelijke vormen van de aansluiting Nieuwveenselanden-N375 globaal uitgewerkt en beoordeeld. Hierbij hebben wij niet alleen gekeken naar verkeerskundige aspecten (afwikkeling, verkeersveiligheid etc), maar ook naar stedenbouwkundige/landschappelijke effecten, de impact op natuur en milieu en de kosten van diverse varianten.

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten is BVA nu gevraagd een vervolgstudie uit te voeren naar de meest optimale vormgeving van de aansluiting Nieuwveenselanden-N375. De studie moet in meer detail duidelijkheid geven over de mate van afwikkeling in verschillende situaties en de robuustheid van de oplossing. Aspecten die tevens een rol spelen in de afweging zijn de ruimtebehoefte, realiseringskosten en de inpasbaarheid van de fietsroute tussen Nijeveen/Nieuwveenselanden en het centrum van Meppel. Voor deze studie werken wij onder meer het verkeerskundig ontwerp voor een drietal varianten nader uit en voeren wij statische en dynamische modelberekeningen met de bijbehorende analyses uit.

Telprogramma Nijkerk 2015 – met fietstellingen

Datum: 17/07/2015

BVA Verkeersadviezen voert sinds 2009 voor de gemeente Nijkerk een telprogramma uit om de verkeersafwikkeling en het gedrag van verkeer te monitoren. Dit jaar hebben we aanvullend ook (zowel mechanisch als visueel) fietstellingen uitgevoerd. Daarbij ging het om de belangrijkste fietsstromen op een 17-tal locaties.

De resultaten worden middels een door BVA ontwikkelde webapplicatie gepresenteerd op basis van een Google Maps overzichtskaart. Door een klik op een van de telpunten op de kaart wordt informatie weergegeven over dit telpunt, zoals de intensiteiten over de verschillende jaren, wegdektype, foto etc. Ook andere onderzoeksresultaten kunnen door middel van de applicatie worden gepubliceerd (bijvoorbeeld parkeeronderzoeken, kentekenonderzoeken, visuele tellingen etc.)

Verkeersbesluiten diverse afsluitingen van wegen in Heerde

Datum: 08/11/2012

De gemeente Heerde is van plan een aantal (ondergeschikte) wegen in het buitengebied af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Deze behoefte komt voort uit oneigenlijk gebruik van deze wegen, wat leidt tot hinder en verkeersonveiligheid. Naast fysieke maatregelen die moeten worden getroffen, moeten ook verkeersbesluiten worden opgesteld. De gemeente Heerde heeft ons gevraagd deze verkeersbesluiten op te stellen. En daarbij ook het overleg met alle belanghebbenden te voeren, opdat draagvlak voor de maatregelen ontstaat en optimaal rekening wordt gehouden met de wensen van de direct betrokkenen.