Categorie archieven: Geen categorie

Verkeersveiligheid Oldebroek West

Datum: 07/09/2015

Aan de westzijde van de kern Oldebroek wordt momenteel de woonwijk Oldebroek-West II gerealiseerd. In Fase 2 en 3 van de ontwikkeling van deze wijk wordt de ‘wijkontsluitingsweg’ De Hagen overgestoken. De Hagen vormt nu nog een soort randweg rond en deels door de wijk, met een 30 km/uur regime. Nu de wijk groeit, vindt men deze weg steeds onveiliger worden. Dat komt onder meer doordat kinderen oversteken tussen de geparkeerde auto’s, doordat kruisingen onvoldoende zicht hebben en er te hard gereden wordt. Wij zijn gevraagd de gemeente te helpen de situatie te verbeteren, voordat de wijk nog verder groeit. We gaan hiervoor eerst ter plekke te kijken en het gebruik van de weg inventariseren. Met die input zullen we voor elk van de problemen één of meer mogelijke oplossingen uitwerken.

Tellen op 100 locaties in Nijkerk

Datum: 31/01/2013

Om de verkeersafwikkeling en het gedrag van verkeer te monitoren, wordt in de gemeente Nijkerk op een vast aantal locaties mechanisch geteld. BVA Verkeersadviezen voert deze tellingen al vanaf 2009 voor de gemeente Nijkerk uit en heeft ook voor 2013 hiervoor opdracht gekregen. Naast dit telprogramma wordt dit jaar voor het eerst ook een webapplicatie verzorgd waarop op basis van Google Maps een overzichtskaart wordt gepresenteerd. Middels een klik op de kaart telpunten wordt informatie weergegeven over dit telpunt, zoals de intensiteiten over de verschillende jaren, wegdektype, foto’s etc. Ook andere onderzoeksresultaten kunnen in de toekomst door middel van de applicatie worden gepubliceerd (bijvoorbeeld parkeeronderzoeken, kentekenonderzoeken, visuele tellingen enz.)

Sluipverkeer Kouwenaarsweg

Datum: 17/02/2014

De Kouwenaarsweg is een ondergeschikte weg ten zuiden van Vaassen die als sluiproute wordt gebruikt. Verkeer uit het zuidelijke deel van Vaassen gebruikt deze weg om naar Apeldoorn te rijden. Door de aanwonenden wordt de belasting van de weg als hinderlijk en onveilig ervaren. Daarnaast heeft het veelvuldige gebruik van de weg bermschade tot gevolg. Redenen voor de gemeente Epe om op zoek te gaan naar oplossingen voor dit probleem. BVA Verkeersadviezen is gevraagd een maatregelenpakket op te stellen om het sluipverkeer tegen te gaan en de bereikbaarheid van het buitengebied zoveel als mogelijk te garanderen. De aansluitingen van de ondergeschikte wegen op het hoofdwegennet hebben hierbij speciale aandacht.

Evaluatie parkeerschijfzone centrum Coevorden

Datum: 11/12/2014

In het begin van 2014 is het parkeerregime in het centrumgebied van Coevorden gewijzigd. In een deel van het centrum is een parkeerschijfzone van kracht geworden, waarin van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur maximaal 2 uur aaneengesloten mag worden geparkeerd. Doel van de doorgevoerde maatregelen is het bieden van meer ruimte aan (kort parkerende) winkelbezoekers. Wij hebben de effecten op straat door middel van een parkeerduuronderzoek enige tijd geleden al in beeld gebracht. De gemeente Coevorden heeft ons nu gevraagd de mening van ondernemers, bewoners en centrumbezoekers te achterhalen. Hiervoor hebben wij een enquête uitgevoerd onder de genoemde groepen. De bewoners en winkeliers zijn schriftelijk geënquêteerd en bij de bezoekers is een mondelinge enquête afgenomen. De resultaten uit het parkeeronderzoek en de enquête maken beide onderdeel uit van de evaluatie van de ingestelde parkeerschijfzone.

Parkeerbeleidsplan Gennep

Datum: 30/09/2015

Wij gaan de gemeente Gennep helpen bij het opstellen van een parkeerbeleidsplan. We streven daarbij niet naar hoogdravende beleidsverhalen, maar naar een concreet antwoord op de vragen van de gemeente. Zo is in de Gennepse situatie een sturend parkeerbeleid gericht op sterke beïnvloeding van vervoerwijzekeuze niet realistisch. Centrumbezoekers uit de kern zullen regelmatig de fiets gebruiken, vooral omdat het praktisch en snel is. Uit de omliggende kernen is de afstand al snel te groot. De auto pakken ligt dan voor de hand.

Het centrum van Gennep heeft een regionale functie. Daarvoor moet de autobereikbaarheid goed functioneren, dus goede parkeergelegenheid voor bezoekers (kort parkeren) op de juiste locatie met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Het aantal beschikbare plaatsen moet voldoende zijn om bezoekers te faciliteren, maar ook niet meer dan nodig. Het parkeerregime moet dit ondersteunen. Als het parkeerbeleid duidelijk is en effectief gericht op het beschikbaar houden van parkeerplaatsen, dan zal het op draagvlak bij bewoners en ondernemers kunnen rekenen. De participatie van bewoners en belanghebbenden loopt daarom als een rode draad door onze activiteiten heen.

Verkeersmodel Heerde

Datum: 21/03/2013

In de gemeente Heerde spelen in het centrum diverse plannen en ontwikkelingen. Het gaat hierbij om o.a. om de bouw van een Multifunctionele accommodatie (MFA), de herontwikkeling van de locatie van de oorspronkelijke gemeentewerf en wijzigingen in de verkeersstructuur en in de parkeersituatie. Daarnaast is er de wens van een verkeersluwer centrum van Heerde.

Om de verkeerskundige effecten van deze plannen inzichtelijk te maken, adviseren wij samen met ons zusterbedrijf Ligtermoet & Partners over de verkeersituatie en stellen wij een lokaal verkeersmodel op voor de kern Heerde. Dit verkeersmodel, dat mede is gebaseerd op een groot aantal door ons uitgevoerde verkeerstellingen op de wegen binnen de kern, vormt een hulpmiddel om de gevolgen van de voorgenomen ontwikkelingen op het wegennet vast te stellen. Aan de hand hiervan kunnen gefundeerde keuzes worden gemaakt voor het wel of niet uitvoeren van bepaalde ruimtelijke ontwikkelingen en verkeersmaatregelen.

Telprogramma Nijkerk 2014

Datum: 26/02/2014

Om de verkeersafwikkeling en het gedrag van verkeer te monitoren, wordt in de gemeente Nijkerk op een vast aantal locaties mechanisch geteld. BVA Verkeersadviezen voert deze tellingen al vanaf 2009 voor de gemeente Nijkerk uit en heeft ook voor 2014 hiervoor opdracht gekregen. De resultaten worden middels een door BVA ontwikkelde webapplicatie gepresenteerd op basis van een Google Maps overzichtskaart. Door een klik op een van de telpunten op de kaart wordt informatie weergegeven over dit telpunt, zoals de intensiteiten over de verschillende jaren, wegdektype, foto etc. Ook andere onderzoeksresultaten kunnen door middel van de applicatie worden gepubliceerd (bijvoorbeeld parkeeronderzoeken, kentekenonderzoeken, visuele tellingen etc.)

Amsterdam The Style Outlets in Sugar City

Datum: 05/01/2015

Tussen Amsterdam en Haarlem bestaan er in de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude plannen om het terrein van de voormalige suikerfabriek (CSM) te herontwikkelen en daarbij onder meer een groot outlet centre te ontwikkelen: Amsterdam The Style Outlets. Daarnaast komen er op het terrein (genaamd: Sugar City) o.a. kantoren, horeca, een casino en een grote supermarkt. Al deze ontwikkelingen samen leiden tot enkele tienduizenden bezoekers per week.

Vanwege de grote verkeerskundige impact van deze ontwikkelingen heeft de gemeente BVA Verkeersadviezen gevraagd de plannen in het kader van de te verlenen omgevingsvergunning aan de projectontwikkelaar op alle verkeerskundige aspecten te beoordelen en de gemeente te adviseren over de parkeerproblematiek en de verkeersafwikkeling.

Bereikbaarheid centrum Raalte

Datum: 14/10/2015

Ook in Raalte heeft de middenstand het niet makkelijk. Om de negatieve trend te keren is een lange-termijn visie voor het centrumgebied geformuleerd met daarin o.a. als thema ‘bereikbaarheid en parkeren verbeteren’. Voor het aspect ‘bereikbaarheid’ gaan wij nader onderzoek uitvoeren.

De belangrijkste onderzoeksvraag is wat de consequenties zijn van het weer openstellen van de Daggertsbrug voor gemotoriseerd verkeer. Deze brug is afgesloten vanwege verkeersveiligheid en milieu en er zijn alternatieve routes beschikbaar. Toch is het idee dat de bereikbaarheid van de oostzijde van het centrum te wensen overlaat. Wij zullen aangeven wat openstelling betekent voor milieu en verkeersveiligheid, wat er voor (civieltechnische) maatregelen nodig zijn en wat daarvan ongeveer de kosten zijn.

We plaatsen hiervoor eerst de opgave in perspectief. Wat is goede bereikbaarheid? Moet daarvoor een centrumring per se gesloten zijn? Wat is er in de huidige situatie precies slecht en waarom? We organiseren onder andere een ronde-tafel bijeenkomst en koppelen onze bevindingen steeds terug aan het bestuur. Uiteindelijk werken we toe naar een afweging tussen de verschillende mogelijke maatregelen, waar het openstellen van de brug er slechts één van is. Met deze uitkomst kan Raalte verder.

Veldwerkonderzoek

Datum: 04/04/2013

Eén van de pijlers van BVA Verkeersadviezen is veldwerk (onderzoek en analyse). Voorbeelden hiervan zijn mechanische en/of visuele verkeerstellingen, herkomst- en bestemmingsonderzoeken en verkeersveiligheidsanalyses. Naast grootschalige onderzoeken zoals het gedurende zeven maanden op 100 verschillende locaties in Nijkerk mechanisch tellen, is BVA flexibel om kleinschalige projecten snel en adequaat uit te werken. Zo is recent in Nunspeet een kentekenonderzoek voor een klein gebied verricht; in Epe en Heerde is op meerdere locaties mechanisch en visueel geteld in het kader van advies en/of ontwerpprojecten. Daarnaast zijn voor specifieke locaties in de gemeente Spaarndam en Ommen verkeersveiligheidsanalyses uitgewerkt. Ook interesse? Neem dan contact met ons op.