Categorie archieven: Geen categorie

Spoedklus Amsterdam

Datum: 25/11/2013

Op maandag 4 november werden we gebeld door AKD advocaten of we op dinsdag 5 en woensdag 6 november in opdracht van een supermarkt een parkeerdrukonderzoek (parkeertelling) konden uitvoeren in de Eerste en Tweede van Swindenstraat in Amsterdam. Doordat we beschikken over een vaste groep van veldwerkers en BVA zich kenmerkt door slagvaardigheid en flexibiliteit konden we AKD van dienst zijn en lukte het om op beide dagen tussen 9.00 en 20.00 uur de parkeerdruk te registeren. In dezelfde week zijn ook de resultaten gerapporteerd.

Verkeersstudie Kanaaldijk Heerde

Datum: 08/10/2014

Het Apeldoorns Kanaal wordt al enige decennia niet meer gebruikt door de beroepsvaart en heeft in die zin geen functie meer. Ruim 10 jaar geleden is het idee opgevat om het kanaal weer bevaarbaar te maken, maar dan vooral voor de recreatieve vaart. Deze ambitie bleek destijds, mede vanwege de hoge kosten, te hoog gegrepen. Onlangs is het plan weer opgevat en is besloten te starten met het deel dat door de gemeenten Heerde en Hattem loopt. In de visie die is opgesteld krijgt het kanaal een eigen rol in het toeristisch perspectief en wordt het tegelijkertijd stevig ingebed in zijn omgeving. Het beperken van het autoverkeer op de Kanaaldijk, om het recreatieve fietsen aantrekkelijk te maken, is hierin een belangrijke factor.

De gemeente Heerde heeft aan BVA Verkeersadviezen gevraagd een maatregelenpakket op te stellen om de verkeerskundige effecten hiervan in beeld te brengen.

Vervolg verkeersstudie Nieuwveenselanden, gemeente Meppel

Datum: 05/08/2015

De realisatie van de wijk Nieuwveense Landen aan de noordzijde van Meppel verloopt langzamer dan verwacht. Daarom heeft de gemeente Meppel er voor gekozen de wijk gefaseerd te ontwikkelen. Eind 2014 heeft BVA Verkeersadviezen in opdracht van de gemeente Meppel een aantal mogelijke varianten voor de aansluiting VOO-N375 globaal uitgewerkt en beoordeeld op de aspecten doorstroming, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit. Begin 2015 zijn op basis hiervan een aantal principekeuzes gemaakt over de te realiseren infrastructuur. De gemeente Meppel en de provincie Drenthe hebben ons nu gevraagd een verdere verdiepingsslag te maken om zo meer duidelijkheid te krijgen over de kwaliteit van de verkeersafwikkeling in verschillende situaties en over de robuustheid van oplossingen. Aspecten die naast de afwikkeling ook een rol spelen, zijn de ruimtebehoefte, realiseringskosten en de inpasbaarheid van de fietsroute tussen Nijeveen/Nieuwveense Landen en het centrum van Meppel. In totaal zijn vijf inrichtingsvarianten beoordeeld, waarbij tevens gebruik is gemaakt van een door BVA opgesteld dynamisch verkeersmodel.

Winkelcentrum Zuiderkade Emmeloord

Datum: 08/11/2012

De gemeente Noordoostolder en Proplan-ontwikkeling zijn bezig met het revitaliseren van het winkelgebied Zuiderkade. Een van de eerste maatregelen is de realisatie van een Lidl supermarkt met bijbehorende parkeervoorziening. Wij zijn door Proplan-ontwikkeling gevraagd het parkeerterrein en de ontsluiting hiervan vorm te geven. De ontwerpopgave is vooral het op veilige wijze aansluiten op de hoofdwegenstructuur en het op eenduidige wijze vormgeven van de parkeerplaats. De randvoorwaarden hierbij zijn het realiseren van voldoende parkeercapaciteit en het beperken van de ruimtebehoefte en de kosten.

Kruispuntreconstructie Wezep

Datum: 11/12/2013

De afwikkeling en verkeersveiligheid op het kruispunt tussen de Zuiderzeestraatweg, de Veluwelaan en de Gerbrandystraat in de kern Wezep laten te wensen over. De Zuiderzeestraatweg is de van oudsher centrale as door de kern Wezep, de Veluwelaan en de Gerbrandystraat ontsluiten het centrum en de woonwijk. In het verleden is, na de realisering van de Rondweg, de functie van de Zuiderzeestraatweg als hoofdontsluitingsroute voor de kern Wezep wat minder geworden en is besloten op het kruispunt een plateau te realiseren. De voorrangssituatie is hierbij nog steeds geregeld in het voordeel van de Zuiderzeestraatweg. Mede door de realisatie van het Agnietencollege in Wezep-Noord is er vooral in de ochtendspits sprake van een grote concentratie overstekende scholieren. Dit, in combinatie met de relatief hoge intensiteiten van het gemotoriseerde verkeer op de Zuiderzeestraatweg, leidt tot verkeersveiligheids- en afwikkelingsproblemen. Met betrekking tot het laatste aspect gaat het hierbij vooral over de oversteekbaarheid van de Zuiderzeestraatweg door langzaam verkeer. Om de geschetste problemen op lossen wil de gemeente Oldebroek het kruispunt reconstrueren. Om een afgewogen keuze te kunnen maken heeft BVA Verkeersadviezen opdracht gekregen om te bepalen welke kruispuntvorm gewenst is.

Verkeerskundig adviseur WTC

Datum: 22/10/2014

De Zuidas in Amsterdam is volop in beweging. WTC Amsterdam wil actief meedenken en werken aan het bereikbaar houden van de Zuidas voor alle vervoerswijzen. BVA helpt het WTC bij het toetsen van de (ruimtelijke) plannen in het gebied van de Zuidas op de aspecten mobiliteit, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Daarnaast verlenen wij ondersteuning bij het beoordelen en opzetten van verkeersstudies. Maar meer nog vormt BVA een vraagbaak voor het WTC waarbij wij pro-actief meedenken en de ontwikkelingen in het gebied volgen. BVA helpt het WTC bij het uitwerken van voorstellen en ideeën om meer grip te krijgen op de kwaliteit van de bereikbaarheid op de Zuidas.

Verkeersveiligheidsaudits met gecertificeerd auditor

Datum: 21/08/2015

Regelmatig voeren wij een verkeersveiligheidsaudit uit. Dit is een gestructureerde manier om bestaande of nieuw aan te leggen verkeerssituaties te beoordelen en de veiligheid te verbeteren. De methodiek is snel en efficiënt; vaak kunnen we binnen een week resultaten opleveren. Audits zijn zeer kosteneffectief, want vooraf toetsen is beter dan achteraf herstellen). We hebben hiervoor met Peter Kroeze een gecertificeerd auditor van het eerste uur in huis. Peter schreef ook mee aan diverse CROW-richtlijnen die een rol spelen bij een audit.

De afgelopen maanden beoordeelde hij onder meer situaties in Amsterdam (wat zijn de mogelijkheden om een parallelweg anders vorm te geven bij de ontwikkeling van enkele gebouwen?), Meppel (wordt er voldoende gedaan om de snelheid op de Jan Tooroplaan te remmen?) en Bodegraven-Reeuwijk (is de veiligheid van fietsers in een nieuw aan te leggen tunnel voldoende gewaarborgd?). In al deze gevallen biedt de audit diverse concrete aanknopingspunten voor verdere verbetering.

Carpoolplaats Nijkerk

Datum: 11/12/2012

De gemeente Nijkerk overweegt op haar grondgebied een carpoolplaats te realiseren in de directe omgeving van de A28. Hiervoor heeft de gemeente een zestal potentiële locaties op het oog. De gemeente Nijkerk heeft aan ons gevraagd nut en noodzaak van een carpoolplaats te bepalen en de meest gewenste locatie voor deze voorziening vast te stellen. De toetsing zal plaatsvinden op een groot aantal aspecten, waarbij bereikbaarheid, ruimtebehoefte en overlast voor de omgeving belangrijke afwegingscriteria zijn. Naast de genoemde criteria is de mogelijkheid om de carpoolplaats te combineren met een verzorgingsplaats voor vrachtverkeer een aspect dat een rol kan spelen in de afweging. Langs de A28 tussen Zwolle en Amersfoort ontbreekt namelijk een verzorgingsplaats voor vrachtverkeer. Deze faciliteit is nodig om vrachtwagenchauffeurs de mogelijkheid te bieden uit te rusten en te voldoen aan de rijtijdenwet. Het doel van de studie is het inzichtelijk maken van de omvang en meest geschikte locatie voor de carpoolplaats en de inrichting hiervan en het inzichtelijk maken van de combinatiemogelijkheden met een verzorgingsplaats voor vrachtverkeer.

Herstructurering fietsroute Coevorden

Datum: 03/02/2014

De gemeente Coevorden streeft naar een toename van het gebruik van de fiets binnen de bebouwde kom. Om dit gebruik te bevorderen is in het onlangs vastgestelde mobiliteitsplan een aantal (hoofd)fietsroutes aangewezen. Een van deze routes is de verbinding tussen de Dalerallee en de scholengemeenschap De Nieuwe Veste. Langs deze route bevindt zich een aantal basisscholen. Reden waarom de route veelvuldig wordt gebruikt door schoolgaande kinderen en de veiligheid een hoge prioriteit heeft. De route bestaat in de huidige situatie uit vrijliggende paden, soms eenzijdig soms tweezijdig, en in een aantal gevallen wordt gebruik gemaakt van de rijbaan. Op delen heeft de route voorrang, maar op delen ook niet. Kortom een weinig consistente vormgeving. In opdracht van de gemeente Coevorden hebben wij een herinrichtingsvoorstel voor deze route opgesteld met als doel het creëren van een kwalitatief hoogwaardiger route en het geven van meer prioriteit aan het fietsverkeer. Het uiteindelijke resultaat is een route die bestaat uit vrijliggende fietspaden en fietsstraten, waarop de voorrang ten gunste van de fietser is geregeld. Hierbij is de ligging van de fietspaden zo gekozen dat er zo min mogelijk conflicten met het overige verkeer plaatsvinden.

Nieuwbouw centrumrand Putten

Datum: 26/11/2014

In de kern Putten bestaan er plannen op de hoek Verlengde Dorpsstraat – Bakkerstraat aan de noordoostelijke rand van het centrum de verouderde bebouwing te vervangen door nieuwbouw. De plannen voorzien in het realiseren van winkels en een tweetal appartementen. Zoals vaak bij dit soort ontwikkelingen is de parkeersituatie punt van discussie. In opdracht van de gemeente Putten hebben wij de parkeerbehoefte van de nieuwe voorzieningen bepaald en een vergelijking gemaakt met de bestaande situatie. De bestaande parkeersituatie hebben wij bepaald aan de hand van kengetallen en op basis van onderzoek. Er is namelijk een groot verschil tussen theorie en praktijk omdat de te vervangen bebouwing niet meer in gebruik is. Op basis van het onderzoek is tevens bepaald of er in de omgeving voldoende ruimte is om de parkeerbehoefte op te vangen als op eigen terrein onvoldoende parkeerruimte kan worden gerealiseerd. De gegevens uit ons onderzoek vormen mede de basis voor de omgevingsvergunning die noodzakelijk is om deze ontwikkeling mogelijk te maken.