Participatie en Maptionaire

Home » Verkeerthema's

Participatie en Maptionnaire

Bij BVA geloven we sterk in het betrekken van de gemeenschap bij onze projecten. Participatie staat centraal voor ons, het stelt ons in staat om diverse belangen en perspectieven te integreren in al onze projecten.

Maptionnaire

Maptionnaire is een online tool voor participatieve planning die gebruikers in staat stelt om interactieve kaarten en enquêtes te maken, waardoor gemeenschappen actief kunnen bijdragen aan stedelijke en ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Het bevordert transparantie en betrokkenheid door waardevolle feedback en inzichten van bewoners te verzamelen.

Contact

Hoe we participatie aanpakken

Luisteren en samenwerken: We luisteren naar de zorgen, kansen en ideeën van inwoners, ondernemers en andere betrokkenen. Samen willen we werken aan een toekomst waarin ruimte en mobiliteit optimaal zijn vormgegeven.

Co-creatie met Maptionnaire: Om participatie en co-creatie serieus vorm te geven, bieden wij alle belanghebbenden de mogelijkheid om actief mee te denken en te doen. Centraal in dit proces staat Maptionnaire, een krachtige participatietool die wij inzetten om ideeën en meningen letterlijk op de digitale kaart te zetten.

Waarom kiezen we voor Maptionnaire?

Maptionnaire biedt verschillende voordelen:

  • Inclusief plannen: Het vastleggen van ideeën en meningen van een breed publiek, zowel tijdens fysieke bijeenkomsten als online enquêtes.
  • Snel en toegankelijk: Deelname aan het proces is eenvoudig en vereist geen technische kennis.
  • Effectieve communicatie: Resultaten en feedback kunnen direct worden teruggekoppeld aan alle betrokkenen, zowel intern als extern.

Hoe Werkt het?

Via Maptionnaire kunnen deelnemers:

  • Digitaal Reageren: Online enquêtes invullen en direct feedback geven.
  • Visueel Bijdragen: Ideeën delen en suggesties plaatsen op een interactieve kaart.
  • Eenvoudig Bereiken: Het brede publiek betrekken via lokale media, sociale media en flyers met QR-codes.

Samen kunnen we participatie vergroten en werken aan duurzame oplossingen die gedragen worden door de gemeenschap.

Voor meer informatie over hoe we participatie en Maptionnaire kunnen integreren in uw specifieke project, nodigen we u van harte uit om contact met ons op te nemen. Laten we samen bouwen aan een toekomst waarin iedereen gehoord wordt en waar participatie een cruciale rol speelt in besluitvorming.

Mobiliteitsplan Oldebroek

In opdracht van de gemeente Oldebroek bouwen wij aan een nieuw mobiliteitsplan.

lees meer

Verkeersonderzoek kerstshow Intratuin Duiven

De kerstshow van Intratuin Duiven trekt ieder jaar heel veel bezoekers.

lees meer

Parkeeradvies plan Veldzicht in Zetten

Nieuwbouw ontwikkelingen vragen veelal om een zorgvuldige verkeerskundige onderbouwing.

lees meer

Wilt u meer weten?

Bent u geïnteresseerd in hoe Asfaltbreuk kan bijdragen aan een veiligere en groenere leefomgeving? Wilt u weten hoe dit concept toegepast kan worden in uw gemeente of wijk? Neem dan contact met ons op! Wij kijken ernaar uit om met u in gesprek te gaan en samen te werken aan een betere verkeersveiligheid en leefbaarheid in uw omgeving!

 

Meer weten?

Verkeersveiligheidsaudit

Home » Verkeerthema's

Verkeersveiligheidsaudit

Uw Partner in Veilige Wegen
Wilt u de verkeersveiligheid van uw wegen gericht verbeteren? Een verkeersveiligheidsaudit is dé manier om uw ontwerp onafhankelijk te laten beoordelen. Hoewel verplicht bij aanpassingen aan rijkswegen en provinciale autowegen, zien wij ook grote meerwaarde voor gemeentelijke wegen. Met een verkeersveiligheidsaudit voorkomt u dure aanpassingen achteraf en zorgt u voor veilige verkeerssituaties.

Bij BVA voeren we onafhankelijke verkeersveiligheidsaudits uit voor zowel provinciale als gemeentelijke wegen. Onze veiligheidadviseurs werken volgens de geldende kaders en richtlijnen, zodat u zeker bent van een grondige en betrouwbare beoordeling. Niet altijd is een formele audit nodig; vaak volstaat een veiligheidstoets van uw plan of een schouw van de bestaande situatie. Of het nu gaat om een uitgebreide beoordeling op basis van videobeelden, een snelle schouw op locatie, of een toets van uw gebiedsplan of ruimtelijke ontwikkeling – wij bieden een aanpak op maat.

Contact

Onze diensten:

  • Gecertificeerde verkeersveiligheidsaudits: Voor een deskundig en onafhankelijk oordeel over uw ontwerp of een second opinion.
  • Video-observaties: gedurende lange perioden volgen wij de kenmerkende gedragingen van het verkeer op een kruispunt of wegvak.
  • Veiligheidstoetsen en schouwen: Voor snelle en efficiënte beoordelingen van uw plannen of bestaande situaties.

Projectleiding N381 Fryslân

Deze weg is de afgelopen jaren aangepast aan de huidige eisen en richtlijnen.

lees meer

Audit Reeuwijkse Randweg

Begin 2016 is de Reeuwijkse Randweg geopend. Deze weg die aan de westzijde van Reeuwijk is gerealiseerd

lees meer

Parkeren en circuleren Orvelte

Toerisme speelt een belangrijke rol in Orvelte, mede omdat het dorp als een van de mooiste dorpen

lees meer

In het verleden hebben we onder andere audits uitgevoerd voor de gemeente Haarlem, een veiligheidsanalyse gemaakt van een HOV-route in Amstelveen, en een audit gedaan van een geplande rondweg in Lochem voor de provincie Gelderland. Ook hebben we onderzoek gedaan naar de inrichting van fietspaden tussen Amersfoort en Hoevelaken en Soest, en naar fietsoversteken in Heerde en Waddinxveen.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Samen zorgen we voor een veiligere verkeersomgeving in uw gemeente of provincie.

 

Meer weten?

Asfaltbreuk

Home » Verkeerthema's

Asfaltbreuk

Asfaltbreuk is een innovatief initiatief gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid op ‘grijze wegen’ door letterlijk stukken asfalt te verwijderen en te vervangen door groen. Dit concept doorbreekt de traditionele aanpak van brede asfaltwegen en streeft naar een veiliger en aantrekkelijker straatbeeld.

Wat is Asfaltbreuk?

Asfaltbreuk is een kostenbesparend en duurzaam project dat eenvoudige, snel uitvoerbare maatregelen inzet om de snelheid van het verkeer te verminderen en de leefbaarheid te vergroten. Het verwijderen van asfalt op strategische locaties en het toevoegen van groen zoals bomen, planten, en bloemen draagt bij aan een vriendelijker wegbeeld en remt het autoverkeer effectief af.

Contact

Voordelen van Asfaltbreuk

  1. Lage kosten: In plaats van dure reconstructies, zoals de aanleg van rotondes die al snel €350.000 à €400.000 kosten, kan met hetzelfde budget ongeveer 50 tot 70 kleinere maatregelen worden uitgevoerd. Dit wordt bereikt door alleen lokaal asfalt te verwijderen en te vervangen door groen.
  2. Effectieve snelheidsremming: Door een mix van maatregelen worden lange, rechte wegen onderbroken of versmald, wat leidt tot een drastische snelheidsreductie en verhoogde verkeersveiligheid.
  3. Groen en duurzaam: De focus ligt op het aanbrengen van groen en het gebruik van gerecycleerde materialen, wat bijdraagt aan een duurzaam en circulair verkeerssysteem.

Maatregelen en aanpak

De maatregelen zijn eenvoudig te realiseren en kunnen op diverse locaties worden toegepast, zoals kruispunten, nabij scholen, stadsparken, of in woonstraten. Voorbeelden zijn het vervangen van asfalt door grasroosters midden op de rijbaan, het plaatsen van hagen dwars op de weg, of het creëren van groenstroken met bomen.

Participatie en betrokkenheid

Het succes van Asfaltbreuk hangt af van de betrokkenheid van de bewoners. Er wordt een meedenkgroep gevormd die een centrale rol speelt in het ontwerpproces. Bewoners kunnen op verschillende manieren hun ideeën en meningen geven, zoals via inloopbijeenkomsten, internet-enquêtes, en schetssessies.

Mobiliteitsplan Oldebroek

In opdracht van de gemeente Oldebroek bouwen wij aan een nieuw mobiliteitsplan.

lees meer

Verkeersonderzoek kerstshow Intratuin Duiven

De kerstshow van Intratuin Duiven trekt ieder jaar heel veel bezoekers.

lees meer

Parkeeradvies plan Veldzicht in Zetten

Nieuwbouw ontwikkelingen vragen veelal om een zorgvuldige verkeerskundige onderbouwing.

lees meer

Wilt u meer weten?

Bent u geïnteresseerd in hoe Asfaltbreuk kan bijdragen aan een veiligere en groenere leefomgeving? Wilt u weten hoe dit concept toegepast kan worden in uw gemeente of wijk? Neem dan contact met ons op! Wij kijken ernaar uit om met u in gesprek te gaan en samen te werken aan een betere verkeersveiligheid en leefbaarheid in uw omgeving!

 

Meer weten?

Risicogestuurde Verkeersveiligheidsaanpak

Home » Verkeerthema's

Risicogestuurde Verkeersveiligheidsaanpak

Praktisch en Doelgericht
Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) benadrukt het belang van een risicogestuurde benadering voor verkeersveiligheid. Deze aanpak erkent dat ongevallen deels door toevallige factoren ontstaan en niet noodzakelijkerwijs betekenen dat één kruispunt gevaarlijker is dan een ander vergelijkbaar kruispunt zonder recente incidenten. Door te focussen op waar de kans op ernstige ongevallen het grootst is, kunnen maatregelen effectiever en rationeler worden ingezet. Bij een risicogestuurde aanpak bepalen we waar de hoogste risico’s liggen en richten we daar onze maatregelen op.

Nieuwe SPV-Viewer

De onlangs geïntroduceerde SPV-viewer door het Kennisnetwerk SPV is een belangrijke stap in het verder verbeteren van verkeersveiligheid. Bij BVA vinden we deze ontwikkeling zeer waardevol, omdat het gemeentes helpt bij het visualiseren en analyseren van verkeersveiligheidsdata. Echter, we moeten ons niet alleen laten leiden door de beoordelingen in de SPV-viewer. Het instrument moet zich nog bewijzen in de praktijk en er zijn zeker nog verbeteringen mogelijk. Daarom combineren wij de inzichten uit de SPV-viewer met onze eigen uitgebreide ervaring en expertise om tot de beste oplossingen te komen.

Contact

Van Data naar Actie

Onze aanpak helpt gemeentes om helder te krijgen welke data essentieel zijn voor verkeersveiligheid en hoe deze data te interpreteren en prioriteren. We maken gebruik van de vastgestelde schema’s en factsheets van het Kennisnetwerk SPV en de SWOV om risico’s in kaart te brengen en in te schalen, rekening houdend met de praktijk. Een subjectief gevoel van onveiligheid betekent niet altijd hoge risico’s, maar kan wel reden zijn voor actie. Wij bekijken de locaties ook altijd ter plaatse. Dit om praktische verbeteringen en kansen te zien. We voeren hiervoor gestructureerde schouws en verkeersveiligheidsaudits uit. Door onderhouds- en verbeterwerkzaamheden te combineren, kunnen meerdere risico’s tegelijk worden aangepakt, wat efficiënter en kosteneffectiever is.

Projectleiding N381 Fryslân

Deze weg is de afgelopen jaren aangepast aan de huidige eisen en richtlijnen.

lees meer

Audit Reeuwijkse Randweg

Begin 2016 is de Reeuwijkse Randweg geopend. Deze weg die aan de westzijde van Reeuwijk is gerealiseerd

lees meer

Parkeren en circuleren Orvelte

Toerisme speelt een belangrijke rol in Orvelte, mede omdat het dorp als een van de mooiste dorpen

lees meer

Uw Partner in Verkeersveiligheid

BVA ondersteunt u van begin tot eind met uw verkeersveiligheidsvraagstukken, van data-analyse tot de uitvoering van verbeteringen. Wij hebben ruime ervaring in het opstellen van verkeersveiligheidsplannen en de afstemming met politiek en bewoners voor het noodzakelijke draagvlak. Samen zorgen we voor een veiliger verkeersomgeving in uw gemeente of provincie.

 

Meer weten?